Turner 5 spot vs Sixpack?

05-m-pire-st-det-3.jpg

Word!

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------

> Andra tillverkare har blivit nekade att köpa
> rättigheten till patentet på licens av
> Specialized. Giant t.ex.. Det är bl.a. därför
> olika modeller på Giant i europa och nordamerika.
> NRS var väl en del av det?

Giant har samma modeller i USA som i europa. Om än att de nya Maestro-modellerna släpptes lite senare i europa.. Och för övrigt så hänvisar Giant till Spez. patent på sin amerikanska websida, vilken är den enda där det är intressant. Specializeds patent gäller bara i USA och inget annat. Det är fritt fram för vem som helst att göra Horst-länkage och sälja här utan att betala ett öre till Spez. Det är just därför Scott's Genius modeller inte gått att köpa i USA. Scott vill inte betala. Stackars amerikaner...

lite utanför ämnet.
Lite skumt det där med horst link royaltyn. När Salsa först visade sin Caballero hade den hort link. Sen tog de bort den. Mailade och frågade varför och de berättade att Specialized ville ha $200 per ram i royalty. Lät sjukt mycket tyckte jag. Bra mycket mer än 11.60 euro. 11.6 euro låter å andra sidan lite väl lite för att någon skulle använda det som skäl för att inte använda horts link.

kevlar skrev:
> Nicolai berättar ju precis hur mycket dom betalar
> per ram i horst-link royalty, för att citera
> "Horst Link royalty 11,60 euro"

Jag tror att den avgiften är frivillig. Specializeds patent är ett amerikanskt skräppatent som inte är giltigt i någon annan del av världen. Att betala den royaltin för cyklar som säljs utanför usa är altså inte helt nödvändigt.

FSR är en skitfräck länkagedesign som är extremt närbesläktad med Horstlink. Ingen av dem är egentligen särskilt hightech. Det är fyra lager och en dämpare, precis som på alla andra ickesinglepivotcyklar. Däremot så är geometrin hyffsat välgenomtänkt, men att tänka är inte hightech det heller. Lite hightech blir det om man gör länkaget i kolfiber och titan. Mer hightech blir det om man har lite elektronik som anpassar dämparparametrarna efter underlaget, men det sista har jag inte sett på cyklar ännu. =)

Sen kan man ju göra som Devinci också. Hojar som säljs utanför USA har Horstlänk, de som säljs där har däremot länken på sadelstaget istället.

Jag hade gärna gett 100kr +lite påslag genom distributionsleden, pga högre produktionspris = 200-300kr(?) för att göra om min hoj till Horst-link. Enda fördelen med faux-bar över vanliga single pivot är ju extra sidstyvhet, vilket förvisso absolut inte är fy skam.

Faux har ju som jag upplevt det olägenheten att den brake-jackar och pedalrycker vid stök, i högre utstäckning är single-pivot med infästning långt ner på diagonalröret (längre sving = rakare dämprörelse).

Angående brakejack, så har ju fler och fler tillverkare gått från att ha flytande broms (som ju var till för att göra fjädringen aktiv även under inbromsningar). Många single pivot (utan flytande broms) sjunker ner i bakfjädringen under inbromsning vilket ger en lägre tyngdpunkt och därför kanske en bättre position inför den kommande svängen (som man ju oftast bromsar in för). Världscupvinnaren Steve Peat kör utan flytande broms trots att han kan välja vad han vill från Orange.

Angående Nicolai och hightech, så gör ju Nicolai många ramar, men den på bilden är ju en vanlig single pivot, men precis som på Giants dh-ram har dom ett länkage till dämparen. Men det är ju inget som ändrar bakhjulets rörelse utan ändrar ju bara kraft på dämparen i olika delar av fjädringsvägen.

Hallå igen!

Tack för all intressant läsning. Blev en hel del och fina bilder oxå.

Det är flera som refererar vad jag ska ha cykeln till, d v s hur jag hojjar.
Som det ser ut nu så kör jag en SC Chameleon som jag byggde i höstas. Jag är grymt nöjd med den även fast jag knappt kört in den. MEN DET ÄR BARA EN SAK..........

Den är stabil, tålig, snygg och väldigt "allround". Jag kör en del i Hellas(ofta småstigar utanför spåren)och har börjat ge mig på den kritiserade lilla North Shore banan, ja ni vet var. Annar drar jag runt i mindre skogsområden närmare mig. Var stans jag kan hitta kuperad teknisk terräng. Gärna utför.
För tekniskt ska det vara annars tröttnar jag. Gärna med lite små "drops" och balansakter.

Jag gillar o köra fort, och då inte på grusslingor eller löparspår som sagt. När jag är ute så bygger nog mitt spårval på "kan man komma ner här" eller "den här är nog snabbare men stökigare".
Ja många känner nog igen sig? Freeride light kanske.
Jag trivs med att sitta rätt lågt på cykeln, men absolut inte "dirtlågt".
Bränner lite trappor då och då. Ibland mindre ibland större(globens baksida).

Finner ingen glädje i att droppa flera meter o låta min 31-åriga kropp komprimeras med huvudet mellan knäna. Bara risk för att gå sönder mer och dessutom reparera hojjen.

..........JAG KÖR MER I SKOG OCH BERG ÄN PÅ DIRTEN. Och jag vill köra ännu snabbare när det är lite utför. Och droppa o hoppa mer och lite högre utan att plattas ihop. En ordentlig lek och skojhoj men som inte blir "stinky"-tung utan klarar den mesta dels generella terrängen som man hittar i STHLMs-trakten. Alltså XC.

SC ramarna är grymt fina och ligger väl lite bättre till i pris Vs Turner.
Turner är grymt snygga och verkar ha en enklare och tåligare konstruktion.

Jag hör till den konservativa skaran som hellre tar till enkla hållbara lösningar än "hightechevolutioncyberexpriment".

Ja, ni förstår nog bättre vem jag är nu.

/Kalle

Kalle, ju mer du berättar om var och vad du cyklar, desto mer stämmer det in på en Heckler eller en Bullit... :-) Jag kör ungefär som du, med en Bullit. Till dirten tar man sin hardtail, den funkar bäst där.

/Leo

Skulle precis säga att det låter som om han citerar Heckler säljsnacket på SC sidan :-) Hade jag varit honom hade jag troligen byggt en Heckler med lite stabilare komponenter än "XC standard".

För "Gärna utför fort" och "NS" tror jag Six-Pack/Bullit passar riktigt bra! Båda är klassiska, beprövade konstruktioner avsedda för samma uppgift.

Angående gaffelval. Det verkar som ett par intressanta gafflar är på väg till nästa år. Fox med en stålfjäder variant av 36mm gaffeln, och Marzocchi 66 ska visst få mer normal höjd...

Jag ska göra service på min Enduro och sedan jämföra lite bättre med pbeijers Heckler. Misstänker att Hecklern är bättre med sin Progressive luftbakdämpare men gaffeln kan jag inte jämföra riktigt då de inte är av samma kaliber.
Har förut varit en riktig Horslink-torsk men jag börjar vackla på den punkten.
Ryktet går att SantaCruz ersätter sina sista singelpivotare och det tycker jag känns vemodigt på något sätt. Fast den nya Bluren med lite längra fjädring ser intressant ut.

Har sagt det förut och jag säger det igen att jag är en synnerligen märkesotrogen kund. Det ska mycket till för att locka mig kvar på befinlig varumärke.

Ok, kollade på 5 Spot videon på Turners hemsida och tycker att det ser rätt passande ut.
Kollade också på SX Trail cykeln, och den ser inte dum ut den heller(light-duty freeride).

Sen pratar många om SC Heckler o Bullit. Blir helt förvirrad...
Hecklern ser lite smidigare ut än Bullit..?
Och SC ligger ju lite bättre till i pris än tex Turner.
SX Trail har jag inte kollat prismässigt.

Vore kul o höra från Daner igen. Nu när jag kanske utvecklat det hela lite.

/Kalle

Lura dig inte av att uppfatta SX Trail som en "Light Duty FR". Ramen väger lika mycket som en Bullit med 5th-dämpare och håller förmodligen lika bra.

Jag äger en och kittar den både med 150mm Z1:a och 203mm Boxxer med lägre AC och ride-height än SX Trails originalgaffel i Specialized's utförande (66RC).

Cal: Kikade på din hojj och den ser ju grymt fin ut.
Har du provat Heckler, Bullit eller nån liknande.

Hur funkar SX för vanlig XC som det trots allt blir rätt ofta?

/Kalle

Detta var ju en riktigt intressant diskussion.

Vad beträffar Horst link så var det väl Karl Heinz Nicolai, mannen som tillverkar Nicolai ramar, som utvecklade konceptet när han arbetade på AMP Reaserch (Horst Leitners företag? osäker på det). Men som endast anställd blir hans resultat företagets egendom (han får ju lön). Är det ett US-patent så är det endast gilltigt i USA och ingen annanstans.

För att kunna söka patenträttigheter i en annan världsdel så krävs det att man driver verksamhet i den världsdel där man avser att söka patenträttigheter, typ USA-patent, EU-patent mfl. Att ansöka om patenträttigheter är väldigt dyrt, > 250000 SEK/område om jag inte minns fel. Dessutom finns det en årlig kostnad för bevakning mm som ökar med åren. Ett patent är gilltigt i 10år om jag inte minns fel.

Vad beträffar Nicolai så tror jag att de ser eller tror att USA kommer att bli en stor marknad så det är väl därför de betalar en till synes meningslös royality till specialized. Att bli stämd för patentintrång i USA resulterar i helt andra skadestånd än i sverige och det kan man bli om saluför en produkt som gör patentintrång i ett gilltigt patent.

Men visst är affärsvärlden rätt egendomlig.

// Miche

kevlar: Visst är den underbar, håller själv på att arbetar ihop en sådan. Är nästan färdig med alla komponentval och dyl. Det tråkiga är att det mellan 10-12 veckors leveranstid på ramen. Har hittat en som tar hem den så att jag får den 'överdisk'.

// Miche

Ja, ett speedhub hade inte suttit helt fel, är bara rädd för att man får en förskjutning av tyngdpunkten mot baknavet, men det kanske bara är nys.

Du får kompensera med en tyngre gaffel lundis. Ballast s.a.s. ;)

Tog några bilder på min sx med boxxer, men glömde visst usb-kabeln hos polarn så ni får se en annan dag.

cal skrev:
> Du får kompensera med en tyngre gaffel lundis.
> Ballast s.a.s. ;)

Jovars, kanske skulle handla en 'zocchi då? ;P

lundatok: Jag har haft en mail diskussion kring detta med nicolai som säljer ramarna (inte nicolai DSK som säljer kompletta cyklar). Så här skrev de:

> From: Dieter Steiner
>
> Because the Rohloff Speedhub is heavier the rear Suspension will theoretically react a little slower,
> but I don´t think you will be able to feel it.

Tyngden gör att den blir lite slöare pga masströgheten och det är inte så svårt att förstå. Men det är de andra egenskaperna som jag ser som fördelar typ:

+ driftsäkert
+ underhållsfritt (relativt)
+ 14 unika växlar
+ man kan växla stillastående över hela registret

De negativa sidorna som jag kan se är:

- viss tröghet i växlarna 1, 2 och 3 (upplever att man kan leva med det)
- slöare dämpning bak (teoretiskt borde det bli det iaf)

Sen påstås det att 7:an växel låter, märkete själv inte av något??.

Är det någon läser tråden som har erfarenhet av slöare dämpning pga Rohloff? Har sett både varianterna av åsikter.

Ooopps, insåg att jag svarade på en annan fråga. Man får ha en tyngre gaffel precis som Cal skriver.

// Miche

Senast redigerad av en moderator:
Helius FR verkar, vad jag läst, vara den ultimata ramen inom icke-extrem friåkning. Dock så kommer den i prisklass en bit över vad gemene man kan/vill hosta upp. Jag tror säkert att den är prisvärd, det är ingenjörsarbete i toppklass. Hecklern har dock fått nästan lika bra omdöme men är er överkomlig även om jag inte skulle kalla den billig direkt.

Westman: Kan bara hålla med om att ramen är dyr. Men tror att den kostar ungefär som en Bullit el. dyl, har för mig det.

// Miche

Jag har poangterat tidigare att folk som tycker att Heckler är kanske en aning klenare än vad de egentligan vill ha men Bullit är kanske tyngre än vad de behöver borde kolla på Ventana El Chamuco. http://ventanausa.com/frame_elchamuco.html

Starkare än Heckler, lättare än Bullit. Rek. utpris under 13000:- så länge Ventana har dem på lager. 3 veckors leveranstid.

kaleng skrev:
> Ok, kollade på 5 Spot videon på Turners hemsida
> och tycker att det ser rätt passande ut.

Din beskrivning luktar med 6-Pack tycker jag. Men ser videon ut som det du tänkt dig, shoot!

> Hecklern ser lite smidigare ut än Bullit..?

Ja.

Jag har provat Heckler på samma tur som 5-Spot i samma terränglåda (Sörmlandsleden) och jag gillade dämpningen mycket mer på 5-Spot.

Det var de två jag valde mellan på slutet när jag valde ram, se den här tråden;
http://happymtb.org/forum/read.php/1/34504

Ventanatipset av Daner skulle jag kolla in mer noggrant om jag var du.

Ok,
tack för alla tips!
Läste din gamla tråd Tobe. Var ju väldigt likt min nuvarande. Tack!

Nicolai är ju feta men ack lite dyra. Så den blir ingen kandidat.
Så här ser kandidaterna ut:

TURNER 5 SPOT EV SIXPACK
- Snygg och enkel konstruktion. Pålitlig. Stilren design vilket jag uppskattar. Hoppas att det finns nån man kan kika på o prova på sön. Fiskartorpet.

SC HECKLER EV BULLIT
- Tror på Hecklern eftersom jag är väldigt lätt(väger max 70Kg)och tror att Bulliten blir lite tung på plan mark och uppför. Det som talar för SC är att jag har en polare i CA och hoppas att han i så fall kan köpa ramen och skicka den som present. Vilket borde bli rätt prisvärt.

SPECIALIZED SX TRAIL
- Vet inte mycket om den, men många verkar ha uppskattat ENDURO serien. Om den väger lika mycket som Bullit så kanske den blir lite klumpig. Också snygg och clean design.

LEO: Vad väger din Bullit som den är kittad nu?

/Kalle

SX Trail får du privatimportera eftersom Grahns har bedömt att det inte kan finnas något intresse för den i Sverige. Vanliga Enduron är samma ram såvitt jag förstått men med luft-5th-element och därmed lite lättare. Väntar på en dylik själv..

Om du inte har något emot singlepivot tycker jag att du skall köpa en SC om du kan få den till ett bra pris genom din kompis. En Bullit eller Heckler blir väldigt billiga om man betalar det amerikanska priset plus frakt. Men det finns ju faktiskt en del andra trevliga ramar i samma prisklass att välja bland "over there".

Senast ändrad:
Hej igen,
har kollat lite geo på 5 Spot och SC Heckler. Strl M

TURNER 5 SPOT
Seat tube angle: 73,5
Top tube: 58,42 cm
BB Height: 33,66 cm

SC HECKLER
Seat tube angle: 71,5
Top tube: 57 cm
BB Height: 33,6 cm

Som jag tolkar det så blir det en lite mer utdragen sittställning på 5 Spot som har mer vinkel på sadelröret och ett längre topprör. Men det kanske är så liten marginal att det lätt går att kompensera med att flytta fram sadeln och kitta med en kort styrstam. På min Chameleon har jag 50mm stam och trivs bra med en ganska upprätt sittställning.

Jag är 178 cm och väger ca 68 Kg.

Hittade den här 5 Spoten och tycker den liknar rätt mycket vad jag tänker mig. Men då antagligen kortare styrstam.
Klicka här

/Kalle

kaleng skrev:

> Som jag tolkar det så blir det en lite mer
> utdragen sittställning på 5 Spot som har mer
> vinkel på sadelröret och ett längre topprör. Men
> det kanske är så liten marginal att det lätt går
> att kompensera med att flytta fram sadeln och
> kitta med en kort styrstam. På min Chameleon har
> jag 50mm stam och trivs bra med en ganska upprätt
> sittställning.
>
> Jag är 178 cm och väger ca 68 Kg.

Jag är 177 och väger 67 kg, du är välkommen till småland för en provtur på en medium 5-spot, så vitt jag vet den enda i sverige i den storleken. Jag kör med 90 mm styrstam och upplever inte som speciellt utsträckt, smaksak givetvis.

spott.jpg

Problemet är bara med Nicolais gearboxramar att dom traskar upp i 5100 euros lite drygt: http://www.nicolai.net/download-area/pdf/VK-Preise-2005-NU-TST-TFR-english.pdf

Sen finns ju Helius FR's lillebror CC med 3.5" till 5" slag.

Helius FR finns från bullitpris och uppåt. I bullitpris så får du en x-fusion dämpare och max skivstorlek på 165 mm och en del annat snikat.

Ja, jag försöker sälja min själ men det går inget vidare.

Kaleng: Kan inte hålla med om att en Bullit skulle vara för tung uppför eller på plan mark, men det är bara min åsikt. ;-) Fast en Heckler är helt klart lite(0.5-1kg?) lättare och passar nog som handsken för dig. Men det går att bygga en Bullit för stigcykling också, med en Z1:a fram så blir den en cykel som tar sig fram överallt, upp som ner:

/Leo - väger 66kg, 179cm, cykeln väger 16.8kg.

ps. Och ja, det är en LARGE Bullit. :-)

Senast redigerad av en moderator:
Obed skrev:
> Kan intyga att Leo tar sig fram med lätthet på de
> flesta ställen.

Jag undrar ändå om inte Leo tagit sig fram lättare på en del ställen med en Heckler istället.

Tillbaka
Topp