Visa din misär!

Visa din misär!

Nu snackar vi riktigt misär!

Visa din misär!
Jag tycker nog "Det kunde varit mycket värre"-tråden har ett syfte i att den kan fånga upp saker som inte var så roliga att drabbas av, men som postaren inte tycker platsar i misärtråden. Eller att det genuint är att det blev en skitsak av något som lätt hade kunnat blir rejäl misär.
Tja, själva ordet Misär, (Nöd, Armod), är ju såklart relativt. Det som är Misär för en Rik man. Kan ju innebära himmelriket, för en Fattig dito.

Trots detta måste nog ordet Misär, stanna på det personliga planet.

Visa din misär!
Tja, själva ordet Misär, (Nöd, Armod), är ju såklart relativt. Det som är Misär för en Rik man. Kan ju innebära himmelriket, för en Fattig dito.

Trots detta måste nog ordet Misär, stanna på det personliga planet.
Var man med en del av pungen kvarlämnad på sadelstolpen upplever nog misär oavsett hur rik eller fattig man är.

Visa din misär!
Nästa uppdatering.
Kallelse till op i slutet på juli.
Men det funkar ju inte, då är jag ju i Spanien och cyklar. Ska få ny tid men hamnar väl säkert sist i kön igen.
Jaja, lite progress ändå.
Skickade en påminnelse att jag ville h en op, fick en ny tid i början av oktober. Nu blir ju julcyklingen i fara.
Jaja, skickade meddelande att jag kan innan och om de får återbud kan jag komma på rotmos.

Visa din misär!
Skickade en påminnelse att jag ville h en op, fick en ny tid i början av oktober. Nu blir ju julcyklingen i fara.
Jaja, skickade meddelande att jag kan innan och om de får återbud kan jag komma på rotmos.
Fick ny tid i slutet av september. Kommer det återbud kanske tidigare. Jaja, bättre än inget.
Men måste säga att jag än så länge är ganska nöjd med den svenska vården.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Dags igen då...

1000059474.webp

Visa din misär!
Cyklade på en förstklassig fin och flowig stig och är ganska säker på att denna pinne inte stod rakt upp. Min gissning är att den har "flippat upp" när jag kört över den med framhjulet och att sedan bakhjulet lyckats fånga upp den på högkant. Tätningsvätskan hade lite svårt att täta hålet. Tror ni att reservslangen jag hade med var hel? nej, så klart inte...
Media (6).webp
Media (7).webp

Visa din misär!
Cyklade på en förstklassig fin och flowig stig och är ganska säker på att denna pinne inte stod rakt upp. Min gissning är att den har "flippat upp" när jag kört över den med framhjulet och att sedan bakhjulet lyckats fånga upp den på högkant. Tätningsvätskan hade lite svårt att täta hålet. Tror ni att reservslangen jag hade med var hel? nej, så klart inte...
Visa bilaga 847277Visa bilaga 847278
Bara helmesyrer, inga halvmesyrer här inte.

Visa din misär!
Exakt. Pinnar ska igenom kött för att klassa in!😘
Det här gjorde jag för två veckor sen. Det är ju så klart heller inte misär även om det var tråkigt att leda hem cykeln, men det borde väl åtminstone vara lite mer misär? Orsakades också av en pinne fast lite större.

Bilagor

• 20260727_190202.webp
    20260727_190202.webp
    1.3 MB · Besök: 144
Visa din misär!
Det här gjorde jag för två veckor sen. Det är ju så klart heller inte misär även om det var tråkigt att leda hem cykeln, men det borde väl åtminstone vara lite mer misär? Orsakades också av en pinne fast lite större.

Det ser ut som du bara behöver några ny ekrar och nipplar. Om fälgen är skadad finns en ny för bara 40 euro hos bike-discount.

Jag postade sonens bucklade Newmen fälg i ¨Kunde ha varit värre tråden¨. Köpte en ny för 30 euro. Inte riktigt misar, men då kunde sonen, som tur, också köra vidare på bucklade fälgen i Alperna.

Visa din misär!
Det ser ut som du bara behöver några ny ekrar och nipplar. Om fälgen är skadad finns en ny för bara 40 euro hos bike-discount.

Jag postade sonens bucklade Newmen fälg i ¨Kunde ha varit värre tråden¨. Köpte en ny för 30 euro. Inte riktigt misar, men då kunde sonen, som tur, också köra vidare på bucklade fälgen i Alperna.
Ja, jag vet, det är absolut inte misär egentligen, i synnerhet som fälgen klarade sig. Lämnar tråden och återkommer inte förrän jag fått ekrar genom pungen!

Visa din misär!
Kan man klassa in misär med skada orsakat av skidåkning?
Vurpa första åket tredje dagen i Åre.
Bild från skiktröntgen samt efterföljande resultat av operation.
Ute och cyklar igen men u landsväg medans MTB inte riktigt fungerar pga belastning på axel med det breda styret.

Bilagor

• 1786720654715.webp
    1786720654715.webp
    65.6 KB · Besök: 31
  • 1786720596133.webp
    1786720596133.webp
    33.5 KB · Besök: 31
  • 1786720464246.webp
    1786720464246.webp
    24 KB · Besök: 34
Visa din misär!
Klorofyll: Om jag säger Gigån, så är det bara att välja vilken stump man vill i Åsele..
Gigån har funnits med när det skulle väljas fiskevatten att testa i min ungdom, men jag har aldrig haft nöjet. Ser helt underbart ut.
När jag kollar närmare så ser jag att jag fiskat Gädda (och tappat x antal Utö-drag) längre ner i systemet strax väster om Fredrika, samt försökt på havsöring nere vid mynningen strax söder om Husum 😃

Visa din misär!
Fick utlåtandet redan i slutet av maj, tänkte vad fasiken. Better to burn than fade away. Bokade in en 2 månaders jorden runt med familjen, just nu i Singapore. Går hyfsat med lite assistans, även om slutdiagnos blir annat så kan ju lite all in vara trevligt.
God afton, liten update:
Hemma igen efter 2 månaders resa, gick bra utom sista veckorna som var lite besvärliga
ALS är fortfarande diagnosen tyvärr.
Kan gå ca 10 m, rullstolsbunden annars, mer eller mindre förlamad från midjan o neråt.
Börjar bli svag i armar med. Lite trist... Ingen cykling .

Visa din misär!
God afton, liten update:
Hemma igen efter 2 månaders resa, gick bra utom sista veckorna som var lite besvärliga
ALS är fortfarande diagnosen tyvärr.
Kan gå ca 10 m, rullstolsbunden annars, mer eller mindre förlamad från midjan o neråt.
Börjar bli svag i armar med. Lite trist... Ingen cykling .
Svärfar fick ALS i relativ ung ålder, och i efterhand kunde nog både han och vi anhöriga ha förvaltat hans kvarvarande tid efter diagnosen bättre. Beundrar din/er förmåga att skrida till handling istället för att fastna i chock.

Visa din misär!
Varierande grad av misär, sista dagen inför semestern och har inte känts sämre :cautious:. Haft ryggvärk lite över ett år, skrivit av mig här i tråden ett par gånger förr, dags igen för lite terapeutiskt klagande. Mitt humör följer banne mig exakt ryggvärken, minskande ryggvärk - gott humör - ökande/statisk ryggvärk - dåligt humör. Var minskande maj/juni fram till midsommar, men efter det har det blivit sämre igen och nu känns det ungefär som för 10 månader sedan.

Napratater och sjukgymnaster har givit upp sedan länge, finns ingen akut skada i ryggen, kanske/troligen ingen (oläkt) skada alls, en halvkass disk bara men det har väldigt många i min ålder och gör normalt inte ont, så det är sannolikt bara nerverna som fastnat i att spela ett spratt efter en tids överbelastning. Vad det än är beter det sig som en fysisk skada i fråga om att gör man för mycket blir det värre, så det går inte bara låtsas som ingenting. Det är också en tydlig psykologisk faktor, känner jag mig deppad av värken så blir värken värre och tvärtom, vilket är vanligt vid denna typ av smärta.

Har oftast väldigt lite ont när jag inget gör, men så fort ryggen aktiveras så gör det mer ont efter en stund, eller så inte, kan kännas rätt bra också. Men dagen efter eller två dagar efter gör det kanske mer ont än grundvärken innan, får ett bakslag. All rörelse och rehab handlar om att belasta men inte överbelasta, och feedback från kroppen fås dagarna efter, så otroligt svårt att belasta tillräckligt mycket för att gå framåt utan att gå bakåt. Växlar mellan hopp om att det kommer gå till sig, till att kännas som det nog aldrig kommer bli bra, och med sån här typ av ryggont är det ingen som riktigt vet. Brukar gå till sig, men inte för alla.

Var på väg beställa nytt custom-ramset för att bygga upp ny cykel, men behöver ha lite mer hopp än förtvivlan innan det blir put in basket på den.
Jag har slipped disk eller nåt. Vet inte om det är typ 3 år sen "diagnos" nu.
Det gick extremt trögt men nu har det lossnat och vissa dagar känns det inte alls.
Problemet är att dosera träningen rätt så kurvan går åt rät håll.
Och att köra övningar 2-3 om dagen även när det inte gör ont.

Sjukgymnasten var nog bra men jag är kanske lite trög. Det och att sjukgymnasten var så otroligt negativ. Jo, det kommer aldrig att läka men det är en otrolig skillnad nu när jag börjar komma i bättre form. Jag såg nog väldigt skröplig ut men hade kanske behövt lite mer fokus på det mentala.

Jag hade även nerver i kläm högre upp i rygg/nacke så det blir att böja tillbaka allt på rätt plats 2ggr dag resten av livet.

Sen kan man ha värk pga andra orsaker så gäller att ha rätt diagnos från början så man inte bryter och tänjer på fel håll.

Tillbaka
Topp