[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Ett antal tusen döda. Är det katastrofalt nog?
Okej, trodde inte frågan kunde missförstås (men jag underskattade din "positiva seriositet"). Jag försöker igen: vad är skillnaden i strategi jämfört mellan Sverige och Danmark? Jag vet att du inte bryr dig om sportlovsresor och skillnader på äldreboenden. Så hur upplever danskar livet jmf med svenskar? Vad är den otroliga skillnaden?

[UÄ] Coronatråden 4
Nu ägnar du dig åt kreativ bokföring. Jag har skrivit att ditt sätt att skriva väcker sådana tankar, men jag har å andra sidan inte skrivit något av det andra du hävdar.
ooms vill bara ge mer fakta till denna seriösa diskussion.

[UÄ] Coronatråden 4
"Vågade godkänna"? Oj, det var verkligen modigt.

Godkännandet hade i princip ingen risk för polismyndigheten eller beslutsfattaren. Det går lätt att pudla ur genom en "oj, vi trodde inte de skulle bli så många, och det är arrangörens ansvar". Vilket är precis vad som sker.

Vad tror du å andra sidan hade hänt om de nekat? Nej, just det.

Att godkänna var fegt. Enda raka under rådande omständigheter hade varit att neka, och sedan upphäva eventuella spontana demonstrationer.
Det var fegt att godkänna nåt som är tillåtet? :) Rätt sak är alltså att göra tvärt om. Det är tillåtet att samlas 50 personer så man borde ha förbjudit det, för att det är fegt att "play by the book".

[UÄ] Coronatråden 4
Det var fegt att godkänna nåt som är tillåtet? :) Rätt sak är alltså att göra tvärt om. Det är tillåtet att samlas 50 personer så man borde ha förbjudit det, för att det är fegt att "play by the book".
Det var *ingen* som trodde att deltagarantalet skulle stanna på 50 pers. Det förstår du också.

(Det har skrivits en del om det i media. Den enda som hävdar att de inte hade en aning om vad som skulle hända är arrangören, och trovärdigheten där är väl extremt tveksam.)

Edit: Och "tillåtet" är som sagt en bedömningsfråga. Det är polisens uppgift att bedöma ansökan och huruvida manifestation kan genomföras utan problem. I det här läget är det som sagt helt uppenbart att det finns risk för att "sprida farsot" och då skulle man nekat.

Och vid närmare eftertanke skulle jag fasen inte svarat dig. För det känns som sagt som att du mer är ute efter att vara motvalls och argumentera för argumenterandets skull. Baserat på det vis du väljer valda delar i inlägg utan att bemöta annat. Har du inget bättre för dig?

Edit 2: Kolla, nu hittade jag knappen för ignorera medlem. Nice! :)

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror den gode Wolfgang är nåt på spåren här...
Ja, här är jag beredd att hålla med. Sen tycker jag att det är fel att säga att tjänstemännen som följt reglerna har gjort fel. De kan bli åtalade eller avskedade om de bryter mot reglerna. Däremot borde regeringen i detta läge kunnat ge dem ett carte blanche inom ramen för att säkra samhället mot pandemin. Typ att höja gränsen för direktupphandling, att vara tydliga med att de får frångå avgränsningar/regelverk om det kan motiveras av situationen osv.

Dock viktigt att ändå hitta en balans där man håller koll så att vi inte plötsligt har krattat manegen för korruption och förskingring.

[UÄ] Coronatråden 4

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Det var *ingen* som trodde att deltagarantalet skulle stanna på 50 pers. Det förstår du också.

(Det har skrivits en del om det i media. Den enda som hävdar att de inte hade en aning om vad som skulle hända är arrangören, och trovärdigheten där är väl extremt tveksam.)

Edit: Och "tillåtet" är som sagt en bedömningsfråga. Det är polisens uppgift att bedöma ansökan och huruvida manifestation kan genomföras utan problem. I det här läget är det som sagt helt uppenbart att det finns risk för att "sprida farsot" och då skulle man nekat.

Och vid närmare eftertanke skulle jag fasen inte svarat dig. För det känns som sagt som att du mer är ute efter att vara motvalls och argumentera för argumenterandets skull. Baserat på det vis du väljer valda delar i inlägg utan att bemöta annat. Har du inget bättre för dig?

Edit 2: Kolla, nu hittade jag knappen för ignorera medlem. Nice! :)
Fast om du ansöker om en sammankomst för 49 personer så måste polisen godkänna det. Det är nämligen tillåtet att ha en sammankomst för 49 personer. Polisen kan inte anta saker, inte ens självklara saker. Tycker du att myndigheterna ska tolka din ansökan när du ansöker om ett tillstånd du har laglig rätt till? Det tycker inte jag. Men det lär du inte heller svara på.

[UÄ] Coronatråden 4
Och nu har man släppt på reserestriktionerna. Jag vill absolut ut och resa till bland annat Järvsö och Åre, men det känns helt tokigt med tanke på att utvecklingen just nu är på väg åt fel håll.
Är det mer önsketänkande vi ser från svenska ”regeringen” och FHM? Avundsjuka på resten av världen som klarat att lugna ner smittan lite?

[UÄ] Coronatråden 4
Självklart är svenskar, som inte haft nån lockdown, avundssjuka på länder som haft en lockdown.

[UÄ] Coronatråden 4
Moderstorhatt på:
För husfridens skull! Så släpper vi demonstrationer och deras tillstånd osv. De har inte direkt med det här att göra och blir lätt lite väl mycket politik. Ok?
Hatt av.

[UÄ] Coronatråden 4
Skönt 50pers gränsen och typ 2 meter corona gränns inte behövs längre i Sverige. Tänker på alla demonstrationer som ges tillstånd till.. edit/Oops såg nu det inte får nämnas. Sorry

[UÄ] Coronatråden 4
Den där Corona-kommissionen, tydligen ska slutbetänkandet enligt förslag publiceras EFTER valet 2022? Om mer än två år alltså. Hur tänker man?

Det här landet...eller nej; den här regeringen alltså. Maken av feghet och brist på ansvar får man leta efter. Länge!

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror den gode Wolfgang är nåt på spåren här...
"Vi kan som myndighet inte göra saker där vi är på juridiskt osäker mark."
Det är ju en nackdel med lagar. Bryter man mot regler får man oftast ett straff. Och med tanke på dreven som går (om fel person petar sig i ansiktet) så är inte många villiga att bryta mot förordningar/lagar där det handlar om stora pengar. Även när man "gör rätt på pappret" ska man tydligen avgå. Dock är det alltid svårt med flera kockar. Stat och regioner.

[UÄ] Coronatråden 4
Den där Corona-kommissionen, tydligen ska slutbetänkandet enligt förslag publiceras EFTER valet 2022? Om mer än två år alltså. Hur tänker man?

Det här landet...eller nej; den här regeringen alltså. Maken av feghet och brist på ansvar får man leta efter. Länge!
Det här börjar bli lite väl mycket politik. Men jag tänker en kommission jämfört med en haverikommission. För estonia tex. 3år tog det ungefär. Att man tar ett par år sig för att utreda vad som hänt inom hela landet gällande något som fortfarande pågår. Fullt rimligt kan jag tycka.

[UÄ] Coronatråden 4
Och nu har man släppt på reserestriktionerna. Jag vill absolut ut och resa till bland annat Järvsö och Åre, men det känns helt tokigt med tanke på att utvecklingen just nu är på väg åt fel håll.
Är det mer önsketänkande vi ser från svenska ”regeringen” och FHM? Avundsjuka på resten av världen som klarat att lugna ner smittan lite?
Ja, det blir lite lustigt det här...
Tegnell kl 14: ”Vi ser en ökad smittspridning igen”
Löfven kl 15.30: ”Läget ser bättre ut, därför kan vi ta bort reserestriktionerna”

Det var ett väldigt krumbuktande när journalisterna ställde frågor kring detta på pressträffen. Helt uppenbart att det här är ett beslut man VILL ta. Man inser att det skulle kosta för mycket politiskt att hålla stockholmarna instängda i sina lägenheter över sommaren.
Jag blir inte förvånad om vi ser stigande kurvor i stora delar av landet lagom till industrisemestern drar igång.

[UÄ] Coronatråden 4
Det här börjar bli lite väl mycket politik. Men jag tänker en kommission jämfört med en haverikommission. För estonia tex. 3år tog det ungefär. Att man tar ett par år sig för att utreda vad som hänt inom hela landet gällande något som fortfarande pågår. Fullt rimligt kan jag tycka.
Fast då behövs två kommissioner eller ett temporärt snabbspår inom den stora. Det behöver helt klart utredas om responsen hitintills varit rätt eller om kursändring behövs. Den behövs i så fall i närtid.

Och även om man behöver två år på sig är det rimligt att betänkandet ska publiceras FÖRE valet. Väljarna bör få rapporten som underlag inför ställningstagande kring vem som ska representera ens åsikter nästa period?

Och den åsikten hade jag haft oavsett regeringsparti. Det handlar om att ta ansvar för och konsekvenserna av ens agerande.

[UÄ] Coronatråden 4
Fast då behövs två kommissioner eller ett temporärt snabbspår inom den stora. Det behöver helt klart utredas om responsen hitintills varit rätt eller om kursändring behövs. Den behövs i så fall i närtid.

Och även om man behöver två år på sig är det rimligt att betänkandet ska publiceras FÖRE valet. Väljarna bör få rapporten som underlag inför ställningstagande kring vem som ska representera en åsikter nästa period?
Möjligt så, jag förstår för lite i det stora hela för att kunna värdera det.. Men nu är vi inne på bara politik. Så vi släpper det där.

[UÄ] Coronatråden 4
Kan tillägga att i jakten på bra vård har jag servat ytterligare ett antal maskiner på sjukhus i västernorrland denna veckan. För att kunna användas som respiratorer vid behov. Fortsätter självklart med denna kamp nästa vecka och veckan därefter osv.

[UÄ] Coronatråden 4
Möjligt så, jag förstår för lite i det stora hela för att kunna värdera det.. Men nu är vi inne på bara politik. Så vi släpper det där.
Nä, det är inte ett dugg politiskt. Kommission om hur man agerat under pandemin. Jag tycker det är kasst att beslutsfattare inte tar ansvar. Oavsett partifärg. Men det är väl inte mycket att debattera. Finns det någon som tycker det är bra med fleråriga utredningar finansierade av skattemedel? De ter sig oftast ofantligt ineffektiva.

[UÄ] Coronatråden 4

Och även om man behöver två år på sig är det rimligt att betänkandet ska publiceras FÖRE valet. Väljarna bör få rapporten som underlag inför ställningstagande kring vem som ska representera ens åsikter nästa period?

Och den åsikten hade jag haft oavsett regeringsparti. Det handlar om att ta ansvar för och konsekvenserna av ens agerande.
Rätta mig om jag har fel men har inte alla de vanliga partierna varit överens om hanteringen i stort?
I så fall handlar ju bara detta om vem som i efterhand FÅR det att se bäst ut. Det kommer givetvis de som passivt stödde lösningen göra snarare än de som ledde.
Känns I så fall inte direkt som något man bör basera sin röst på.

[UÄ] Coronatråden 4
Rätta mig om jag har fel men har inte alla de vanliga partierna varit överens om hanteringen i stort?
I så fall handlar ju bara detta om vem som i efterhand FÅR det att se bäst ut. Det kommer givetvis de som passivt stödde lösningen göra snarare än de som ledde.

Jag har uppfattat det så. Nu har de ju börjat tjabba lite om att det gjorts för lite och hit och dit. Men i mars upplevde jag att de var väldigt överens.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Nu i den inte så akuta fasen finns ju utrymme att dra politiska poänger på pandemin och ju mer det framstår som vi kanske valde fel linje desto mer kommer ju de som inte måste hålla fast vid linjen försöka fjärma sig från den. Detta helt oavsett sakförhållanden så klart.
(Därav "Det kommer givetvis de som passivt stödde lösningen göra snarare än de som ledde".)

[UÄ] Coronatråden 4
Det finns nåt som heter borgfred = utåt sett håller man ihop i ett akut krisläge. Behöver inte alls betyda att man är överens. Det är liksom inte läge att skapa en regeringskris då.

[UÄ] Coronatråden 4
Det finns nåt som heter borgfred = utåt sett håller man ihop i ett akut krisläge. Behöver inte alls betyda att man är överens. Det är liksom inte läge att skapa en regeringskris då.

Ja. Vet inte om det finns något som heter borgkrig men alltid annars måste man man ju som politiker i princip alltid kritisera allt som motståndarna gör. Nu lämnas väl borgfreden delvis känns det som.

[UÄ] Coronatråden 4
Som andra skrivit var det väl borgfred till stor del. Men under hela processen så uttrycktes det en hel del synpunkter. Så helt överens var de nog knappast.

[UÄ] Coronatråden 4
Man inser att det skulle kosta för mycket politiskt att hålla stockholmarna instängda i sina lägenheter över sommaren.

Ja. I exempelvis Uppsala, Sundsvall, Malmö, Göteborg eller andra små tätorter i Sverige bor ingen i lägenhet. Ingen har fritidshus någon annanstans i landet, ingen reser normalt sett någonstans.

[UÄ] Coronatråden 4
SvT:
Norge stoppar demonstrationer mot rasism

Myndigheterna i Norge stoppar planerade manifestationer i Oslo, Bergen och Trondheim på grund av coronaviruset. Syftet med manifestationerna var att stötta de demonstranter i USA som protesterar mot rasism och polisbrutalitet, rapporterar AP.

Anledningen är att max 50 personer får samlas i allmänna sammankomster i Norge.

Över 15 000 personer har uppgett att de planerade att delta i torsdagens demonstration i Oslo, enligt en av organisationerna bakom manifestationen.
Oj...kan man göra så? Använda regler och riktlinjer baserat på rådande läge och faktiskt sätta ner foten?
Som svensk trodde jag man mest bad folk att låta bli att samlas så många. Det brukar ju fungera utmärkt. :D

[UÄ] Coronatråden 4
Brukar gilla det du skriver ooms, men nu börjar du bli lite patetisk i ditt "Tegnellhat". Visst, mycket kunde gjorts bättre men vad som är bäst i långa loppet vet vi först längre fram i tiden.

[UÄ] Coronatråden 4
Haha, Tegnell fortsätter köra sitt eget race och trotsar WHO...
Tar för givet att du själv bär ansiktsmask när du nu äntligen får röra dig ute igen efter den egenvalda lockdown som du suttit i. För du har väl själv valt att följa alla kloka experters råd som du länkat till de senaste månaderna?!
?

[UÄ] Coronatråden 4
Tar för givet att du själv bär ansiktsmask när du nu äntligen får röra dig ute igen efter den egenvalda lockdown som du suttit i. För du har väl själv valt att följa alla kloka experters råd som du länkat till de senaste månaderna?!
?
Nä, det är klart jag inte gjort, även om min arbetsgivare försett mig med munskydd sedan i februari. Råden funkar ju bara om alla tvingas till det via regler med konsekvenser. Rådet "stanna hemma om du är sjuk" funkar ju bevisligen inte heller, för om alla hade gjort det hade smittspridningen varit nere på noll sedan länge.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är så här en urspårad tråd definieras? Som ett skepp som sjunker - fast tvärtom. Det blir bara råttorna som uthärdar och stannar kvar. Alla övriga har lämnat skeppet för länge sen.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, det är klart jag inte gjort, även om min arbetsgivare försett mig med munskydd sedan i februari. Råden funkar ju bara om alla tvingas till det via regler med konsekvenser. Rådet "stanna hemma om du är sjuk" funkar ju bevisligen inte heller, för om alla hade gjort det hade smittspridningen varit nere på noll sedan länge.

Varför gnäller du för om inte du själv väljer att leva efter dina vimsiga 22 överprästers förvirrade råd? Varför skulle någon göra det?

Nä - precis. Det handlar bara om att gnälla på andra. Ta eget ansvar för att utöva sin religon blev kanske opraktiskt, jobbigt och onödigt?

[UÄ] Coronatråden 4
Varför gnäller du för om inte du själv väljer att leva efter dina vimsiga 22 överprästers förvirrade råd? Varför skulle någon göra det?

Nä - precis. Det handlar bara om att gnälla på andra. Ta eget ansvar för att utöva sin religon blev kanske opraktiskt, jobbigt och onödigt?
Varför jag ”gnäller”? Därför att tusentals människor i Sverige dött i onödan. Om vi hade lyssnat på några av de experter, som du hånfullt kallar ”22 vimsiga överstepräster”, eller WHO:s rekommendationer för den del, i januari/februari hade antagligen merparten av dessa levt.
Men självklart hjälper det inte om en person gör det, det här handlar om samhället, inte individer. Men tänker man bara på sig själv blir det såklart svårt att förstå det.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Men självklart hjälper det inte om en person gör det, det här handlar om samhället, inte individer. Men tänker man bara på sig själv blir det såklart svårt att förstå det.
God morgon!
Så tänkte nog inte Greta T första fredagen utanför riksdagen....

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Varför jag ”gnäller”? Därför att tusentals människor i Sverige dött i onödan. Om vi hade lyssnat på några av de experter, som du hånfullt kallar ”22 vimsiga överstepräster”, i januari/februari hade antagligen merparten av dessa levt.

Tre stängda trådar, den fjärde på 86 sidor. Du har klagat dig igenom allihop. Och nu framkommer att du trots allt gör precis som alla andra. Bra där.

[UÄ] Coronatråden 4
Låt oss göra en kort tillbakablick, hur stämde modellera för hur många som skulle behöva IVA som presenterades för 7-9 veckor sedan. Skrämmande hur FHM felbedömde behovet?
Screenshot_2020-06-06 Can we trust Covid modelling More evidence from Sweden The Spectator.png
Screenshot_2020-06-06 Can we trust Covid modelling More evidence from Sweden The Spectator(1).png
Screenshot_2020-06-06 Can we trust Covid modelling More evidence from Sweden The Spectator(2).png

Svårt att se på sista bilden, så här är en större.
IVA_200603.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp