tufo extreme tubtejp

tufo extreme tubtejp
Hej Håkan,Tack för ditt svar!Intressant inlägg!Har förutom detta om det verkligen stämmer att rullmotståndet ökar (hur mycket?)också läst om någon som tappat däcket under cykling-läskigt!-måste undersökas närmare innan man törs använda tejpen,fast de flesta lovordar den.Ska ringa Racerdepån som saluför tejpen.Kanske någon här PÅ FORUMET har erfarenhet av tejpen?
Ok, nu till min egentliga fråga som gällde om det är svårare att ta bort tejpen när man ska byta däck än traditionellt lim.Hälsningar/Bahia

tufo extreme tubtejp
Jag kör med tejpen. Montering är riktigt smidigt, 5 minuter och redo att köra på det direkt. Tejpen funkar, även på limmade däck. Lim kan mycket väl var bätte men skall man göra det enligt konstens alla regler så tar det tid, förlimning x 2 plus limning. Vad gäller vidhäftning så skall man alltid rugga bomullsbandet ordentligt med kniv eller liknande. HAr kört ca 200 mil med träningshjulen och 50 med finhjulen. Det har funkat hittils.

tufo extreme tubtejp
Varför limmar så mycket folk tubdäck med egna teorier om hur man ska göra, dvs massa lager med svinlång torkning och flera dagars jobb? Läser man instruktionerna på limmen så talas det inget om detta.

tufo extreme tubtejp
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför limmar så mycket folk tubdäck med egna
> teorier om hur man ska göra, dvs massa lager med
> svinlång torkning och flera dagars jobb? Läser
> man instruktionerna på limmen så talas det inget
> om detta.

Av respekt för sporten såklart. :D

tufo extreme tubtejp
Falk skrev:
> För det är aero

unwanted skrev:
> Av respekt för sporten såklart. :D

Att jag inte tänkte på det. Så är det självklart.

Förövrigt så provade jag att limma tuddäck med kortbyxor och håriga ben en gång. Den övningen gav mig viss förståelse och troligen förklaringen till varför en del cyklister rakar benen. Kan meddela att benhår mellan tubdäck och hjul med lim inbakat gör ont. Iaf när håret sitter kvar på benet. Det var ingen varning för detta på limförpackningen.

tufo extreme tubtejp
Har denna tejp på mina hjul. Var hur lätt som helst att montera, det enda man var tvungen att tänka på var att få ner tejpen så djupt ner i fälgen som det gick. Har peppar peppar aldrig fått punktering och kan därför inte uttala mig i hur man får bort det lättast. Men hårfön är nog att föredra väl hemma. Ute på vägarna får man använda sitt tålamod och styrka. Läste dock att det kan bli problem med kolfiberfälgar. Vissa säger att tejpen drar med sig ett lager kolfiber.

tufo extreme tubtejp
Vem byter tubdäck ute på vägen när det finns...

VittoriaPit-stoproad.jpg ht=400

//Källis

tufo extreme tubtejp
Chrks:
Jag har testat med Tufo extreme av just den anledningen om tapen tar med sig karbonet vid nippelhålen.
Jag kunde inte se några sådana tendenser.
Kan dock rekommendera att ta med en däckavtagare av plast för att få in emellan tubdäcket och fälgen.
DET SITTER KANONBRA!
Man bör lämna en bit mittemot ventilen tapefri så man har någon möjlighet att få loss tuben och sedan få av den.

Limmar fortfarande några hjul och testar tape på andra.

JT skrev:

> Förövrigt så provade jag att limma tuddäck med
> kortbyxor och håriga ben en gång. Den övningen
> gav mig viss förståelse och troligen
> förklaringen till varför en del cyklister rakar
> benen. Kan meddela att benhår mellan tubdäck och
> hjul med lim inbakat gör ont. Iaf när håret
> sitter kvar på benet. Det var ingen varning för
> detta på limförpackningen.

Ja, vad ska man säga mer än: Dagens Bästa!

tufo extreme tubtejp
Tack ska ni ha för alla tips,har satt dit tejpen,funkade väldigt smidigt,rena drömmen mot att limma,däcket sitter fast,testning som återstår.

tufo extreme tubtejp
Såg denna tråden lite sent, men jag har en hel blogg vigd åt tub: http://tubhjul.blogspot.com/
Mest mot tubhjul på MTB men de är tejpade och eftersom att det funkar bra på MTB borde det vara än bättre på LVG.

På sidan finns även massor med bilder tips och grejer. Och tipsen jag kommer med är ofta grundade från källan, så korrekt fakta är framlagd.
Jag har även installationsfilmer på sidan, och sähär ska det gå till vid montering av extreme tejp och tub:

tufo extreme tubtejp
JT skrev:
> Varför limmar så mycket folk tubdäck med egna
> teorier om hur man ska göra, dvs massa lager med
> svinlång torkning och flera dagars jobb? Läser
> man instruktionerna på limmen så talas det inget
> om detta.

Crossdäck sitter inte gärna kvar på fälgen med 1,5-2 bars tryck och mönstrade däck. racerdäck räcker det med ett lager och ordentligt med luft i :-) T

tufo extreme tubtejp
bahia skrev:
> Hej Håkan,Tack för ditt svar!Intressant
> inlägg!Har förutom detta om det verkligen
> stämmer att rullmotståndet ökar (hur
> mycket?)också läst om någon som tappat däcket
> under cykling-läskigt!-måste undersökas
> närmare innan man törs använda tejpen,fast de
> flesta lovordar den.

Klart att det finns någon som har krängt däck med tejpen. Klart att det finns tusentals cyklister som har krängt däck med lim. Det handlar mycket om hur man lägger på tejpen, eller limmar.
Tipset är att rugga ytan på bomullsbandet med ett 60-papper eller genom att dra eggen på en kniv mot det. Då sitter den väldigt bra. Har du cyklat väldigt mycket i hällregn, 50 mil, så skall du kolla/känna på däcket. Då har det släppt lite för mig och jag har "limmat om". (Hört om liknande problem här på forumet från mtb-cykister som kört genom mossar.)
Jag har inte sett några siffror om rullmotstånd men det verkar rimligt att det ökar lite iom att du har ett tjockare lager med material som inte bör vara helt linjärt elastiskt vid skjuvning. Frågan är hur mycket, 10 %? Nej, antagligen mindre än 5 % och då är skillanden mellan olika däck och tryck större.

tufo extreme tubtejp
Jag använder tufo tejp, varför ska man kladda i ett dygn med klister när det bara tar ca 15 minuter att montera ett par hjul och sen bara är att trampa. Jag kan dra av gammal tejp lätt, inget problem att lägga på tejp ovan på lim heller om det är hyffsat slätt. Ger det ökat motstånd jämförbart med vilket klister då ? kanske latexbaserade.

tufo extreme tubtejp
Är det en fördel om både fälgen och däcket är nya? Rugga upp däcket , montera tejpen å sedan dra på däcket på fälgen. 1 bar, justera däcket och sedan pumpa upp till önskad däcksgryck?

Tillbaka
Topp