Turner 5-spot/Största däckbredd??

Turner själva anger att det finns gott om utrymme att använda 2,4" däck. Det är ju också ett lite luddigt sätt att uttrycka sig på. Jag tror att det finns goda marginaler att sätta på lite fetare däck, beroende på modell givetvis. Själv har jag gott om utrymme vid sidan om mina King Jim 2,35".

Är det samma på Sixpack eller har den mer utrymme.
Passa på o fråga en till sak:

Någon som vet viktskillnad mellan Sixpack o 5-spot. Vad väger en hyffsat lätt kittad av vardera slag?
Är ju som sagt igång o specar på heldämpat och har inte bestämt mig än :)

Det står fortfarande mellan:

SC Heckler
5-spot
sixpack

Vill ha en lätt "freeride" som man fortfarande kan dra runt i hellas utan att det känns tungt.

Jag har testat dessa i hellasterräng och lite utför:
Prophet 1000
Gemini 2000

Fråga gärna om ni vill veta hur dessa cyklar är.

/Kalle

De vikterna stämmer säkert, men läste att några viktuppgifter från Turner var lite off..

Glömde att väga min ram innan jag byggde den. Men ska nog plocka ner den inför Åre-resan. Kanske väger den då!

Tror Packen är lite bredare om baken. 2.5" + lera är inga problem alls. Här är en bild på ett 2.35 highroller:

Lite OT, men.. hur ofta ska man rengöra och fetta bussningarna på Turners'? Runt några o-ringar har det kommit ut lite fett som drar till sig mycket skit. Kanske för att den är helt ny... :)

Roger skrev:
-------------------------------------------------------

> Lite OT, men.. hur ofta ska man rengöra och fetta
> bussningarna på Turners'? Runt några o-ringar har
> det kommit ut lite fett som drar till sig mycket
> skit. Kanske för att den är helt ny... :)

Du behöver inte rengöra speciellt ofta, bara trycka i nytt fett. Det som kommer ut är överskottet och bara att torka av. Cirka en gång i månaden beroende på hu mycket du använder den. Läs mer här: http://www.turnerbikes.com/Maint/Routine.html
Tillägg: horstlänken är inte så lätt att få i nytt fett i och är nog bättre att plocka isär (lätt) och rengöra och fetta om. Tscheezy på mtbr.com har gjort en liten moddning: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=73736

Angående vikterna: En 5-spot byggs med en vikt ungefär mellan 13-15 kg. Det går givetvis att bygga lättare eller tyngre. En sixpack ligger gissningsvis mellan 1 och 2 kg högre pga tyngre dämpare och något kraftigare ram. Troligtvis bygger man även en sixpack med lite kralligare prylar.
En Heckler med luftdämpare borde rimligtvis ligga på ungefär samma vikt som 5-spoten.

För Hellasterräng skulle jag tro att Heckler och 5-spot är det bästa valet (jag har iofs aldrig varit där men ett antal bilder har jag lyckats se). Själv är jag så fruktansvärt nöjd med min 5-spot så jag har svårt att tänka mig att Hecklern är bättre på något vis (obs, helt subjektivt). Den har hittils inte gjort mig besviken vid ett enda tillfälle, vad jag än utsatt den för. Jag är fortfarande lika fascinerad efter 100 mil. Highly recommended...

Edit: hjärnsläppsjustering

Senast redigerad av en moderator:
kaleng skrev:
> Undrar hur feta däck man kan klämma in på Turner
> 5-spot?

Jag kör med Big Betty 2,4" som är 62 mm breda som bredast (om jag kommer ihåg rätt). Det är en del plats kvar.

f

feffemannen skrev:
> Jag kör med Big Betty 2,4" som är 62 mm breda som
> bredast (om jag kommer ihåg rätt). Det är en del
> plats kvar.

Dito.

62 mm är maxrekommendation för Fox Vanilla dessutom. Storbettan har näst störst luftvolym bland alla cykeldäck tydligen. Funkar fett nice i varje fall.

För Hellas är 5-Spot spot on! Har avnjutit den kombinationen några gånger. Tänker du dig en del liftassisterad åkning också kan en 6-Pack vara ett gott alternativ. Även om 5-Spot är mycket trevligt då med om man håller nere farten lite.

Är det någon som tycker SixPacken ser lite klen och smal ut i bakänden? Kan iallafall meddela om att den i princip sväljer ALLA däck!

Idag kom mitt nya framdäck, det stora Michelin Comp32! Var bara tvungen att testa om det gick in i bakgaffeln.

Här är resultaten:

Gigantisk luftkammare!

Detta var bara ett test, naturligtvis ska däcket sitta fram. Maxxis 2.5 därbak..

:)

Tillbaka
Topp