Tubhjul eller inte?

Tubhjul eller inte?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> 72 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >> Men så cyklar jag nästan aldrig när det
> regnar
> > eller är regn i prognoserna.
>
> Får man mer punka vid regn?

Det jag bestämt, utan att jag har något tysk statistik att backa upp det med. I vått väglag fastnar mer grus och skit på däcken som till slut nöter hål ------- tror jag. Å andra sidan borstar jag av mina däck med handsken rätt så ofta, typ en gång per mil. Det minner mig om ett hjul som jag låg på på Paris-Roubaix förra året. Snubben var såååå hardcore. Han körde givetvis handsklöst, men drog ändå av däcket i farten med tummen, ganska frekvent, och sedan kylde den i truten. Nej, det var varken Vic eller Tille.

Tubhjul eller inte?
72 skrev:
> Nej, det var varken Vic eller Tille.

Såklart inte, de hade stoppat tummen någon helt annanstans...

Tubhjul eller inte?
72 skrev:
> Snubben var såååå hardcore. Han körde
> givetvis handsklöst, men drog ändå av däcket i
> farten med tummen, ganska frekvent, och sedan
> kylde den i truten. Nej, det var varken Vic eller
> Tille.

Var det jag?

Tubhjul eller inte?
DT skrev:
> Verkar ju sjukt praktiskt med tubhjul om man
> behöver borsta av däcken en gång per mil...

Fast det gör väl folk som är så korkade att dom cyklar i regn även med amatördäck vad jag vet...

Tubhjul eller inte?
Nackdelen med tub är klistret/tejp, är man ovan tar det oändlig tid och ett jäkla kladdande innan däcket sitter rakt och jämt och man ska vara ett tubproffs om man ska få det riktigt bra och få det rätta rullet, finns inte en nybörjare som fixar det på rimlig tid.

Nackdelen är kostnaden visst det går att sprätta sy och laga punka men det blir liksom aldrig bra så helt nytt däck för ca700kr istället för en billig slang för 50kr är en fet nackdel.

Tubhjul eller inte?
Barnis skrev:
> Nackdelen med tub är klistret/tejp, är man ovan
> tar det oändlig tid och ett jäkla kladdande
> innan däcket sitter rakt och jämt och man ska
> vara ett tubproffs om man ska få det riktigt bra
> och få det rätta rullet, finns inte en
> nybörjare som fixar det på rimlig tid.
>
> Nackdelen är kostnaden visst det går att
> sprätta sy och laga punka men det blir liksom
> aldrig bra så helt nytt däck för ca700kr
> istället för en billig slang för 50kr är en
> fet nackdel.

Njä, så himla svårt är det inte. Jag är iofs händig men det bliv spikrakt direkt. Men tid tar det ju, ett dygn minst för nya fälgar
och däck.

Kostnaden finns där och kör man bara mjuka fina däck som tex vittoria cx så slits snabbare än tex gp4000. Men om man känner för lite mer robusta så finns ju conti gp4000 i tub också.

Fördelen är, för mig, lätta hjul med låg roterande vikt. Samt att däcken är väldigt mjuka och följsamma. Bonus är att man kan leka proffs (till utseendet).

Tubhjul eller inte?
Det verkar otroligt långtråkigt att vänta vid diket om man börjar klistra tuber där. Det brukar jag göra när jag kommer hem. 15 minuters jobb inklusive torktid innan påsättningen.

Tubhjul eller inte?
Tub: för ren tävling där nytt hjul kommer via följebil
Kanttråd: för allt annat

En av de största fördelarna med kanttrådsdäck är att när man fixat en punka, så har man hundraprocentig prestanda direkt. Vid en påläggning av förlimmat tubdäck har man INTE fullgod prestanda. Det allena borde vara skäl nog att avstå från dumheterna i allt utom rena tävlingar.

Tubhjul eller inte?
Arsozath skrev:
> Och hur är det med slanglöst på lvg då? När
> ska det användas?

Funderat på samma sak, sulligare variant på tuber?

Tubhjul eller inte?
Jag blir bara mer och mer förvirrad. Å ena sidan säger vissa att tub är bra för att man kan ha högre tryck. För att det ska gå snabbt. Å andra sidan säger nån att fördelen är att man kan ha lågt tryck. Å tredje sidan var det väl nåt tyskt test som visade att rullmotståndet inte alls minskade vid lägre tryck. Eller gällde det bara mönstrade mtb-däck?

Jag tycker det verkar skitjobbigt att hålla på med klister och sånt. Samtidigt vill man ju inte se ut som vilket kreti o pleti som helst:)

Gaah! Var den här tråden verkligen nödvändig och var jag tvungen att läsa den?

Tubhjul eller inte?
grump skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > När 12 bar studsar hårt på alla
> ojämnheter
> > > menar du?
> >
> > 12 bar?!?!? Då måste ju cyklisten väga runt
> > 170kg... Jag har 5,5 fram och 7,5 bak i mina
> > 24mm's däck.
>
>
> Jag vill rulla snabbt och inte fisåka

Oh no you did not... Föreläsning om att lägre tryck ger högre fart kommer om 3... 2...

Tubhjul eller inte?
K ristian skrev:
--------:)
>
> Gaah! Var den här tråden verkligen nödvändig
> och var jag tvungen att läsa den?

Ja och ja. Du vet att du vill.

Tubhjul eller inte?
Miss Lycka skrev:
> När det är slut på tubklister.

Ha ha! Du e fan rolig. Bor du i Skåne?

Tubhjul eller inte?
Jag kan iaf intyga, efter att cyklat klunga med en tubhjulare! att det ser rätt roligt ut när det sprutar ut sån där punkagojja i 30-50km/h. Ser ut som raklödder ungefär.

Tubhjul eller inte?
Miss Lycka skrev:
> 15 minuters
> jobb inklusive torktid innan påsättningen.

15 minuters jobb innan påsättningen låter jobbigt...

Tubhjul eller inte?
MagnusA skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > 15 minuters
> > jobb inklusive torktid innan påsättningen.
>
> 15 minuters jobb innan påsättningen låter
> jobbigt...

+1

Tubhjul eller inte?
Vår käre Jan Heine har i senaste numret av BQ (vol 11, nr 3) testat bland annat "Clinchers vs. Tubulars, Which is Faster?". Sammanfattningen av artikeln:
"On smooth roads and at most pressures, tubular tires have slightly higher resistance than clinchers. On rough roads, tubulars do not roll inherently faster, but their ablility to run at lower pressures without risking pinch-flats give them an advantage over clincher tires."

Testet har gått till så att man använt Vittoria Corsa Evo CX 25 mm i både kanttråds och tubversion och mätt mha SRM vevar hur mycket effekt det går åt för att hålla en viss fart med det olika däcken och vid olika däckstryck.

Man har också analyserat tubdäckens komfort och kommit fram till att man får samma komfort med kanttrådsdäck om man går upp 10% i bredd med dessa. Tubdäckets fördel på grova underlag försvinner också om man väljer ett något bredare kanttrådsdäck.

Tubdäck vs kanttrådsdiskussioner brukar utvecklas likadant som Campagnolo vs Shimano (eller Mac vs PC). Lätt sekteristiska och högljudda argument från ena sidan medan andra sidan i det stora hela är tyst. Men IRL när man möter andra cyklister är det försvinnande få som kör med tubdäck och/eller Campagnolo.

Tubhjul eller inte?
Angående punka.. jag har hört att det ska vara enklare/snabbare med att laga punka på tävling om man kör tub. Argumentet är att i första skedet provar man med Vittoria Pitstop. Funkar inte det river man snabbt av tuben och sätter dit reservtuben som är förlimmad. Då vet man att man fått bort det som orsakat punkan.
Jag har punkat kanttråd på lopp och jag måste säga att jag är värdelös på att byta slang, speciellt fort. Och jag är orolig att klämma den mot fälgen och därmed bli helt stående.

Fråga: Är tub att föredra om man ska laga punka på tävling? (I mitt fall Ironman Kalmar, så det är ingen ide att bryta bara pga punka)

Tubhjul eller inte?
pwrdesign skrev:
> Kommer aldrig gå tillbaka till kanttråd. På
> längre turer så har jag med mig ett gammalt
> däck som fortfarande är lite klibbigt, annars
> tar jag taxi om jag skulle punka.

Kommer aldrig att gå tillbaka till tubdäck. Tycker att det var ett syndastraff rent ut sagt. Byta däck var ett mörker och punkteringar hände titt som tätt. Sölet och kladdet med tubdäck förtog en hel del av nöjet med räcer. Idioter på VR som kom till start med gamla uttorkade tuber och orsakade klungvurpor i hällande regn. När kantisarna kom var det en uppenbarelse. Men det finns förstås alltid folk som höjer det mest säregna till skyarna.

Tubhjul eller inte?
Miss Lycka skrev:
> Fler borde välja sitt sällskap.

Framför allt om de femton minuterna används till torktid och inte det diametrala.

F.ö. Är det bara jag, eller har det blivit lite mindre bitterhet på senare tid.

Tubhjul eller inte?
Vi som har cykeln och inte bara cyklingen som intresse har ju lite extra kul med tuber - limning är en trevlig liten ritual. Och om man har inte har "full prestanda" efter punka - vad gör det om 100 år. Eller ens om en timme?

Tubhjul eller inte?
Jag fattar inte hur vi överlevde 60- 70- o 80-talen när tubdäck var ända alternativet i tävlingssvängen

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp