[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Och igen, i efterhand, med efterhandsinformation, är det lätt att vara expert. De agerade efter den information de fått. Inte efter en enskild persons olustkänsla. Det var inte FHM som tog beslutet att inte testa. En läkare har handlingsutrymme (och utnyttjar det olika mycket). Det finns nog tusentals läkare som i efterhand tänkt att man skulle gjort annorlunda. Borde de läkarna avgå?
Hm, som jag läser artikeln hade isländska myndigheter gått ut med att de hade konstaterat 14 fall med resenärer från Ischgl, så att säga att det bara var en persons olustkänsla det handlade om är väl inte korrekt!?

[UÄ] Coronatråden 4
Det finska social- och hälsovårdsministeriet har kommit fram till att ansiktsmasker inte skyddar mot smittspridning i någon betydande grad, skriver finska Yle.

I en utredning har ministeriet tittat närmare på forskningsresultat samt internationella rekommendationer och olika länders riktlinjer för användning av ansiktsmask.

Utifrån resultatet kan skyddsmasker i viss mån motverka virusspridning om den personen som bär masken är smittad, men maskernas smittskyddande effekt på befolkningen beskrivs som "obetydlig". Används masken på fel sätt kan den till och med öka smittrisken, skriver Yle.

Den finska regeringen väntas ta beslut och upprätta nya riktlinjer utifrån utredningens resultat nästa vecka.

(TT)

[UÄ] Coronatråden 4
En intressant filosofisk betraktelse:
Lotta ut testkit istället för att säkra upp samhällsviktiga funktioner. Tja... Intressant är ju ett ord att beskriva det.
Jag tror att författaren har lite svårt att skilja på person och roll/funktion.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Hm, som jag läser artikeln hade isländska myndigheter gått ut med att de hade konstaterat 14 fall med resenärer från Ischgl, så att säga att det bara var en persons olustkänsla det handlade om är väl inte korrekt!?
Medans Österrike inte rapporterat några fall.

[UÄ] Coronatråden 4
Lotta ut testkit istället för att säkra upp samhällsviktiga funktioner. Tja... Intressant är ju ett ord att beskriva det.
Jag tror att författaren har lite svårt att skilja på person och roll/funktion.
Nu var det en filosofisk betraktelse, något författaren är tydlig med. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är en ”samhällsviktig funktion”. Många tycks mena att det är den offentliga sektorn, och visst är den viktig. Å andra sidan borde även den värdeskapande sektorn vara minst lika viktig, då den så att säga är förutsättningen för att vi ska kunna ha en offentlig sektor.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu var det en filosofisk betraktelse, något författaren är tydlig med. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är en ”samhällsviktig funktion”. Många tycks mena att det är den offentliga sektorn, och visst är den viktig. Å andra sidan borde även den värdeskapande sektorn vara minst lika viktig, då den så att säga är förutsättningen för att vi ska kunna ha en offentlig sektor.
Om man räknar med att en person som dör inte senare kan återfå sitt liv(svärde), är det en väldans skillnad. Iaf för den som dör (och de runt ikring).

[UÄ] Coronatråden 4
Medans Österrike inte rapporterat några fall.
Och vad har vi lärt oss av det? Att det inte bara är diktaturers (ex.vis Kina) myndigheter man inte kan lita på, utan även demokratiska västländers myndigheter. Dvs att det är klokt att ta in information fr flera håll, inte bara blint lita på de formella kanalerna.
När kartan inte stämmer med verkligheten, är det oftast bättre att förlita sig på verkligheten.

[UÄ] Coronatråden 4
Och vad har vi lärt oss av det? Att det inte bara är diktaturers (ex.vis Kina) myndigheter man inte kan lita på, utan även demokratiska västländers myndigheter. Dvs att det är klokt att ta in information fr flera håll, inte bara blint lita på de formella kanalerna.
Absolut kan vi lära oss av det (och Tegnell medger ju det). Det är klokt att ta siffror och information med en nypa salt (det rapporteras väldigt olika, tex). Inte agera huvudlöst baserat på enskilda källor. Gärna testa själv (med tester som ger hög träffsäkerhet) om kapaciteten finns.

[UÄ] Coronatråden 4
Utbrottet i Korea under maj som skedde i ett nöjesdistrikt kallat "Homo Hill" ställer intressanta frågor om smittspårning och hur den påverkar vår personliga integritet.
Många länder lanserar appar för att se var medborgarna vistas och vilka dom har kontakt med, ska vi betro myndigheter med dom uppgifterna?
Hur kommer uppgifterna användas? Enbart för smittspårning eller även för brottsbekämpning? Trängselskatt-kamerorna hann bara provköras innan polisen ville ha bilder.
Och regeringen höll med.
Riskerar pandemin leda till minskad frihet? Är den ökade "säkerheten" värd det?
Jag tycker att diskussionen är enkelspårig när man bara pratar om antalet döda och väger det mot ekonomiska konsekvenser. Det finns många fler värden att bevara än bara ekonomin.

[UÄ] Coronatråden 4
Hur kommer uppgifterna användas? Enbart för smittspårning eller även för brottsbekämpning? Trängselskatt-kamerorna hann bara provköras innan polisen ville ha bilder.

Kanske OT här. Har alltid undrat varför Polisen inte använder biltull-kameror ? Skicka ett automatiskt pling till Polisen så fort ett efterlyst el stulet fordon passerar, det vore ju ett suveränt hjälpmedel. Sätt upp lite fler kameror på andra strategiska ställen med samma funktion oxo...

Edit: Tex vid bron till Danmark, och vid färjorna till andra sidan....

[UÄ] Coronatråden 4
Kanske OT här. Har alltid undrat varför Polisen inte använder biltull-kameror ? Skicka ett automatiskt pling till Polisen så fort ett efterlyst el stulet fordon passerar, det vore ju ett suveränt hjälpmedel. Sätt upp lite fler kameror på andra strategiska ställen med samma funktion oxo...

Edit: Tex vid bron till Danmark, och vid färjorna till andra sidan....
Därför att det var en debatt om att politikerna försökte bakvägen inrätta ett sätt att in föra ett övervakningssamhälle. Att kunna kartlägga personers resvanor och rörelsemönster sågs här som känsligt. Därför skrevs det in i lagen att foton och data från tullarna bara skulle få sparas i 60 dagar, den tid som behövdes om tullarna överklagades. Det var en annan tid (som jag kan sakna). Man var rädd för ett samhälle som i boken "1984", varför är vi inte det nu?
Vill ni ha övervakning av alla hela tiden? Kameror på alla gator som i England? Eller ansiktsigenkänning överallt som i Kina?

[UÄ] Coronatråden 4
Därför att det var en debatt om att politikerna försökte bakvägen inrätta ett sätt att in föra ett övervakningssamhälle. Att kunna kartlägga personers resvanor och rörelsemönster sågs här som känsligt. Därför skrevs det in i lagen att foton och data från tullarna bara skulle få sparas i 60 dagar, den tid som behövdes om tullarna överklagades. Det var en annan tid (som jag kan sakna). Man var rädd för ett samhälle som i boken "1984", varför är vi inte det nu?
Vill ni ha övervakning av alla hela tiden? Kameror på alla gator som i England? Eller ansiktsigenkänning överallt som i Kina?
Jag håller med om att den övervakning som trängselavgifterna och hastighetskamerorna innebär är ett jävla otyg, men när nu politikerna beslutat att det ska finnas för att övervaka och klämma åt den stora massan som i grund och botten är skötsam, så ser jag absolut inget problem med att de används betydligt mer offensivt för att klämma åt de grova brottslingarna, ex.vis på det sätt Bikzz föreslår.

Att det är mindre debatt kring sånt här idag, tror jag beror på att folk börjar få upp ögonen för hur mycket brott som begås i Sverige och som aldrig klaras upp, allt fler är nog också personligt drabbade (eller känner någon), osv. Undersökningar visar att otryggheten ökar, stadsbilden är en annan, gängvåldet tar över, osv. Folk börjar nog tröttna och är beredda att ge upp lite av sin personliga integritet för att ge polisen verktyg att komma tillrätta med brottsligheten. I ex.vis Uppsala sätter den vänsterstyrda kommunen upp övervakningskameror i stora delar av centrum nu, och det hörs absolut ingen debatt kring det. Folk är less och vill ha tillbaka sin stad, helt enkelt.

Vad nu detta har med Corona att göra, det är nog risk att det börjar bli för mycket politik snart...

[UÄ] Coronatråden 4
Kan det va så att Eu ger 94 miljarder svkronor i Corona bidrag till Lufthansa. (Gissar det kommer kanske räcka till nån fallskärm ochså). Tyska staten får bli ny största delägare i firman, men vad får dom andra euländerna ut av dealen.. https://omniekonomi.se/berlin-och-bryssel-overens-om-miljardstod-ja-fran-lufthansa/a/op52z0
Nä, anledningen att kommissionen är inblandad är troligen att de måste ge klartecken utifrån konkurrensperspektiv. Var samma sak när Sverige annonserade stöd till SAS, då blev vi anmälda till kommissionen av Ryan Air.
Tyskarna har inga problem att hosta upp pengarna, dessutom får de ju en ordentlig aktiepost.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, anledningen att kommissionen är inblandad är troligen att de måste ge klartecken utifrån konkurrensperspektiv. Var samma sak när Sverige annonserade stöd till SAS, då blev vi anmälda till kommissionen av Ryan Air.
Tyskarna har inga problem att hosta upp pengarna, dessutom får de ju en ordentlig aktiepost.
ok då fatta jag fel. . Mycket pengar ändå hosta upp ;)

[UÄ] Coronatråden 4
Moderatorhatt på. Vi är ganska överseende med politiken just i denna tråd. Men håll det relevant åtminstone. Hatt av.

[UÄ] Coronatråden 4
Lugn, vaccinet är snart här: https://news.sky.com/story/coronavi...amples-after-attacking-lab-assistant-11996752
Vad skull kunna går fel...
O3mjNTx.png

[UÄ] Coronatråden 4
Grekland ändrar reglerna. Svenskar är välkomna, men om man flugit från en flygplats i smitthärden Stockholmsregionen blir det test och karantän vid ankomst.

[UÄ] Coronatråden 4
WHO börjar nu tro på att vaccin är klart till årsskiftet.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är beredd på att göra allt för forskningen och ingå i kontrollgruppen som aldrig tar vaccinet.

[UÄ] Coronatråden 4
Men, vi vet ju att WHO styrs av Kina och inte går att lita på.* :) Jag hoppas verkligen att de får fram ett bra fungerande vaccin (utan att tumma på kvalitet/säkerhet osv). Det skulle ffa hjälpa de delar av världen som inte har möjlighet att sitta hemma och netflixa med bidrag från staten. Eller respiratorer.

*inte din åsikt och inget tjafsförsök eller ett försök att dra igång nåt politiskt.

[UÄ] Coronatråden 4
Flöde mellan länder måste komma igång för ekonomins skull. Stängda gränser är inget uthålligt alternativ.
Ngn form av snabbtestning på flygplatser + karantänshantering vid upptäckt smitta - borde lösa problemet.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Flöde mellan länder måste komma igång för ekonomins skull. Stängda gränser är inget uthålligt alternativ.
Ngn form av snabbtestning på flygplatser + karantänshantering vid upptäckt smitta - borde lösa problemet.
Klart det är så. Och det är ju på gång på många håll i Europa. Men hur viktigt är det för andra länder att få med Sverige?
Det diskuterades just i SVT, och där sades det att det nog krävs att sverige får kontroll och lyckas få ner smittspridning och dödstal till liknande nivåer som våra grannländer innan vi är välkomna.
Greklands approach är ju det du föreslår, dock även karantän vid negativt test (en vecka, för att fånga upp om man utvecklar symptom under den tiden). I praktiken lär väl det innebära att ingen tycker det är värt att åka dit, åtminstone inte för 1-2 veckors semester.

[UÄ] Coronatråden 4
Klart det är så. Och det är ju på gång på många håll i Europa. Men hur viktigt är det för andra länder att få med Sverige?
Det diskuterades just i SVT, och där sades det att det nog krävs att sverige får kontroll och lyckas få ner smittspridning och dödstal till liknande nivåer som våra grannländer innan vi är välkomna.
Greklands approach är ju det du föreslår, dock även karantän vid negativt test (en vecka, för att fånga upp om man utvecklar symptom under den tiden). I praktiken lär väl det innebära att ingen tycker det är värt att åka dit, åtminstone inte för 1-2 veckors semester.
Jag tänker att EU måste kunna öppna upp gränserna för hela världen. Åtminstonde för resor i abetet. Stängda gränser är inget alternativ att leva med en längre tid.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det är ett mycket trubbigt instrument att förbjuda svenskar eller bara stockholmare. Resenärer från "säkra" Örebro (bara ett teoretiskt exempel) också ju kan bära på virus. Bättre att släppa in testade (och godkända) människor oavsett var de kommer ifrån. Vill man få igång resandet (och allt annat) tycker jag det är bättre att ha mer exakta metoder och gränser än tex höga dödstal (som inkluderar människor som dog för två månader sen och som således inte behöver vara en korrekt representation av dagens smittläge). Även en gräns på allmänsmittan ("vi tillåter resenärer från länder med 5% smittade") känns inte smart. Vore jag ett land skulle jag hellre vilja ta emot testade och godkända turister/resenärer än vem som helst från ett land med låga dödstal (men som har kvar smitta).

