Tvätta cykelskor i tvättmaskin?

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Duscha före går ju inte. Vissa dagar cykklar jag
> 3ggr om dagen, det blir många handdukar. Vart
> skall jag få plats med 6 blöta handdukar?

Du kan nog använda samma handduk före och efter Monarkpasset. 3 handdukar orkar du väl bära till tvättstugan? Även om det är typ fem meter.

Men, jag vill ju inte torka mig med en redan blöt handuk. Det går faktiskt inte.
Det handlar inte om de 5 metrarna, det handlar om att det är opraktiskt.

Tycker det är mer "opraktiskt" att gå omkring och lukta piss.

5 meter är ganska precis avståndet från mitt badrum till tvättrummet. Jag brukar dock inte duscha så ofta att handduken inte hinner torka på handdukstorken emellan gångerna.

En annan metod att ta bort dålig lukt på funktionskläder som borde funka även på skor är att lägga dom i frysen någon tag eller två. Detta har jag med framgång gjort med mina funktionsundertröjor när dom börjar lukta allt för mycket apa och då försvinner lukten ett tag. Lägg det du ska desinficera i en plastpåse ifall du är gift/sambo för husfridens skull dock.

Enklast tar man död på bakterier med vinäger, mjölksyra, ättika, askorbinsyra - något surt helt enkelt. Askorbinsyra i skorna som sen dammsufs upp funkar fint. Annars frys in skorna - det tar död på bakterier som finns i skon. Det tar också bort lukten. Att blöta upp skon hjälper inte. Bakterier gillar fukt.

Jag har provat med ättika men var inte nöjd. Dels stank det ättika lite för mycket första gången, och dels kom svett-och-gammal-spya-lukten tillbaka redan efter 3-4 träningspass. Klorin tycks hålla lukten borta minst dubbelt så länge (och luktar inte lika illa i början heller).

Hade ett par kattpiss-skor som jag var på väg att slänga, testade allt möjligt, ättika, vinäger, frysen i 14 dgr. Var doftfria ett tag efter Jonson wc-doftspray men lukten återkom efter ett tag. Ett Klorinbad gjorde susen (nej, skorna frättes inte upp Stizze).

Lika viktigt som att tvätta rätt är att torka fort annars kan det vara.. Skotork ftw :-)

Mina skor sköljs på sin höjd i badkaret.

Jag har skotorken monterad på skohyllans gavel. Skorna åker i så fort de är minsta fuktiga. Kan lukta lite unk just då men sen luktar de inget.

Jag tvättar mina till och från om dom är väldigt sktiga eller fått bada i nån illaluktande pöl i skogen..

30 grader i tvättmaskin och torkskåp på det, inga problem alls!

Tvättpåse, lågtemp, ingen tumling gäller fortfarande. Stoppa dom men typ tidningspapper efteråt så torkar dom snabbare om du ej har torkmakapär. Jag har tom kört mina med Boaspännen innan jag insåg hur enkelt de var att knäppa bort dom. Jag brukar även dra lite siliconspray på dom för att få ett skyddande lager samt lite smörjmedel på spd klossen som annars kan få lite ytrost

Jag har lyckat sabba ett par cykelskor i tvätten. Det var ett par slitna specialized mtb-pjuck där plasten i hälen vek ihop sig av värmen och inte gick tillbaka. Resultatet var instant skavsår på hälen. Det hände dock inte första gången jag tvättade dem, så slitaget kan ha varit relevant.

JonasG sa:
jakob_h skrev:
-------------------------------------------------------
> Diskmaskinen...?
>
> har tvättat vanliga skor där, blir rena och
Kompisen körde toppen till en R4 Laban i diskmaskin. det gick hur bra som helst.

> verkar hålla ihop.
> Känns lite skonsammare då de inte tumlar runt,
> fast iofs. så är maskindiskmedel ganska elakt.

Det där med att tvätta skor i diskmaskinen är en synnerligen god idé… NOT!

Den får mig att tänka på dagiset där de tvättade pottor i diskmaskinen och där personalen inte hade en blekaste aning om varför både personal och barn blev sjuka och infekterade av E-coli bakterier…

/eat shit

Tricket är väl att ha en egen diskmaskin för det.

Finns ju massa diy-instruktioner för att bygga om diskmaskiner för att cirkulera avfettning för tvätt av maskindelar, motsvarande borde funka för cykeldrlar :-)

Tillbaka
Topp