Tycker texten när man skmickar PM e missvisande.

Swish är lite jobbigt eftersom man lämnar ut namn och telefonnummer. Många köpare har svårt att hålla kommunikationen till PM här, istället ska det skickas massor med frågor i SMS och meddelande på FB Messenger efter att dom fått Swishnummer..
Jag har 2 nummer kopplat till samma Swish.
Ett privat som bara ligger vilande samt mitt jobbnummer.

swish och bank ID erbjuder 0 säkerthet vad gällande köp.

Paypal har säkerthet inget annat är ens nära säkert. ska du åka från norrland till malmö om någon blåser dig på 200kr? löjligt. med paypal får du tillbaka dem hur gör man med bank id för och för tillbakla dem =?

Frågan om Paypal's säkerhet har kommit upp två gånger utan att ha fått något egentligt svar. Hur är Paypal säkrare än andra betalalternativ? Betalar Paypal tillbaka om man anser sig lurad? Och i så fall, hur visar man för Paypal att man blivit lurad?

PS. Nu kan alla vara nöjda, texten i PM på köp å sälj är ändrad till följande text, "Handla säkert använd alltid Digitalt köpekontrakt - det är gratis. Var vaksam om säljare/köpare säger sig sakna Swish och/eller BankID."
Men ovanstående fråga om Paypals förträfflighet kvarstår. Vad är det för braigt med Paypal?

Senast ändrad:
Jag vet inte om det bara är jag, eller att det är fredag och snart dax att gå hem, varför existerar ens den här tråden, jag fattar inte. Jag läser och förstår men ...! Varför skulle en person utan Swish inte vara tillförlitlig? varför genererar inte Paypal lika stort fortroende som Swish? Att en säljare eller köpare gör ett val att inte hantera småaffärer genom andra kanaler än Swish är ok ur alla aspekter, det måste respekteras. Men det rättfärdigar inte att tro motparten är lurendrejare eller konspiratör. Det jag där i mot kan ha en stark åsikt om, det är varför så många inte är villig att skriva med sitt namn vid en affär, oavsett om personen är säljare eller köpare. Vad är så hemligt med det, att en person i Happy råkar få veta vad du heter på riktigt. Det är tur vi lever i ett demokratiskt land där vi får ta våra egna beslut, ej Swish - ingen affär, inget namn - ingen affär ?

Jag är inget paypalproffs men har 2 tillfällen när jag kanske har utsatts för försök, helt säkert ett.

Min troligtvis enda blåsning, kanske inte, varnärjag köpteen sadel av privatperson i tyskland utan spårad frakt. Gjorde anmälan när inte sadeln kom men ersattes inte. Säljaren hade visat upp ett ospecat postkvitto och juridiskt kan han ha skickat sadeln.

Köpte däremot som jag trodde en billig etap-grupp i Litauen för ca 10000 och bara någon dag senare rasade säljarens omdöme då han tydligen sålt den till många.
Inga problem att få tillbaka pengarna bara tidsfristen för leverans löpt ut, här är paypal bra?

Kontentan är att kan det på ngt sätt styrkas att inte säljaren levererat vad som överenskommits så betalar paypal tillbaka pengarna.

M

Det jag där i mot kan ha en stark åsikt om, det är varför så många inte är villig att skriva med sitt namn vid en affär, oavsett om personen är säljare eller köpare. Vad är så hemligt med det, att en person i Happy råkar få veta vad du heter på riktigt. Det är tur vi lever i ett demokratiskt land där vi får ta våra egna beslut, ej Swish - ingen affär, inget namn - ingen affär ?

Blir ju svårt att veta vart man skall skicka prylarna om köparen insisterar på att vara anonym :unsure:

Tillbaka
Topp