Tubless

Tubless
Ursäkta lånar din tråd för en dum fråga.

De flesta däcken som säljs är tubeless eller UST. Om jag har vanliga fäljar för slang, funkar det att köra med slang i UST däck och vad gör jag för att slippa slangar? Köpa nya fälgar?

// Jonas

Tubless
crippan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ursäkta lånar din tråd för en dum fråga.
>
> De flesta däcken som säljs är tubeless eller
> UST. Om jag har vanliga fäljar för slang, funkar
> det att köra med slang i UST däck och vad gör
> jag för att slippa slangar? Köpa nya fälgar?
>
> // Jonas

Du kan köpa såkallade konverteringskit så att dina fälgar fungerar som tubeless-fälgar, eller göra det ghetto-style.

Mycket avhandlas i en tråd med liknande namn. ^^
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1076864/page=3

Tubless
Stans funkar bra för att täta småhål. Så fort man får revor i däcket räcker det inte till. Hutchinson Air protect ska klara hål på 3mm enligt uppgift. Jag har en flaska i garaget men har inte testat den än.

Så här skriver Justridingalong om olika "geggor":
There are two main types of sealant: Latex based and glycol based. Latex based sealants such as Stan's, Eclipse or (blatant plug) our Just Riding Along Wheel Milk will dry up and need topping up after a few months, while glycol based sealants, such as Bontrager Super Juice, Ultraseal, Hutchinson, Geax and Slime, won't dry out. Unfortunately glycol sealants don't work very effectively; partly because they don't dry they never form a solid plug in any holes or pores so they continue to leak air at varying rates. I would always recommend latex sealants, you just need to give the tyre a shake every so often and listen for sloshing liquid. If it's dry, top it up. One final warning: latex allergies are not uncommon; if you come out in a rash then you might have to stick with glycol sealants and UST tyres.
/E

Tubless
Sen ska man ju veta vad man ska göra när man punkar också... inte som jag i Portugal. Punkar man ska punkan vara den lägsta punkten på hjulet så att gegga rinner till hela tiden och tätar. Inte som jag gjorde, höll punkan högt och förbannade den j-a skit-stans-geggan. Slutade med en slang i det däcket.

Tillbaka
Topp