[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Verkar ju ändå ligga spot-on på rikssnittet, så kanske inte så mycket att gnälla om. Det blir nog inte bättre på nationell nivå om ni åker ut och sänker sjukvården i andra regioner, snarare tvärtom.

Kan ju ses som en ren välgärning att ge tillbaks lite flockimmunitet till resten av landet och minska trycket i huvudstaden så att alla inflyttade lantisar kan få tillgång till vård :)

[UÄ] Coronatråden 4
Den stora frågan på allas läppar är väl ändå: Hur kan Ryssland ha så många smittofall men så få dödsfall?! Föga förvånande att det är just Ryssland som har den typen av statistik dock. :P
Kanske bakom betalvägg, så lite sammanfattning:
"Ever since the coronavirus took hold globally, researchers have been puzzled by Russia’s mortality rate of only about 13 deaths per million, far below the world average of 36 in a country with an underfunded health system.
With the arrival of data for April, however, the mystery appears to be clearing up.
Data released by Moscow’s city government on Friday shows that the number of overall registered deaths in the Russian capital in April exceeded the five-year average for the same period by more than 1,700. That total is far higher than the official Covid-19 death count of 642 — an indication of significant underreporting by the authorities."

"Over all, about 70 percent of coronavirus-related deaths have not been reported in Moscow and about 80 percent in the country’s regions, said Aleksei I. Raksha, an independent demographer in Moscow. He was among the first to spot the April data, buried in an obscure government statistics website, as he has been studying mortality rates in the Russian capital and the country’s regions and comparing them with official death tolls.
The lower numbers, according to Mr. Raksha, can be attributed to the way that causes of death are registered in Russia.
“For most deaths, the registered cause will be the disease of the organ that directly caused it,” he said in an interview. “This is the way the system has worked for a long time,” he said, adding that he believes it is highly likely that the authorities at some level are manipulating this system to yield the result they want."

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är mest besviken på politiker som tex vill stoppa service och hemtjänst för dom som vill bo på sommarstället. Ganska korkat och elakt.
Jag tycker oxo det är helt fel att påstå att Visby sjukhus bara får användas av dom som bor på Gotland.
Jag tror att politikern på Gotland gärna tar att kallas elak av en ”utböling” om alternativet är att inte kunna erbjuda sina väljare den vård de betalt skatt för och som de kunnat få om inte en mängd ”utbölingar” åkt till sina sommarstugor och orsakat en rejäl ökning av antalet personer i behov av intensivvård.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag och några till på jobbet har med största sanolikhet åkt på det nu.
Feber och ledvärk. Men det som är så jävla skumt är att på 3 av oss så är huden riktigt känslig, om man ryser känns det x20 mot normalt och en vanlig tröja känns som ett mx-kropsskydd utåin... svårt att förklara. Än så länge så har jag haft värre bakfyllor än detta så blir det inte mer så är man ju nöjd helt klart.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror att politikern på Gotland gärna tar att kallas elak av en ”utböling” om alternativet är att inte kunna erbjuda sina väljare den vård de betalt skatt för och som de kunnat få om inte en mängd ”utbölingar” åkt till sina sommarstugor och orsakat en rejäl ökning av antalet personer i behov av intensivvård.
med de ersättningsmodeller som finns regioner emellan bör gotland kunna göra en vinst på dessa sommar-utbölingar. i själva verket lär de utgöra en förutsättning för den kapacitet och service gotlänningarna åtnjuter resten av året.

[UÄ] Coronatråden 4
med de ersättningsmodeller som finns regioner emellan bör gotland kunna göra en vinst på dessa sommar-utbölingar. i själva verket lär de utgöra en förutsättning för den kapacitet och service gotlänningarna åtnjuter resten av året.
Det kanske inte är så mycket värt om kapaciteten slår i taket? FHM sade på direkt fråga igår ang de nya inrikes reserekommendationerna att det var direkt olämpligt att åka fr ex.vis Sthlm till Gotland.
Du som är en sådan stor försvarare av den svenska modellen att möta Coronakrisen, dvs ett öppet samhälle men med restriktioner som bygger på att medborgarna förväntas ta stort eget ansvar (ex.vis inte resa långa sträckor inom landet, jobba hemifrån om man kan, undvika kollektivtrafik, etc) borde väl vara extra mån om att ställa upp på detta. Att vi öht kan ha den modellen istf lockdown bygger ju på att medborgarna följer råden och rekommendationerna.

[UÄ] Coronatråden 4
Kan ju ses som en ren välgärning att ge tillbaks lite flockimmunitet till resten av landet och minska trycket i huvudstaden så att alla inflyttade lantisar kan få tillgång till vård :)
De ”inflyttade lantisarna” bor väl och betalar skatt i Sthlm? Dessutom är ju de en ren vinstaffär för er, med en uppväxt och utbildning betald av andra kommuner/regioner kommer de och bidrar direkt med stora skatteintäkter så att ni har råd att betala dyra konsulter på sjukhusbyggen :-)

[UÄ] Coronatråden 4
Ang resandet så undrar jag en sak...säkert nån här i tråden som vet mer om detta.. Lyssnade med ett halvt trött öra på nyheterna i onsdags och då lät det som att Sverige inte har någon som helst restriktion för inresor från övriga Europa. Om nu dessa andra länder släpper på sina reserestriktioner, innebär ju det att jag inte får åka till Järvsö eller Åre, men tysken får komma? Och hur gör de andra länderna med de som reser, är det 14 d karantän efter hemkomst? Nu kanske många européer inte är jättesugna på att komma till Sverige, men en kompis i Riksgränsen rapporterar både danskar, tyskar och finländare på besök sista veckorna.... Har jag missuppfattat detta med gränserna eller, för det känns lite bakvänt!?

[UÄ] Coronatråden 4
Ang resandet så undrar jag en sak...säkert nån här i tråden som vet mer om detta.. Lyssnade med ett halvt trött öra på nyheterna i onsdags och då lät det som att Sverige inte har någon som helst restriktion för inresor från övriga Europa. Om nu dessa andra länder släpper på sina reserestriktioner, innebär ju det att jag inte får åka till Järvsö eller Åre, men tysken får komma? Och hur gör de andra länderna med de som reser, är det 14 d karantän efter hemkomst? Nu kanske många européer inte är jättesugna på att komma till Sverige, men en kompis i Riksgränsen rapporterar både danskar, tyskar och finländare på besök sista veckorna.... Har jag missuppfattat detta med gränserna eller, för det känns lite bakvänt!?
Det stämmer nog. Dansken har väl dessutom hela tiden kunnat åka hit och hem utan problem. Helt sjukt men vi fokuserar hela tiden på volymerna och då blir detaljerna knasiga.

Edit. Har aldrig varit karsntän i Danmark för danskar och de med giltig anledning . Det diskuterades men blev inget. Tyvärr för det hade bla frigjort stora mängder skånsk vårdpersonal

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, inreseförbudet gäller bara från länder utanför EU/ESS. Och det är väl bara för att det är EU-kommissionen som rekommenderar/kräver det, annars hade vi säkert haft öppet där också.

[UÄ] Coronatråden 4
Jaha bada kan man i sommar. Motivering: det smittar inte i vatten. Precis. Gäller bara att släppa folk från helikopter ner i vattnet. Bra, för det smittar som bekant inte på flyg heller.

[UÄ] Coronatråden 4
Ponera att en politiker ställer sig och säger "Visst, klart vi kör Stockholmsveckan i år. Via skatteutjämningssystemet får vi ju pengar från Stockholm så då är det klart att Stockholmarna ska kunna komma hit och ha lite kul. Dessutom tjänar vi pengar på dem.". Om det sedan visar sig att detta orsakade att sjukvården blev såpass överlastad att intensivvårdsplatserna inte räckte och att ett antal bofasta dog till följd av det så tror jag den politikern kommer att få det inte så lite jobbigt.

[UÄ] Coronatråden 4
Ett debattinlägg där de (i senare delen) tar upp att även om intensivvårdsplatserna än så länge inte tagit slut kan man ifrågasätta om vi lyckats platta till kurvan så mycket att man klarat sig från att överbelasta vården, vilket ju varit ett uttalat mål.

[UÄ] Coronatråden 4
Ser tecken på att en del filurer har tröttnat på att hålla sig hemma.
Bor väldigt nära ett populärt weekendtillhåll som har varit öde sedan i mitten av mars månad. Sedan i alla fall ett par helger tillbaka, så har weekendtrafiken kommit igång igen.
Parkeringen fylls sakta men säkert upp med bilar från lunchtid och framåt på fredagarna.

[UÄ] Coronatråden 4
Ser tecken på att en del filurer har tröttnat på att hålla sig hemma.
Bor väldigt nära ett populärt weekendtillhåll som har varit öde sedan i mitten av mars månad. Sedan i alla fall ett par helger tillbaka, så har weekendtrafiken kommit igång igen.
Parkeringen fylls sakta men säkert upp med bilar från lunchtid och framåt på fredagarna.

Men lite "öppning" av samhället är väl accepterat nu, inte bara i svedala utan runt om i världen.
Med sunt förnuft!

[UÄ] Coronatråden 4
Ponera att en politiker ställer sig och säger "Visst, klart vi kör Stockholmsveckan i år. Via skatteutjämningssystemet får vi ju pengar från Stockholm så då är det klart att Stockholmarna ska kunna komma hit och ha lite kul. Dessutom tjänar vi pengar på dem.". Om det sedan visar sig att detta orsakade att sjukvården blev såpass överlastad att intensivvårdsplatserna inte räckte och att ett antal bofasta dog till följd av det så tror jag den politikern kommer att få det inte så lite jobbigt.
Nu blir det nog istället scenariot att halva ön går i konkurs då både turist- och skatteintäkter försvinner bigtime 2020.
När sen den kommunala servicen haltar märkbart våren 2021 får Gotlänningarna gotta sig i misären allena.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu blir det nog istället scenariot att halva ön går i konkurs då både turist- och skatteintäkter försvinner bigtime 2020.
När sen den kommunala servicen haltar märkbart våren 2021 får Gotlänningarna gotta sig i misären allena.

Men 2021 är nog Stockholmarnas pengar välkomna tillbaka ?

[UÄ] Coronatråden 4
Just Gotland och region Stockholm är ett av Sveriges sex sjukvårdsregioner, dvs man samarbetar för att alla ska få erbjudas likartad service till en rimlig kostnad. Allt regleras i avtal som finns här: https://www.sthlm-gotland.se/avtal/
Region Uppsala har liknande avtal med områden både inom och utom landet (Åland) som var och en har för liten befolkning för att kunna motivera egen avancerad vård. https://www.regionuppsala.se/sv/Ext...OT-PATIENTEN/Sjukvard1/Sjukvardsregion/Avtal/

[UÄ] Coronatråden 4
En lite annan typ av fråga i tråden: Är det nån som sitter och väntar på återbetalning för ex.vis inställda resor pga Corona?

Jag hade andra halvan av mars flygresor bokade med både SAS och Norwegian som blev inställda. Helt tvärtemot vad jag trodde har Norwegian hanterat det överlägset bäst. När resorna blev inställda, kunde jag direkt på min bokning på nätet begära återbetalning. Hos SAS fanns bara alternativet boka om eller få en voucher giltig till 30 november. Jag var tvungen att ringa dem för att begära återbetalning (vilket man har rätt till vid inställt flyg).

Sedan har det såklart varit viss handläggningstid, men från Norwegian kom återbetalningen i slutet av april (trots att de var under stort konkurshot då). Från SAS har jag varken hört ett pip eller sett några pengar ännu.

[UÄ] Coronatråden 4
En lite annan typ av fråga i tråden: Är det nån som sitter och väntar på återbetalning för ex.vis inställda resor pga Corona?

Jag hade andra halvan av mars flygresor bokade med både SAS och Norwegian som blev inställda. Helt tvärtemot vad jag trodde har Norwegian hanterat det överlägset bäst. När resorna blev inställda, kunde jag direkt på min bokning på nätet begära återbetalning. Hos SAS fanns bara alternativet boka om eller få en voucher giltig till 30 november. Jag var tvungen att ringa dem för att begära återbetalning (vilket man har rätt till vid inställt flyg).

Sedan har det såklart varit viss handläggningstid, men från Norwegian kom återbetalningen i slutet av april (trots att de var under stort konkurshot då). Från SAS har jag varken hört ett pip eller sett några pengar ännu.
Jag väntar på en återbetalning från SAS för flyg som ställdes in i början av April. Innan det ställdes in kunde jag välja att boka om eller att få voucher, men när det väl ställdes kunde jag bara begära återbetalning. Fick ett mail för någon vecka sedan att det tar tid, men inga pengar än.

[UÄ] Coronatråden 4
Verksamhetschefen vid kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala verkar inte läst kapitel 3 i denna riktlinje/rapport angående kriskommunikation https://www.cidrap.umn.edu/sites/default/files/public/downloads/cidrap-covid19-viewpoint-part2.pdf

[UÄ] Coronatråden 4
Ingen verkar vilja ha med Sverige och svenskar att göra. Det kanske blir så att övriga Norden (och kanske Europa?) öppnar upp för resor sinsemellan i sommar, men vi svenskar får nog sitta hemma.
Ja, många av grannländerna har ju tidigare visat att de tycker det är viktigt med populistiska beslut som faller väljarna i smak. Antar att det är gott om danskar som går igång på att förbjuda svenskar.

Det är väl dock en rätt meningslös åtgärd ur smittspridningssynpunkt så länge man inte pratar typ nya zeeland som nästan inte har ett enda fall. Och hur resonerar de med spanjorer, fransoser, britter och italienare?

Edit: artikel som jämför svenska åtgärder med de norska. Inga större skillnader och än mindre framöver när de öppnar skolor och förskolor.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Vad gäller danskjävlarna så kanske de bör fokusera mer på att inte smitta ner skåningarna än tvärtom.

• Gilla
Reactions: ani
[UÄ] Coronatråden 4
Slovenien och Italien snackar väl om öppning som inte skulle exkludera svenskar.

[UÄ] Coronatråden 4
Det verkar vara att ha smittspridningen under kontroll de nordiska länderna är oroade över. Fullt förståeligt att de efter att ha vidtagit kraftiga åtgärder för att åstadkomma just detta, ogärna vill släppa in smittan igen. Om jag precis städat huset, skulle inte jag heller vilja släppa in ett gäng lortgrisar det första jag gör.

[UÄ] Coronatråden 4
Läsvärd intervju med Frode Forland!
"Sverige har lagt för stor vikt vid historiska modeller och gamla epidemiologiska teorier."

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Enligt 2:a länken:

" Sverige hade under torsdagen det högsta dagliga dödstalet i covid-19 per capita den senaste veckan, skriver DN och refererar till en sammanställning från Our world in data."

Det är ingen tvekan om att Sverige ligger högt i den typen av statistik, men varför behöver de ta ett mått som är inrapporterat antal dödsfall per capita under en enskild dag, d.v.s. ett mått som uppenbarligen är ren idioti i detta sammanhang? Om man tittar på Sveriges siffror (inrapporterat döda/1 miljon invånare) var de måndag-fredag denna vecka enligt den första länken: 0,5; 3,1; 5,6; 14,6; 6,8. De kunde åtminstone använt medelvärdesbildningen över senaste veckan istället för att titta på en ensklid dag.

Sen har det ju tidigare i tråden framkommit att dödsfall typiskt tar ett tag innan de är inrapporterade, i extrema fall upp mot en månad. Med olika rapporteringssystem i olika länder och olikheter kring vad som är "vanliga" dödsfall och vad som är corona-dödsfall så bör man nog ha ännu större försiktighet kring att utnämna Sverige till någon slags "vinnare" i denna morbida liga.

[UÄ] Coronatråden 4
Enligt 2:a länken:

" Sverige hade under torsdagen det högsta dagliga dödstalet i covid-19 per capita den senaste veckan, skriver DN och refererar till en sammanställning från Our world in data."

Det är ingen tvekan om att Sverige ligger högt i den typen av statistik, men varför behöver de ta ett mått som är inrapporterat antal dödsfall per capita under en enskild dag, d.v.s. ett mått som uppenbarligen är ren idioti i detta sammanhang? Om man tittar på Sveriges siffror (inrapporterat döda/1 miljon invånare) var de måndag-fredag denna vecka enligt den första länken: 0,5; 3,1; 5,6; 14,6; 6,8. De kunde åtminstone använt medelvärdesbildningen över senaste veckan istället för att titta på en ensklid dag.

Sen har det ju tidigare i tråden framkommit att dödsfall typiskt tar ett tag innan de är inrapporterade, i extrema fall upp mot en månad. Med olika rapporteringssystem i olika länder och olikheter kring vad som är "vanliga" dödsfall och vad som är corona-dödsfall så bör man nog ha ännu större försiktighet kring att utnämna Sverige till någon slags "vinnare" i denna morbida liga.
Oavsett detaljer i rapportering så är det en föga smickrande liga att ligga högt upp i. De få länder som ligger före i totalt antal döda per capita är alla länder som anses hårt drabbade, men som i många fall nu börjat få kontroll och dödstalen per dag avtar stadigt. I Sverige fortsätter det dock tuffa på med ca 70-75 döda per dag i medeltal. Så det är ju inte så förvånande att vi seglar uppåt i ligan högsta dagliga ökning av döda per capita, vilket ju inte är så smickrande (och säkert en anledning till att våra grannländer inte anser att vi har läget under kontroll). Fortsätter den trenden stiger vi ju även i ligan totalt antal döda per capita. Även vanligtvis (S)-regeringstrogna Aftonbladet börjar tycka det är bekymmersamt.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju meningslöst att jämföra dödstal utan att också dels verifiera att man mäter antalet döda på samma sätt i alla jämförelser och dels att ställa det i relation till smittspridningen.

Om vi tex har "perfekt" rapportering och 30% av Sthlms befolkning som genomgått sjukdomen är det kanske inte så dåliga siffror jämfört med ett land med mörkertal på 30% och bara 15% smittade. Men tills vi vet detta är det meningslöst med dessa jämförelser. Det gäller oavsett om man är positiv eller negativ till de svenska åtgärderna.

Vad vi dock kan konstatera är att om vi ser förbi retoriken så är de faktiska skillnaderna i åtgärder ganska små mellan Sverige och grannländerna, bortsett från skolstängningar. Men det har ju bekräftats av alla parter att det är en ren politisk åtgärd och inget med någon egenlig smittbegränsande effekt.

Dock kan vi konstatera att Sverige misslyckats med att begränsa smittspridningen på främst ålderdomshem och till dem med hemtjänst. Men det är också där vi bör fokusera kritiken. Vad kunde gjorts bättre och vad kan vi göra för att inte upprepa det i resten av Sveriges regioner?

[UÄ] Coronatråden 4
Det är dödstalen när det är klart som räknas.
Om vi nu antar att man i slutändan hamnar på liknande dödstal (vilket inte alls är säkert), du tycker inte det är problematiskt då att några tusen svenskar har berövats 1-2 år av sina liv? Om inte, var går gränsen för när det blir problematiskt? Ska vi t.ex. slå ihjäl alla över 65, också jämför vi dödstal för de årskullarna med ex.vis Norge om 25 år? Det lär väl vara ungefär samma dödstal då, so what? För ekonomin var det ju jättebra att slippa betala ut en massa pensioner och bekosta sjukvård/äldreomsorg för dem. Den moderna ättestupan, liksom.

Jag vet att det är en helt bisarr jämförelse, men i princip är det samma resonemang som förs nu när ekonomi ställs mot människoliv.

Om vi dessutom antar att det inte kommer nån andra våg, att de länder som nu slagit ner första vågen är på tårna och lyckas slå ner de små utbrott som uppstår (den strategin verkar funka i Asien), och det efter 1-2 år kommer ett vaccin, eller att man ännu tidigare hittar en läkemedelsbehandling som gör att dödligheten går ner rejält, då kanske det inte var så smart att offra några tusen svenskar i början eftersom man felaktigt antog (baserat på gammal kunskap, som Forland antyder) att "alla kommer drabbas lika i slutändan iaf".

Så jo, jag tycker nog att det är relevant att hålla koll på hur dödstalen utvecklar sig. Men alla är vi olika, med olika prioriteringar.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Om vi nu antar att man i slutändan hamnar på liknande dödstal (vilket inte alls är säkert), du tycker inte det är problematiskt då att några tusen svenskar har berövats 1-2 år av sina liv? Om inte, var går gränsen för när det blir problematiskt? Ska vi t.ex. slå ihjäl alla över 65, också jämför vi dödstal för de årskullarna med ex.vis Norge om 25 år? Det lär väl vara ungefär samma dödstal då, so what? För ekonomin var det ju jättebra att slippa betala ut en massa pensioner och bekosta sjukvård/äldreomsorg för dem. Den moderna ättestupan, liksom.

Jag vet att det är en helt bisarr jämförelse, men i princip är det samma resonemang som förs nu när ekonomi ställs mot människoliv.

Om vi dessutom antar att det inte kommer nån andra våg, att de länder som nu slagit ner första vågen är på tårna och lyckas slå ner de små utbrott som uppstår (den strategin verkar funka i Asien), och det efter 1-2 år kommer ett vaccin, eller att man ännu tidigare hittar en läkemedelsbehandling som gör att dödligheten går ner rejält, då kanske det inte var så smart att offra några tusen svenskar i början eftersom man felaktigt antog (baserat på gammal kunskap, som Forland antyder) att "alla kommer drabbas lika i slutändan iaf".

Så jo, jag tycker nog att det är relevant att hålla koll på hur dödstalen utvecklar sig. Men alla är vi olika, med olika prioriteringar.

Fast även i detta resonemang är det ju svårt att veta ngt med säkerhet.
Finns ju inga egentliga bevis för att vi skulle haft liknande statistik som tex Norge haft om vi hade följt deras åtgärder mot corona. Det är ju bara spekulationer som baseras (vad jag vet iaf) på att vi båda är länder som finns i norden och då borde vi ha ungefär samma förutsättningar men så behöver det ju inte alls vara.

[UÄ] Coronatråden 4
Oavsett detaljer i rapportering så är det en föga smickrande liga att ligga högt upp i. De få länder som ligger före i totalt antal döda per capita är alla länder som anses hårt drabbade, men som i många fall nu börjat få kontroll och dödstalen per dag avtar stadigt. I Sverige fortsätter det dock tuffa på med ca 70-75 döda per dag i medeltal. Så det är ju inte så förvånande att vi seglar uppåt i ligan högsta dagliga ökning av döda per capita, vilket ju inte är så smickrande (och säkert en anledning till att våra grannländer inte anser att vi har läget under kontroll). Fortsätter den trenden stiger vi ju även i ligan totalt antal döda per capita. Även vanligtvis (S)-regeringstrogna Aftonbladet börjar tycka det är bekymmersamt.
Mitt uttalande var enbart angående användandet av ett riktigt dåligt argument. Du har själv varit irriterad över att journalister inte gör sitt jobb (minns inte exakta formuleringen). I detta fall var det journalisten gjorde väsentligen att använda momentanvärden för extremt brusig signaler för att uttala sig om medelvärdena på dessa. Det är i min värld inte ett OK argument, oavsett om medelvärdenas relativa ordning råkar sammanfalla med ordningen för momentanvärdena vid aktuell tidpunkt. Extra korkat blir det då aktuellt data i detta fall möjliggjorde betydligt bättre argument och det utan i stort sett något extra jobb från personen ifråga.

Det hela kommer ner till, varför ska jag lita på det en person skriver om personen inte klarar av att undvika i mitt tycke självklart knasig argumentation.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju meningslöst att jämföra dödstal utan att också dels verifiera att man mäter antalet döda på samma sätt i alla jämförelser och dels att ställa det i relation till smittspridningen.

Om vi tex har "perfekt" rapportering och 30% av Sthlms befolkning som genomgått sjukdomen är det kanske inte så dåliga siffror jämfört med ett land med mörkertal på 30% och bara 15% smittade. Men tills vi vet detta är det meningslöst med dessa jämförelser. Det gäller oavsett om man är positiv eller negativ till de svenska åtgärderna.

Vad vi dock kan konstatera är att om vi ser förbi retoriken så är de faktiska skillnaderna i åtgärder ganska små mellan Sverige och grannländerna, bortsett från skolstängningar. Men det har ju bekräftats av alla parter att det är en ren politisk åtgärd och inget med någon egenlig smittbegränsande effekt.

Dock kan vi konstatera att Sverige misslyckats med att begränsa smittspridningen på främst ålderdomshem och till dem med hemtjänst. Men det är också där vi bör fokusera kritiken. Vad kunde gjorts bättre och vad kan vi göra för att inte upprepa det i resten av Sveriges regioner?
Om man plockar bort döda på ålderdomshem ur statistiken är det dock fortfarande betydligt högre rapporterade dödstal i Sverige än i våra grannländer, så antingen har norrmännen utanför äldreboendena lyckats bättre än Sverige (osagt om det beror på åtgärder eller skillnader i demografi, resmönster, etc.) eller så finns det allvarliga skillnader i rapporteringen.

[UÄ] Coronatråden 4
Om man plockar bort döda på ålderdomshem ur statistiken är det dock fortfarande betydligt högre rapporterade dödstal i Sverige än i våra grannländer, så antingen har norrmännen utanför äldreboendena lyckats bättre än Sverige (osagt om det beror på åtgärder eller skillnader i demografi, resmönster, etc.) eller så finns det allvarliga skillnader i rapporteringen.
Frågan är ju hur man definierar "lyckats bättre". Som sagt, det går inte att svara på utan att ställa i relation till antalet smittade och samhällsskadan i övrigt.

Om några år kan vi ha svaret. Jag säger absolut inte att jag tror att vi är bäst i klassen, troligen inte. Men jag är sjukt less på Ooms ständiga sågningar av Sveriges myndigheter och hyllningar av åtgärder utförda i diktaturer.

[UÄ] Coronatråden 4
Frågan är ju hur man definierar "lyckats bättre". Som sagt, det går inte att svara på utan att ställa i relation till antalet smittade och samhällsskadan i övrigt.

Om några år kan vi ha svaret. Jag säger absolut inte att jag tror att vi är bäst i klassen, troligen inte. Men jag är sjukt less på Ooms ständiga sågningar av Sveriges myndigheter och hyllningar av åtgärder utförda i diktaturer.
Det jag i detta sammanhang avsåg med "lyckats bättre" var lyckats bättre med att hålla nere dödstalen så här långt. Vare sig mer eller mindre.

Jag tycker att det i vissa lägen framställs som att de högre dödstalen (jämfört med våra grannländer) mer eller mindre helt skulle förklaras av situationen på äldreboendena och att många dött där. Detta är dock inte fallet. Även om man eliminerar äldreboendena ut statistiken ligger Sverige högre. Därav kommentaren.

Edit: Förtydligande för att eliminera tvetydighet.

Senast ändrad:
  • Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Det verkar vara många, både här och journalister, som inte förstår hur sjuka de som bor på äldreboenden i Sverige är. 20% av de som flyttar in dör inom en månad och det är innan Corona.
Man får inte en plats beviljad på ett äldreboende innan man är så sjuk att nästan dygnet runt hemtjänst inte längre räcker.
Det tror jag varken FHM eller faktiskt regeringen var/är medveten om. Hade de varit det hade de förhoppningsvis satt in kraftigare åtgärder vid äldreboendena i Stockholm tidigare.

[UÄ] Coronatråden 4
Oj, har våra grannländer gått och blivit diktaturer nu också. Det var ett nytt sätt att uttrycka det.
Hur stor smittspridningen varit är naturligtvis en viktig faktor för hur stort dödstal man har. Men att ha stor smittspridning är ju i sig ett misslyckande. I Sverige verkar det dock framställas som nåt positivt, utan en tanke på att i många andra länder har man inte alls som ambition att (mer eller mindre kontrollerat) uppnå stor smittspridning.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror vi har en stor förklaring till skillnaderna i hur man agerade i ett tidigt skede. I början på mars hade ex.vis Norge fler smittade än Sverige, och de vidtog åtgärder som vi tyckte var "oj, nu överreagerar de nog". Jag minns t.ex. att du och jag diskuterade deras beslut att köra Holmenkollen Ski Festival utan publik, delvis motiverat av att de ville undvika trängseln i kollektivtrafiken. Samma helg valde Danmark att köra sin melodifestival utan publik, men Sverige valde att köra med publik. Vi samlade 20k, 30k, och 35k människor i Friends, högst troligen många som veckan innan kommit hem fr skidresor i Italien och Österrike.
Strax därefter vidtog Norge ytterligare åtgärder, vissa säkert förhastade men andra säkert avgörande för vad vi ser idag. Man agerade, istället för att diskutera, fundera, och tona ner faran.

[UÄ] Coronatråden 4
Var inte norge mkt bättre på att testa än sverige i början? Hur många bekräftade fall man har säger ju inte särskilt mkt om hur stor smittan är om man inte testar lika mkt och på samma sätt. Sverige kan ju fortf ha haft en mkt mer utbredd smitta än i norge tex.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp