Efter att ha läst Magnus tips från Januari iår gällande sveriges bästa singletrack så slog jag slag i saken och testkörde sträckan mellan Kläppen - Helags Fjällstation - Fältjägarstugan - Ramundberget.
Blev en solotur men lyckades iaf få till lite bilder på vägen och det var rätt skönt och kunna köra i sitt eget tempo och njuta av naturen. Första turen i svenska fjällen dessutom så visste inte riktigt vad jag hade att vänta mej men blev positivt överraskad då det var förhållandevis lättcyklat och aldrig speciellt brant.
Väl uppe så såg man direkt var jag var på väg på Helags låg framför en med snötäckt topp. Planen var att stanna för lunch i fjällstationen men den stängde tydligen i söndags så var en dag för sen. Blev bara till att fortsätta mot Fältjägarstugan och leva på det som fanns i ryggsäcken.
Obligatorisk cykel i snö bild..
Var inte helt själv där ute, hade redan mött en lokal mtb guide från Strapatser som var ute och hämtade in grejer för säsongen men förutom honom så såg jag enbart renar ute på leden.
Passera ett renstängsel och sen började det bli riktigt roligt. 200 meter i fallhöjd och jag ångrade inte en sekund att det var fullgungen som kom med! Lagomt brant att man knappt behöver trampa en gång men det går fort nog för att leka på alla stenar och knölar
Leden fortsatta mer eller mindre rakt fram så långt man kan se med slutdestination i dalgången bakom.
Bitvis var det ruskigt fin cykling med flowiga stigar men det var även en hel del knuffande. Delen här skulle lätt kvala in på topp 10 som en av de bättre bitar jag cyklat.
Utsikten går inte heller att klaga på men då jag fortfarande inte fått i mej någon lunch och det börjar bli sent så slutade det upp i dagens första och enda vurpa.. Framhjulet försvann ner i dyn och jag åkte rakt över styret.
Hade dock inte speciellt långt kvar till Fältjägarstugan så nästa stopp innebar lunch bestående av norrbotten ost och Polarbröd.
Sen bar de av nedför igen med en hel del balansövning över alla myrar. Åkte bara av en gång under hela dagen vilket får ses som helt ok. Dock var fötterna redan plaskvåta och kalla som isklumpar så hade ett bastubad som motivation för de sista 15 km.
Turen avslutades med riktigt fin cykling genom skogen ner mot Klinken i samma dal som Ramundsberget.