[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Det är en möjlig bieffekt till strategin, men det är inte det som är strategin.

Ja, jag ser inte nåt som tyder på att han hyser minsta hopp för en annan lösningt. Så det blir en fråga om definitioner när plan B byter namn till "planen".
Det är akademiskt nu men nåt som skapade mycket förvirring i transitionen mellan plan A och plan B.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, jag ser inte nåt som tyder på att han hyser minsta hopp för en annan lösningt. Så det blir en fråga om definitioner när plan B byter namn till "planen".
Det är akademiskt nu men nåt som skapade mycket förvirring i transitionen mellan plan A och plan B.
Fast det har aldrig funnit någon sådan transition. Från brittisk sida och från media har man talat om det, men ända från början har FHM sagt att det inte är så man jobbar.

Strategin är att platta ut kurvan med sjukvårdsbehövande så långt som möjligt så att sjukvården kan hantera inflödet under hela epidemiförloppet.

[UÄ] Coronatråden 4
Hahaha Hitler gjorde min morgon.

Hittills verkar allt väldigt lugnt i vården? 33 personer döda hittills måste väl vara mindre än befarat? Är det så att det är "bra" eller är det bara att en stor ökning kommer snart tro? Alltid tragiskt att läsa om dödsfall, tur man inte får dessa rapporter annars. Dör väl liksom 240 pers om dagen i snitt.. ?

[UÄ] Coronatråden 4
Fast det har aldrig funnit någon sådan transition. Från brittisk sida och från media har man talat om det, men ända från början har FHM sagt att det inte är så man jobbar.

Strategin är att platta ut kurvan med sjukvårdsbehövande så långt som möjligt så att sjukvården kan hantera inflödet under hela epidemiförloppet.

Ja, det är det alla andra menar med att gå mot flockimmunitet.

Att vi inte skulle ha haft en transition är väldigt generöst men det är i sig inget jag lastar Tegnell för. Skit händer.

[UÄ] Coronatråden 4
I sak har du helt rätt, men om vi vill ha tråden öppen får vi alla försöka vara bättre människor och ignorera inlägg som är menade att starta politiska diskussioner. Inlägg som länkar till någon artikel brukar enligt min erfarenhet vara rätt enkla att ignorera till glömska, då de sällan lockar till speciellt många klick eller reaktioner.
I sak har du också rätt. Jag har dock svårt att ignorera bort vissa saker.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad skulle strategin i övriga Europa vara? Att man ska kunna utrota viruset genom att stänga landet, är det någon som tror att det kommer att lyckas? Eller vänta ut ett vaccin som kan vara 12-18 månader bort? Jag har svårt att se att några sätt att hantera det här är annat än skademinimering, sen kan man ju så klart ha olika syn på hur man gör det på bästa sätt.

[UÄ] Coronatråden 4
Fast din länk motsäger ju det du säger:
Folkhälsomyndighetens nuvarande statsepidemiolog Anders Tegnell invänder däremot att det skulle vara Sveriges mål att nå flockimmunitet, även om det är något man troligen kommer nå på sikt.
– Nej, i alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. Däremot börjar vi nå en förståelse för att viruset inte kommer att sluta spridas förrän vi når flockimmunitet. Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det, vi ska inte skynda på det.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Hahaha Hitler gjorde min morgon.

Hittills verkar allt väldigt lugnt i vården? 33 personer döda hittills måste väl vara mindre än befarat? Är det så att det är "bra" eller är det bara att en stor ökning kommer snart tro? Alltid tragiskt att läsa om dödsfall, tur man inte får dessa rapporter annars. Dör väl liksom 240 pers om dagen i snitt.. ?
Tegnell sa att den väntade toppen under helgen uteblev men att det just nu inte går att säga varför. Självklart svårt att veta på dagen, men kanske kan hoppas att det är ett bra tecken att de nu gissar rätt åt rätt håll.

[UÄ] Coronatråden 4
Fast din länk motsäger ju det du säger:

Tegnell
"– Nej, i alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. "
Linde
"Det gäller dock att sträcka ut infektionsförloppet och kapa toppen på antalet som blir sjuka samtidigt"

Krisen ger oss fantastiska möjligheter till läsövningar
Tegnell har ett sätt att prata som gör det lite svårare än vanligt att fatta vad han menar.

[UÄ] Coronatråden 4
Klart är iaf att Sverige sticker ut i Europa nu iom att vi fegar med åtgärderna. Det blir intressant att se om det var ett vinnande drag eller inte. Ekonomiskt är det nog skit samma nu, det är kört för många små serviceföretag ändå.

[UÄ] Coronatråden 4
Tegnell
"– Nej, i alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. "
Linde
"Det gäller dock att sträcka ut infektionsförloppet och kapa toppen på antalet som blir sjuka samtidigt"

Krisen ger oss fantastiska möjligheter till läsövningar
Tegnell har ett sätt att prata som gör det lite svårare än vanligt att fatta vad han menar.
Let's agree to disagree, vi kommer nog inte längre här.

[UÄ] Coronatråden 4
Klart är iaf att Sverige sticker ut i Europa nu iom att vi fegar med åtgärderna. Det blir intressant att se om det var ett vinnande drag eller inte. Ekonomiskt är det nog skit samma nu, det är kört för många små serviceföretag ändå.

Ja.. Man kan ju se det som att vi fegar. Ju mer ju bättre. Utegångsförbud, böter, stäng allt som inte är absolut livsnödvändigt osv. Man kan ju se det som att "vi" gör en annan bedömning. Jag vet inte exakt vad du tycker men att Sverige är otroligt slappt och inkompetent är väl din gissning?

[UÄ] Coronatråden 4

Att vi inte skulle ha haft en transition är väldigt generöst men det är i sig inget jag lastar Tegnell för. Skit händer.

Min gissning är att Tegnell försöker hålla oss under maxnivån i sjukvården till dess att spridningen saktar ner pga den värme och torrare luft som snart kommer.

From maj-ish lär trycket lägga sig litegrann. Då kommer vi förhoppningsvis komma tillbaks mot business-as-usual i samhället.

Sen så kommer det bli ny besk medicin någon gång när hösten kommer.

Någon gång nästa vår-sommar-höst kommer (håll tummarna!) ett vaccin, och då kan vi till slut nå flockimmuniteten.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Min gissning är att Tegnell försöker hålla oss under maxnivån i sjukvården till dess att spridningen saktar ner pga den värme och torrare luft som snart kommer.

From maj-ish lär trycket lägga sig litegrann. Då kommer vi förhoppningsvis komma tillbaks mot business-as-usual i samhället.

Någon gång nästa vår-sommar-höst kommer (håll tummarna!) ett vaccin, och då kan vi till slut nå flockimmuniteten.
Vi får se. Först nu de närmsta dagarna och framför allt när de testat lite bredare för att se var vi ligger i den berömda kurvan. Det är tydligen i pipen för nästa vecka.
Ser ingen nackdel att vara en smula optimistisk vilket också Tegnell verar ge sken av.

[UÄ] Coronatråden 4

Fast det där med värme verkar ju funka så där? Vi har ju okontrollerad spridning längst ner i södra Spanien. Här har det ju varit värmebölja i några veckor med temperaturer kring 25 grader. Viruset sprids ändå. Sen kanske det sprids i mindre omfattning, det är ju svårt att veta?

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Fast det där med värme verkar ju funka så där? Vi har ju okontrollerad spridning längst ner i södra Spanien. Här har det ju varit värmebölja i några veckor med temperaturer kring 25 grader. Viruset sprids ändå. Sen kanske det sprids i mindre omfattning, det är ju svårt att veta?

Det har du såklart rätt i. Vi får vänta och se...

[UÄ] Coronatråden 4

Har för mig man tror detta har att göra med att det snarare är luftfuktigheten som gör att influensan är mer utbredd på vintern här och inte temperaturen. Dvs virus trivs bättre i torra klimat. Med vår o sommar ökar luftfuktigheten.

[UÄ] Coronatråden 4

Även Thailand har ju spridning och där ligger väl temperaturen på runt 30 grader.

[UÄ] Coronatråden 4

Grejen är väl att svenskar lever sina liv med social distans och ännu mer när det blir varmt och vi spenderar mer tid utomhus och kommer ännu längre ifrån varandra. Sverige är glesbefolkat och Spanien är tätbefolkat.

[UÄ] Coronatråden 4
Vallåsen hoppas fortfarande ser jag och stängs inte Åre och Sälen så är det väl rimligt. Halmstad sjukhus säger väl till om det blir för mycket hoppas jag.

EDIT. Danskarna är inte så impade ser jag. De skrattar åt oss när vi är försiktiga och nu när vi inte är det. Går inte att vinna med broderfolket :)

[UÄ] Coronatråden 4
Absolut ingen rasist vilket påhopp stog i Aftonbladet vad det nu säger .
Så stod det väl ändå inte...
Däremot står det att 6 av 15 som dött i Stockholmsregionen var svensksomalier.

Var du fått det i från att de flesta som är smittade är från Somalia förstår jag inte.

Tack för att du inte sprider falsk information!

[UÄ] Coronatråden 4
Hur går det med de 75 miljoner kr MSB fick för att informera? Nån som sett nåt? Jag såg nån slags "reklam"/skylt i SVT första kvällen efter det annonserades, men sedan dess har jag inte sett till nån info. Känns som att det är nu denna information behövs om den skall göra nån nytta.

[UÄ] Coronatråden 4
Hur går det med de 75 miljoner kr MSB fick för att informera? Nån som sett nåt? Jag såg nån slags "reklam"/skylt i SVT första kvällen efter det annonserades, men sedan dess har jag inte sett till nån info. Känns som att det är nu denna information behövs om den skall göra nån nytta.
Regeringsuppdraget kom igår: https://www.regeringen.se/regerings...edning-av-utbrottet-av-det-nya-coronaviruset/

För övrigt så tycker jag det är allmänt hyfs att prenumerera på alla regeringsuppdrag som skickas ut. Finns mkt skoj att läsa.

[UÄ] Coronatråden 4
"We cannot let the cure be worse than the problem itself" är en annan taktik. Vi får kanske se hur den fungerar i praktiken.

Med tanke på att de tagit tredjeplatsen på mycket kort tid säger väl sitt...

1585045296434.png

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Regeringsuppdraget kom igår: https://www.regeringen.se/regerings...edning-av-utbrottet-av-det-nya-coronaviruset/

För övrigt så tycker jag det är allmänt hyfs att prenumerera på alla regeringsuppdrag som skickas ut. Finns mkt skoj att läsa.
Jaha, Regeringskansliet behövde en vecka på sig att mala. Sedan ska MSB också mala ett tag, kanske handla upp en reklambyrå, etc. Så om en månad kanske den flashiga broschyren som säger att man ska tvätta händerna kommer i brevlådan då...

[UÄ] Coronatråden 4
Jaha, Regeringskansliet behövde en vecka på sig att mala. Sedan ska MSB också mala ett tag, kanske handla upp en reklambyrå, etc. Så om en månad kanske den flashiga broschyren som säger att man ska tvätta händerna kommer i brevlådan då...
Bara för att uppdraget kommer officiellt så betyder inte det att myndigheten inte redan börjat jobba. Alla direktiv och uppdrag är ju kommunicerade med myndigheten innan dom kommer den officiella vägen.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Vid kall och torr temperatur "försvagas" slemhinnorna som skyddar andningsvägarna, slemhinnorna blir tunnare och man blir mindre skyddad mot virus, mm.
Jag har hört nåt att även viruset påverkas, att det "skrumpnar ihop" vid varmare/fuktigare väderlek och då får svårare att "fastna" eller "bita sig fast" där det vill vara. Men det var nån slags populärvetenskaplig beskrivning,

[UÄ] Coronatråden 4
Bara för att uppdraget kommer officiellt så betyder inte det att myndigheten inte redan börjat jobba. Alla direktiv och uppdrag är ju kommunicerade med myndigheten innan dom kommer den officiella vägen.
Man får hoppas det. Vi får ju nu iaf ett skarpt exempel att se hur snabbt det går. Men i sista ledet ska ju Postnord blandas in också...

[UÄ] Coronatråden 4
Jag skrev i utbildningen ett litet kort arbete om luftkvalitet på arbetsplatser. Många siffror som jag fann från studier för kontorslandskap tyder på att inomhusluften kan vara upp till 50 ggr (!) sämre än utomhusluften i städer. Detta just pga att den ofta bl.a. är för torr (som sagt dåligt för slemhinnor m.m.) och lättare sprider sjukdomar.

[UÄ] Coronatråden 4
En bra artikel av PM Nilsson som tydliggör skillnaden på hur Sverige och exempelvis Danmark hanterar krisen. Danmark har hårdare åtgärder men tydligare tidsgränser, vilket hjälper företagen att planera.

[UÄ] Coronatråden 4
Skulle säga att det är en konspiration av små obskyra engelska ramsvetsare .
Eller hörde jag fel när England skulle stänga alla affärer utom cykelaffärer , Boris ville att folket skulle motionera ute

[UÄ] Coronatråden 4

Jag har sett en del som reklam på youtube för några dagar sedan. Så det gick snabbt.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
En bra artikel av PM Nilsson som tydliggör skillnaden på hur Sverige och exempelvis Danmark hanterar krisen. Danmark har hårdare åtgärder men tydligare tidsgränser, vilket hjälper företagen att planera.
Nackdelen med tydliga tidsgränser är att framtiden är svår att förutse. Om man tar ett tydligt beslut (som företag och människor kan planera efter, tex en stängd gräns) som inte stämmer så är man ju tillbaka i samma situation som innan. Och jag gillar fortfarande "rätt åtgärd vid rätt tidpunkt". Att ta i för hårt är inte heller bra. Visst, det verkar handlingskraftigt att ta i med hårdhandskarna (men det behöver inte vara rätt metod för det). Vad är rätt metod? Ja, gissa kan vi ju alla.

[UÄ] Coronatråden 4
Fast det här med tydliga tidsgränser är ju precis som SJ-tider. Först 20 min försening, sen 20 min till, sen 20 min till och sen inställt. Precis så gör ju många länder just nu. 15 dagars karantän först för att sen lägga på 2 veckor till osv. Går ju inte planera ändå precis på samma sätt som det inte går att gå och ta en kaffe när tåget är försenat med 20-minuters intervaller. Jag tror ju att karantänåtgärderna i Europa kommer ligga kvar mkt längre än till påsk. Lär ju bli hela våren i de flesta länder. Eller vad tror ni?

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det beror väl helt på om man vill ha kvar någon industri efter åt eller inte och självklart på hur man tror marknaden reagerar på "vi har ingen jävla aning". Är man sugen på att rädda några 100k jobb kanske man ändå ska vika sig för marknadskrafterna och formulera nåt lite mer slagfärdigt budskap. Eller så kan vi "vänta och se" till i augusti.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp