[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Det där med att hålla folk inlåsta på obestämd tid i väntan på vaccin har, åtminstone i några av diktaturena, visat sig omöjligt att genomföra även i länder där regimerna inte nämnvärt behöver bekymra sig om att bli omvalda i fri val.
Vi (majoriteten) är ju inte inlåsta på det sättet (så länge vi sköter oss). Men några har mer restriktioner än andra. Hur löser vi det för dem? Tycker särskilda öppettider för äldre är en bra grej. Kan vi ha en dag för riskgrupper där de kan gå i skogen utan att bli utsatta för snorduschar? Hur löser vi problemen? Vi kan alla ställa upp på vissa uppoffringar (säkert även festsugna studenter), men hur gör vi det utan att vi får en backlash som skickar kurvan uppåt och ställer till det för vården?

[UÄ] Coronatråden 4
Det där med att hålla folk inlåsta på obestämd tid i väntan på vaccin har, åtminstone i några av diktaturena, visat sig omöjligt att genomföra även i länder där regimerna inte nämnvärt behöver bekymra sig om att bli omvalda i fri val.
Att generellt hålla befolkningen instängd tills ett vaccin finns är det väl i och för sig mig veterligen inget land, demokrati eller diktatur, som försökt sig på. De enda som verkar vara inne på att försöka (få och) hålla befolkningen virusfri tills ett vaccin finns är väl en del öar. Där verkar dock tanken inte vara inlåsning tills vi har ett vaccin.

Sen har du absolut en poäng i att om inte ens diktaturer kan klara det är det verkligen tveksamt om en demokrati ens ska försöka gå den vägen.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
@GoranS , det var ju bra att budskapet gick fram.

OT-politik är inget vi har diskuterat något djupare bland moderatorerna och @jomper . Men det är väl politik som inte har med cykling att göra skulle jag säga.

Skippa politik och tjafs bara! Hur svårt kan det vara? Lex vardagsrum liksom. Vem vill ha ett gäng gubbar som sitter och gnäller på varandra i köket en hel kväll? Det funkar väl när man själv är i vardagsrummet och dansar men varje gång man ska och hämta en öl i kylen så får man den där tråkiga känslan när man hör gnabbet mellan de som aldrig kan ge sig trots att värden har bett dem att sluta flera gånger.

Ingen vill ha det så! Jag tycker att det är slutdiskuterat! Fr.o.m. nu blir det varningar.
Jag röstar för att justera Lex Vardagsrum.
Det är helt uppenbart att politik ibland är oundvikligt i OT-trådar. (On topic-politik är ju ok).
Att helt förbjuda politiska diskussioner för att undvika urspårning är som att förbjuda ordet "brun" för att bli av med rasism.
Mitt förslag är att Lex Vardagsrum tar större hänsyn till ton och sammanhang.
Dvs HUR debatten förs istället för att som nu enbart se till ATT debatten först.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag börjar tycka det är mer och mer svårt att se tydliga rön i all information som kommer ut. Kanske för att jag själv inte följer allt så noga längre, men jag tror ändå det finns flera motstridiga uppgifter också. Har tröttnat på civilingenjörer som kör hemmasnickrade exceldiagram på fejan och räknar på kors och tvärs.
Lögn, förbannad lögn och statistik, hur man än ser på det.

Hur är läget i 08-land? Är 25% påverkade (av Corona då) där eller är det bara ett tidigt antagande? Är det rimligt att anta att Stockholm då uppnår relativ flockimmunitet mot slutet av maj?

Här i Göteborg verkar det mest slå mot äldreomsorgen. 90% av IVA vårdade klarade sig.

Så mycket info och så lite säkerhet i den. :/

[UÄ] Coronatråden 4
Jag röstar för att justera Lex Vardagsrum.
Det är helt uppenbart att politik ibland är oundvikligt i OT-trådar. (On topic-politik är ju ok).
Att helt förbjuda politiska diskussioner för att undvika urspårning är som att förbjuda ordet "brun" för att bli av med rasism.
Mitt förslag är att Lex Vardagsrum tar större hänsyn till ton och sammanhang.
Dvs HUR debatten förs istället för att som nu enbart se till ATT debatten först.

Håller med. Det är väl ungefär det som skett i Coronatråd 4. De 3 första Coronatrådarna låstes ju lite skitnödigt så fort någon sa Stefan, men denna tycker jag modererats ganska rimligt (dvs knappt alls).

[UÄ] Coronatråden 4
eller så skiter vi att diskutera corona och liknande eftersom det verka vara omöjligt att bemöta nonsens utan att det spårar ur.

[UÄ] Coronatråden 4
Håller med. Det är väl ungefär det som skett i Coronatråd 4. De 3 första Coronatrådarna låstes ju lite skitnödigt så fort någon sa Stefan, men denna tycker jag modererats ganska rimligt (dvs knappt alls).

Ni har ju faktiskt haft det ganska fritt här, mycket politik har slunkit igenom. Men alla (nästan) gånger vi behövt varna har det varit politik ihop med otrevligheter.

[UÄ] Coronatråden 4
eller så skiter vi att diskutera corona och liknande eftersom det verka vara omöjligt att bemöta nonsens utan att det spårar ur.
Vilket leder till frågan: vad är nonsens och vad är inte nonsens? Kan man inte ha en gemensam (kunskapsbaserad) grund blir diskussionerna därefter.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag börjar tycka det är mer och mer svårt att se tydliga rön i all information som kommer ut. Kanske för att jag själv inte följer allt så noga längre, men jag tror ändå det finns flera motstridiga uppgifter också. Har tröttnat på civilingenjörer som kör hemmasnickrade exceldiagram på fejan och räknar på kors och tvärs.

Hur är läget i 08-land? Är 25% påverkade (av Corona då) där eller är det bara ett tidigt antagande? Är det rimligt att anta att Stockholm då uppnår relativ flockimmunitet mot slutet av maj?

Här i Göteborg verkar det mest slå mot äldreomsorgen. 90% av IVA vårdade klarade sig.

Vi (nej, jag är fortfarande inte Vallensten) har ganska lite information, då det inte funnits utrymme för testning. Så vi vet inte speciellt mycket än så länge. Och gissa kan (varje) man göra. Men det är fortfarande bara gissningar (även om siffrorna är i ett ålderdomligt excel-ark). Tro är att inte veta, men vi får troligtvis tro ett bra tag till. Trist att inte veta. Men så är det.

[UÄ] Coronatråden 4
Igår när jagvar i en trevlig butik så var det någon som kraxade om 5 meters lucka i kassakön. Jag stod på de markeringarna som var påklistrade på golvet. Jag tyckte att det konstigt att individen överhuvudtaget var inne i butiken etersom endast en i hushållet ska sköta inköpen. Kraxandet övergick i en fågelholk som var tyst. Paret lämnade butiken snabbt.
Komiskt med inflyttade!

[UÄ] Coronatråden 4
Fattar det som att flera inser/anser att det är skillnad på hur ngt diskuteras och vad som diskuteras. Jag blir mörkrädd och osäkrar min yttrandefrihetspistol varje gång någon siktar in sig på och vill hårdstyra det sistnämnda. Däremot är det allas ansvar att lära sig hur man bör diskutera för att undvika våldskonflikt.

Har en förhoppning om att det som händer nu skall hjälpa oss i sverige att kliva ned från våra moraliskt höga hästar och inse att det som gäller i övriga delar av världen, i grund och botten gäller även här.

[UÄ] Coronatråden 4
Igår när jagvar i en trevlig butik så var det någon som kraxade om 5 meters lucka i kassakön. Jag stod på de markeringarna som var påklistrade på golvet. Jag tyckte att det konstigt att individen överhuvudtaget var inne i butiken etersom endast en i hushållet ska sköta inköpen. Kraxandet övergick i en fågelholk som var tyst. Paret lämnade butiken snabbt.
Komiskt med inflyttade!

Det kan ha varit han som körde ikapp mej med bilen en gång när jag cyklade på en 30 väg i lite drygt 30 och som tjoade att jag skulle cykla på cykelbanan (detta var innan lagändringen).
Jag påpekade att han måste kört alldeles för fort för att komma i kapp mej, men då tyckte han att jag skulle skita i hur han körde....

[UÄ] Coronatråden 4
Annars kan det ha varit min granne som hävdade att han betalade vägskatt efter att han och sonen gillaade min röv så mycket så det var rätt kort avstånd när de körde om och jag klargjorde att de var "Jävla idioter". Han tvärnitade några dagar senare och for ut när jag hämtade posten.
Han tycker inte om mig!

