Tvätta hjälm. Hur gör vi?
Vid en viss nivå av salt i kuddarna skaver de i pannan....eller så duschar man själv efter cykelturen och struntar i att hjälmen luktar ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vid en viss nivå av salt i kuddarna skaver de i pannan....eller så duschar man själv efter cykelturen och struntar i att hjälmen luktar ?
...eller så duschar man själv efter cykelturen och struntar i att hjälmen luktar ?
Då får du väl byta till en hjälm med bättre kvalitet på kuddarna...Hjälmen är en månad gammal...den har visserligen genomlidit ganska många svettiga pass under den perioden (därav att jag tyckte det va dags för kuddtvätt). Det blir ganska dyrt att köpa nya kuddar en gång i månaden.
Då får du väl byta till en hjälm med bättre kvalitet på kuddarna...
Då får du väl plocka fram nål och tråd då. Eller vad är ditt förslag?Bra svar. Hur vet man om kuddarna håller bra kvalitet? Dom här såg jättebra ut, ända tills dom delaminerade. Hjälmen ifråga är en Bell Stratus, kostade väl runt 1500:- så det är inte värsta lågbudgetmodellen.
Jag va väl mest intresserad om detta var normalt kuddbeteende eller om det luktar tillverkningsfel. Kuddarna har släppt väldigt specifikt längs två sträckor, hade det varit lite här o lite där hade jag nog sett det mer som att maskintvättningen va lite väl elak behandling.Då får du väl plocka fram nål och tråd då. Eller vad är ditt förslag?
Bra svar. Hur vet man om kuddarna håller bra kvalitet? Dom här såg jättebra ut, ända tills dom delaminerade. Hjälmen ifråga är en Bell Stratus, kostade väl runt 1500:- så det är inte värsta lågbudgetmodellen.
+1den blir ju ändå svettig igen efter fem minuter
+1
Herregud, jag tar av mig hjälmen när jag kommer hem och låter den hänga på styret tills jag ska ut igen nästa gång.
Hinner ni överhuvudtaget cykla med all prylvård ni gör?
?
+1
Herregud, jag tar av mig hjälmen när jag kommer hem och låter den hänga på styret tills jag ska ut igen nästa gång.
Hinner ni överhuvudtaget cykla med all prylvård ni gör?
?
Har en tunn keps under hjälmen, även varma dagar, för att den är lättare att få ren. Tvättar den OCH hjälmen efter varje tur, samt ställer en fläkt framför.
Bra taktik? Icke! Börjar så sakteliga lukta urk igen.
Vad tror ni om att stoppa hjälmen i ugnen och köra en pyrolysrengöring?
Har en tunn keps under hjälmen, även varma dagar, för att den är lättare att få ren. Tvättar den OCH hjälmen efter varje tur, samt ställer en fläkt framför.
Bra taktik? Icke! Börjar så sakteliga lukta urk igen.
Vad tror ni om att stoppa hjälmen i ugnen och köra en pyrolysrengöring?
Började tjejerna mesa med tvättpåsar redan 1890?Tvättpåse är en fantastisk uppfinning för skydd, hjälmkuddar och allt möjligt annat lite ömtåligt. Den som kallar det för något "tjejerna använder" ska nog landa i att det inte är 1890 längre.
Ja om man inte bryr sig om sina prylar så..Började tjejerna mesa med tvättpåsar redan 1890?
Och knäskydd med kardborre. Handskar med kardborre slutade jag köpa för ett tag sen.I tvättpåsen lägger man också handskarna med karborrestängning så att dom inte river upp ytan på alla andra kläder.
Det här hände när jag försökte tvätta mina Poc Spin pads för första gången, efter 4-5 turer. Det enda jag gjorde var att doppa dem i en hink med bara vatten. Det hände precis efter jag lagt ut hjälmen på annons. Crc skickade mig kuddar som inte passar min hjälm på garanti. Nu har jag beställt nya från Poc, och Crc har erbjudit att stå för det. Så det var sjyst av dem.Kuddarna går i tvättmaskin någon gång ibland. Hjälmen sköljs ur I duschen någon gång ibland. Jag måste ha väldig tur för mina grejer börjar aldrig lukta gammal svett.
Hej.. Pga passformen så kan jag bara använda Giros hjälmar. Inga problem med kuddtvätt, handtvättar mest men ibland åker dom in i maskinen, liggandes i en sån här tvättpåse tjejerna använder. Ganska imponerad av Giros kuddar sen jag köpte en Boreas för väl 18 år sen. Brukar köpa med några satser med reserv med hjälmen, vill inte skrota en hjälm bara för att kuddarna är slut. Sen är hjälmarnas åldrande en mycket överdriven historia, saken är provad i Tour. Ja, såna här test som bara Håkan C och jag läser. mvh borano20
Hur tvättar ni era Spin pads? Har en till Poc hjälm och är rädd för att det ska hända igen. De ska väl gå att tvätta utan att de faller isär.
Har inte problem med att hjälmarna luktar men vissa hjälmar slutar kuddarna suga upp svett och skiten rinner ner på glasögonen. Provat tvätta maskin och handtvätta med YES mm men inget får tillbaka dem till sin forna glans.
Hej.. Dom fick in 6 år gamla hjälmar av modeller som fortfarande tillverkades. Jo, de gamla var mätbart, men inte signifikativt, sämre än de nya. MEN, de bästa gamla var bättre än de sämsta nya. Alltså, modellen av din hjälm är viktigare än åldern, i alla fall upp till sex år, och differensen var så pass att de bästa gamla var ungefär lika bra som de sämsta nya efter ytterligare sex år. mvh borano20Eftersom jag inte heller läser Tour och därmed inte heller dess tester:
Vad var summeringen av deras test av åldrande gällande hjälmar?
Hej.. Dom fick in 6 år gamla hjälmar av modeller som fortfarande tillverkades. Jo, de gamla var mätbart, men inte signifikativt, sämre än de nya. MEN, de bästa gamla var bättre än de sämsta nya. Alltså, modellen av din hjälm är viktigare än åldern, i alla fall upp till sex år, och differensen var så pass att de bästa gamla var ungefär lika bra som de sämsta nya efter ytterligare sex år. mvh borano20
Hej.. Dom fick in 6 år gamla hjälmar av modeller som fortfarande tillverkades. Jo, de gamla var mätbart, men inte signifikativt, sämre än de nya. MEN, de bästa gamla var bättre än de sämsta nya. Alltså, modellen av din hjälm är viktigare än åldern, i alla fall upp till sex år, och differensen var så pass att de bästa gamla var ungefär lika bra som de sämsta nya efter ytterligare sex år. mvh borano20
Det står bara att tvätta med mild tvål och vatten på min Poc Ventral air spin. Men jag vet inte om de menar padsen eller hjälmen. Jag handtvättade kuddarna igår med lite diskmedel och vatten och de höll ihop den här gången. Vi får se hur de ser ut när de torkat.Har ni läst er specifika hjälms skötselanvisning?
Hur gick det tillslut med problemet om hjälmkuddarna?Jag va väl mest intresserad om detta var normalt kuddbeteende eller om det luktar tillverkningsfel. Kuddarna har släppt väldigt specifikt längs två sträckor, hade det varit lite här o lite där hade jag nog sett det mer som att maskintvättningen va lite väl elak behandling.