Hallå igen!
Tack för all intressant läsning. Blev en hel del och fina bilder oxå.
Det är flera som refererar vad jag ska ha cykeln till, d v s hur jag hojjar.
Som det ser ut nu så kör jag en SC Chameleon som jag byggde i höstas. Jag är grymt nöjd med den även fast jag knappt kört in den. MEN DET ÄR BARA EN SAK..........
Den är stabil, tålig, snygg och väldigt "allround". Jag kör en del i Hellas(ofta småstigar utanför spåren)och har börjat ge mig på den kritiserade lilla North Shore banan, ja ni vet var. Annar drar jag runt i mindre skogsområden närmare mig. Var stans jag kan hitta kuperad teknisk terräng. Gärna utför.
För tekniskt ska det vara annars tröttnar jag. Gärna med lite små "drops" och balansakter.
Jag gillar o köra fort, och då inte på grusslingor eller löparspår som sagt. När jag är ute så bygger nog mitt spårval på "kan man komma ner här" eller "den här är nog snabbare men stökigare".
Ja många känner nog igen sig? Freeride light kanske.
Jag trivs med att sitta rätt lågt på cykeln, men absolut inte "dirtlågt".
Bränner lite trappor då och då. Ibland mindre ibland större(globens baksida).
Finner ingen glädje i att droppa flera meter o låta min 31-åriga kropp komprimeras med huvudet mellan knäna. Bara risk för att gå sönder mer och dessutom reparera hojjen.
..........JAG KÖR MER I SKOG OCH BERG ÄN PÅ DIRTEN. Och jag vill köra ännu snabbare när det är lite utför. Och droppa o hoppa mer och lite högre utan att plattas ihop. En ordentlig lek och skojhoj men som inte blir "stinky"-tung utan klarar den mesta dels generella terrängen som man hittar i STHLMs-trakten. Alltså XC.
SC ramarna är grymt fina och ligger väl lite bättre till i pris Vs Turner.
Turner är grymt snygga och verkar ha en enklare och tåligare konstruktion.
Jag hör till den konservativa skaran som hellre tar till enkla hållbara lösningar än "hightechevolutioncyberexpriment".
Ja, ni förstår nog bättre vem jag är nu.
/Kalle