Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1Babywipes och lite olja på kedjan varannan tur. Klart!
Inget proffs. Men tänker att det är bra att spola av. Eller spruta på avfettning sen spola av. Så man får bort så mycket grus s8m möjligt innan man går loss med borste o svamp. Liksom man repar lacken om det är massa små grus korn. Annars. Dock liten varning att inte heller avfetta för mycket. Speciellt där det kan krypa in o lösa upp smörjat. I växelföraren baktill. Växlar. Nav. Etc. Va smart inte dum :)
Wipesen drar väl åt sig damm?Babywipes och lite olja på kedjan varannan tur. Klart!
Vaxschampo ger smutsavvisande yta.
Nu pratar vi cyklar.Varför blir min bil smutsig då?
Och jag tycker min cykel drar åt sig mer smuts och damm efter en "avfettande" Yes-tvätt jämfört med en vaxschampotvätt.Nu pratar vi cyklar.
Nänä. Vi pratar smuts.
Varför ska man inte använda avfettning? Är det nånting som är dåligt för cykeln på nåt sätt? Det är väl meningen att fylla en sån där kedjerengörare med avfettning?
Det är ju fantastisk marknadsföring av mucoff som får folk att köpa diverse grejer som sprayas lite här och där, där en egenskap hos produkterna är att det ska lukta gott. Helt sanslöst. Ungefär som stansade plåtverktyg doppade i blå plast som av oklar anledning klassas som premium.Alkalisk avfettning + bilshampo från BBV, skölj av. Spraja med nån MucOff spray så allting glänser och luktar gott.
Drivlinan håller sig ren om du skippar olja och kör vax. När man sen byter kedja (var 30-40'e km?) tar man lite Morgan Blue chain cleaner på kassett/drev och spolar av.
Typ så.
Alkalisk avfettning + bilshampo från BBV, skölj av. Spraja med nån MucOff spray så allting glänser och luktar gott.
Drivlinan håller sig ren om du skippar olja och kör vax. När man sen byter kedja (var 30-40'e km?) tar man lite Morgan Blue chain cleaner på kassett/drev och spolar av.
Typ så.
Blir det inte lite jobbigt att ha med sig extrakedjor och byta en eller kanske flera gånger per tur? ?
Som sagt muc-off! Såg denna tråd nu innan tvätten efter dagens tur, så tänkte visa hur grymt det är! Helt perfekt!
endast tillsatt vatten!
FöreVisa bilaga 424542
mellan
Visa bilaga 424541
efter
Visa bilaga 424544Visa bilaga 424543
Ja men det blir lite renare, men jaa det finns andra medel oxå men bara vatten så brukar man behöva skrubba med något.Det är vattnet som är den magiska ingrediensen.
Ja, en svamp eller trasa brukar vara bra. Vatten och svamp, helt perfekt och fullständigt tillräckligt!Ja men det blir lite renare, men jaa det finns andra medel oxå men bara vatten så brukar man behöva skrubba med något.
Hur kommer det sig att mekanikerna till proffsen använder avfettning om det skulle finnas effektivare sätt som dessutom är mer miljövänliga? Om det är miljövänligt, det är en annan fråga, men jag undrade om det var skadligt för cykeln på nått sätt. Jag tycker inte att det är så dyrt med avfettning. Köpte Weldtite 1L citrus degreaser för 120kr på rea och det räckte mig hela cykelsäsongen förra året. Men då hade jag ingen kedje rengörare och applicerade bara med pensel.Därför att det finns effektiva, effektivare skulle jag vilja påstå, billigare och miljövänligare medel. Stavas SÅPA. finns i två nyanser, gul och grön. De är likvärdiga. Fyllas med fördel i kedjerengörare. Själv späder jag ut med vatten, 50/50.
Spola efter med vatten och torka. Glöm inte att smörja kedjan efteråt med kedjesmörj efter tro och övertygelse.
Din observation är alldeles korrekt, diskmedel gör föremål statiskt laddade så damm attraheras till dem. Bilshampoo ger anti-statisk yta.Och jag tycker min cykel drar åt sig mer smuts och damm efter en "avfettande" Yes-tvätt jämfört med en vaxschampotvätt.
Jag kör med ekologisk grönsåpa och rengör cykeln i duschen. Inget fancy stuff här inte.
En liter såpa får du för 15 kronor och den räcker väl för två cyklar ett helt år.Hur kommer det sig att mekanikerna till proffsen använder avfettning om det skulle finnas effektivare sätt som dessutom är mer miljövänliga? Om det är miljövänligt, det är en annan fråga, men jag undrade om det var skadligt för cykeln på nått sätt. Jag tycker inte att det är så dyrt med avfettning. Köpte Weldtite 1L citrus degreaser för 120kr på rea och det räckte mig hela cykelsäsongen förra året. Men då hade jag ingen kedje rengörare och applicerade bara med pensel.
Prova tvätta den med Yes eller såpa istället då, och se vad som är bäst jämfört med vaxschampo.Varför blir min bil smutsig då?
Muc-off är väl bara vanlig alkalisk avfettning? Dessutom utspädd till bruksblandning. Den där citrus-degreasern ovan för ockerpriset 120kr är väl också bara en s.k. miljöavfettning.
Helt fantastiskt vad pengar dessa företag måste tjäna när folk är beredda att betala 20-50 ggr priset bara för att det sitter en cykelspecifik ”cool” logga på flaskan. Är folk så okunniga och lättlurade idag, eller vad är det frågan om?
jo det finns en del tveksamma konstruktioner där. men lite propellerfett på utsidan av tätningen gör god nytta. och den vill man ju inte tvätta bort.Nja på vevlagren. Håller med om att avfettningen är superkass för lager, men jag som aldrig använt avfettning på en cykel har ändå bytt vevlager förhållandevis många gånger pga haverier.
De har gjort ett test på Gcn som visade att avfettningen inte påverkade lagren alls efter att ha varit dränkta i det i fyra timmar. Det är knappast ett vetenskapligt experiment men det är nånting. Jag vet inte vad det var för typ av avfettning dock.ja man måste ju ha special till allt, det förstår ju var och en;)
när det är sagt är mucoff en faktiskt riktigt välfungerande produkt. säljs i femlitersdunk hos de tyska cykelsäljarna till acceptabelt pris.
men använder det mest till bilen och knappast cykeln. undviker där varje form av fettlösande spray nära hjulnav, växlar, bromsar och vevpartier. vad är kvar att behandla då?? man kommer hur långt som helst med strilande vatten och borste. undvik ffa högtryck till varje pris. eventuellt kompletterat med en trasa indränkt med något rengöringsmedel att torka bort oljigare beläggningar vid vevpartiet.
fler vevlager på cyklar tvättas sönder än slits ut. det är faktiskt närmast omöjligt att slita ut ett vevlager under en livstid.
Nu tittade jag inte på klippet, men vad sägs om teorin att lager behöver fett för att fungera, och avfettning är till för att ta bort fett. Först tar man bort fettet med avfettning, sen sliter man ut lagren för att det saknas fett. Det går inte på en kvart, utan det handlar om att lagren inte når upp till sin fulla livslängd helt enkelt.De har gjort ett test på Gcn som visade att avfettningen inte påverkade lagren alls efter att ha varit dränkta i det i fyra timmar. Det är knappast ett vetenskapligt experiment men det är nånting. Jag vet inte vad det var för typ av avfettning dock.
jo det finns en del tveksamma konstruktioner där. men lite propellerfett på utsidan av tätningen gör god nytta. och den vill man ju inte tvätta bort.
stänk från framhjulet är också en faktor, på mina pendlare har jag långa stänkskydd. sparar mycket besvär när det gäller skor och drivlina:)