Tvätta LVG cykel

• Trådstartare Trådstartare P85
  • Start datum Start datum

P85

Medlem
Tvätta LVG cykel
Tja,

Tänkte kolla vad folk rekommenderar för tvätt-kitt för en LVG?

Finns ju kitt på XXL/Decathlon och andra ställen med degreaser, tvätt och smörjning, är det någon som har erfarenhet av dessa?

Tvätta LVG cykel
Inget proffs. Men tänker att det är bra att spola av. Eller spruta på avfettning sen spola av. Så man får bort så mycket grus s8m möjligt innan man går loss med borste o svamp. Liksom man repar lacken om det är massa små grus korn. Annars. Dock liten varning att inte heller avfetta för mycket. Speciellt där det kan krypa in o lösa upp smörjat. I växelföraren baktill. Växlar. Nav. Etc. Va smart inte dum :)

Tvätta LVG cykel
Varannan cykeltur torkar jag kedjan någorlunda ren, smörjer, torkar av.
Ca 1-2 gånger i veckan tvättar jag med bilschampo och lågtryckstvätt med borste. Ingen avfettning.
Något som görs då och då är kedja och kassett som tar jag av och lägger i ett bad med starkt blandat såpvatten, borstar rent, spolar av och torkar/blåser torr mha kompressor.

Tvätta LVG cykel
Inget proffs. Men tänker att det är bra att spola av. Eller spruta på avfettning sen spola av. Så man får bort så mycket grus s8m möjligt innan man går loss med borste o svamp. Liksom man repar lacken om det är massa små grus korn. Annars. Dock liten varning att inte heller avfetta för mycket. Speciellt där det kan krypa in o lösa upp smörjat. I växelföraren baktill. Växlar. Nav. Etc. Va smart inte dum :)

Avfettning är till för entreprenadmaskiner och annat som är smutsigt på riktigt. Cyklar kräver nästan ingenting. Vatten för att få bort lera/damm/annat, därefter svamp med något MILT rengöringsmedel. Jag själv har ganska bra puts i perioder, och uppnår det där riktigt rena enbart med trasa på slutet. Som Pfaff skrev innan - man blir förvånad över hur lite som krävs.

Kedjan är en lite annan historia däremot. Jag brukar bada slitdelarna i lite lampolja och borsta med typ tandborste vid behov (dvs med delarna lösa), och däremellan enbart se till att hålla kedjan ren och avtorkad både innan och efter oljning. Avfettning på kedjan är big no-no, och det är den enda delen på en cykel där avfettning faktiskt skulle ha en funktion (om än en dålig sådan).

Tvätta LVG cykel
En racer blir sällan riktigt smutsig, i vart fall inte mina.
Jag brukar börja med att torka av kedjan så att den blir helt torr på utsidan. Därefter en hink med ljummet vatten, bilschampo och en svamp för bilrengöring och sen tvättar man av cykeln. Någon sköljning behövs inte. När cykeln är torr smörjer man kedjan igen. Innan man cyklar iväg så torkas överflödigt smörjmedel av från kedjan.

Tvätta LVG cykel
Tar det så lugnt jag kan med vatten. Spolar och avfettar bara efter skitväder.

Rengör allt med babywipes. Torkar bort kedjeskit med dem oxå. Sedan ”sköljs” kedjan med ny olja som vevas in och tränger bort möget innan kedjan torkas så torr det bara går. Det senare var 20e mil. Mellan det avtorkning/babywipes för den olja som trycks ut vid användning.

Tvätta LVG cykel
Varför ska man inte använda avfettning? Är det nånting som är dåligt för cykeln på nåt sätt? Det är väl meningen att fylla en sån där kedjerengörare med avfettning?

Tvätta LVG cykel
Jag syftade på ram, gaffel och hjul. Drivlinan tvättar jag med olja och grov trasa. Och ev. tandborste.

#outsider

Tvätta LVG cykel
Varför ska man inte använda avfettning? Är det nånting som är dåligt för cykeln på nåt sätt? Det är väl meningen att fylla en sån där kedjerengörare med avfettning?

Därför att det finns effektiva, effektivare skulle jag vilja påstå, billigare och miljövänligare medel. Stavas SÅPA. finns i två nyanser, gul och grön. De är likvärdiga. Fyllas med fördel i kedjerengörare. Själv späder jag ut med vatten, 50/50.
Spola efter med vatten och torka. Glöm inte att smörja kedjan efteråt med kedjesmörj efter tro och övertygelse.

Tvätta LVG cykel
Alkalisk avfettning + bilshampo från BBV, skölj av. Spraja med nån MucOff spray så allting glänser och luktar gott.

Drivlinan håller sig ren om du skippar olja och kör vax. När man sen byter kedja (var 30-40'e km?) tar man lite Morgan Blue chain cleaner på kassett/drev och spolar av.

Typ så.

Tvätta LVG cykel
Som sagt muc-off! Såg denna tråd nu innan tvätten efter dagens tur, så tänkte visa hur grymt det är! Helt perfekt!

endast tillsatt vatten!

Före
7A634836-32DB-46DD-A3C1-B73B13090D8A.jpeg

mellan
A25B892C-168C-4DA3-8EE2-713CD78A4199.jpeg

efter
0A441C35-21B3-4EFD-8593-B118A04F8832.jpeg
F6568B9C-C7FD-47A7-B9F0-1461351EFA4E.jpeg

Bilagor

• 2B3B1190-2804-44FF-B3E4-6632B280ED6C.jpeg
    2B3B1190-2804-44FF-B3E4-6632B280ED6C.jpeg
    1.1 MB · Besök: 264
  • 352BDEAD-C71D-46E5-801C-658A3C309938.jpeg
    352BDEAD-C71D-46E5-801C-658A3C309938.jpeg
    981.4 KB · Besök: 284
  • 03216956-3315-4A43-A418-C21620DC4681.jpeg
    03216956-3315-4A43-A418-C21620DC4681.jpeg
    1.1 MB · Besök: 273
  • 35DC6D9A-F78D-4F2E-B4B4-0A6680EDC6D1.jpeg
    35DC6D9A-F78D-4F2E-B4B4-0A6680EDC6D1.jpeg
    1.2 MB · Besök: 297
Tvätta LVG cykel
Alkalisk avfettning + bilshampo från BBV, skölj av. Spraja med nån MucOff spray så allting glänser och luktar gott.

Drivlinan håller sig ren om du skippar olja och kör vax. När man sen byter kedja (var 30-40'e km?) tar man lite Morgan Blue chain cleaner på kassett/drev och spolar av.

Typ så.
Det är ju fantastisk marknadsföring av mucoff som får folk att köpa diverse grejer som sprayas lite här och där, där en egenskap hos produkterna är att det ska lukta gott. Helt sanslöst. Ungefär som stansade plåtverktyg doppade i blå plast som av oklar anledning klassas som premium.

Tvätta LVG cykel

Typ så.

Blir det inte lite jobbigt att ha med sig extrakedjor och byta en eller kanske flera gånger per tur? ?

Tvätta LVG cykel
Woops, blev lite fel där :D 30-40 MIL, såklart...

Men nya kedjor har väl alla med sig? Om inte till drevet så gärna till road rage!

Tvätta LVG cykel
Därför att det finns effektiva, effektivare skulle jag vilja påstå, billigare och miljövänligare medel. Stavas SÅPA. finns i två nyanser, gul och grön. De är likvärdiga. Fyllas med fördel i kedjerengörare. Själv späder jag ut med vatten, 50/50.
Spola efter med vatten och torka. Glöm inte att smörja kedjan efteråt med kedjesmörj efter tro och övertygelse.
Hur kommer det sig att mekanikerna till proffsen använder avfettning om det skulle finnas effektivare sätt som dessutom är mer miljövänliga? Om det är miljövänligt, det är en annan fråga, men jag undrade om det var skadligt för cykeln på nått sätt. Jag tycker inte att det är så dyrt med avfettning. Köpte Weldtite 1L citrus degreaser för 120kr på rea och det räckte mig hela cykelsäsongen förra året. Men då hade jag ingen kedje rengörare och applicerade bara med pensel.

Tvätta LVG cykel
Min MTB spolar jag av med vatten innan eventuell lera torkar in, sen torkar jag av den med en microfibertrasa för att undvika vattenfläckar. Kedjan brukar jag torka av genom att trä en strumpa på handen och sen hålla i kedjan medans jag vevar runt med pedalerna några varv, sen på med ny smörja. Känns inte som att en lvg-hoj borde bli så pass skitig att den behöver starka rengöringsmedel.

Tvätta LVG cykel
Jag kör med ekologisk grönsåpa och rengör cykeln i duschen. Inget fancy stuff här inte.
Hur kommer det sig att mekanikerna till proffsen använder avfettning om det skulle finnas effektivare sätt som dessutom är mer miljövänliga? Om det är miljövänligt, det är en annan fråga, men jag undrade om det var skadligt för cykeln på nått sätt. Jag tycker inte att det är så dyrt med avfettning. Köpte Weldtite 1L citrus degreaser för 120kr på rea och det räckte mig hela cykelsäsongen förra året. Men då hade jag ingen kedje rengörare och applicerade bara med pensel.
En liter såpa får du för 15 kronor och den räcker väl för två cyklar ett helt år.
Varför mekaniker använder oljebaserade lösningsmedel får du nog fråga dom om. Sannolikt av hävd och gammal vana.
Citrusprodukter är miljövänligare än oljebaserade men är tyvärr kraftigt allergiframkallande för somliga.

Senast ändrad:
Tvätta LVG cykel
Muc-off är väl bara vanlig alkalisk avfettning? Dessutom utspädd till bruksblandning. Den där citrus-degreasern ovan för ockerpriset 120kr är väl också bara en s.k. miljöavfettning.
Helt fantastiskt vad pengar dessa företag måste tjäna när folk är beredda att betala 20-50 ggr priset bara för att det sitter en cykelspecifik ”cool” logga på flaskan. Är folk så okunniga och lättlurade idag, eller vad är det frågan om?

Tvätta LVG cykel
Muc-off är väl bara vanlig alkalisk avfettning? Dessutom utspädd till bruksblandning. Den där citrus-degreasern ovan för ockerpriset 120kr är väl också bara en s.k. miljöavfettning.
Helt fantastiskt vad pengar dessa företag måste tjäna när folk är beredda att betala 20-50 ggr priset bara för att det sitter en cykelspecifik ”cool” logga på flaskan. Är folk så okunniga och lättlurade idag, eller vad är det frågan om?

Min upplevelse är att det oftast är okunskap som leder till osäkerhet, det gäller alla områden. Detta gör att man sätter all sin lit till att tillverkaren har gjort en unik produkt som passar bara precis det man ska göra och man vågar inte använda något annat för det kan finnas något med just den här produkten som gör något man inte vet om. Och så kan det vara ibland, men oftast finns det många vägar till samma ort.

Tvätta LVG cykel
ja man måste ju ha special till allt, det förstår ju var och en;)

när det är sagt är mucoff en faktiskt riktigt välfungerande produkt. säljs i femlitersdunk hos de tyska cykelsäljarna till acceptabelt pris.

men använder det mest till bilen och knappast cykeln. undviker där varje form av fettlösande spray nära hjulnav, växlar, bromsar och vevpartier. vad är kvar att behandla då?? man kommer hur långt som helst med strilande vatten och borste. undvik ffa högtryck till varje pris. eventuellt kompletterat med en trasa indränkt med något rengöringsmedel att torka bort oljigare beläggningar vid vevpartiet.

fler vevlager på cyklar tvättas sönder än slits ut. det är faktiskt närmast omöjligt att slita ut ett vevlager under en livstid.

Tvätta LVG cykel
Nja på vevlagren. Håller med om att avfettningen är superkass för lager, men jag som aldrig använt avfettning på en cykel har ändå bytt vevlager förhållandevis många gånger pga haverier.

Tvätta LVG cykel
Känns som många skapar ett problem som inte finns.

Om man som jag kör på torra landsvägar, så blir inte cykeln smutsig. Endast när jag får en skur på mig, behöver cykeln tvättas. Men det räcker att jag tar vattenslangen och spolar av, och tvättar med tvättborste. Sedan avtorkning med trasa.

Avfettning av kedja gör jag aldrig. Smörjer regelbundet och torkar av överflöd med trasa.

På ramen kan det blir fettfläckar från kedjan. Dessa torkas bort med torr trasa, eller trasa fuktad med lite lacknafta.

Tvätta LVG cykel
Nja på vevlagren. Håller med om att avfettningen är superkass för lager, men jag som aldrig använt avfettning på en cykel har ändå bytt vevlager förhållandevis många gånger pga haverier.
jo det finns en del tveksamma konstruktioner där. men lite propellerfett på utsidan av tätningen gör god nytta. och den vill man ju inte tvätta bort.

stänk från framhjulet är också en faktor, på mina pendlare har jag långa stänkskydd. sparar mycket besvär när det gäller skor och drivlina:)

Tvätta LVG cykel
ja man måste ju ha special till allt, det förstår ju var och en;)

när det är sagt är mucoff en faktiskt riktigt välfungerande produkt. säljs i femlitersdunk hos de tyska cykelsäljarna till acceptabelt pris.

men använder det mest till bilen och knappast cykeln. undviker där varje form av fettlösande spray nära hjulnav, växlar, bromsar och vevpartier. vad är kvar att behandla då?? man kommer hur långt som helst med strilande vatten och borste. undvik ffa högtryck till varje pris. eventuellt kompletterat med en trasa indränkt med något rengöringsmedel att torka bort oljigare beläggningar vid vevpartiet.

fler vevlager på cyklar tvättas sönder än slits ut. det är faktiskt närmast omöjligt att slita ut ett vevlager under en livstid.
De har gjort ett test på Gcn som visade att avfettningen inte påverkade lagren alls efter att ha varit dränkta i det i fyra timmar. Det är knappast ett vetenskapligt experiment men det är nånting. Jag vet inte vad det var för typ av avfettning dock.

Tvätta LVG cykel
De har gjort ett test på Gcn som visade att avfettningen inte påverkade lagren alls efter att ha varit dränkta i det i fyra timmar. Det är knappast ett vetenskapligt experiment men det är nånting. Jag vet inte vad det var för typ av avfettning dock.

Nu tittade jag inte på klippet, men vad sägs om teorin att lager behöver fett för att fungera, och avfettning är till för att ta bort fett. Först tar man bort fettet med avfettning, sen sliter man ut lagren för att det saknas fett. Det går inte på en kvart, utan det handlar om att lagren inte når upp till sin fulla livslängd helt enkelt.

Tvätta LVG cykel
jo det finns en del tveksamma konstruktioner där. men lite propellerfett på utsidan av tätningen gör god nytta. och den vill man ju inte tvätta bort.

stänk från framhjulet är också en faktor, på mina pendlare har jag långa stänkskydd. sparar mycket besvär när det gäller skor och drivlina:)
BEDA8C17-1944-4C70-B4E8-6D655D69B864.jpeg

Ungefär såhär??

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp