Tvätta hjälm. Hur gör vi?

Har inte problem med att hjälmarna luktar men vissa hjälmar slutar kuddarna suga upp svett och skiten rinner ner på glasögonen. Provat tvätta maskin och handtvätta med YES mm men inget får tillbaka dem till sin forna glans.

Många hjälmmodeller har utbytesinredning man kan köpa för någon hundring eller två. Rätt så fräscht att kunna byta nån gång per år eller så.

Hjälmen är en månad gammal...den har visserligen genomlidit ganska många svettiga pass under den perioden (därav att jag tyckte det va dags för kuddtvätt). Det blir ganska dyrt att köpa nya kuddar en gång i månaden.

Hjälmen är en månad gammal...den har visserligen genomlidit ganska många svettiga pass under den perioden (därav att jag tyckte det va dags för kuddtvätt). Det blir ganska dyrt att köpa nya kuddar en gång i månaden.
Då får du väl byta till en hjälm med bättre kvalitet på kuddarna...

Bra svar. Hur vet man om kuddarna håller bra kvalitet? Dom här såg jättebra ut, ända tills dom delaminerade. Hjälmen ifråga är en Bell Stratus, kostade väl runt 1500:- så det är inte värsta lågbudgetmodellen.
Då får du väl plocka fram nål och tråd då. Eller vad är ditt förslag?

Då får du väl plocka fram nål och tråd då. Eller vad är ditt förslag?
Jag va väl mest intresserad om detta var normalt kuddbeteende eller om det luktar tillverkningsfel. Kuddarna har släppt väldigt specifikt längs två sträckor, hade det varit lite här o lite där hade jag nog sett det mer som att maskintvättningen va lite väl elak behandling.

Skölj av din hjälm i duschen när du kommer hem, det måste väl ändå räcka i fortsättningen. Jag har aldrig tvättat en hjälmkudde så kan inte berätta om kvaliteten på mina.

Bra svar. Hur vet man om kuddarna håller bra kvalitet? Dom här såg jättebra ut, ända tills dom delaminerade. Hjälmen ifråga är en Bell Stratus, kostade väl runt 1500:- så det är inte värsta lågbudgetmodellen.

På min poc står det att kuddarna ska tvättas varsamt med endast såpa. Tror inte det innefattar maskintvätt, jag la mina i en hink en liten stund och vaskade ur dom för hand sedan.

Kuddarna i min Bell Stratus ser likadana ut, och då har jag inte tvättat de än, bara sköljt igenom ibland. Finns nya att köpa på bl.a. bike24 men nål och tråd funkar också.

Alla är vi väl olika men jag brukar svettas rätt bra, använder min hjälm till pendling varje dag (innan pandemin då) och rundor med racer i högre intensitet ganska ofta under sommarhalvåret. Har haft min Giro Savant-hjälm (1200kr) i 3 år utan att det börjat lukta, gått sönder något eller känns direkt ofräscht.

Min tidigare Met-hjälm (600kr) hade jag i tio år, där hade kuddarna gått sönder rätt ordentligt i slutet men inte luktade det så illa att man tänkte på det.

Har aldrig tvättat några kuddar annat än när det regnat. Att det går sönder kuddar efter en månad tycker inte jag är normalt, det skulle jag försöka reklamera. Och vid fortsatta problem köpa ett annat märke nästa gång.

+1

Herregud, jag tar av mig hjälmen när jag kommer hem och låter den hänga på styret tills jag ska ut igen nästa gång.

Hinner ni överhuvudtaget cykla med all prylvård ni gör?
?

Kuddar marinerade i svett gör att det lätt droppar ner salt nästa gång hjälmen används, saltet hamnar i ögonen och det svider.

Ni som har problem med illaluktande hjälmar, hur gör ni med skorna, åker dom också in i tvättmaskinen?

Jag sköljer av dom i duschen, för att dom är leriga.

+1

Herregud, jag tar av mig hjälmen när jag kommer hem och låter den hänga på styret tills jag ska ut igen nästa gång.

Hinner ni överhuvudtaget cykla med all prylvård ni gör?
?

Det händer.
Vi sköljer Våra hjälmar samtidigt som Vi sköljer ur Våra flaskor med ljummet vatten vid hemkomsten. Fem minuter max.
Vi tvättar även Våra kläder, smörjer Våra kedjor och duschar Våra kroppar.

Har en tunn keps under hjälmen, även varma dagar, för att den är lättare att få ren. Tvättar den OCH hjälmen efter varje tur, samt ställer en fläkt framför.
Bra taktik? Icke! Börjar så sakteliga lukta urk igen.
Vad tror ni om att stoppa hjälmen i ugnen och köra en pyrolysrengöring?

Har en tunn keps under hjälmen, även varma dagar, för att den är lättare att få ren. Tvättar den OCH hjälmen efter varje tur, samt ställer en fläkt framför.

Jag tror på ny liner.

Funkar hyggligt på mc-hjälmar https://www.amazon.de/Wack-Helmpolsterreiniger-S100-Dose-Motorrad/dp/B0162Q1Q1M
Så varför inte på cykelhjälmar?
Annars är pyrolysaltermativet väldigt effektivt.
Glöm bara inte att beställa en ny hjälm.

Hej.. Pga passformen så kan jag bara använda Giros hjälmar. Inga problem med kuddtvätt, handtvättar mest men ibland åker dom in i maskinen, liggandes i en sån här tvättpåse tjejerna använder. Ganska imponerad av Giros kuddar sen jag köpte en Boreas för väl 18 år sen. Brukar köpa med några satser med reserv med hjälmen, vill inte skrota en hjälm bara för att kuddarna är slut. Sen är hjälmarnas åldrande en mycket överdriven historia, saken är provad i Tour. Ja, såna här test som bara Håkan C och jag läser. mvh borano20

Tvättpåse är en fantastisk uppfinning för skydd, hjälmkuddar och allt möjligt annat lite ömtåligt. Den som kallar det för något "tjejerna använder" ska nog landa i att det inte är 1890 längre.

Kuddarna går i tvättmaskin någon gång ibland. Hjälmen sköljs ur I duschen någon gång ibland. Jag måste ha väldig tur för mina grejer börjar aldrig lukta gammal svett.
Det här hände när jag försökte tvätta mina Poc Spin pads för första gången, efter 4-5 turer. Det enda jag gjorde var att doppa dem i en hink med bara vatten. Det hände precis efter jag lagt ut hjälmen på annons. Crc skickade mig kuddar som inte passar min hjälm på garanti. Nu har jag beställt nya från Poc, och Crc har erbjudit att stå för det. Så det var sjyst av dem.
20200804_142856.jpg

Hur tvättar ni era Spin pads? Har en till Poc hjälm och är rädd för att det ska hända igen. De ska väl gå att tvätta utan att de faller isär.

Hej.. Pga passformen så kan jag bara använda Giros hjälmar. Inga problem med kuddtvätt, handtvättar mest men ibland åker dom in i maskinen, liggandes i en sån här tvättpåse tjejerna använder. Ganska imponerad av Giros kuddar sen jag köpte en Boreas för väl 18 år sen. Brukar köpa med några satser med reserv med hjälmen, vill inte skrota en hjälm bara för att kuddarna är slut. Sen är hjälmarnas åldrande en mycket överdriven historia, saken är provad i Tour. Ja, såna här test som bara Håkan C och jag läser. mvh borano20

Eftersom jag inte heller läser Tour och därmed inte heller dess tester:
Vad var summeringen av deras test av åldrande gällande hjälmar?

Har inte problem med att hjälmarna luktar men vissa hjälmar slutar kuddarna suga upp svett och skiten rinner ner på glasögonen. Provat tvätta maskin och handtvätta med YES mm men inget får tillbaka dem till sin forna glans.

Oakley DRT5 ftw! Den har en silikontätning fram istället för kudde (man kan ha det med om man vill). När man känner att det börjar skvalpa mot pannan tiltar man bara huvudet åt sidan och tömmer.

Eftersom jag inte heller läser Tour och därmed inte heller dess tester:
Vad var summeringen av deras test av åldrande gällande hjälmar?
Hej.. Dom fick in 6 år gamla hjälmar av modeller som fortfarande tillverkades. Jo, de gamla var mätbart, men inte signifikativt, sämre än de nya. MEN, de bästa gamla var bättre än de sämsta nya. Alltså, modellen av din hjälm är viktigare än åldern, i alla fall upp till sex år, och differensen var så pass att de bästa gamla var ungefär lika bra som de sämsta nya efter ytterligare sex år. mvh borano20

Hej.. Dom fick in 6 år gamla hjälmar av modeller som fortfarande tillverkades. Jo, de gamla var mätbart, men inte signifikativt, sämre än de nya. MEN, de bästa gamla var bättre än de sämsta nya. Alltså, modellen av din hjälm är viktigare än åldern, i alla fall upp till sex år, och differensen var så pass att de bästa gamla var ungefär lika bra som de sämsta nya efter ytterligare sex år. mvh borano20

som med Mips då. En bra hjälm utan mips är bättre än en dålig med. Då gäller det bara att veta vilka som är bra...

Tack!

Har ni läst er specifika hjälms skötselanvisning?
Det står bara att tvätta med mild tvål och vatten på min Poc Ventral air spin. Men jag vet inte om de menar padsen eller hjälmen. Jag handtvättade kuddarna igår med lite diskmedel och vatten och de höll ihop den här gången. Vi får se hur de ser ut när de torkat.

Jag va väl mest intresserad om detta var normalt kuddbeteende eller om det luktar tillverkningsfel. Kuddarna har släppt väldigt specifikt längs två sträckor, hade det varit lite här o lite där hade jag nog sett det mer som att maskintvättningen va lite väl elak behandling.
Hur gick det tillslut med problemet om hjälmkuddarna?
Jag tog ut en ny Bell 4Forty i våras och börjar uppleva samma problem som dig, att kuddarna släpper.
Svettas rätt brutalt på turerna så man vill gärna skölja av kuddarna efter varje gång.
Sköljer av i ljummet vatten och låter dem torka ordentligt, men det känns som om dom tappar uppsugningsförmågan efter ett tag.. Och nu börjar dom släppa i "lamineringen".
I fjol hade jag en Gyros, dom kuddarna tålde inte ens fem turer så började dom vittras sönder.
Fick ut nya hjälmkuddar av handlaren, men det blev samma sak och jag lämnade tillbaks hjälmen.
En sportprodukt bör ju tåla att man svettas i den!

Tillbaka
Topp