Tubless funderingar

Selast

Ny medlem
Tubless funderingar
Jag skulle uppskatta lite råd från ni som är erfarna "tubelss rävar". Jag har precis konverterat min gravel hoj till tubless och kör Schwalbe G-one Allround däck då cykeln används till både pendling och grusvägsrallyn. Jag har även ett par WTB Resolute däck som kom med cykeln, Cannondale Slate, som jag tänkt använda nu på hösten när det blir lite blötare och halare i skogen och grusvägarna får ett större lerinnehåll. Dessa däck gör sig dock sämre på pendlingen då dess grova mönster dels för oljud och dels känns tungtrampat. Vad jag undrar är hur ni gör vid däcksbyten, kastar man helt enkelt bort den sealant som finns kvar i däcket och häller i ny när man byter däck eller går den att återanvända? Om man inte återanvänder, hur görs däcket som tas av cykeln bäst rent? Som ni ser, riktiga noob frågor men slipper man göra om nybörjarmisstagen så är det ju bra. Tack på förhand!

Senast ändrad:
Tubless funderingar
Jag återanvänder all vätska, brukar hälla över till nästa däck, alternativt en flaska om jag bara tar av det. Fungerar utmärkt, har tätat bra vid "punkor" även med "gammal" vätska :)

Tubless funderingar
Om guckan har börjat bygga ett solitt lager på insidan av däcket så kan man misstänka att latexkomponenten i den del flytande gucka som finns kvar, har minskat. Då är det nog inte läge att återanvända. Är det inga hårda rester i däcket så kan du suga upp guckan med en spruta och flytta över till det nya däcket. Insidan av däcket torkar du ur med en trasa. Inga konstigheter. Värre är det med hårda rester som man antingen låter sitta eller skrapar loss med lämpligt verktyg.

Tubless funderingar
Aight Tubless lovers, nu har jag en fråga till!
Efter att till slut ha fått däcken att ploppa upp på fälgen med hjälp av en Schwalbe Tire Booster och fått in Stans sealant i däcken och pumpat till 2,5 bar fram och 3.0 bak så håller inte framdäcket luften... Efter ca en halvtimme är framdäcket tomt medan bakdäcket håller trycket fint. Samma mängd Stans i båda och däcken, WTB Resolute, ska vara Tubless ready. Jag tror att ventilen är tät, hörs i alla fall inget pysande därifrån och jag ser inte att det bubblar sealant någon stans heller... Vad gör man nu? Tack på förhand

Tubless funderingar
Nu pumpar du upp igen och vänder runt däcket i en "åtta" så att guckan tätar mellan fälg och däck istället för att skvimpa runt. Du kan behöva vända runt det långsamt 4-5 ggr så det blir flera lager som tätar så att säga.

Tubless funderingar
Och tar en svamp diskmedel och drar längs sidorna för att se var det läcker. Sen skakar du runt vätskan med punktinsatser och låter hjulet ligga plant på sidan (en sophink är kalas här) och vänder lite då och då.

Tubless funderingar
Tack ska ni ha för alla tips. Det funkade att ta bort hjulet och göra "åttan" åt båda hållen. Nu håller däcket luften igen. Tejpningen borde vara OK för jag tog ju av Schwalbe G-one däcken som ju höll luften som tubeless.

Tubless funderingar
Jag brukar pumpa upp och sedan cykla en sväng i närområdet. Då skumpar vätskan ut på alla ställen. Om det ändå inte tätar, så vill man inte vara för långt hemifrån.

Tillbaka
Topp