[UÄ] Coronatråden 4

FHM:s (korrigerade) modellering kom väl fram till att ca en fjärdedel av stockholmarna har smittats t.o.m. den 1/5. Dvs ganska långt till den s.k. flockimmuniteten som man tror uppnås vid 60%. Om det nu stämmer att Stockholm ligger på nån slags platå lär det ju också ta ett bra tag till att nå dessa 60%. Och övriga regioner ligger efter. Sedan återstår ju också frågan hur pass immun man blir, och hur länge. Det är ju inte alls klarlagt ännu.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Vi (nej, jag är fortfarande inte Vallensten) har ganska lite information, då det inte funnits utrymme för testning. Så vi vet inte speciellt mycket än så länge. Och gissa kan (varje) man göra. Men det är fortfarande bara gissningar (även om siffrorna är i ett ålderdomligt excel-ark). Tro är att inte veta, men vi får troligtvis tro ett bra tag till. Trist att inte veta. Men så är det.
Aha! Men Wallensten kan du fortfarande vara alltså? ?

• Haha
[UÄ] Coronatråden 4
FHM:s (korrigerade) modellering kom väl fram till att ca en fjärdedel av stockholmarna har smittats t.o.m. den 1/5. Dvs ganska långt till den s.k. flockimmuniteten som man tror uppnås vid 60%. Om det nu stämmer att Stockholm ligger på nån slags platå lär det ju också ta ett bra tag till att nå dessa 60%. Och övriga regioner ligger efter. Sedan återstår ju också frågan hur pass immun man blir, och hur länge. Det är ju inte alls klarlagt ännu.

Jo 25% om ungefär en vecka var väl den nya prognosen. Men även om vi är på en platå (verkar iofs stiga lite..) så är ju då smittspridningen minst lika snabb som den ngnsin varit i stockholm. Dvs det kan ju fortfarande vara så att det går i ganska rask takt i jämförelse med spridningen i början av pandemin. Johan Giesecke trodde väl fortf att man skulle uppnå % för flockimmunitet i stockholm i slutet på maj.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo 25% om ungefär en vecka var väl den nya prognosen. Men även om vi är på en platå (verkar iofs stiga lite..) så är ju då smittspridningen minst lika snabb som den ngnsin varit i stockholm. Dvs det kan ju fortfarande vara så att det går i ganska rask takt i jämförelse med spridningen i början av pandemin. Johan Giesecke trodde väl fortf att man skulle uppnå % för flockimmunitet i stockholm i slutet på maj.
Nja, platå är väl snarare indikation på att smittspridningen stannat av, däremot fortsätter folk insjukna och dö ett tag till. Men det är ju svårt att säga, finns många parameterar det beror på. Kan ju vara "flockimmunitet" på gång bland de som fortf är ute i samhället, medan det går betydligt långsammare bland den (stora?) del av befolkningen som jobbar hemma och även i övrigt begränsar sitt umgänge. Skulle de "komma ut" igen gissar jag på en explosion.
Giesecke är en linslus som jag slutat lyssna på.

[UÄ] Coronatråden 4

Tyckte det var lite intressant om olika matematiska kurvor .

[UÄ] Coronatråden 4

Stockholmarna gör sitt bästa för att minska stockholmsföraktet. Här i landsorten är i vi givetvis tacksamma att vi får ta del av djupsinnigheterna.

Om nu någon ömhudad stockholmare skulle uppleva sig lite småkränkt vid sin latte kan jag lugna med att meddela att exakt samma resonemang kan höras här i landsorten.
Intressant med det filosofiska perspektivet på otydliga regler. Det är nåt jag märker bland mina bekanta, det är stor skillnad på hur de tolkar reglerna. Nån såg det som att det är "förbjudet att lämna länet/regionen", osv. Andra har mer liberala tolkningar. Lyssnar man på makthavarna vill de nog egentligen förbjuda vissa saker, men de vågar inte riktigt av rädsla för att kränka någon. Därför blir det den här balansgången med "riktlinjer/rekommendationer" kryddat med presskonferenser med "tillsägelser".

[UÄ] Coronatråden 4
Jag skulle uppskatta om man samtidigt som man visade staplarna över antal konstaterade smittade även redovisade antalet testade.
Att vi nu ser en viss ökning kan ju främst bero på att det testas fler nu än för någon vecka sen snarare än fulla uteserveringar.
Eller inte, men för mig låter det mer logiskt.
Om ingen testades skulle vi ju se en kraftig nedgång = faran över? Såklart inte.

[UÄ] Coronatråden 4

Stockholmarna gör sitt bästa för att minska stockholmsföraktet. Här i landsorten är i vi givetvis tacksamma att vi får ta del av djupsinnigheterna.

Om nu någon ömhudad stockholmare skulle uppleva sig lite småkränkt vid sin latte kan jag lugna med att meddela att exakt samma resonemang kan höras här i landsorten.

Ååhh f-n visste inte att det fasta nätet var uppe längre för täckning har ni väl inte? Eller är det byäldsten som ser saker på text TV sen ropar detta ut framför lanthandeln?

Har dock inte fattat varför man skall ha så svårt att respektera olikheter, har under denna period pendlat mellan Sthlm och en by med 12 invånare, och betendet förvärras med samhällets storlek till en viss nivå sen planar det ut. Med detta menar jag att i den lilla kretsen så bryr man sig om de utsatta men i övrigt går man fortfarande hem till grannen på kaffe, i lite större samhällen är man misstänksam med ekonomiskt medveten om att man måste hålla hjulen rullande och det mesta är som vanligt men intensiteten är reducerad.

I förorten ägnar man sig åt regelrätta tillrättavisningar på allmänna platser och en ganska omfattande angiveri och misstänklighets verksamhet runt hostande grannar och handlande pensionärer.

Åker man dock in till Sthlm går det utmärkt att shoppa, dricka latte och äta på restaurang även om det gnälls en massa i sociala medier om vad alla andra gör.

Detta är bredden av förväntningar som FHM och alla andra myndigheter som hanterar denna kris skall hantera dagligen i tillägg till viruset, så jag säger det igen så de slipper få skit för det i debatten, ja svaga grupper kommer bli drabbade, många kommer dö, kanske 10.000 innan det är klart, men om 5-10år när vi tittar på kurvan över döda i Sverige så kanske denna 10%-iga puckel jämnats ut genom att färrre dör 2021-2029. Oerhört tragiskt för alla drabbade, men om vi som land kollektivt fixar vår försöjning något bättre för att alla inte fick panik så kommer det vara så oerhört mycket bättre än att försöka rädda enskilda människoliv.

Ibland undrar jag varför det inte gått upp för folk att det finns inget vaccin eller alternativ metod att stoppa viruset, och att låsa in det olika länge är ju som att trycka på paus, när restriktionerna är borta så börjar det bara om.

[UÄ] Coronatråden 4
Nja, platå är väl snarare indikation på att smittspridningen stannat av, däremot fortsätter folk insjukna och dö ett tag till. Men det är ju svårt att säga, finns många parameterar det beror på. Kan ju vara "flockimmunitet" på gång bland de som fortf är ute i samhället, medan det går betydligt långsammare bland den (stora?) del av befolkningen som jobbar hemma och även i övrigt begränsar sitt umgänge. Skulle de "komma ut" igen gissar jag på en explosion.
Giesecke är en linslus som jag slutat lyssna på.

Njä så är det väl inte? platån hänvisar ju till antalet insjuknande och de siffrorna går ju inte neråt. De ökar bara inte (nu verkar de göra det lite oxå iofs) och således är smittspridningen fotfarande lika stor som Den varit tidigare. Har du dragit andra slutsatser?

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Njä så är det väl inte? platån hänvisar ju till antalet insjuknande och de siffrorna går ju inte neråt. De ökar bara inte (nu verkar de göra det lite oxå iofs) och således är smittspridningen fotfarande lika stor som Den varit tidigare. Har du dragit andra slutsatser?
Jag tror vi egentligen menar samma sak. Jag tänker mig att smittspridningen ligger nån vecka före det vi ser i statistiken över insjuknade/testade. Och en orsak till platån är nån slags "flockimmunitet" bland de som är ute och "lever som vanligt". Den återstående delen som isolerat/begränsat sig mer kommer ta längre tid att smitta, och därmed längre tid till "total" flockimmunitet. Ovanpå det förlorar vissa sin immunitet, osv. Men det är som sagt komplext. Espen Nakstad trodde t.ex. att det skulle ta flera år för ett land som Sverige att nå nån slags stabil flockimmunitet.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror vi egentligen menar samma sak. Jag tänker mig att smittspridningen ligger nån vecka före det vi ser i statistiken över insjuknade/testade. Och en orsak till platån är nån slags "flockimmunitet" bland de som är ute och "lever som vanligt". Den återstående delen som isolerat/begränsat sig mer kommer ta längre tid att smitta, och därmed längre tid till "total" flockimmunitet. Ovanpå det förlorar vissa sin immunitet, osv. Men det är som sagt komplext. Espen Nakstad trodde t.ex. att det skulle ta flera år för ett land som Sverige att nå nån slags stabil flockimmunitet.
Ja det tror jag oxå vi gör.
Ang flockimmuniteten lär nog den gode espen få krypa till korset dock, tror jag iaf .)

[UÄ] Coronatråden 4
Lite spännande att se vilka strategier som var bäst, men det lär ju dröja.
Om landet lagom var bäst, ja inte omöjligt.
Och även här har vi ju lite olika sätt att se på det hela.
Stockholm vs resten av landet. Kan ju vara bra för framtiden att kunna forska på detta,
för jag tror nog inte att detta är den sista pandomin som världen får uppleva.
Trevlig helg på er och njut av solen på ett säkert sätt ?

[UÄ] Coronatråden 4
Nu kommer sommaren med skolavslutningar och semestertid "på landet". Det kommer att bli en spridning över hela landet med nya intensivvårdsfall, som kommer att trilla av pinnen.
Förutom alla som dör hemma eller vårdhemmen.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu kommer sommaren med skolavslutningar och semestertid "på landet". Det kommer att bli en spridning över hela landet med nya intensivvårdsfall, som kommer att trilla av pinnen.
Förutom alla som dör hemma eller vårdhemmen.

"Alla" kommer ju att få skiten enligt expertisen, hoppas bara att spridningen går tillräckligt långsamt så vårdhjältarna hinner med.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror inte det, tyvärr. Om det redan är problem för så många så lär det inte bli färre vid pingst och midsommar.

[UÄ] Coronatråden 4
Shoppingivern verkar det inte vara nåt fel på iaf. Körde förbi ett par köpcentrum och det var knökfullt på parkeringarna. Långa parader av barnfamiljer mot ingångarna. Stor skillnad mot förra helgen. Insåg sedan att det är lönehelg, så pöbeln har väl fått nya stålars som måste brännas.

[UÄ] Coronatråden 4
Shoppingivern verkar det inte vara nåt fel på iaf. Körde förbi ett par köpcentrum och det var knökfullt på parkeringarna. Långa parader av barnfamiljer mot ingångarna. Stor skillnad mot förra helgen. Insåg sedan att det är lönehelg, så pöbeln har väl fått nya stålars som måste brännas.
Jag brände iväg mina lönepengar till nåt sparkonto. Funderar på att amortera lite bolån.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag brände iväg mina lönepengar till nåt sparkonto. Funderar på att amortera lite bolån.
Det är ju lite si och så vad man borde göra. Rent solidariskt borde man ju egentligen bränna lönen lokalt, å andra sidan blir det ju mer sociala kontakter då. Generellt har nog mitt shoppande gått ner pga att jag undviker att springa ”på stan” i onödan. Sparande och sånt får tuffa på som vanligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Har stödhandlat hos en bekants bokhandel, köpte typ upp kommande års present och födelsedagsböcker plus en hel del för barnen och oss själva. Verkar vara tuffa tider om man är litet företag idag. Hade gärna gått till fler butiker likt detta, men känns inte längre som läge att gå till stan.

Slogs av vad som gör mig så fundersam kring hela Corona-grejen när jag brummade hem i bilen idag.
Jag har fan ingen aning vart jag ska lägga min orosnivå för sjukdomen.
Är det en pandemi som kommer vara med oss i flera år, med otaliga dödsoffer, påverkan av allt från ekonomi till friheter i samhällen. Och som med tiden kommer muteras, påverka fler och värre för att vi i slutändan får konstatera att vi är lika chanslösa mot detta som vi än så länge varit mot HIV.
Eller är vi i ett läge där pandemin är farlig men inte ödesdiger för en majoritet av oss. Med 75% drabbade utan symptom och där en klar majoritet är överlever även efter behov av intensivvård. Där de som faktiskt avlider i många lägen har underliggande sjukdomar och är svaga nog för att "ha strukit med" i en vanlig influensa.

Tror att många av mina funderingar kring avsaknad av klara svar härstammat från denna fråga; vart ska jag placera min orosnivå.
Självklart får man ju köra ett allmänt försiktighetsperspektiv på allt, men ändå är frågan vart man ska placera sina funderingar kring framtiden.

• Gilla
Reactions: H.
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp