Tunn vattenflaska

Strakka

Ny medlem
Tunn vattenflaska
Hej, undrar om det finns vattenflaskor som passar bättre i bakfickorna på cykeltröjan än de vanliga runda? För de dagar man behöver mycket vätska med sig...

Tunn vattenflaska
Tror rusta säljer flaskor som är som en påse. Funkar bra att ha i ryggfickan. Brukar ha en sån i vätskebältet när jag åker skidor. Gillar inte den stora "tanken" som var i bältet från början, vattnet skalpar runt.

Tunn vattenflaska
Där passar det väl bra – och duger – att återanvända en halvliters flaska för läskeblask eller sportdryck med passande kapsyl för inmundigande i farten. Den behöver ju inte ha exakt passform för ett ställ, så man kan göra som Kajsa Varg föreslår. Den typen av flaskor är lite högre än en riktig bidon, men i gengäld något smalare, vilket väl är vad du avser med "tunn".
powermountain1-260x350.png

Tunn vattenflaska
Jag har (när det behövts) använt mjuka löpflaskor. Sök efter "soft flask", Salomon, Inov8 med flera löpmärken säljer sådana. Brukar finnas i 250 och 500 ml.

Tunn vattenflaska
Varför inte komplettera med extra flaskhållare bakom sadeln? Verkar meckigt att dricka ur en påsen i farten? Men TS exakta avsikt/användningsområde framgår inte riktigt?

Tunn vattenflaska
jag har använt min när jag cyklar MTB där jag bara har en hållare på ramen och vill ha med mer vatten (eller saft! :D) utan att släpa med mig ryggsäcken. har inte upplevt att det är besvärligt att dricka ur, nästan lite tvärt om eftersom man kan dricka ur den som med ett sugrör i och med att flaskan komprimeras när den töms.

Tunn vattenflaska
Fördelen med en mjuk flaska är ju att när man druckit ur den tar den väldigt liten plats. Flaskhållare bakom sadeln sitter ju där de sitter, dessutom har de en tendens att tappa flaskor vid betydligt mindre mängd skakningar än hållare på ramen.

Eftersom extra vattenkapacitet efterlyses antar jag att TS planerar cykling där han inte kan (dvs långt utan civilisation) eller vill (tävling där ett stopp skulle kosta tid) fylla på så mycket längs vägen.

Tillbaka
Topp