Tubelesseländet

Tubelesseländet
Jo nåt är skumt. Det är ju en racer så man borde ju kunna ha i 6 bar åtminstone. Misstänker att däcket är gammalt och att limningen släppt mellan slitbanan och stommen. Säkert därför de vulkar nya versionen….däremot poppade jag utan tätningsvätska och det höll tätt och fälgen har helt tät botten (Yoeleo, bra Kinagrejor). Det är däcket som är misstänkt…,
Reklamera och kör igen men kanske 5 - 5,5 bar

Tubelesseländet
På rajser med 25 mm contis med TPUer i kör jag på 5,5 bar fram och 6 bar bak. Tycker jag ger bra fart, helt ok komfort samt någorlunda skydd mot snake bites.

Tubelesseländet
26 mm på TL Ready fälg. Det stod max 100 psi så jag tänkte safe med 90 psi men icke då. Ja, däcket är sabbat,

Var det hookless eller inte?

Hur som haver - lyssnar man lite på gubbar som ändå vet saker (som Josh Portner, Silca), respektive tittar på proffsen, så är det minst 28+ mm som gäller för tubeless på väg och max runt 5 bar vilket inte är ett problem för de flesta Pro Tour åkarna som är lätta.
I synnerhet hookless bör man inte överstiga ett tryck på runt 70 psi (runt 5 bar) och lägg då in en felmarginal på att däcken värms upp / pumpas i ett svalt garage osv.
(Risk för att däcket flyger av).

Tubeless är super, men fixar inte så höga tryck som gamla däck + tub kombon.
Är du tyngre och tanken på max 5 bar känns läskig, gå upp i bredd till 30-32 mm så kommer ännu lägre tryck behövas = tubeless tätar förmodligen ännu bättre och komforten ökar samtidigt som aeroförlusten mellan 28-32mm är minimal. (Finns ett fint GCN test där de jämfört Pirellidäcken upp till 40 mm).

Som sagt, det finns bra skäl till varför proffsen kör tubeless med däck som mäter 30-33 på fälg.

Tubelesseländet
Fälgarna är hooked, men har dike och tätningsytor. Inga ekerhål så inget krångel med tejp.
Pumpade när det var varmt ute (har gjort misstaget att pumpa kallt). Däcket började låta som om det satt ett tuggummi eller sten fast i däcket och det visade sig att slitbanan börjat släppa från däckets skelett. En bubbla men inget läckage. Jag fick samma sak på dåligt regummerade däck på en trimmad Golf GTI -79, slitbanan släppte helt enkelt. Förstår inte riktigt varför däcket ger upp när jag ligger med marginal under maxtryck, men det finns något som Hertz-spänningar som drabbar stålvalsar när slitlagret blir för tunt, det bildas dragspänningar före/efter trycklinjen..off topic men ändå on. Vittoriadäcket är jäkligt tunt och blir känsligt för sånt gissar jag. Nya Corsa är inte limmad längre.

Tubelesseländet
Jo nåt är skumt. Det är ju en racer så man borde ju kunna ha i 6 bar åtminstone. Misstänker att däcket är gammalt och att limningen släppt mellan slitbanan och stommen. Säkert därför de vulkar nya versionen….däremot poppade jag utan tätningsvätska och det höll tätt och fälgen har helt tät botten (Yoeleo, bra Kinagrejor). Det är däcket som är misstänkt…,
Jag har kört med GP5000 25 mm TL/str i flera år med 6 bar utan problem. Enligt förpackningen klarar de max 7,5 bar med hakad fälg. Hookless bara 5 bar.

Minns att Vittoria Open Corsa hade limmad färgglad slitbana under 90-talet som var populärt. Trodde de hade övergivit den konstruktionen sedan länge.

Tubelesseländet
Det måste vara ett fabrikationsfel. Däckets stomme måste vara styvare än slitbanan/yttre gummit och då ska trycket inne i däcket inte kunna påverka slitbanan.

Tubelesseländet
Reklamerar däcket men räknar inte med pengarna tillbaka. När jag läser så behöll Vittoria konstruktionen med limmad slitbana på TLR racedäck ändå tills senaste versionen då man gick till vulkning, fördelen med limning är att däcket blir ”starkare och lite punkteringssäkrare” då limmet i sig ger ett extra skikt. Källa www.bicyclerollingresistance.com
Men vad spelar det för roll om slitbanan släpper?

Tubelesseländet
Blandar in nåt helt annat. Nu får det räcka med tubeless. Jag monterade nytt vevparti istället, ville prova 160 mm vevar och 160 mm går i princip bara att få tag på i form av R8100 12-delat. Storklingan R8000 passar inte på R8100, men om man slipar av ett hörn så passar den. Lillklingan passar bra dock. Jag slipar av min 53:a så den passar på nya partiet och sätter dit 39:an.
Höjer sadeln 10 mm för att kompensera. Sedan händer det en massa konstiga saker när jag ska prova.
Garmin 830 rapporterar relativ prestation på +7. Det har aldrig hänt. Jag klarar nu att hålla högre kadens och känner inte av knän eller höft som jag brukar. Ftp gör ett plötsligt hopp på 12W och jag slår otippat en del rekord.
Problemet som jag har haft ligger i att vo2max inte lirar med ftp, dvs kroppen säger ifrån med smärtsignaler innan pulsen går upp. Ont i knän, ont i höftled, känslan att benen inte hinner med i periferihastigheten på 170 mm vevar och att man får döda zoner i tramprörelsen. Inte alls säkert att det hjälper någon annan, men jag är en stel krake.

Tubelesseländet
Tubelesseländet
För mig är upplevelsen underligt nog tvärtom vs många andras. Jag har haft 100% framgång med TL för racern (började med TL antingen 21 eller 22 för racern och loggat en hel del mil, aldrig blivit stående men däremot räddad ett par ggr) men för grusdäcken mera "blandad framgång"... Syftar mest på själva proceduren nu när man sätter/installerar TL samt att det håller tätt närmaste veckan efter installation. Även bra framgång för pendlaren även om jag behöver pumpa upp någon gång / vecka men TL ger mig en viss trygghet under alla pendlingsmil. Fälgen/hjulen samt skicken på dessa spelar nog rätt stor roll och möjligen har racerns hjul varit något mer TL vänliga.

Tubelesseländet
Ja, då har även jag tagit steget. Monterade tubeless på min gravel igår. Litet läckage på framdäcket först (vid ventilen) men guckan verkar ha tätat nu. Håller tummarna att jag inte behöver skriva om ”elände” här i tråden.
Jag kör Hunt x Mason med Thunder Burt 27,5x2,1 och Peaty ventiler.

Tubelesseländet
Ja, då har även jag tagit steget. Monterade tubeless på min gravel igår. Litet läckage på framdäcket först (vid ventilen) men guckan verkar ha tätat nu. Håller tummarna att jag inte behöver skriva om ”elände” här i tråden.
Jag kör Hunt x Mason med Thunder Burt 27,5x2,1 och Peaty ventiler.
Så bra. Då har du ett par ventiler över; de som medföljer hjulen 😊

Tubelesseländet

Bilagor

• PXL_20251012_125505323.webp
    PXL_20251012_125505323.webp
    1.4 MB · Besök: 64
Tubelesseländet
Novisfråga:
Försökte montera tubeless, Schwalbe Big Betty Super Gravity i veckan. Fick däcket på mina tubeless ready fälgar (gamla WTB i29), tänkte sätta poppa dit däckläppen. Handpumpade, det började röra sig, sakta men säkert, 30-40 psi senare KABOOOM. Grannarna kom ut i underkläder på balkongen och skrek "kriget kommer".

Nya tag några dagar senare, ny fälgtejp, såpavatten och tänkte trycka in insert samtidigt. Samma sak. Handpumpade upp till 30 psi, tillfredställande fälgpingar runt omkring, sen POOFF. Inget krigslarm, men lite lätt lomhörd. Fälgtejpen sprack och jag grät (inombords, det fanns ju barn i näreten). Gav upp på bakhjulet. Monterade framdäcket (Magic Mary super trail) utan problem, med samma modus.

Frågan är: Har jag sprängt sönder mitt stackars bakdäck?
Det ser inte så misshandlat ut, men det var ett begagnat däck, och jag tror inte min behandling gjort det nyare. Framförallt verkar däckkanten se ok vid inspektion och däcket är fortfarande styvt och jäkligt att få på däcket.

Nytt försök imorgon, ny fälgtejp (gorilla tejp) och en begagnatfyndad Pro Team Tubeless Compressor. Lyckas jag eller vad tror ni erfarna?

Tubelesseländet
Novisfråga:
Försökte montera tubeless, Schwalbe Big Betty Super Gravity i veckan. Fick däcket på mina tubeless ready fälgar (gamla WTB i29), tänkte sätta poppa dit däckläppen. Handpumpade, det började röra sig, sakta men säkert, 30-40 psi senare KABOOOM. Grannarna kom ut i underkläder på balkongen och skrek "kriget kommer".

Nya tag några dagar senare, ny fälgtejp, såpavatten och tänkte trycka in insert samtidigt. Samma sak. Handpumpade upp till 30 psi, tillfredställande fälgpingar runt omkring, sen POOFF. Inget krigslarm, men lite lätt lomhörd. Fälgtejpen sprack och jag grät (inombords, det fanns ju barn i näreten). Gav upp på bakhjulet. Monterade framdäcket (Magic Mary super trail) utan problem, med samma modus.

Det ser inte så misshandlat ut, men det var ett begagnat däck, och jag tror inte min behandling gjort det nyare. Framförallt verkar däckkanten se ok vid inspektion och däcket är fortfarande styvt och jäkligt att få på däcket.

Nytt försök imorgon, ny fälgtejp (gorilla tejp) och en begagnatfyndad Pro Team Tubeless Compressor. Lyckas jag eller vad tror ni erfarna?
Jag har varit med om ett WTB Byway som suttit på annan 584-fälg och som på automagiskt vis blivit så stort att det i princip gick att hälla på ett nytt hjul av samma (🤔) storlek men annat fabrikat.
Det gick alltså inte att poppa det heller.

Tubelesseländet
Däcket bryr sig väl inte om vad som händer med tejpen? Frågan är varför tejpen inte håller. Kanske sluta med gorillatejp?

Jag satte på big Betty super gravity och MM dito. Båda poppade som vanligt. Brukar köra på lite drygt 3 bar

Tubelesseländet
Novisfråga:

Är det tejpen som ger upp, så ligger problemet där. Är det däcket som skuttar över fälgkanten, så är det kompatibiliteten mellan däck och fälg som är problemet.

Tubelesseländet
Den enkla frågan är väl om däcket fortfarande är OK trots att det skuttat över två gånger? Har jag sabbat däcket genom handhavandefel?

Tubelesseländet
Försökte med tubeless för två veckor sedan, fälgarna var tejpade från fabrik så jag tänkte att det borde gå relativt enkelt. Däcken poppade på plats och guckan tätade när jag snurrade ett varv. Tog en kort tur runt grannskapet för att sprida ut medlet i däcken. Sen höll det trycket i 3-4 dagar vilket jag förstod var normalt. Pumpade däcken och cyklade 2 mil.
Dagen efter var däcken tomma på luft, pumpade upp och försökte skaka däcken mer men luften läckte ut igen. Provade massa metoder i flera dagar, la däcken ner, skakade runt dem, bytte gummipackning på ventilen men resulatet var alltid samma, tomt efter några timmar.
Jag fick nog och monterade tillbaka slangen i däcken istället. Jag antar att det är tejpen som antingen är felmonterad från fabrik eller blivit skadad av mina däckverktyg.
Det får kanske bli ett vinterprojekt att få till detta.

Tubelesseländet
Har du försökt se vart det läcker medelst såpbubblor?
Noterade du om det fortfarande "slaskade" i däcket när du skakade?

Olika däck absorberar olika mycket tätvätska innan de tätar helt.

Tubelesseländet
Ja jag sprayade på vatten med diskmedel och bubblorna kom från ventilen, men jag misstänker att luften gick genom tejpen någonstans och kom ut vid ventilen för jag skakade till förbannelse runt ventilen. Jag drog i över en dl vätska (2,5 tums däck) och det var en hel del kvar när jag sög ut det innan jag monterade slangen

Tubelesseländet
Försökte med tubeless för två veckor sedan, fälgarna var tejpade från fabrik så jag tänkte att det borde gå relativt enkelt. Däcken poppade på plats och guckan tätade när jag snurrade ett varv. Tog en kort tur runt grannskapet för att sprida ut medlet i däcken. Sen höll det trycket i 3-4 dagar vilket jag förstod var normalt. Pumpade däcken och cyklade 2 mil.
Dagen efter var däcken tomma på luft, pumpade upp och försökte skaka däcken mer men luften läckte ut igen. Provade massa metoder i flera dagar, la däcken ner, skakade runt dem, bytte gummipackning på ventilen men resulatet var alltid samma, tomt efter några timmar.
Jag fick nog och monterade tillbaka slangen i däcken istället. Jag antar att det är tejpen som antingen är felmonterad från fabrik eller blivit skadad av mina däckverktyg.
Det får kanske bli ett vinterprojekt att få till detta.
Jag har haft fälgar som var tubeless ready men jag ändå behövde tejpa om. Tejpen som satt från fabrik var inte tät. Omtejpning med riktig tubelesstejp löste problemet.
Är det det borde det ju läcka runt många nipplar.

Tubelesseländet
Schwalbe är tydliga med att man ska köra minst 25 km efter att montaget är klart för att däcket skall sätta sig och tätvätskan täppa igen evt läckor. Kör den rundan med maxtryck enl däcket.
Men annars är ventilen såklart misstänkt.
Skruva ur ventilkägeln och kolla att den vandrar fritt. Det brukar höras ett klick från ventilen när man pumpar och pumptrycket överstiger trycket i däcket - förutsatt att det finns ett mottryck fördtås.
Vad är det för däck? Och fälg?

Tubelesseländet
Även om det bubblar vid ekrar brukar det vara vid ventil det läcker ut i fälgen. Eller det kan säket vara tejpen men jag har aldrig haft det problemet

Edit. Tryck ner ventilen med skaft på skruvmejsel när du spänner

Tubelesseländet
Har du lust att utveckla lite om dina förutsättningar @Sykler? - Vad är det för hjul, däck, gucka o.s.v.
Försöka koka ner det lite innan vi har hundra gissningar...
Hjulen är ett par Mavic E-DEEMAX 30 29 som rullat lite mer än ett år med slang
Däcken är ett Schwalbe Albert Radial, och ett Magic Mary Radial, båda ca 2 månader gamla.
Ventilerna är Mucoff big-bore hybrid
Tätningsmedlet är Schwalbe Doc-blue (Stan's). Ordentligt omskakad innan jag fyllde på

Vad jag hört så kan det läcka vid ekrar men luften letar sig ändå ut via fälgen till ventilhålet då det är enklaste vägen ut, därav min misstanke om tejpen. Ventilhålen är inte helt centrerade vilket gör att det inte blir helt tätt på utsidan, detta gör det enkelt för luft i fälgen att komma ut där.

Senast ändrad:
Tubelesseländet
Hjulen är ett par Mavic E-DEEMAX 30 29 som rullat lite mer än ett år med slang
Däcken är ett Schwalbe Albert Radial, och ett Magic Mary Radial, båda ca 2 månader gamla.
Ventilerna är Mucoff big-bore hybrid
Tätningsmedlet är Schwalbe Doc-blue (Stan's). Ordentligt omskakad innan jag fyllde på

Vad jag hört så kan det läcka vid ekrar men luften letar sig ändå ut via fälgen till ventilhålet då det är enklaste vägen ut, därav min misstanke om tejpen. Ventilhålen är inte helt centrerade vilket gör att det inte blir helt tätt på utsidan, detta gör det enkelt för luft i fälgen att komma ut där.
Just innan jag hann posta min fråga så skrev du 2.5", tänkte att det kanske handlade om racer.
En del fälgar är knepiga att få tejp att ligga kvar mot, kan vara tejp, materialyta eller profil. Eller flera av dessa orsaker. Men då det är från tillverkare så låder det som att ventilen är huvudmisstänkt som övriga är inne på.
Själv brukar jag klippa ut en liten bit av en gummitejp avsedd för t.ex. kedjestag, stansa ett litet hål i mitten för ventilen och låta tejpen agera packning istället för de o-ringar som följer med ventilen.

Tillbaka
Topp