Novisfråga:
Försökte montera tubeless, Schwalbe Big Betty Super Gravity i veckan. Fick däcket på mina tubeless ready fälgar (gamla WTB i29), tänkte sätta poppa dit däckläppen. Handpumpade, det började röra sig, sakta men säkert, 30-40 psi senare KABOOOM. Grannarna kom ut i underkläder på balkongen och skrek "kriget kommer".
Nya tag några dagar senare, ny fälgtejp, såpavatten och tänkte trycka in insert samtidigt. Samma sak. Handpumpade upp till 30 psi, tillfredställande fälgpingar runt omkring, sen POOFF. Inget krigslarm, men lite lätt lomhörd. Fälgtejpen sprack och jag grät (inombords, det fanns ju barn i näreten). Gav upp på bakhjulet. Monterade framdäcket (Magic Mary super trail) utan problem, med samma modus.
Frågan är: Har jag sprängt sönder mitt stackars bakdäck?
Det ser inte så misshandlat ut, men det var ett begagnat däck, och jag tror inte min behandling gjort det nyare. Framförallt verkar däckkanten se ok vid inspektion och däcket är fortfarande styvt och jäkligt att få på däcket.
Nytt försök imorgon, ny fälgtejp (gorilla tejp) och en begagnatfyndad Pro Team Tubeless Compressor. Lyckas jag eller vad tror ni erfarna?