Tvåhjulig ellastcykelfundering: vad är det som kostar?

NAnders

Aktiv medlem
Jag sitter här och förbereder mig för ett framtida köp av tvåhjulig ellastcykel och funderar över priser.

Förra året var jag på ett evenemang där jag fick testa en drös olika typer av ellastcyklar, allt ifrån enkla Christianiacyklar till avancerade hojar med lutning i kurvorna, och blev kär i en tvåhjulig Urban Arrow.

Nu när jag sitter och spanar på olika tvåhjuliga lastcyklar (av typen med sittplatser i låda) så ser jag att det är en väldig prisskillnad mellan olika, till synes, likvärdiga modeller. Babboe City får man för under 30 000, medan t.ex. Urban Arrow Family kostar nästan det dubbla. Vad är det som skiljer? Det verkar som att "billigare" modeller har navmotor och utanpåliggande växlar medan dyrare modeller har mittmotor och navväxel, men är det hela förklaringen till 15000-30000 kronors prisskillnad?

T ex... Bosch Performance CX Cargo går ju bara drivenheten (motorn) på i runda slängar ca 15000... Ett 500Wh Power Pack batteri på närmare 8000-10000... Display landar på (beroende på modell) 2500-5000... Laddare från 2000...

Yamaha som Babboe använder på de finare modellerna... Batteri hamnar runt 13000... Laddare närmare 3000....

Osv osv. Du förstår varhän det lutar.
Har man dessutom ett av de finare märkena på utrustningen (Yamaha, Bosch osv) så är dom så starka så resten av drivlinan måste vara dimensionerad för att hålla... Det kostar också en del...
Det kanske inte förklarar allt men till största delen är det vad prisökningar beror på.
När det gäller Lastcykel och elassisterade sådana så får man definitivt vad man betalar för.

Aha, nu hänger jag med. Tack! I Babboes fall så är det Mountain-modellerna som har de dyrare komponenterna (och ett prispåslag på 15 000 kr), Yamaha mittmotor och Nuvinci-navväxel istället för ospecificerad navmotor och utanpåliggande växlar.

Jaha, då får jag försöka provcykla några olika och jämföra. Man vill ju varken vara dumsnål eller onödigt slösaktig, samtidigt som det ju är skillnad på drivlina och drivlina när det gäller elcyklar.

På en lastcykel hade jag aldrig valt navmotor. Du kan inte nyttja växlarna när det går tungt och motorn varken kan eller bör assistera då. Har läst för många trådar om billiga (<30.000 kr) lastcyklar med navmotor och kinabatteri som varken orkar med köparens önskemål eller håller över tid. Vanligt är att batteriet är trasigt eller helt slut efter 2 år. Ett kvalitetsbatteri från Yamaha, Shimano eller Bosch håller betydligt längre än så.
Köp dyrt, gråt en gång. Köp billigt, gråt varje dag.

Köpte du nånsin en tvåhjulig lastcykel?

Såg nyligen att Crescent har en modell som heter Cargo Max. Det är lite av en Bullitt-kopia. Har kvalitetsmotor från Shimano, deras starka E8000 och ett fint batteri. Övriga komponenter är inte dåliga heller. Den kostar "bara" strax under 35.000 kr så jag tycker nog att den var ett rätt ekonomiskt val i sammanhanget. Jag har inte provcyklat den.

Om det är ett alternativ att cykla framåtlutad (till skillnad från ex.vis Urban Arrow Family där man sitter rätt så upprätt) så ska du absolut kika på denna.

Länk till en av flera säljare av cykeln, så du kan se de tekniska specifikationerna.

Hej provkörde en cresent max förra veckan och den var trevlig att köra. Det ända som jag kände att den var lite liten då det var precis att mina två tjejer (tvillingarna 4 år) fick precis plats i den. Har beställt en yuba supermarche får den nästa vecka kan åkerkomma då

Riese & Muller har gjort sig lite kända för sina lastcyklar oxå. Dock definitivt åt det dyrare hållet. Har inte provkört just lastcyklarna men Superdelite är väldigt robust o välbyggd. Det handlar väl lite om komfort o hållbarhet i slutändan vad gäller lastcyklar antar jag.
https://www.elovelo.se/produkt-kategori/ebike/ecargo/

Provkörde både den gamla heldämpade Load med Nuvinci, som nog bara hette Load då den såldes. Idag heter samma modell Load 60 eftersom den är den lite kortare modellen. Har också tagit en runda med en Load 75 HS Rohloff av årets modell, alltså den lite större Loaden med 45-begränsning.
Man kan inte säga nåt annat än att bägge är helt fantastiska cyklar. Letar man efter något som i de flesta fall kan ersätta en bil, this is it. Haft planer på att byta bort min Supercharger mot en Load 75 HS. Bara för att den är så ball.

Appropå konstiga prisskillnader. 26k för motorn (prisdiff mellan motoriserad och icke.) Galet.

Komponentkostnader:
Motor: 10.000 kr
Batteri: 7.000 kr
Övrigt elcrap (display, laddare, sladdhärvor): 2.000 kr

Tillkommer att elhojen har bättre/dyrare komponenter på flera stälen:
Enviolo/Nuvinci medan kötthojen bara har vanliga utanpåliggande.
Magura MT5 medan kötthojen har Tektro Auriga
Belysning ingår, kötthojen har ingen

Allt som allt så är det inte bara luft i prisskillnaden, där finns förklaringar på den. Det är på alla sätt en bättre och mer påkostad hoj även om de valt samma namn + electric på den.

Finns så klart viss motvation till det. Men faktisk kostnad för motor och batteri är inte i närheten av de där pengarna, så klart!
Bromsarna är lågprisbromsar båda två osv...

Givetvis. Men de priser du nämner (vet inte vad de kommer från) är uppenbart väldigt uppblåsta. Kanske pga en omogen produkt som dessutom är relativt låg volym.

På en lastcykel hade jag aldrig valt navmotor. Du kan inte nyttja växlarna när det går tungt och motorn varken kan eller bör assistera då. Har läst för många trådar om billiga (<30.000 kr) lastcyklar med navmotor och kinabatteri som varken orkar med köparens önskemål eller håller över tid. Vanligt är att batteriet är trasigt eller helt slut efter 2 år. Ett kvalitetsbatteri från Yamaha, Shimano eller Bosch håller betydligt längre än så.
Köp dyrt, gråt en gång. Köp billigt, gråt varje dag.

Såg denna: https://www.cargobike.se/produkt/cargobike-long-lite-electric/

Har du (eller någon annan) något att säga om ingående komponenter? Ytligt sett jämförbar med Babboe Mountain, men Bafang i stället för Yamaha, utanpåliggande växlar och 13 000 kr billigare (14 800 kr billigare om man räknar in kapellet).

Hur mycket gråt går det på 15 papp?

Såg denna: https://www.cargobike.se/produkt/cargobike-long-lite-electric/
Har du (eller någon annan) något att säga om ingående komponenter? Ytligt sett jämförbar med Babboe Mountain, men Bafang i stället för Yamaha, utanpåliggande växlar och 13 000 kr billigare (14 800 kr billigare om man räknar in kapellet).
Hur mycket gråt går det på 15 papp?

Den ser ut att ha Bafang MAX Drive mittmotorn, det är en bra motor. Batteriet är lite klent och av okänd kvalité så räkna in i budgeten med ett byte eller renovering inom 2 år, så blir du inte besviken. Bafang-systemen är mindre sofistikerade än Bosch, Yamaha, Shimano men är man inte petig så fungerar de bra.

Tillbaka
Topp