Tvätta hjälm. Hur gör vi?

Obed

Aktiv medlem
Hur rengör ni den allt mer illaluktande hjälmen?

De där banden och remmarna går inte alltid att ta loss, eller är jättejobbigt.

En lösning som kanske inte är den bästa smidigaste och miljövänligaste. Ibland har jag tryckt ner hela hjälmen i en hink med klorinerat vatten. Man får ha något håller nere hjälmen så den inte flyter upp.

Ställa hjälmen uppochner i solljuset i hopp om att uv-ljuset ska döda bakterierna på hakremmen är en annan fåfäng metod som funkar sådär. Funderar på om man kan hälla kokande vatten på remmarna.

Galltvål. Remmarna fuktas, gnides in med galltvålen och sköljes tills allt lödder är borta. Inredningen på min hjälm tar jag ut, fuktar, gnider in med samma tvål och sköljer rent. Som ny!

Jag har hällt kokande vatten på remmarna några gånger. Det funkar men håller inte många turer.

Utöver det åker hjälmen med in i torkskåpet med skydden efter varje tur.

Har även sytt en söm runt kuddarna, som åker med in i tvättmaskinen efter varje tur.

Jag ska prova ättika härnäst.

Kuddarna går i tvättmaskin någon gång ibland. Hjälmen sköljs ur I duschen någon gång ibland. Jag måste ha väldig tur för mina grejer börjar aldrig lukta gammal svett.

Sköljermed vatten, ibland tvål direkt efter varje svettig tur. Sen viktigt att det får torka ordentligt - annars kommer lukten.

Någon som minns tråden här om samma sak där någon tänkte fel. Tänkte att koka hjälmen vore bra men krångligt så han hade kört hjälmen i micron istället. haha

Ner i hink med ättiksblandning nån gång emellanåt.
Direkt efter varje runda: Duschar hjälmen noga, kramar ur kuddarna/remmarna, en dusch till och krama ur. Sedan ställer jag den framför en bordsfläkt.
Har faktiskt inte behövt ättiksbada den sen jag blev noggrann med dusch/fläkt. Innan det kom lukten ganska snabbt efter varje ättiksbad.

Kör duschen. Ibland får den bada i handfatet med lite flytande tvättmedel, jag gnider in remmar och annat tyg ordentligt med det. Min hjälm har inte så mycket stoppning så den torkar snabbt.

cerro sa:
Någon som minns tråden här om samma sak där någon tänkte fel. Tänkte att koka hjälmen vore bra men krångligt så han hade kört hjälmen i micron istället. haha

Är inte det ett vanligt sätt att döda bakterier på t.ex. disktrasor. Dock så luktar ju micron istället ett tag. :)

ceel sa:
cerro sa:

Är inte det ett vanligt sätt att döda bakterier på t.ex. disktrasor. Dock så luktar ju micron istället ett tag. :)
Inte blir disktrasan fräsch för att bakterierna i smutsen dör.. De tål ju tvättmaskin liksom.

Rattnalle sa:
ceel sa:
cerro sa:

Inte blir disktrasan fräsch för att bakterierna i smutsen dör.. De tål ju tvättmaskin liksom.

Nej fräsch blir den ju inte. Men jag har ibland trasor som känns rena men luktar illa. De brukar bli bättre av micron. Dock har min fru förbjudit mig att nyttja metoden. :)

ceel sa:
Rattnalle sa:
ceel sa:
cerro sa:

Nej fräsch blir den ju inte. Men jag har ibland trasor som känns rena men luktar illa. De brukar bli bättre av micron. Dock har min fru förbjudit mig att nyttja metoden. :)
Vi har nog tio-femton trasor i omlopp och slänger dem i tvätten direkt när de blivit äckliga eller det torkats på golvet med dem.

Sköljer ur hjälmen grundligt under ljummen kran efter varje användning, plockar ur inredningen ibland för ännu grundligare genomsköljning. Det räcker.
Kanske hjälper att ha flera hjälmar så någon alltid är torr.

Sköljer av den i duschen kanske var 30:e-40:e gång eller om den blivit skitig i blötan. Remmarna kramar jag ut med lite tvål.
Luktat konstigt har jag aldrig känt att den gjort.
Den förvaras luftigt på hatthyllan.

Halvt offtopic, men det var väl nån studie nyss som visade att koka/micra disktrasor et.c. snarare gör saken värre? Man dödade de lättdödade bakterierna och sparade de jävliga har jag för mig, vilka i sin tur fick fritt fram att kolonisera ännu mer av trasan/svampen. :-D

Här är en sammanfattning: https://arstechnica.com/science/201...ng-germ-dens-and-sanitizing-them-doesnt-help/

I övrigt så borde jag verkligen tvätta mina hjälmar, men de verkar inte särskilt drabbade av stink. Kanske ska fråga nån mer opartisk källa iofs.

Hade problem med att främre banden blev missfärgade. Visade sig att Etto gärna slänger in oädla metaller som ändhållare för banden. Rostfärgen gick bort relativt bra med sambons mirakelmedel super10. Luktar och ser fräsch ut igen.

Bilagor

• 20170820_111749.jpg
    20170820_111749.jpg
    189.6 KB · Besök: 220
Keps, pannband, mössa tycker jag funkar kanon. Har aldrig tvättat min hjälm och upplever inte att den luktar. Handskarna däremot, dom luktar duktigt illa. Men man ska väl inte tvätta skinn?

Foss sa:
Keps, pannband, mössa tycker jag funkar kanon. Har aldrig tvättat min hjälm och upplever inte att den luktar. Handskarna däremot, dom luktar duktigt illa. Men man ska väl inte tvätta skinn?
Skinnhandskar tvättar man genom att ta dem på sig och "tvätta händerna" med skinntvål, galltvål eller liknande.

Gorby sa:
Pelle Hå sa:
Gorby sa:
sambons mirakelmedel super10.

Åh, så det finns ännu alltså. Det kom på tal härom veckan och jag mindes att mormor brukade tala sig varm om "sypper-tie".

Vet faktiskt inte om det ff säljs, lever ff på en gammal 5 litersdunk som vi fick av svärmor för kanske 10-15 år sen. Funkar till det mesta...

Finns hos Iris! -> https://www.iriswebshop.com/sv/super_10/ :-)

brukar ta bort kuddarna, sedan diska dessa och hjälmen för hand med yes och borste.

funderat på diskmaskinen. någon som prövat? smälter polystyrenplasten?

Brukar inte tvätta hjälmen då den inte luktar skumt men stoppade kuddarna i en tvättpåse sist och körde i maskin på sportprogram, funka bra, utsidan på hjälmen torkar jag av med disktrasan om det kommit lera på den.

Vet inte om någon nämnde det.

Men det kan finnas skötselråd på hjälmar där det står vilka temperaturer eller kemikalier de inte tål.

Det är inte helt omöjligt att en stark kemikalie som klorin kan tänkas bryta ned någon av komponenterna i hjälmen, typ limmet eller något annat. Eller att höga temperaturer kan ändra karaktären hos de ingående materialen.

Jag kommer ihåg från någon gång då jag läst skötselråd att man inte får lacka på hjälmar, använda lim/klister på hjälmar eller sätta klistermärken. För att dessa har lösningsmedel som inte alls är bra för hjälmen.

Det kan vara värt att tänka på, så att vi inte har hjälmen på skallen i onödan efter en o-mild sterilisering.

//K

om skalet på hjälmen är polycarbonat är iofs hjälmen väldigt motståndskraftig mot stötar, men känslig mot vissa kemikalier, t ex aceton. den blir då närmast gummiaktig. vissa klister kan också ställa till det men scotch reflextejp och liknande skall vara ok.

ett flertal moderna hjälmar har abs i skalet, uppfattar det som ett lågvärdigare matarial, vet inte hur det stå emot kemikalier.

ofta är skalet tunt, därigenom mjukt och sas fastnar i underlaget. ergo svettprojektet mips.

Ska det va så här? 30 grader maskintvätt o kuddarna låg i BH-påse. Ena kudden har ingen tendens alls att ha släppt, andra har delaminerat väldigt symmetriskt. Kan den varit dåligt laminerad där eller dagens kuddar ska inte överleva en väldigt snäll variant av maskintvätt?

IMG_20200622_212144_copy_2304x1728.jpg
IMG_20200622_212045_copy_2304x1728.jpg

tydligen inte.

men det är inte säkert att det är tvätten som är problemet. de fetter och salter vi utsöndrar är aggressiva mot tyger, sytråd och lim.

vid tester hos nasa för att se hur sällan man egentligen behöver byta kläder i rymden löser vissa typer av underkläder närmast upp sig i trasor på 2-3 veckor.

inne i din hjälm är det ofta svettigt värre.

tydligen inte.

men det är inte säkert att det är tvätten som är problemet. de fetter och salter vi utsöndrar är aggressiva mot tyger, sytråd och lim.

vid tester hos nasa för att se hur sällan man egentligen behöver byta kläder i rymden löser vissa typer av underkläder närmast upp sig i trasor på 2-3 veckor.

inne i din hjälm är det ofta svettigt värre.
Samma som min analys av läget. Kombinationen av allt dödar. Jag sköljer ur min ganska ofta och kör kuddarna i maskin då och då utöver det.

Tillbaka
Topp