• Gilla
Reactions: DH
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det är ett mycket trubbigt instrument att förbjuda svenskar eller bara stockholmare. Resenärer från "säkra" Örebro (bara ett teoretiskt exempel) också ju kan bära på virus. Bättre att släppa in testade (och godkända) människor oavsett var de kommer ifrån. Vill man få igång resandet (och allt annat) tycker jag det är bättre att ha mer exakta metoder och gränser än tex höga dödstal (som inkluderar människor som dog för två månader sen och som således inte behöver vara en korrekt representation av dagens smittläge). Även en gräns på allmänsmittan ("vi tillåter resenärer från länder med 5% smittade") känns inte smart. Vore jag ett land skulle jag hellre vilja ta emot testade och godkända turister/resenärer än vem som helst från ett land med låga dödstal (men som har kvar smitta).
Jag lägger mig inte i vilken approach olika länder använder, men det som kan konstateras är att Sveriges oförmåga att få ner dödstalen högst troligen ses som ett problem i många andra länder, och ett tecken på att vi inte har detta under kontroll. Om vi går en-två månader tillbaka var det mycket värre i många länder, men de senaste 1-2 veckorna har vi ju legat i topp i antal nya döda per dag och miljon invånare, sju dagar glidande medelvärde (som väl är det bästa, eller minst dåliga, måttet vi har idag på risken att en invånare bär på smittan).

Utifrån mitt perspektiv tycker jag det är fullt förståeligt att de oroas över detta, har man tagit till hårda och kostsamma åtgärder för att få epidemin under kontroll vill man ju inte låta det raseras av nån som haft en mycket slappare inställning. Bara gårdagens siffror i Norge vs Sverige stämmer ju till eftertanke:
Norge: 28 inlagda, 3 på IVA, inget dödsfall.
Sverige: 45 döda, hundratals på IVA
(Spanien hade 2 döda igår, som ytterligare jämförelse).

[UÄ] Coronatråden 4
EnZed är ett intressant exempel. Dom säger nu att att dom inte har några nya fall osv, men vad ska dom göra sen ? Ingen kommer att åka dit längre om man hamnar 2v i karantän. Suveränt land, mkt turister, massor med små företag som är beroende av turism. Hoppet för dom är väl vaccin & en stämpel i gula kortet, eller säkra snabba tester när man landar, men det låter väldigt osäkert nu ....

[UÄ] Coronatråden 4
Jag lägger mig inte i vilken approach olika länder använder, men det som kan konstateras är att Sveriges oförmåga att få ner dödstalen högst troligen ses som ett problem i många andra länder, och ett tecken på att vi inte har detta under kontroll. Om vi går en-två månader tillbaka var det mycket värre i många länder, men de senaste 1-2 veckorna har vi ju legat i topp i antal nya döda per dag och miljon invånare, sju dagar glidande medelvärde (som väl är det bästa, eller minst dåliga, måttet vi har idag på risken att en invånare bär på smittan).

