Tvätta hjälm. Hur gör vi?

Hur gick det tillslut med problemet om hjälmkuddarna?
Jag tog ut en ny Bell 4Forty i våras och börjar uppleva samma problem som dig, att kuddarna släpper.
Svettas rätt brutalt på turerna så man vill gärna skölja av kuddarna efter varje gång.
Sköljer av i ljummet vatten och låter dem torka ordentligt, men det känns som om dom tappar uppsugningsförmågan efter ett tag.. Och nu börjar dom släppa i "lamineringen".
I fjol hade jag en Gyros, dom kuddarna tålde inte ens fem turer så började dom vittras sönder.
Fick ut nya hjälmkuddar av handlaren, men det blev samma sak och jag lämnade tillbaks hjälmen.
En sportprodukt bör ju tåla att man svettas i den!
Fick inga nya kuddar då det tydligen stod i bruksanvisningen dom inte fick maskintvättas. Limmade ihop dom med superlim o har inte vågat tvätta dom sen dess, börjar bli aningen sunkiga nu...

Håller med om att en hjälm o speciellt dess hjälmkuddar såklart måste tåla tvätt, det är ju det "klädesplagg" som utsätts för mest svett när man cyklar.

Fick inga nya kuddar då det tydligen stod i bruksanvisningen dom inte fick maskintvättas. Limmade ihop dom med superlim o har inte vågat tvätta dom sen dess, börjar bli aningen sunkiga nu...

Håller med om att en hjälm o speciellt dess hjälmkuddar såklart måste tåla tvätt, det är ju det "klädesplagg" som utsätts för mest svett när man cyklar.
Ok, jag förstår. Jag har inte vågat tvättat mina i maskinen då jag ser hur bara ljummet vatten och svettiga turer gör åverkan på materialet.
Vi får hoppas på bättre kvalité framöver!

Vi kör med keps som absorberar det mesta av svetten. Vid behov och om vi kört utan keps vid enstaka tillfällen sköljer vi ur hjälmen med ljummet vatten när vi kommer hem.

Tillbaka
Topp