[Turtips] Helags - Ramundberget ---- Mountain Biking

DSC00173.JPG

Efter att ha läst Magnus tips från Januari iår gällande sveriges bästa singletrack så slog jag slag i saken och testkörde sträckan mellan Kläppen - Helags Fjällstation - Fältjägarstugan - Ramundberget.

DSC00191.JPG

Blev en solotur men lyckades iaf få till lite bilder på vägen och det var rätt skönt och kunna köra i sitt eget tempo och njuta av naturen. Första turen i svenska fjällen dessutom så visste inte riktigt vad jag hade att vänta mej men blev positivt överraskad då det var förhållandevis lättcyklat och aldrig speciellt brant.

DSC00206.JPG

Väl uppe så såg man direkt var jag var på väg på Helags låg framför en med snötäckt topp. Planen var att stanna för lunch i fjällstationen men den stängde tydligen i söndags så var en dag för sen. Blev bara till att fortsätta mot Fältjägarstugan och leva på det som fanns i ryggsäcken.

DSC00225.JPG

DSC00231.JPG

Obligatorisk cykel i snö bild..

DSC00239.JPG

DSC00250.JPG

Var inte helt själv där ute, hade redan mött en lokal mtb guide från Strapatser som var ute och hämtade in grejer för säsongen men förutom honom så såg jag enbart renar ute på leden.

DSC00261.JPG

DSC00263.JPG

DSC00276.JPG

Passera ett renstängsel och sen började det bli riktigt roligt. 200 meter i fallhöjd och jag ångrade inte en sekund att det var fullgungen som kom med! Lagomt brant att man knappt behöver trampa en gång men det går fort nog för att leka på alla stenar och knölar

DSC00286.JPG

Leden fortsatta mer eller mindre rakt fram så långt man kan se med slutdestination i dalgången bakom.

DSC00298.JPG

DSC00306.JPG

Bitvis var det ruskigt fin cykling med flowiga stigar men det var även en hel del knuffande. Delen här skulle lätt kvala in på topp 10 som en av de bättre bitar jag cyklat.

DSC00307.JPG

Utsikten går inte heller att klaga på men då jag fortfarande inte fått i mej någon lunch och det börjar bli sent så slutade det upp i dagens första och enda vurpa.. Framhjulet försvann ner i dyn och jag åkte rakt över styret.

DSC00317.JPG

Hade dock inte speciellt långt kvar till Fältjägarstugan så nästa stopp innebar lunch bestående av norrbotten ost och Polarbröd.

DSC00334.JPG

DSC00337.JPG

Sen bar de av nedför igen med en hel del balansövning över alla myrar. Åkte bara av en gång under hela dagen vilket får ses som helt ok. Dock var fötterna redan plaskvåta och kalla som isklumpar så hade ett bastubad som motivation för de sista 15 km.

DSC00340.JPG

DSC00360.JPG

Turen avslutades med riktigt fin cykling genom skogen ner mot Klinken i samma dal som Ramundsberget.

DSC00361.JPG

Otroligt fint!! Var upp till Helags i somras, men vände tillbaka samma väg till Kläppen då. Nästa gång ska jag nog ta den där svängen istället, ser hur fint ut som helst.
Vilka vackra höstfärger!

Åh, de där sista två höstvidderna var riktigt härliga. Väckte minnen från en liknande hösthelg i Jämtland för några år sedan, förmodligen det finaste jag sett från cykeln.

Aaaarhg. Blir lätt bitter över att det inte blivit någon fjällcykling alls iår.

Hur långt, och hur pass svår är sträckan Kläppen-Helags? Fuderade på att ta med familjen på den turen nästa sommar.

Kläppen-Helags är ungefär 12 km. Mellan Kesusjön och trädgränsen är inte cyklingen tokfin, det är mkt dåliga spänger och blöthål. Men efter trädgränsen är det riktigt fint.

Det där såg ut som en riktigt schysst tur, hur tog du dig till/från dina destinationer?

mikaeljc skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur långt, och hur pass svår är sträckan
> Kläppen-Helags? Fuderade på att ta med familjen
> på den turen nästa sommar.

25 km t.o.r fick jag det till.
Det är lite stenigt och det finns en del spång som inte är cykelvänliga. Men det är inte jättesvårt eller jättekrävande, har man vana av att cykla lite småstökiga stigar så är det en lagom utmaning. Jag har en del bilder på bloggen från den sträckan och jag tycker väl att de bilder som visar leden är ganska så representativa överlag: http://cyklamedkarin.blogspot.se/2012/08/fjallcykling-i-harjedalen-dag-2-helags.html

Kolla också Luthmans tips i kommentarerna, det ska tydligen vara roligare att ta slalombacken på uppvägen för att få mer och plattare cykling på vägen upp mot Helags, sen sommarleden tillbaks till Kläppen för bästa möjliga flow och utnyttjande av höjdmetrarna.

Det gick helt ok att cykla upp till Helags men som Luthman skriver, bitvis får man gå en hel del. Cykla tillbaka ner från Helags till kläppen kan nog vara riktigt fint de.

Bor två nätter i ramundberget nu så fick skjuts på morgonen till kläppen och sen cykla jag hem. Dock trodde jag turen skulle gå lite fortare men på grund av allt gående så hade jag ett snitt på ynka 8.9 km/h.

Härlig bilder, sätter upp den på att göra listen!

fick osökt tanken att cykla Storulvån - Helags- Ramundberget skulle kunna bli en fet tur någon som cyklat den?

ahmen vafan... inte hålla på sådär när man är snuvig och instängd i storstadens gråa kontor.
Man blir ju avundsjuk på riktigt!

/H

Fint! Tack för att du delade med dig av bilderna :-)
Jag håller med om att det är roligare att starta vid Torkilstöten istf Kläppen, man kommer upp på kalfjäll på en gång.

Vackert! Riggade du kameran och fotade dig själv? Tack i så fall för att du tog dig den tiden och delade med dig! :)

42Hz skrev:
> Vackert! Riggade du kameran och fotade dig själv?
> Tack i så fall för att du tog dig den tiden och
> delade med dig! :)

Jo, alltid roligt med lite bilder från finturerna dock tar de lite tid ibland.. Måste ju ha nått att visa upp för tyskarna på jobbet så de vet att man gjort något vettigt på semestern.

Westman skrev:
> Finfin RR och tips! Ngn som vet om det går t ex
> buss mellan ändpunkterna?

Buss finns till Ljungdalen o Ramundberget. Länstrafikens hemsida: http://www.lanstrafiken-z.se/

Ahhh

Fasen vilka fina bilder!
Nu ångrar man att man tog sitt pick och pack och flyttade från härjedalen till gråa stockholm.
Nästa år då måste det bli mer fjällcykling.

Håller på och planerar boende, etc. Blir lite förvirrad då det står att man skall följa lederna från kläppen?

Kläppen ligger en knapp mil från Ljungdalen. Åt fjället till. Det är därifrån leden mot Helags utgår. Om man inte väljer vinterleden från Torkilstöten.

Okej!

Verkar dåligt med boende i ramundberget. Ska kolla om det går att förlänga rutten till funäsdalen, tipsa gärna.

Tillbaka
Topp