Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir knappast tätare vid ekrarna pga två varv tejp. Läckage kring ventilen som läcker ut via ekrarna är dock möjligt.Tape'de ett varv och noterade att det läckte ifrån ekrarna ?
Noterade att parktool video på youtube rekommenderade att ta 2 varv.
Har funderat på att göra det men aldrig vågat. Testar nästa gång!Ett varv och omlott över ventilen. Tvärtemot många andras viktigaste punkt så tejpar jag inte ut till kanterna utan bara över sänkan där ekerhålen är, aldrig haft problem trots flertalet däckbyte varje år.
Jag gör likadant. Mest för att jag råkar ha en jätterulle tejp som är smalare än mina fälgar men det funkar fint. Det är lite viktigare att man är en aning försiktig vid däckbyten när man gör så, så man inte trycker tejpen in mot mitten, men annars funkar det fint.Ett varv och omlott över ventilen. Tvärtemot många andras viktigaste punkt så tejpar jag inte ut till kanterna utan bara över sänkan där ekerhålen är, aldrig haft problem trots flertalet däckbyte varje år.
Tejpens uppgift är att skapa ett lufttät utrymme, tillsammans med däck och ventil. I de allra flesta fall är skarven i fälgen inte ett ställe det läcker på, och då behöver man inte full bredd.Har funderat på att göra det men aldrig vågat. Testar nästa gång!
Tack för tips! Har även sätt fälgband från Newmen som funkar för tubeless setup. Aldrig testat dock :)Tejpens uppgift är att skapa ett lufttät utrymme, tillsammans med däck och ventil. I de allra flesta fall är skarven i fälgen inte ett ställe det läcker på, och då behöver man inte full bredd.
Det viktigaste är hur tejpen appliceras. Spänn den över fälgen. Ta i så att det knäpper i tejp och armbågar. Då får du en god förslutning där det behövs (uppe på hyllan vid full bredd av tejp). Du ska inte behöva gå efter och trycka fast tejpen, då har du inte tagit i ordentligt (jämna till, trycka ut små luftbubblor kan kännas bra dock). Du ska inte heller trycka ned tejpen i botten av rännan vid ekrarna, då riskerar det att släppa uppe på hyllan.
Kör hårt!
Tejpens uppgift är att skapa ett lufttät utrymme, tillsammans med däck och ventil. I de allra flesta fall är skarven i fälgen inte ett ställe det läcker på, och då behöver man inte full bredd.
Det viktigaste är hur tejpen appliceras. Spänn den över fälgen. Ta i så att det knäpper i tejp och armbågar. Då får du en god förslutning där det behövs (uppe på hyllan vid full bredd av tejp). Du ska inte behöva gå efter och trycka fast tejpen, då har du inte tagit i ordentligt (jämna till, trycka ut små luftbubblor kan kännas bra dock). Du ska inte heller trycka ned tejpen i botten av rännan vid ekrarna, då riskerar det att släppa uppe på hyllan.
Kör hårt!
Dom fungerar skitbra en gång men inte två tyvärr. Ett veck någonstans så är dom kasseradTack för tips! Har även sätt fälgband från Newmen som funkar för tubeless setup. Aldrig testat dock :)
Jo, jag har sett flera som säger samma sak. Själv har jag aldrig upplevt det, trots många fälg-däck-kombos under åren. Kanske har jag haft en extrem tur under åren, eller kanske inte.Jag behöver absolut trycka ner tejpen i botten av rännan, annars går det ej att kränga på mina däck - de behöver ner i botten.
Jo, jag har sett flera som säger samma sak. Själv har jag aldrig upplevt det, trots många fälg-däck-kombos under åren. Kanske har jag haft en extrem tur under åren, eller kanske inte.
För att förtydliga så får även jag en fördjupning i tejpen över rännan eftersom man ska ta i som en tok när man spänner på tejpen, olika djup beroende fälg (ibland går den i botten i mitten). Men jag går alltså inte runt och trycker den mot botten-kanter av rännan. För då kommer den med automatik sitta sämre uppe på kanten där det är viktigare (om man inte har någon extremt elastisk tejp på nåt vis, men då gäller inte normala regler).
+1Jag behöver absolut trycka ner tejpen i botten av rännan, annars går det ej att kränga på mina däck - de behöver ner i botten.
Luften trycker inte ut den i botten och kanterna av rännan. Jag har något 27,5 hjulpar kvar som fortfarande används, tejpades när 27,5 var nytt (10-15 år sedan?) och det hänger fortfarande ned mot djupaste punkten (minns inte om just den tejpningen bottnar) trots att jag haft luft i hela tiden. ;-) Dessutom har jag nog bytt däck 1-2ggr per år i snitt utan att tejpen kavlats loss från hyllan, vilket många också verkar råka ut för då och då. Trots att de tryckt fast tejpen hårt med tummen.+1
Dessutom känns det bäst att trycka fast den där ordentligt för hand snarare än att låta luften göra det senare när jag inte ser vad som händer. Jag brukar gnugga fast den ordentligt över hela bredden och trycka ut all luft som är under via nippelhålen samtidigt.
Luften trycker inte ut den i botten och kanterna av rännan. Jag har något 27,5 hjulpar kvar som fortfarande används, tejpades när 27,5 var nytt (10-15 år sedan?) och det hänger fortfarande ned mot djupaste punkten (minns inte om just den tejpningen bottnar) trots att jag haft luft i hela tiden. ;-) Dessutom har jag nog bytt däck 1-2ggr per år i snitt utan att tejpen kavlats loss från hyllan, vilket många också verkar råka ut för då och då. Trots att de tryckt fast tejpen hårt med tummen.
Du menar luften på däcken på tejpen. Jag är med!De däcken jag använder hade tryckt ner tejpen i botten med risk för att tejpen då hade släppt. Det är klart olika risk för detta beroende på profil och däck.
För mig brukar den göra det efter ett tag. Beror kanske på tejp och hur djup rännan är. Samt hur hårt jag spänner varvet runt, spänner jag hårt går den i botten direkt med Stans tejp.Luften trycker inte ut den i botten och kanterna av rännan. Jag har något 27,5 hjulpar kvar som fortfarande används, tejpades när 27,5 var nytt (10-15 år sedan?) och det hänger fortfarande ned mot djupaste punkten (minns inte om just den tejpningen bottnar) trots att jag haft luft i hela tiden. ;-) Dessutom har jag nog bytt däck 1-2ggr per år i snitt utan att tejpen kavlats loss från hyllan, vilket många också verkar råka ut för då och då. Trots att de tryckt fast tejpen hårt med tummen.
Jag har faktiskt aldrig någonsin varit med om det. Jag har kört tubeless sedan övergången mellan ghetto och Stans (och Joes?) första kommersiella tejplösningar.För mig brukar den göra det efter ett tag. Beror kanske på tejp och hur djup rännan är. Samt hur hårt jag spänner varvet runt, spänner jag hårt går den i botten direkt med Stans tejp.
Jag har också väldigt goda erfarenheter, i princip set and forget. Undantaget är när jag råkat rulla av tejpen in mot fälgens mitt 1-2 gånger men det har jag å andra sidan märkt direkt och kunnat fixa så inget problem på cykeln sen.Jag har faktiskt aldrig någonsin varit med om det. Jag har kört tubeless sedan övergången mellan ghetto och Stans (och Joes?) första kommersiella tejplösningar.
Jag får vara ödmjuk nog att erkänna att jag måste haft tur. Och att jag troligen inte stött på de tuffaste fälg-däck-kombosarna. Men samtidigt, inte för att förhäva mig (kolla mina bidrag i mektabbe-tråden), så gör jag något rätt. Det jag tror skiljer mig från de jag stött på med läckage- och lossnings-problem är att jag spänner mycket hårdare. Tills det knäpper. I både tejp och armbågar. ;-)
Snabb fråga när det gäller tubless.
När ni tape'ar hur många varv brukar ni ta?
Tape'de ett varv och noterade att det läckte ifrån ekrarna ?
Du menar luften på däcken på tejpen. Jag är med!
Kolla in typ 4 minuter in i dennainga dubbla varv där?
![]()
Tubeless Tire Conversion
This article covers conversion of non-tubeless wheels to a tubeless system, including sealing the rim strip, valve stem installation, and tire installation.www.parktool.com
Då verkar min policy att hålla mig till skrivna instruktioner betala sig.Kolla in typ 4 minuter in i denna
Inte svar på frågan men att det läcker runt ekrarna kan betyda att det är otätt lite varstans då det ofta är en kanal som ekrarna sitter i, värt att kolla ventilen och hålet i tapen där.Snabb fråga när det gäller tubless.
När ni tape'ar hur många varv brukar ni ta?
Tape'de ett varv och noterade att det läckte ifrån ekrarna ?
Jag tror det är ganska normalt att det läcker lite i börjanPå mitt andra hjulset som kör tubeless har jag noterat att det småpyser/tappar tryck efter nån vecka.
Är det "normalt" eller ska man bara hälla i mer sealent? ( jag följt rekomendationen och fyllt 60 ml)
Hur brukar ni gå tillväga för att kolla ifall och var det läcker? Ska man fylla upp badkaret/stor balja och doppa ner hela fälgen? ?
Hela fälgen verkar dumt, eftersom du då får vatten i navet. Lite åt gången är bättre, men du riskerar vatten i fälgen. Diskmedelstricket verkar säkrare.Hur brukar ni gå tillväga för att kolla ifall och var det läcker? Ska man fylla upp badkaret/stor balja och doppa ner hela fälgen? ?