[UÄ] Coronatråden 4
Äntligen ett vettigt svar, nej din logik flyger inte då den baserar sig på dina teser om vad som hade hänt om man hade gjort på ett annat sätt, spridningen av Covid-19 har med all önskvärd tydlighet visat att den inte tänker följa något på förhand bestämt mönster. Länder som gjort nästan exakt samma sak har fått helt olika resultat, så tvilling jämförelser är värdelösa.
Ja, eftersom ni introducerar begreppet onödiga dödsfall, då måste ni väl funderat på hur många de nödvändiga är. Annars blir det just populism i ordets rätta bemärkelse, man tar parti emot med försvaret, hade ni bara gjort så där istället så hade färre dött.
Hur många som dött i Sverige under ett antal månader är ganska ointressant under en pandemi, det intressanta är ju hur många som inte skulle dött i vanliga fall dog innan smittan stoppades, om man vänder blicken utåt så kan man ganska snabbt konstatera att covid-19 är inte ens klart med sitt första varv runt jorden och farten det sprids med har inte direkt avtagit.
Men en sak skall jag ge dig, argumentation är inget som ligger för dig då du konsekvent underlåter dig att svara på frågor lika konsekvent som du försöker lägga ord i munnen på andra.
Jag är inte heller övertygad att vi gjort allt för att stoppa smittan, jag varesig tror eller hoppas att det varit planen, utan att det just handlade om att se till att konsekvenserna av smittspridningen inte ledde till total härdsmälta i vården i synnerhet och i samhället i allmänhet.
Då du inte vill redovisa fakta för dina teser eller ens bemöda dig med att svara på frågeställningen som initialt diskuterades när du bjöd in dig själv i samtalet så kan det vara lika bra att jag drabbas av att bli ignorerad, så riskerar ju ingen av oss att bli upplyst.
Jag ska försöka vara koncis för allas skull.
Min tes är (återigen) att det fanns ett antal åtgärder på bordet (enligt både WHO och inhemsk expertis) som FHM vägrade använda. Jag avser inte i långbänk redovisa dessa eller presentera fakta eller studier som supportrar dem. Mer från mig angående FHM och dessa åtgärder finns bakåt i tråden.
Angående "nödvändiga dödsfall" och senare "bokslut" så anser jag att det är tomma argument som försöker avvisa skuld eller förskjuta denna i tiden. Jag tycker inte att det finns "nödvändiga" dödsfall. Vi har en skyldighet att göra vad vi kan för att rädda liv oavsett ålder eller skick. Jag har äldre föräldrar som jag inte skulle "skriva av" bara för att de blir skröpligare. Jag köper inte heller att alla som avlidit var i så pass dåligt skick att de saknar livskvalitet och skulle dö när som helst ändå. Det är din tes, och den får du i så fall belägga för att övertyga mig. Att vården är eftersatt bevisar inte den tesen.
Jag förstår inte vad du/ni som försvarar FHM egentligen vill framföra?
Menar du att FHM har gjort vad de kunnat och agerat resolut?
Att en ny sjukdom är oförutsägbar innebär att man borde vara försiktig. Försiktighetsprincipen är rätt bra.
Följande stiliserade händelseförlopp visar dock att den principen är inget FHM nyttjar: "Covid kommer inte hit" -> "Kommer den kan vi stoppa den" -> "Man blir inte smittad i alperna" -> "Oj, det blev man visst, men man smittar inte hemma." -> "Oj, det gjorde man visst. Men nu är den här så det finns inte så mycket vi kan göra" -> "Munskydd? Frågar ni om det igen? Nej, det är inget för oss".
Det tycker jag som man med högre vetenskaplig utbildning är en mindre katastrof. Grannländer, studier, inhemska och internationella experter stöttar min inställning, så jag känner mig ganska trygg i den.
Nu blev det kanske inte så koncist ändå - ber om ursäkt. Om jag inte svara på diverse citeringar av mitt inlägg så kommer det sannolikt bero på att jag är rätt trött på och ointresserad av argumenterande för argumenterandets skull. Och det är lite för mycket av det i den här tråden.