Utifrån mitt perspektiv tycker jag det är fullt förståeligt att de oroas över detta, har man tagit till hårda och kostsamma åtgärder för att få epidemin under kontroll vill man ju inte låta det raseras av nån som haft en mycket slappare inställning. Bara gårdagens siffror i Norge vs Sverige stämmer ju till eftertanke:
Norge: 28 inlagda, 3 på IVA, inget dödsfall.
Sverige: 45 döda, hundratals på IVA
(Spanien hade 2 döda igår, som ytterligare jämförelse).
Och om man föredrar icke representativa nationella dödstal (som inte representerar risken för att resenären är smittad eller inte) så kan man ju inte vara intresserad av att (på riktigt) undvika smittade resenärer. Du kan absolut ha en åsikt om vilken metod som verkar mer logisk. Sverige fick in viruset på äldreboenden (främst i Stockholm) och tyvärr försämrade det våra dödstal. Men det talet är inte representativt för resenären från Örebro eller Malmö. Är man på riktigt oroad över smittan, men även vill ha igång resandet, är en fungerande testprocedur betydligt bättre än att gå på dödstalen (då stockholmarnas smittograd inte är representativt för resten av landet). Om man låter en frisk/immun resenär resa in i landet raseras ingenting. Om man låter alla resenärer från ett "säkert" land resa in riskerar man däremot att släppa in viruset.

Och vad får du för eftertanke av att jämföra ett land i lockdown med ett land som bara har lätta restriktioner? En lockdown ger naturligtvis färre smittade (och döda) initialt.

[UÄ] Coronatråden 4
Och om man föredrar icke representativa nationella dödstal (som inte representerar risken för att resenären är smittad eller inte) så kan man ju inte vara intresserad av att (på riktigt) undvika smittade resenärer. Du kan absolut ha en åsikt om vilken metod som verkar mer logisk. Sverige fick in viruset på äldreboenden (främst i Stockholm) och tyvärr försämrade det våra dödstal. Men det talet är inte representativt för resenären från Örebro eller Malmö. Är man på riktigt oroad över smittan, men även vill ha igång resandet, är en fungerande testprocedur betydligt bättre än att gå på dödstalen (då stockholmarnas smittograd inte är representativt för resten av landet). Om man låter en frisk/immun resenär resa in i landet raseras ingenting. Om man låter alla resenärer från ett "säkert" land resa in riskerar man däremot att släppa in viruset.

Och vad får du för eftertanke av att jämföra ett land i lockdown med ett land som bara har lätta restriktioner? En lockdown ger naturligtvis färre smittade (och döda) initialt.
Självklart vore en testprocedur bättre, men är det praktiskt genomförbart? Se på Greklands approach, test vid ankomst, är det negativt blir det ändå en veckas karantän för säkerhets skull eftersom du kan bära på smittan utan att testet visar det.
Så i praktiken återstår statistiska mått, och det är väl det de använder när de bedömer risken för olika länder.

Och varför tjatar du om de som initialt dog på Sthlms äldreboenden? Det är dödstalen idag (de senaste sju dagarna) som vi toppar, andra länder har kraftigt fått ner detta, medan vi harvar vidare på en relativt hög nivå. Det är ju där risken syns.
Som sades i TV i morse, det är detta tal vi måste få ner om vi ska ”släppas in i klubben”. Det spelar ingen roll om vi tycker annorlunda.

[UÄ] Coronatråden 4
Självklart vore en testprocedur bättre, men är det praktiskt genomförbart? Se på Greklands approach, test vid ankomst, är det negativt blir det ändå en veckas karantän för säkerhets skull eftersom du kan bära på smittan utan att testet visar det.
Så i praktiken återstår statistiska mått, och det är väl det de använder när de bedömer risken för olika länder.

Och varför tjatar du om de som initialt dog på Sthlms äldreboenden? Det är dödstalen idag (de senaste sju dagarna) som vi toppar, andra länder har kraftigt fått ner detta, medan vi harvar vidare på en relativt hög nivå. Det är ju där risken syns.
Som sades i TV i morse, det är detta tal vi måste få ner om vi ska ”släppas in i klubben”. Det spelar ingen roll om vi tycker annorlunda.
Och i praktiken är det fortfarande väldigt trubbigt att använda nationell statistik. Om man vill göra det praktiskt genomförbart genomför man det. Om man vill. En snabbt och pålitligt test visar om du är sjuk eller frisk (eller immun). Stanna hemma eller åk iväg. Om man kommer överens inom tex Europa kan man utfärda ett (tidsbegränsat) certifikat som gäller från avresa.

Jag "tjatar" om det för att fokuset på dödstal varit väldigt viktigt i kritiken mot Sveriges "dåliga" strategi (jmf med klubben Norge/Danmarks "lyckade" strategi). Så, om vi får ner veckans dödstal kommer Norge och Danmark (som är långt efter i immunitetsgrad) att betrakta (hela) Sverige som säkrare (trots en högre grad av immunitet)? Eller kommer Danmark bara att ta emot skåningar (med okänd smittograd)? De vill ju inte ha stockholmare. Är det en smart strategi? Det tycker inte jag.

Och varför tjatar (jämför) du rakt av siffror mellan ett land med softa restriktioner och ett land i lockdown? Vad ger det för eftertankar?

[UÄ] Coronatråden 4
Inget land strävar efter immunitet, så det är ganska meningslöst att fokusera på det. Det som nu visar sig betyda något internationellt är till vilken grad man fått kontroll på smittan. Där utmärker sig Sverige negativt, och det kommer troligen få konsekvenser för vår möjlighet att röra oss och i förlängningen även ekonomin. Då spelar det liksom ingen roll att komma och säga ”vi har softa restriktioner”, då det kanske är anledningen till att man utmärker sig negativt.

F.ö. en väldigt intressant intervju med Frode Forland i P4 Extra idag. Bl.a. om ev ”andra våg” och hur man kan hantera en sådan, men även kring hur de resonerade när det gällde att ta kontroll över smittan.

[UÄ] Coronatråden 4
Hur långt efter Sverige kan Norge och Danmark ligga i immunitetsgrad? 3,7%, 4,2%, 7,3%? Eller ligger de 40% efter?

Hur långt efter oss ligger de, BFS?

[UÄ] Coronatråden 4
Take it easy. Ni är alltför uppskruvade och påverkade av våra korkade media. Chill out och tänk efter lite själva. I sommar blir det en lång Roadtrip i Swe, med camping osv. Ska bli så kul !! :cool:

[UÄ] Coronatråden 4
Inget land strävar efter immunitet, så det är ganska meningslöst att fokusera på det. Det som nu visar sig betyda något internationellt är till vilken grad man fått kontroll på smittan. Där utmärker sig Sverige negativt, och det kommer troligen få konsekvenser för vår möjlighet att röra oss och i förlängningen även ekonomin. Då spelar det liksom ingen roll att komma och säga ”vi har softa restriktioner”, då det kanske är anledningen till att man utmärker sig negativt.

F.ö. en väldigt intressant intervju med Frode Forland i P4 Extra idag. Bl.a. om ev ”andra våg” och hur man kan hantera en sådan, men även kring hur de resonerade när det gällde att ta kontroll över smittan.
Jag fokuserar inte på immuniteten. Jag säger dock att det är en faktor i smittspridningen. Och det (hur bra smittspridare människor är) borde vara intressant även i ett internationellt perspektiv, eller? Om jag vore ett land skulle jag vilja ha resenärer som inte hade virus, alt var immuna. Och eftersom andra länder (som har gjort allt rätt) börjar öppna upp (dvs närmar sig Sverige, som gjort allt dåligt) måste man väl anta att mindre restriktioner är bättre? Storbritannien öppnar nu upp, trots experternas varningar. Så, mindre restriktioner verkar uppskattas av fler än svenskar.

Jag har inte hört den så det kan jag inte kommentera. Inga eftertankar om att jämföra dödstal mellan länder med helt olika strategier fick jag heller.

[UÄ] Coronatråden 4
Hur långt efter Sverige kan Norge och Danmark ligga i immunitetsgrad? 3,7%, 4,2%, 7,3%? Eller ligger de 40% efter?

Hur långt efter oss ligger de, BFS?
Jag vet inte. Vet du? När det börjar testas kan man få en mer exakt bild av det. Vilka tror du har större chans att utveckla immunitet, de som utsatts för viruset eller de som inte utsatts för viruset?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vet inte. Vet du? När det börjar testas kan man få en mer exakt bild av det. Vilka tror du har större chans att utveckla immunitet, de som utsatts för viruset eller de som inte utsatts för viruset?
Du påstår att Norge och Danmark ligger långt efter oss i immunitetsgrad. Jag tyckte detta lät intressant, och lovande (för oss svenskar). Så hur långt efter oss ligger de?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag fokuserar inte på immuniteten. Jag säger dock att det är en faktor i smittspridningen. Och det (hur bra smittspridare människor är) borde vara intressant även i ett internationellt perspektiv, eller? Om jag vore ett land skulle jag vilja ha resenärer som inte hade virus, alt var immuna. Och eftersom andra länder (som har gjort allt rätt) börjar öppna upp (dvs närmar sig Sverige, som gjort allt dåligt) måste man väl anta att mindre restriktioner är bättre? Storbritannien öppnar nu upp, trots experternas varningar. Så, mindre restriktioner verkar uppskattas av fler än svenskar.

Jag har inte hört den så det kan jag inte kommentera. Inga eftertankar om att jämföra dödstal mellan länder med helt olika strategier fick jag heller.
Det är inte för att efterlikna Sverige de öppnar upp, utan för att de nu fått kontroll. Självklart vill man inte ha restriktioner, så det är klart att de öppnar upp när de tycker att de kan göra det. Storbritannien kanske gör det för tidigt.

Många av dessa länder hade en hög smittspridning i början, men satte in åtgärder för att slå ner det. Deras strategi har varit att hålla dödstalen låga. Sverige valde från början att lämna halvöppet, bara se till att sjukvården klarade trycket, men i övrigt låta smittan sprida sig med följd att många dött i förtid. I hopp om att snabbt nå nån slags immunitet, samt skona ekonomin. Och dessutom med ett chansartat antagande att alla kommer drabbas lika hårt i slutändan.
Nu visar det sig att immuniteten trots allt är långt borta. Sverige har dessutom fortfarande internationellt sett en hög smittspridning, medan många andra länder har låg smittspridning. Detta får till följd att vi stängs ute, dvs även vår ekonomi kan komma att drabbas av detta. Och ovanpå detta kommer nu rapporter om att vaccin kan vara färdigt ganska snart. Samt att flera länder bevisat att det går att ta kontroll över ett utbrott, dvs ev "andra vågor" kommer kunna hanteras (bl.a. om detta talade Forland). Dvs det mesta som vi trodde kommer att "gynna oss" längre fram verkar inte slå in. Olika strategier har visat sig vara olika framgångsrika, och allt mer tyder på att Sveriges chansning att "ta smällen" direkt inte gick hem.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är inte för att efterlikna Sverige de öppnar upp, utan för att de nu fått kontroll. Självklart vill man inte ha restriktioner, så det är klart att de öppnar upp när de tycker att de kan göra det. Storbritannien kanske gör det för tidigt.

Många av dessa länder hade en hög smittspridning i början, men satte in åtgärder för att slå ner det. Deras strategi har varit att hålla dödstalen låga. Sverige valde från början att lämna halvöppet, bara se till att sjukvården klarade trycket, men i övrigt låta smittan sprida sig med följd att många dött i förtid. I hopp om att snabbt nå nån slags immunitet, samt skona ekonomin. Och dessutom med ett chansartat antagande att alla kommer drabbas lika hårt i slutändan.
Nu visar det sig att immuniteten trots allt är långt borta. Sverige har dessutom fortfarande internationellt sett en hög smittspridning, medan många andra länder har låg smittspridning. Detta får till följd att vi stängs ute, dvs även vår ekonomi kan komma att drabbas av detta. Och ovanpå detta kommer nu rapporter om att vaccin kan vara färdigt ganska snart. Samt att flera länder bevisat att det går att ta kontroll över ett utbrott, dvs ev "andra vågor" kommer kunna hanteras (bl.a. om detta talade Forland). Dvs det mesta som vi trodde kommer att "gynna oss" längre fram verkar inte slå in. Olika strategier har visat sig vara olika framgångsrika, och allt mer tyder på att Sveriges chansning att "ta smällen" direkt inte gick hem.

Har du betalt för att vara så negativ?

[UÄ] Coronatråden 4
Har läst tråden sporadiskt. Men är lite förvånad. Är det någon som på fullt allvar tycker myndigheterna hanterat pandemin väl?
Har de överhuvudtaget hanterat den?

Mitt bestämda intryck är att förutom sjukvården har ingen gjort någonting annat än vara motvalls och komma med lite vaga rekommendationer.
Sätta sportlovsfirare i karantän? ”Onödigt”
Inreseförbud? ”fungerar inte”
Smittspåra? ”Ingen idé”
Testa så många som möjligt? ”Onödigt nu”
Testa sjukvårdspersonal? ”Jo, men hoppsan det går inte så bra”

Kontentan är ett läge där vi sannolikt har haft några fler sjuka och har något bättre immunitet. Men väsentligt fler har avlidit och det är mer sannolikt att smittspridningen tar fart här än i länder som fått ned smittspridningen och nu spårar aktivt.

Faktum är att det finns en sak svenska myndigheter och regeringspartier har gjort: Resignerat.
Förmodligen för att man visste att beredskapen var noll. Bästa sättet att skyla över detta är att välja en strategi som inte kräver vare sig utrustning eller kompetens.

Och nu kämpar man desperat för att undvika granskning och skuld. För nog finns de som genomskådar den bråddjupa inkompetensen som nu blivit mer uppenbar än normalt.

Det är inte utan att man skäms för att vara svensk. Igen.

[UÄ] Coronatråden 4
Du påstår att Norge och Danmark ligger långt efter oss i immunitetsgrad. Jag tyckte detta lät intressant, och lovande (för oss svenskar). Så hur långt efter oss ligger de?
De torde göra det eftersom de haft en lockdown (medans Sverige inte haft det). Då sprids inte viruset lika mycket. Det är iaf erfarenheterna av andra virus. Om man låter det spridas får man också immunitet. Du har kanske en annan erfarenhet? Men återigen, eftersom det inte testats tillräckligt har jag inga tillförlitliga siffror.

[UÄ] Coronatråden 4

Men de har inte kontroll i Storbritannien. Iaf inte enligt deras experter. Ändå ska de (handlingskraftiga politikerna) öppna upp. Det är ett politiskt beslut. Så nog verkar det finnas fördelar med att inte stänga ner.

Ja, Sverige valde att inte göra en (kostsam) lockdown. Man räknade med att man skulle klara vårdbehovet utan en lockdown. Vilket man också lyckades med. Man lyckades dock inte hålla smittan utanför många äldreboenden (som inte hade en organisation för det). Andra länder trampade hårt på bromsen (vissa av dem lyckades inte bättre än Sverige ändå). Ja, Sverige har en "hög" smittspridning. För vi har inte en lockdown. Andra länder har en lägre smittspridning, för de har/haft en lockdown. Det är inte helt överraskande. Och om det snabbt kommer fram ett fungerande vaccin är det ju jättebra. Men det är sällan det lyckas så bra och så snabbt. Kanske är detta undantaget? Vi får se. Jag skulle inte basera en strategi på förhoppningar om nåt osannolikt. Blir det några biverkningar så är det väl Tegnells fel det också. Allt mer tyder på att Sverige valt fel strategi? Vi har inte stängt ner. Vi har fortsatt som vanligt (fast med ganska softa restriktioner). Nåt som andra länder också vill (fast såklart utan att förknippas med Sverige, som gjort allt fel). Vaccinet är inte här på ett bra tag, så att ta med det i din analys är inte speciellt seriöst. Jag tycker det är ganska tidigt att förutspå vad som är rätt och fel i detta skede. Det som att tvärsäkert säga vem som vinner touren, efter andra etappen.

[UÄ] Coronatråden 4
Har läst tråden sporadiskt. Men är lite förvånad. Är det någon som på fullt allvar tycker myndigheterna hanterat pandemin väl?
Har de överhuvudtaget hanterat den?

Mitt bestämda intryck är att förutom sjukvården har ingen gjort någonting annat än vara motvalls och komma med lite vaga rekommendationer.
Sätta sportlovsfirare i karantän? ”Onödigt”
Inreseförbud? ”fungerar inte”
Smittspåra? ”Ingen idé”
Testa så många som möjligt? ”Onödigt nu”
Testa sjukvårdspersonal? ”Jo, men hoppsan det går inte så bra”

Kontentan är ett läge där vi sannolikt har haft några fler sjuka och har något bättre immunitet. Men väsentligt fler har avlidit och det är mer sannolikt att smittspridningen tar fart här än i länder som fått ned smittspridningen och nu spårar aktivt.

Faktum är att det finns en sak svenska myndigheter och regeringspartier har gjort: Resignerat.
Förmodligen för att man visste att beredskapen var noll. Bästa sättet att skyla över detta är att välja en strategi som inte kräver vare sig utrustning eller kompetens.

Och nu kämpar man desperat för att undvika granskning och skuld. För nog finns de som genomskådar den bråddjupa inkompetensen som nu blivit mer uppenbar än normalt.

Det är inte utan att man skäms för att vara svensk. Igen.
Du skulle naturligtvis varit chef för FHM. Då hade vi sluppit skämmas.

• Gilla
Reactions: DH
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp