Tvätta cykelskor i tvättmaskin?

STIZZE

Aktiv medlem
Kan man tvätta cykelskor i tvättmaskin?

- Hur många grader?
- Vilken maximal centrifugeringshastighet?
- Vågar jag använda torktumlaren?
- Behöver jag stoppa skorna i t.ex ett örngott för att skydda skorna/tvättmaskinen så att skorna "hårda detaljer" inte fastnar i nått, jag tänker på t.ex bh's som skall tvättas i en nätpåse.

Jag har kört mina i 40 grader och det har väl skramlat och dunkat lite men inte mer än så. Tumlat dom har jag dock inte gjort.

Blanda inte ihop dina bysthållare med dina skor nu Stefan, det är två helt olika saker. Den ena används bakom stängda dörrar när du står på alla fyra och de andra ute i skogen där du är mer grabbig..

30 grader alternativt 40 grader fintvätt/handtvätt-program och kör dem i en tvättpåse så är risken minimal att de skulle bli skadade. Använd så låg centrifugeringshastighet som möjligt. Det kommer dunsa lite, men det är inga problem. Om du du har löstagbara skosnören ta loss dem samt ta ur innersulan och släng med dem i tvättpåsen. Kör dem inte i torktumlaren, låt de lufttorka eller torka i ett torkskåp. Stoppa gärna papper eller nån trasa i dem när de torkar så de inte torkar ihopskrynklade.

Jag har tvättat alla möjliga skor i åratal och mig veterligen inte skadat något på det sättet.

Diskmaskinen...?

har tvättat vanliga skor där, blir rena och verkar hålla ihop.
Känns lite skonsammare då de inte tumlar runt, fast iofs. så är maskindiskmedel ganska elakt.

Är det för att få bort ondskefull lukt då eller? Annars går det väl att ta en högtrycksspruta och blåsa bort skiten. Eller lägga dem i en hink med typ ättika, klorin & diskmedel eller nåt sånt.

OT: Hade ett par klätterskor som luktade apa, jag kom på att bakterierna kanske skulle dö om jag körde skorna i micron en stund. Inte så bra idé, gummit började kvickt bubbla å smälta ..

Ett annat tips för att minimera dålig lukt är att ha mer än ett par cykelskor, så de hinner torka ordentligt mellan gångerna man använder dem. Skor som aldrig torkar är en utmärkt grogrund för en massa otrevliga bakterier, och i långa loppet så kan det väl till och med bildas mögel och röta i skorna antar jag.

Hink med klorin och vatten, låt skorna marinera över natten...

Senast redigerad av en moderator:
Skor tvättar man av i duschen när man kommer hem och dom fortfarende är blöta och skitaga, sen får man nästan ta kål på dom för att få skorna fräscha igen. Jag skulle fö aldrig tvätta några cykelskor i maskin... :-/ T

Inga problem med maskintvätt. Räkna med lite slitage på lackade kolfiberytor och färg på metallspännen och sådant bara om du kör utan tvättpåse.

Är det nåt du ska passa dig för är det tokskåp med för varm luft. Gummi och plast kan deformeras rätt bra och helt plötsligt passar skorna bättre till sambon än dig själv.

Stereo: ställ dig i ett lerbad med ett par gula mavic-skor och försök få de användbara och representabla (dvs ej synlig smuts) utan maskintvätt. Kör man landsväg i ett par shimano eller spez är det en annan femma men det är klart skillnad på skor och skor...

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hink med klorin och vatten, låt skorna marinera
> över natten...

Hur bra funkar det om inte skorna är vita? Borde ju missfärga eller?

glitch skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hink med klorin och vatten, låt skorna
> marinera
> > över natten...
>
>
> Hur bra funkar det om inte skorna är vita? Borde
> ju missfärga eller?

Om man prioriterar utseende före stank, ja. =)

Finns det någon anledningen varför jag INTE skulle kunna köra dom tillsammans med övriga cykelkläder på 30grader och 800varvs centrifug? Eller måste de gå separat?

Kör dem separat i ylle-programmet så blir de lite mildare behandlade (utan centrifugering). Det är nog bättre för både skor och tvättmaskin.

De hårda sakerna på skorna river sönder kläderna.
Jag skulle lägga dem i ett örngott som man knyter ihop ordentligt och sen köra dem på något milt program utan centrifugering. Innan jag går till tvättandet skulle jag dock prova på vatten-ättikabadande.

Black planet skrev:
Sen finns det tvättmedel som är just bra
> för ta bort svettlukt.

Som heter?

glitch skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> Sen finns det tvättmedel som är just bra
> > för ta bort svettlukt.
>
> Som heter?

Napalm

Hannosaurus skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > Black planet skrev:
> >
>
> > -----
> > Sen finns det tvättmedel som är just bra
> > > för ta bort svettlukt.
> >
> > Som heter?
>
> Napalm
Ättika regerar när skorna börjar lukta orm.

jakob_h skrev:
> Diskmaskinen...?
>
> har tvättat vanliga skor där, blir rena och
> verkar hålla ihop.
> Känns lite skonsammare då de inte tumlar runt,
> fast iofs. så är maskindiskmedel ganska elakt.

Det där med att tvätta skor i diskmaskinen är en synnerligen god idé… NOT!

Den får mig att tänka på dagiset där de tvättade pottor i diskmaskinen och där personalen inte hade en blekaste aning om varför både personal och barn blev sjuka och infekterade av E-coli bakterier…

/eat shit

glitch skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> Sen finns det tvättmedel som är just bra
> > för ta bort svettlukt.
>
> Som heter?

Kommer inte ihåg. Köpte på sportkompaniet o amerikanskt märke. Tvättmedel för just sport o frilufskläder. Men ättika är bra grejer för saker som luktar apa.

tomaseriksson skrev:
> 30 grader alternativt 40 grader
> fintvätt/handtvätt-program och kör dem i en
> tvättpåse så är risken minimal att de skulle
> bli skadade. Använd så låg
> centrifugeringshastighet som möjligt. Det kommer
> dunsa lite, men det är inga problem. Om du du har
> löstagbara skosnören ta loss dem samt ta ur
> innersulan och släng med dem i tvättpåsen. Kör
> dem inte i torktumlaren, låt de lufttorka eller
> torka i ett torkskåp. Stoppa gärna papper eller
> nån trasa i dem när de torkar så de inte torkar
> ihopskrynklade.
>
> Jag har tvättat alla möjliga skor i åratal och
> mig veterligen inte skadat något på det sättet.

Löparskor ska i alla fall enligt personalen på löplabbet inte tvättas i maskin då man kan förstöra dämpningen i dem. Sant eller inte vet jag inte men jag låter i alla fall bli.

fredrikw skrev:
> Ett annat tips för att minimera dålig lukt är
> att ha mer än ett par cykelskor, så de hinner
> torka ordentligt mellan gångerna man använder
> dem. Skor som aldrig torkar är en utmärkt
> grogrund för en massa otrevliga bakterier, och i
> långa loppet så kan det väl till och med bildas
> mögel och röta i skorna antar jag.

Två par skor håller mer än dubbelt så länge som ett par! Får dom inte torka mellan gångerna ökar slitaget enormt!

Vill du absolut tvätta dom så varför inte bara spola av i duschen/badkaret???

Är de bara allmänt skitiga funkar det väl att skura av dem i en hink eller i badkaret?

Luktar de död katt kan det vara jävligare, nedfrysning samt maskintvätt hjälpte inte mina pjuck, däremot toaspray (sånt som man döljer bajslukt med, sprejade rikligt i dem), handsprit sägs också funka.

Klorin metoden låter rimlig, vilken dosering använde du Harri?

Tvätta skor i tvätt- el. diskmaskin? Ja, oavsett hur det går för skorna så tror jag inte att själva maskinen mår så bra av att dra runt grus o skit... men bor man i lägenhet med gemensam tvättstuga kanske man skiter i vilket :)

//Y

Jämfört med att tvätta barnens överdragskläder efter en dags utelek så är ett par lätt begagnade cykelskor rena sköljmedlet för en tvättmaskin.

bruce skrev:
> Är de bara allmänt skitiga funkar det väl att
> skura av dem i en hink eller i badkaret?

> Klorin metoden låter rimlig, vilken dosering
> använde du Harri?

Bra fråga, har bara gjort proceduren ett par gånger men en "slurk" i en hink har dödat det som stank i mina skor. Man får stå ut med att lukta badhus de första turerna. :)

42Hz skrev:
> Vad hjälper skoöverdrag när det sunkiga kommer
> innifrån? Blir ju bara mer instängt!

Blir inte så instängt med tunna lycra överdrag. Men när skorna börjar kännas sunkiga inifrån då byter jag.

MTBiker skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Vad hjälper skoöverdrag när det sunkiga
> kommer
> > innifrån? Blir ju bara mer instängt!
>
> Blir inte så instängt med tunna lycra överdrag.
> Men när skorna börjar kännas sunkiga inifrån
> då byter jag.

Skulle jag också göra om jag hade råd.

Jag har tvättat mina i dagsläget rätt dassiga Diadora skor i alla fall 10-15 gånger. Efter de första tvättarna kunde jag lite besviket konstatera att alla skönhetsdetaljer, som tygöverdragna kanter för att "dölja" flera lager material under, helt enkelt inte längre var vid liv. Skorna blev helt enkelt "gamla" till sitt utseende väldigt fort. De närmar sig dock 15 år vid det här laget, så det är kanske ingen förvåning att de i dagsläget behöver bytas ut, dock långt efter att tvättmaskinen sabbade utseendet.

Jag hade aldrig vågat tvätta några skor i mer än 40 grader, som nämnts tidigare i tråden kan resultatet bli lite tråkigt om limmet skulle få för sig att mjukna.
B!

Jag kan erkänna att mina skor oftast inte luktar mumma, ju tätare/tjockare skor desto sämre,
fast när jag tänker efter har jag sandaler som har odör med.

Till dessa skor använder jag en spray som heter något som "doft väck" eller "lukt väck"

Är någon intresserad av namnet kan det kollas på på jobbet imorgon.
Det tar effektivt bort all ev. lukt och innehåller bikarbonat, något som tipsas om högre upp.

Men cykelskor?

Jag har 4 par SIDI landsväg/skogen samt ett par Northwave - lite högre och vinterfodrade.
Inget par av dessa luktar vidare illa, sambon kan intyga.

Rengör skorna en gång per vecka i ljummet såpvatten - behöver inte vara svårare än så.
Torkas över natten med vanlig skotork, antingen luft/värme eller stav/värme

Att köra dom i tvättmaskin verkar vågat tycker jag..och onödigt.

Hur har ni det med hygienen annars?
Använder ni fotvårdsprodukter såsom, fot-fil,talk,fotkräm - vägen till fräscha skor kan ligga däri.

Hyglien vad för något? Tror du jag har tid att tvätta mig mellan stunderna av intensiv materialvård, och stunderna av intensivt material slitage? Jag trillade i en snödriva i slutet av vintern 87, det är nog det senaste.
B!

Dom skor jag använder för spinning har en tendens att lukta gammal spya och intorkat piss efter bara några få gånger. Att skölja dom i vatten tar bort den allra värsta stanken (den som skulle kunna förpesta ett helt rum), men det luktar fortfarande skunk.

Efter lite googlande provade jag med en deciliter Klorin i en hink varmt vatten och sen fick skorna ligga där en timme. Jag har nu hunnit köra 5 pass spinning sen Klorin-saneringen och skorna doftar fortfarande svagt av badhus och inget annat.

Klorin förstör dock skorna, bryter ner sömmar och .. ja det mesta. En timme, det är fan rätt lång tid, upprepa det några gånger så är dom snart sönder.

Hmm, är du säker på att Klorin är mot skor som kryptonit är mot Stålmannen?

Hur som, det är mina gamla avlagda MTB-skor som nu får agera spinningskor så går de sönder behöver jag inte sörja. Hellre trasiga om nån månad än stinkandes spy och piss varje dag. Gick fan inte ens att torka dom inomhus utan att man mådde illa av stanken. :-)

Gör dom sönder så har Biltema SPD-pjucks som ser funktionsdugliga ut för 400 riksdaler. Inget att åka i skogen med kanske, men lite spinning håller de säkert för.

Ett bra sätt att slippa, eller åtminstone kraftigt minska, luktuppbyggnad i skor, och träningsplagg generellt, är att tvätta sig ordentligt precis innan. Att duscha kort före ett träningspass är mycket bättre än att påbörja det med dagens "lort" på kroppen och sen duscha efter, om man nu bara ska duscha en gång. Ännu renare blir man om man duschar både före och efter, så klart! :D

Duscha före går ju inte. Vissa dagar cykklar jag 3ggr om dagen, det blir många handdukar. Vart skall jag få plats med 6 blöta handdukar?

Tillbaka
Topp