Och vips så dyker otrevlig ton och förminskning upp igen. Kul!
Vad har sagts i tråden som är populism? Eftersom du tycker dig har bättre vokabulär kanske du kan förklara? Jag har sett två sidor i debatten där jag tycker att både jag och ooms till stor del försökt visa att vi bildat oss egna uppfattningar och läst på. Det är rätt dålig stil att då försöka hävda att vi "vädrar populistiska åsikter".
Kan du byta ton eller fiskar du också efter att bli ignorerad?
Eftersom vi har mycket högre överdödlighet i Sverige än i kringliggande länder så måste dödsfallen klassas som onödiga. Vi hade kunnat förhindra ett antal av dessa med fler åtgärder (de som ooms listade).
Eller är din tes att våra äldre är i så pass mycket sämre skick och vården så pass dålig att de garanterat hade dött i närtid ändå? Då får du allt visa på lite stöd för den tesen, för jag har svårt att tro att vi överlag är så pass mycket sämre på äldrevård än kringliggande länder.
Har den inte? Är det dokumenterat någonstans att vår överdödlighet bara består i äldre? Sist jag läste var majoriteten över 70, men det innebär fortfarande att det är ett antal hundra yngre personer som dött i onödan. Hade det varit din familjemedlem eller nära vän kanske du inte hade uttryckt dig så krasst?
Sedan avslutningsvis så undrar jag lite hur observant man är om man inleder meningen ovan med "Den så kallade". Du anser alltså på fullt allvar att svenska politiker och myndigheter hanterat situationen med snabb respons och effektiva åtgärder? På riktigt?
Nu vet jag inte hur ni brukar argumentera, men det hade ju kanske varit mer givande om den som fick replik själv hade svarat så kanske diskussionen hade kunnat hålla någon så när nivå.
Men eftersom du verkar ha gjort dig till sekundant för Ooms så får vi väl se om du kanske är bättre rustad att svara på den ursprungliga frågan, jag undrade nämligen vilka de nödvändiga dödsfallen var när han tog upp åldringarna som dött som onödiga dödsfall.
Här får jag då den inte alls laddade påståendet att jag ägnar mig åt populism, så det var din polare Ooms som introducerade det, inte jag. Sen citerar han att jag använt något slitet argument ”de skulle dött ändå” med minst sagt hyfsat hög svansföring.
Jag kan svårligen ägna mig åt någon populism då mina åsikter är mina egna och jag är definitivt inte ute efter att ta parti för någon sida, dvs det finns inga förutsättningar för populism, så missbruka inte ordet.
Den dåliga tonen tycker jag att du bidrar med alldeles utmärkt själv så den behöver nog inte bättras på från mig, och huruvida jag blir ignorerad eller inte av personer som ändå inte svara på tilltal i en tråd tror jag gör föga skillnad, tystnaden är ju lixom densamma. Du får gärna peka ut vart jag skulle ha sagt att någon som du identifierar som ”vi” vädrar populistiska åsikter.
När det gäller förminskning så tycker jag du illustrerar den med bravur när du exemplifierar hur du och Ooms har läst på och skapat er en egen uppfattning, till skillnad från vilka andra? Är det så att du kanske syftar till att förminska någon som du anser ha gjort på något annat sätt?
I ett ögonblick så råkade Ooms faktiskt själv nämna det som kan vara relevant, att gamlingar dör ganska frekvent även i andra länder, det finns ju faktisk en hel del fakta på området, så med en bred smittspridning så kommer ju antalet att följa utvecklingen av smittan. Så i den kontexten undrar jag åter igen, vilka är de nödvändiga dödsfallen om alla statistiskt relevanta (gamla som dör) är onödiga?
Nu är det inte en personlig tes jag presenterar och kanske därför det inte blir så religiöst för mig heller, Ja Sverige har en hög andel riktigt sjuka åldringar på hem, de ligger där och väntar på döden. Om man inte varit helt blind för vad som rapporterats om tillståndet på dessa typer av boenden/hem i media de senaste decennierna så kommer det knappast som en chock att det brister som finns kommer att få följder i en krissituation.
Nu är ju detta som sagt inte bara min tes så om du vill förkovra dig i vårdens förfall så kan du ju börja med Lex Sarah och fortsätta 20år framåt till nutid.
Att du sen börjar diskutera överdödlighet är ju bara lustigt för det finns ju ingen som helst uniform metod för rapportering som gör att vi ens kan fundera på att titta på överdödlighet, dessutom är tidsspannet alldeles för kort för att den data som finns skulle kunna ge en relevant bild av situationen. Tänk om det på något outgrundligt sätt blir så att det dör 88.000 människor igår när det är dags att göra bokslut, har Corona då varit orsak till att rädda livet på 1000 personer?
Nu efter att ha försökt att sakligt bemöta ditt inlägg så undrar jag faktiskt om det ens är mitt inlägg du kommenterat, dels för att jag inte har argumenterat med dig och dels för att du ägnar dig åt citering och referenser som inte ens finns. För inte heller din slutkläm där du försöker lägga ord i min mun har heller någon verklighetsförankring, men du skall ändå få ett svar.
Nej som all vet som läst inlägg jag gjort i ämnet så har jag den yttersta respekt för alla enskilda människoöden och de anhöriga som lidit, däremot så har jag hela tiden trott att men den strategi som Sverige har valt kommer att kosta 10.000 människoliv +-5.000 beroende på hur vården klarar uppgiften. Dessa liv tycker jag personligen är ett proportionerligt antal med tanke på vilka andra möjligheter som fanns vid handen när besluten skulle fattas, jag tänker inte dela in dem i nödvändiga vs onödiga, utan ser det rent krasst som att dessa människor klarar vi av att rädda med de resurser vi har utan att priset blir för högt.
Men jag ser fortfarande fram emot hur ”er” uppdelning fungerar, och i fortsättningen går det bra att adressera mig som en person då jag inte tillhör någon grupp, falang eller politisk rörelse.
P.S. Om det var så jobbigt att läsa mitt inlägg med språkliga pekpinnar, så kan det ju vara bra att inte själv använda åsikter om min meningsbyggnad för att försöka skapa egna poänger. D.S.