Tunn vattentät jacka

• Trådstartare Trådstartare KO
  • Start datum Start datum

KO

Medlem
Tunn vattentät jacka
letar efter en jacka att cykla och springa i när regnet häller ned.

Har nån nåt bra tips?

Helt ofodrad tänker jag.
Lättviktsvariant vore att föredra men åndå hög vattenpelare. Bra pris är väl ingen nackdel ?

Hit me up med förslag.

Tunn vattentät jacka
Norrøna Falketind har jag kört till cykling, löpning och skidåkning. Jag har även kraschat den rätt rejält på asfalt och fått läge att utnyttja deras utmärkta reparationsservice.
Den är dock inte särskilt lätt/packable, så inget man tar med sig i bakfickan ”utifall att”. För sånt har jag en OMM Halo.
Har man degen där är väl shake-dry the shit, dock vill jag minnas att rygga är no-no för dem. Lär inte vara särskilt crash proof.

Tunn vattentät jacka

Har nån nåt bra tips?

Helt ofodrad tänker jag.
Lättviktsvariant vore att föredra men åndå hög vattenpelare. Bra pris är väl ingen nackdel ?

Hit me up med förslag.
Den här https://www.amazon.com/Pearl-iZUMi-Barrier-Clear-Jacket/dp/B003BLOV14 har fungerat kanon för mig.
1663354504523.jpeg

Dock måste jag säga att den släpper inte igenom någon luft alls, utan blir det för varm/svettigt är det bara att dra ner dragkedjan lite.
Hittar ingen vikt men den får plats i en vuxen näve och borde inte väga mer än en gel av valfritt märke.
Lycka till!

Tunn vattentät jacka
För mig funkar Endura's Singletrack bra tack vare ventilationen under armarna. Men det är i skogen där man inte är så statisk. Sen är Endura's jackor bedrövliga i att de behöver återimpregneras rätt snabbt

Tunn vattentät jacka
Jag har en AGU som gör jobbet. Går ner i en ryggficka. Billig.

Tunn vattentät jacka
Jag har en AGU som gör jobbet. Går ner i en ryggficka. Billig.
Hur är storleken på den? Jag får en känsla av att den skulle vara lite fladdrig/rymlig i formen.

Tunn vattentät jacka
Hur är storleken på den? Jag får en känsla av att den skulle vara lite fladdrig/rymlig i formen.
Jag uppfattar den som ganska tight och följsam. Något tunt gummiaktigt tyg. Runt min spolformade kropp fladdrar den inte. Skulle jag utsätta mig för hårda lopp/pass i den stansar jag nog hål i armhålor och sidor. Det har jag gjort i andra regnjackor.

Tunn vattentät jacka
Jag uppfattar den som ganska tight och följsam. Något tunt gummiaktigt tyg. Runt min spolformade kropp fladdrar den inte. Skulle jag utsätta mig för hårda lopp/pass i den stansar jag nog hål i armhålor och sidor. Det har jag gjort i andra regnjackor.
Geni! Nu har jag bara ett hålslag hemma.. någon annan hushållsapparat som funkar bra för detta?

Tunn vattentät jacka
Är det den här du menar?
regnjacka-cykling-rc900-vinrod.jpg

https://www.decathlon.se/p/301759-199062_regnjacka-cykling-rc900-vinrod.html
Jag har iofs inte använt eller provat den, men jag tycker inte den verkar särskilt bra lämpad för cykling,
tex verkar den vara onödigt lång fram och onödigt kort bak.
Japp! Jag har testat både en M och L men låg lite emellan storlekarna så blev inget köp. Menr ju en trelagersskaljacka om jag inte minns fel så inte så tunn och lätt. Hade nog köpt den om den passade mig, som komplement till min tunna.

Tunn vattentät jacka
jacka att cykla och springa i när regnet häller ned.
Cyklar med en Endura Hummvee. Har även använt den för löpning men tror det är svårt att hitta något som är perfekt för båda aktiviteterna.
Köpte den för att den tål regn & rusk, har ventilation under armarna och bra fickor på rygg samt en bröstficka. Är relativt stor i storleken.

Senast ändrad:
Tunn vattentät jacka
Marmot Precip. Tillräckligt light för mig, regntät. Den andas förstås typ inte alls, som allt annat riktigt regntätt jag provat, där får man göra en prioritering helt enkelt.
+1 på Haglöfs LIM annars.

Tunn vattentät jacka
Hur länge tänkte du vara ute i ösregnet? Pendling under en timme, eller långpass?
Själv har jag till pendling ingen regnjacka alls, utan satsar på snabbtorkande cykelkläder och underställ som håller värmen även när det är blött...

Tunn vattentät jacka
En uppsättning hålpipor kostar 130 kr hos ClasO och billigaste håltången kostar 80 kr. Det är inga stora pengar.
Nackdelen är att det tar några minuter att fixa 50 hål. Fördelen är att man kan sätta hålen på ett snyggt sätt.

Tunn vattentät jacka
Marmot Precip. Tillräckligt light för mig, regntät. Den andas förstås typ inte alls, som allt annat riktigt regntätt jag provat, där får man göra en prioritering helt enkelt.
+1 på Haglöfs LIM annars.
Har en gammal Precip, blev aldrig kompis med den. Tyckte den snabbt tappade vattentätheten och svettig som sjutton....den Endura jag har nu andas mycket bättre men visst blir man svettig även i den.

Tunn vattentät jacka

Har nån nåt bra tips?

Helt ofodrad tänker jag.

Hit me up med förslag.
hög vattenpelare som även släpper ut svettånga... svår kombo. en vidjacka kanske är bättre?

Tunn vattentät jacka
Många, som har köpt dem, är väl nöjda med sina Gore Shake Dry-jackor. Tycker att svettransporten är bra. Jag som svettas ymnigt har inte haft lust/råd att chansa på ett regnprassel för tre lax.

Tunn vattentät jacka
Ni som provat att "hålslå" era vattentäta plagg - vad är det för tyg/material ni har gjort hål i? Funktionskläder med vävt(?) tyg måste väl fransa upp sig?
Vävt tyg har inte fransat sig så mycket men på några jackor har jag strukit dit en förstärkning för att vara säker (kommer inte ihåg vad det heter). Kan dock vara bra att testa med ett hål först. I mitt fall var det släng jackan eller gör något första gången jag testade.

Tunn vattentät jacka

Köpte denna, väldigt tunn o får plats i fickan... Klarar du medium finns några kvar på Boozt till bra pris.
DWR brukar innebära blöt utifrån. Förvisso fortsatt varm med vindskyddet. Hade en äldre Briko på mig när regnet drog igång i lördags. Efter 30 min var jag blöt inpå kroppen.

REGNjackor för cykel är krångligt. Blöt inifrån eller utifrån så att säga.??‍♂️

Tunn vattentät jacka
Vävt tyg har inte fransat sig så mycket men på några jackor har jag strukit dit en förstärkning för att vara säker (kommer inte ihåg vad det heter). Kan dock vara bra att testa med ett hål först. I mitt fall var det släng jackan eller gör något första gången jag testade.
Har inte gjort det själv men hur hade det funkat göra hålen med lödpennan?

Tunn vattentät jacka
Finns några basala regnjackestrategier.
1. Våt men varm i vindjacka/regnavvisande så länge man arbetar på i den.
2. Bastu i GTX och andra s.k. membranjackor eller helt täta regnjackor. Ibland med ventilationsöppningar
3. Extra fina t ex shakedry jackor med bättre ventilation.
4. Moddade regnjackor, ofta enklare täta, där ägarna går loss med olika verktyg för bättre ventilation

Ett ställe där det kan vara viktigt att öppna upp är i ärmslutens undersida där både regnvatten och kondens gärna samlas.

Tunn vattentät jacka
På rea, det är ju inte hela tiden såklart.

Givetvis håller Gore själva ett så högt pris som möjligt, man får gå till andra sidor för att köpa billigare. Xxl Sverige har tex sålt din billigt (1500).
Jag är nog mest avundsjuk på att du hittat en Gore Shakedry på så bra rea, även om de är de bästa regnjackorna som finns för närvarande är de inte värda över 3kSEK, för mig åtminstone

Finns några basala regnjackestrategier.
1. Våt men varm i vindjacka/regnavvisande så länge man arbetar på i den.
2. Bastu i GTX och andra s.k. membranjackor eller helt täta regnjackor. Ibland med ventilationsöppningar
3. Extra fina t ex shakedry jackor med bättre ventilation.
Vad menar du med "shakedry jackor med bättre ventilation"?
Gore-Tex själva skriver så här om Shakedry™: "helt vindtäta."
Vilken ventilation i helt vindtäta Shakedry är det då du menar?

Tunn vattentät jacka
Jag är nog mest avundsjuk på att du hittat en Gore Shakedry på så bra rea, även om de är de bästa regnjackorna som finns för närvarande är de inte värda över 3kSEK, för mig åtminstone

Gore hade 50% rabatt på nästan allt på Black Friday för två år sedan. Då kunde man köpa bl.a. https://www.gorewear.com/se-en/r7-gore-tex-shakedry-trail-hooded-jacket-100457 för 1600 kr. Kan ju vara värt att hålla koll på om det återkommer i år.

Tunn vattentät jacka

Vad menar du med "shakedry jackor med bättre ventilation"?
Gore-Tex själva skriver så här om Shakedry™: "helt vindtäta."
Vilken ventilation i helt vindtäta Shakedry är det då du menar?
Well, det är väl oftast de som har lagt 3 papp på jackan som tycker den är bättre på att ventilera än all annan goretex. Alla regnjackor är väl för övrigt vindtäta?

Tillbaka
Topp