[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Intressant det där med rapporter o statistik. SKL, Sveriges kommuner o landsting?

Beroende på i vilket land man bor och var rapporter publiceras så är det egna landet oftast i topp.

T ex bor jag 3 km från ett av världens bästa allmäna universitetssjukhus (Torrevieja, Spanien). Visst är det bra men jag kan omöjligt säga om det är bland det bästa i världen. Jag tar alla "rapporter" med en stor nypa salt.
Ja, alla rapporter innehåller så klart bias. Alltför väl medveten om bristerna i svensk sjukvård! Men håller inte med om att vi är dåliga i jämförelse med resten av Europa, som a.svensson verkar tycka, det var mest det jag ville balansera...

[UÄ] Coronatråden 4
Rent generellt tycker jag rapporteringen av statistik och siffror är ganska usel.
Rapporteringen av döda är inget undantag. Rapporterar man X döda borde det samtidigt meddelas hur antalet X födelar sig på senaste dygnet och vilka andra datum bak i tiden som avses ink antal/datum.
FHM rapporterar "antal nya bekräftade" fall på sin dagliga presskonferenser. Men, hur många av dessa är sådana att de belastar sjukvården, och hur många är bara nya fall som upptäckts genom ökad testning?
När får vi veta flödet in och flödet ut från sjukvården? Likaså IVA. Hur många friskförklaras alt skrivs ut?
Jag är förvånad att den data som presenteras är såpass oklar.
Jag hoppas man även snarast börjar prata om verkligt antal smittade i samhället och hur många som beräkas redan ha haft sjukdomen. Per region etc.
Tester borde snart kunna ge lite hård fakta. Hoppas jag.
Icke dagsfärska siffror från några medelstora sjukhus, runda slängar: 1/3 - 1/4 av de som söker med covid symptom läggs in och provtas, resten hänvisas till egenvård utan provtagning, hamnar utanför statistiken i min region. Ackumulerat har 2/3 av de som legat på sjukhus skrivits hem eller till eftervård, 1/6 avlidit och 1/6 vårdas fortfarande. Nyinsjuknade skrivs in, men mycket färre per dag jmf några veckor sedan. Kanske besvarar någon av dina funderingar.. ?

[UÄ] Coronatråden 4
Give me some sources!

Bara genom att läsa adressen på länkarna a.s postade så förstår jag att jag inte bör klicka...

Men en helt annan sak jag känner för att berätta är att jag på en cykeltur för snart 2 veckor sedan besökte ett utedass som borde tömts och rengjorts för ett bra tag sedan. Sittringen var av vit frigolit som inte längre var vit. Den borde bytts för länge sedan. Som tur var hängde det en toapappershållare med mycket papper i, så jag kunde bygga mig ett rejält sittskydd. Less is more stod det på pappershållaren. More is more tänkte jag.
Efter nödvändiga behov tvättade jag mig i havet, torkade händerna med medhavda våtservetter och använde den lilla flaskan med handsprit som jag börjat ha med mig var jag än befinner mig.
Lättad kunde jag sedan fortsätta den lediga dagen på cykel i skogen.

[UÄ] Coronatråden 4
De inte så många gånger jag har varit kontakt med svensk sjukvård blir jag förvånad över hur otroligt bra allting fungerar. Man får ju lätt en annan uppfattning genom media och inte minst forum och social medier.

[UÄ] Coronatråden 4
I stan när det inte gick att komma fram till vårdcentralens växel började man undra vad fan som händer. 10 år senare utanför staden fungerar det mycket bra med akuttider på helgen och hela paketet. Oklart om det är tid eller plats som gör skillnaden.

[UÄ] Coronatråden 4
I stan när det inte gick att komma fram till vårdcentralens växel började man undra vad fan som händer. 10 år senare utanför staden fungverar det mycket bra med akuttider på helgen och hela paketet. Oklart om det är tid eller plats som gör skillnaden.
Plats gör stor stor skillnad. Att veta hur vården vill bli kontaktad hjälper också till. Dvs inte gå till akuten om det inte är akut, vilket ändå rätt många verkar göra.

[UÄ] Coronatråden 4
Plats gör stor stor skillnad. Att veta hur vården vill bli kontaktad hjälper också till. Dvs inte gå till akuten om det inte är akut, vilket ändå rätt många verkar göra.
Det är ganska vanligt att folk kommer hela bilar full och skriker sig fram på akuten för att få hjälp snabbt. Detta var innan Corona och ofta är det förkylning osv.
Även vanligt med stressade föräldrar att köra barnen till akuten på helgerna, för i veckorna jobbar man ju...

Detta var pre Corona dock.

PS. SKL heter SKR nuförtiden.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ganska vanligt att folk kommer hela bilar full och skriker sig fram på akuten för att få hjälp snabbt. Detta var innan Corona och ofta är det förkylning osv.
Samma klientel som sett till att det nu behövs väktare och låsta dörrar på akuten, samt överfallslarm för personalen?

[UÄ] Coronatråden 4
Det går inte att dra slutsatser om hur vården fungerar efter egna enstaka upplevelser. En person tycker det fungerar perfekt, en annan som inte får hjälp alls tycker nog tvärtom.

Jag har själv blandade upplevelser, ibland fungerar det bra men ibland undrar man... Sista besöket i Sverige kom jag med ett barn som varit febrigt och håglöst i flera dagar till min vårdcentral. Fick då svaret att: "Nä, man måste boka tid." "Ok, har du tid senare idag då, eller?". Fågelholk och svar från receptionen "Nä, men det finns en öppning om 1 månad". Man kan ju undra vad man ska med vårdcentraler till... Lyckades klämma mig in bland tjogtals andra i en drop in-timme kl 7 på morgonen dagen efter.

Har även släktingar som drabbats av vårdköer med katastrofalt resultat när de inte fick vård i tid men det är en annan historia.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har själv blandade upplevelser, ibland fungerar det bra men ibland undrar man... Sista besöket i Sverige kom jag med ett barn som varit febrigt och håglöst i flera dagar till min vårdcentral. Fick då svaret att: "Nä, man måste boka tid." "Ok, har du tid senare idag då, eller?". Fågelholk och svar från receptionen "Nä, men det finns en öppning om 1 månad". Man kan ju undra vad man ska med vårdcentraler till... Lyckades klämma mig in bland tjogtals andra i en drop in-timme kl 7 på morgonen dagen efter.

Typ så jag menade. Numera, på den plats jag nu bor fungerar det utmärkt. Förr/i stan fick man sätta i sig i trappen innan de öppnade om man ville ha en akuttid.

[UÄ] Coronatråden 4
Typ så jag menade. Numera, på den plats jag nu bor fungerar det utmärkt. Förr/i stan fick man sätta i sig i trappen innan de öppnade om man ville ha en akuttid.
Fast i ex Stockholm (iaf inte där jag har varit listad) är det inte tänkt att du ska gå till vårdcentralen om du behöver spontan vård. Du ringer och bokar en tid (hos min husläkare har jag alltid fått tid samma dag eller dagen efter). Är det akut men inte liv&död så besöker man en närakut (finns flera i mitt närområde), är det akut och liv&död så är det akuten som gäller. Som jag har förstått det iaf, är man osäker kan man ju ringa vårdguiden (eller läsa på vårdguiden).

[UÄ] Coronatråden 4
Som pappan till en nära vän sa: "Man måste vara frisk för att kunna vara sjuk", och syftade på det kan krävas en jävla arbetsinsats för att driva sitt eget sjukvårdsärende. Och han är då alltså professor emeritus vid KI...

[UÄ] Coronatråden 4
Fast i ex Stockholm (iaf inte där jag har varit listad) är det inte tänkt att du ska gå till vårdcentralen om du behöver spontan vård. Du ringer och bokar en tid (hos min husläkare har jag alltid fått tid samma dag eller dagen efter). Är det akut men inte liv&död så besöker man en närakut (finns flera i mitt närområde), är det akut och liv&död så är det akuten som gäller. Som jag har förstått det iaf, är man osäker kan man ju ringa vårdguiden (eller läsa på vårdguiden).
Då är du bara att gratulera. Här i uppsala verkar vara att ringa och boka, och då får du nåt långt fram i tiden. Eller så går du på dropin, och då görs det en snabb undersökning (ingen åtgärd) och du får ny tid längre fram. Så var det för ett par år sedan iaf, nu tror jag de stängt dropin eftersom de var tvungna att ha väktare där... Akuten har jag sluppit besöka, men de bekanta som varit dit vittnar om stök, bråk, och hel natts väntetid.

[UÄ] Coronatråden 4
Fick man bra vård en gång kan man väl dra den slutsatsen att det fungerade bra den gången. Jag fick hänga rätt många timmar på akuten en lördagsnatt med ett brutet nyckelben men är det något som är akut på riktigt får man nog hjälp snabbare?

[UÄ] Coronatråden 4
Fick man bra vård en gång kan man väl dra den slutsatsen att det fungerade bra den gången. Jag fick hänga rätt många timmar på akuten en lördagsnatt med ett brutet nyckelben men är det något som är akut på riktigt får man nog hjälp snabbare?

Jag kan tänka mig att på många ställen är en lördagsnatt dålig timing på akuten för något som inte är så akut. Min lokala akut är SÖS, skulle dra mig många gånger för att åka dit en lördagkväll.

[UÄ] Coronatråden 4
Att få hjälp med ett nyckelben är ju inte precis livshotande.

Jag föredrar att akuten prioriterar livshotande tillstånd framför att fixa ett nyckelbensbrott.

[UÄ] Coronatråden 4
Att få hjälp med ett nyckelben är ju inte precis livshotande.

Jag föredrar att akuten prioriterar livshotande tillstånd framför att fixa ett nyckelbensbrott.

Jo exakt. Jag har aldrig sett något i ett väntrum på en akutmottagning som är livshotande vid mina två besök. Är det livshotande får man nog hjälp direkt. Fortfarande är det väl tillåtet att åka till akuten även om det inte är livshotande?

[UÄ] Coronatråden 4
Visserligen inte i Stockholm, men det är möjligt att det jag nu tycker fungerar bra är närakut or what not, och inte vårdcentral. Numera är jag gift och kör bara bilen dit jag får besked. Det kanske är det som fungerar bättre än att vara ungkarl med man-cold.
Jag går på att det var en vårdcentral för 20 år sen. Nu är det privatiserat och jag vet inte vad det är.
(Hälsningar, vi som fortfarande säger Wessels)

[UÄ] Coronatråden 4
Hi hi..Tanten i blått såg skraj ut när AT kom lite nära för att sätta ner sin mugg

[UÄ] Coronatråden 4
De inte så många gånger jag har varit kontakt med svensk sjukvård blir jag förvånad över hur otroligt bra allting fungerar. Man får ju lätt en annan uppfattning genom media och inte minst forum och social medier.

Har bara besökt sjukhus en gång, och blev impad av hur proffsiga dom var. Cyklade omkull och var rädd att jag fått något brott på armen, så åkte dit för att kolla. Akutingången spärrades av en sjuksköterska som såg ut som om hon vaktade ingången till Paradiset och sorterade ut dom hoppfulla, efter att ha skrapat med foten ett tag fick jag passera, följde dom målade strecken på golvet fram till nästa station där dom tog trycket osv. Fick vänta en kort stund, sen upp till röntgenmaskinen, ( påminde om en hyperdrive i Starwars ), väntade sen en stund tills någon kunde tolka bilderna, allt var ok.
Men det jag kommer ihåg mest var nog alla riktigt sjuka och gamla personer jag såg längs vägen, snart är man kanske där själv, och hoppas att man kan få hjälp då.

[UÄ] Coronatråden 4

Jag hamnade på St Görans akut som anhörig en kväll. Min sambo sökte för tryck över bröstet. Hon fick komma in ganska fort, och fick där ytterligare väntan. Totalt var vi nog där typ 4 timmar, det var inget fel på henne.

Samtidigt kunde jag se hur en del fick komma in på en gång, andra fick sätta sig i väntrummet, och ytterligare andra satt där när vi kom, och satt fortfarande där när vi gick.

Jag pratade med en som hade suttit i väntrummet i 6 timmar när vi kom, och fortfarande satt där när vi gick (totalt ca 10 timmar). Hon hade haft ont i ett knä i flera veckor, och nu ”stod hon inte ut längre” jag tänkte att hon nog hade kunna stå ut någon dag till och sökt till en vårdcentral, då hade hon sluppit sitta och vänta.

Summa summarum tror jag att akuten är bra på att sortera, men hade definitivt varit betjänt av att folk inte sökte sig dit för vissa krämpor...

[UÄ] Coronatråden 4
Slutet på maj blir det tydligen besked om vad som gäller i sommar. Med tanke på hur långt efter Skåne ligger så har jag nog varit för optimistisk, det blir kanske att hålla sig i regionen. Vad det nu hjälper när både Österlen och näset är fullt av löst folk.

[UÄ] Coronatråden 4
Sådär, då var mitt spanska bolag i konkurs! Första gången i mitt liv jag blev avskedad vilket såklart känns spännande! ?

Ingen större fara för min del då jag egentligen bara är utlånad men det är ju alltid lite skumt när det inte kommer ngn lön. Det blir ganska påtagligt med corona-kris då det "drabbar" en själv. Det lutar nog åt att mitt Spanien-äventyr är över för den här gången vilket känns lite snöpligt. Hade många grejer jag ville testa som t ex DH i Sierra Nevada till sommaren.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hamnade på St Görans akut som anhörig en kväll. Min sambo sökte för tryck över bröstet. Hon fick komma in ganska fort, och fick där ytterligare väntan. Totalt var vi nog där typ 4 timmar, det var inget fel på henne.

Samtidigt kunde jag se hur en del fick komma in på en gång, andra fick sätta sig i väntrummet, och ytterligare andra satt där när vi kom, och satt fortfarande där när vi gick.

Jag pratade med en som hade suttit i väntrummet i 6 timmar när vi kom, och fortfarande satt där när vi gick (totalt ca 10 timmar). Hon hade haft ont i ett knä i flera veckor, och nu ”stod hon inte ut längre” jag tänkte att hon nog hade kunna stå ut någon dag till och sökt till en vårdcentral, då hade hon sluppit sitta och vänta.

Summa summarum tror jag att akuten är bra på att sortera, men hade definitivt varit betjänt av att folk inte sökte sig dit för vissa krämpor...

Jo det är precis vad jag tror också. Kanske sjåpigt att söka för t.ex brutna nyckelben men jag tyckte det var vettigt då iaf. Är ju ganska olika vad folk anser sig behöva hjälp med som du säger.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo det är precis vad jag tror också. Kanske sjåpigt att söka för t.ex brutna nyckelben men jag tyckte det var vettigt då iaf. Är ju ganska olika vad folk anser sig behöva hjälp med som du säger.

Nja, jag menade inte inlägget som att brutna ben är sjåpigt, absolut inte kritik på ditt agerande, mer ett inlägg i debatten om status på akuten och sjukvården. Jag skulle också åka till akuten för misstänkt brutet ben :-)

[UÄ] Coronatråden 4

Har man inte organiserat om akutmottagningarna just för att hantera problemet med att man måste hjälpa de vårdsökande att bedöma vad som är akut? Tycker jag har läst om detta. Ett gammalt problem som väl fanns långt innan corona.

Man kan ju tycka att om ett system uppenbarligen inte fungerar, så måste man rigga om det så att det fungerar. Sen kan man ju mellan skål och vägg berätta för sina kolleger hur dumma i huvudet patienterna är som söker för fel saker. Det är säkert skönt och nödvändigt att lufta sig lite ibland, men det löser ju knappast problemet.

[UÄ] Coronatråden 4
Men varför sitter folk kvar i väntrummet efter att ha blivit "sorterade"? Vägrar de gå hem, eller blir de tillsagda att sitta och vänta? Jag kan ju tycka att är det uppenbart icke-akut (t.ex. ont i knät) så borde det ju vid "sorteringen" kommuniceras tydligt att "detta är inget du kommer in med här, åk hem och boka tid på vårdcentral". Ju mindre folk som dräller där, desto bättre borde det ju vara.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har personligen varit nära att skita i flera frakturer i min dotters fot (utan att veta om att det var just frakturer) pga att det "förmodligen inte är så farligt" (hon hade inte ont), felaktiga råd från en vårdcentral och hela tiden med det i medvetandet att folk åker till akuten för en fis på tvären och så skall minsann inte vi göra och dessutom får man vänta i ett halvt dygn ibland osv. Det kan ju bli så också.
Nu löste det sig och vi kom iväg och förmodligen räddade detta dottern från framtida men.

[UÄ] Coronatråden 4
Men varför sitter folk kvar i väntrummet efter att ha blivit "sorterade"? Vägrar de gå hem, eller blir de tillsagda att sitta och vänta? Jag kan ju tycka att är det uppenbart icke-akut (t.ex. ont i knät) så borde det ju vid "sorteringen" kommuniceras tydligt att "detta är inget du kommer in med här, åk hem och boka tid på vårdcentral". Ju mindre folk som dräller där, desto bättre borde det ju vara.

För att man blir ombedd att vänta. Jag har fattat det som att man ska (kan) söka akutvård om man anser att det inte kan vänta till nästa dag. Man måste inte ha livshotande tillstånd för att "få" gå in på en akutmottagning.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, många blir tillsagda att vänta i väntrummet. Tex en misstänkt fraktur är akut men kanske inte urakut. Funkar utmärkt att vänta i väntrummet i vissa fall, funkar däremot dåligt att fixa på en vårdcentral.

[UÄ] Coronatråden 4

Så. Nu har även norrmännen bekräftat den svenska strategin gällande skolstängningar och att det enbart var ett politiskt beslut utan vetenskapligt belägg. När kommer pudeln från alla som skrek att vi skulle göra som danskarna mfl och stänga skolor?

[UÄ] Coronatråden 4

Så. Nu har även norrmännen bekräftat den svenska strategin gällande skolstängningar och att det enbart var ett politiskt beslut utan vetenskapligt belägg. När kommer pudeln från alla som skrek att vi skulle göra som danskarna mfl och stänga skolor?
Inte för att jag tycker att man behöver raljera över en förälders oro för sitt barn, men det kommer nog inte vara många av alla de som skrivit arga mail och skrikit åt rektorer att stänga skolor som nu kommer säga att de haft fel.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror att en majoritet av befolkningen ännu inte fattat att för att skydda de svaga kommer alla andra behöva ta en kula för de verkliga riskgrupperna. Och då är skolstängning tex direkt kontraproduktivt. Så länge spridningen inte går för fort är smittspridning bland unga friska något positivt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp