Tyska webbshoppar

supermao

Ny medlem
Tyska webbshoppar
Har tittat runt lite på cyklar och inser att priserna i Tyskland känns väldigt lockande. Tänkte höra hur er erfarenhet av att handla från Tyskland.

Vilka webbshoppar har ni bra erfarenheter av, vilka är mindre bra?
Eftersom min tyska har en hel del övrigt att önska så skulle det vara bra om det fans någon site på engelska.

Är det så att det tillkommer någon tullavgift om man handlar från Tyskland som jag inte ser på webbplatsens pris?

Tipsa gärna mig om vad man som nybörjare bör tänka om man ska handla från Tyskland?

Tyska webbshoppar
Bike-components skeppar inga shimanoprylar till Sverige, vad har hänt?
BCs support svarar: I´m sorry but this is due to an emgargo from shimano.

BC20250623.webp

Tyska webbshoppar
Bike-components skeppar inga shimanoprylar till Sverige, vad har hänt?
BCs support svarar: I´m sorry but this is due to an emgargo from shimano.

Visa bilaga 775969

Det hände för några månader sen och har diskuterats i en annan tråd. Anledningen måste vara att Shimano vill (försöka att) har (orimligt) stora marginaler från Shimano nordic från svenska kunder isf mycket lägre tyska marginaler.

Det konstiga är dock att det är bara BC som har fått ett förbjud från Shimano. Alla andra tyskarna skickar fortfarande till Sverige.

Tyska webbshoppar
I den andra tråden finns länkar för att anmäla.
Jag tror det är olagligt baserat på de compliance utbildning jag tvingas gå...Men det finns säkert detaljer jag inte begriper

Själv har jag andra bekymmer + att jag hoppas kunna försörja mig på smuggelresor i en nära framtid

Tyska webbshoppar
Det hände för några månader sen och har diskuterats i en annan tråd. Anledningen måste vara att Shimano vill (försöka att) har (orimligt) stora marginaler från Shimano nordic från svenska kunder isf mycket lägre tyska marginaler.

Det konstiga är dock att det är bara BC som har fått ett förbjud från Shimano. Alla andra tyskarna skickar fortfarande till Sverige.
Jag ringde Shimano i Sverige, och de hade ingen aning. Det kan finnas embargo på nya, ej lanserade produkter, men inte på 9-delade kedjor och kasetter...

Tyska webbshoppar
Vilken är den andra tråden där det diskuterades?

Tyska webbshoppar
Och länk

Någon som fått svar från bc måste skicka in...

Tyska webbshoppar
I den andra tråden finns länkar för att anmäla.
Jag tror det är olagligt baserat på de compliance utbildning jag tvingas gå...Men det finns säkert detaljer jag inte begriper

Själv har jag andra bekymmer + att jag hoppas kunna försörja mig på smuggelresor i en nära framtid

Ja detta måste verkligen strida mor frihandelsavtal som finns inom eu. Frågan nu, vart anmäler man?

Tyska webbshoppar
Shimano Nordic som blivit sura att ingen vill betala deras överpriser och tillsist övertalat Shimano Europe att blockera försäljning hit… Hoppas bara att inte SRAM följer efter.
Komiskt om det är något sådant, snacka om att skjuta sig själva i foten i så fall, att irritera sina kunder.

Självklart följer inte SRAM efter. (y) 🙂

Tyska webbshoppar
Tyska webbshoppar
Nu var det 20+ år sedan jag tog min kandidat i European Business, men jag vill ändå minnas termen ”Free movement of labour, goods and services” som lite av ett fundament som rimligtvis består än idag.
Jag gör complience utbildningar på jobb och en fråga var om du får förbjuda(/straffa) en återförsäljare att sälja i annan land inom EU. Tyvärr minns jag inte exakt fråga eller svar men det var typ att det får man inte - men du kan säga åt dem att ge fan i att marknadsföra det där.

Vilket låter märk

Tyska webbshoppar
Ett försök att göra Svenska importören (samt förmodligen andra länder) nöjdare då det ofta är svårt/omöjligt att konkurrera med tyska lågprishandlare.

Tyska webbshoppar
Eftersom Shima-NO tar mer betalt in av svenska handlare än de tyska tar ut. Så det ligger ju på Shimano Nordic och inte på tyskarna, kan man ju tänka.

Tillbaka
Topp