[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Äntligen ett vettigt svar, nej din logik flyger inte då den baserar sig på dina teser om vad som hade hänt om man hade gjort på ett annat sätt, spridningen av Covid-19 har med all önskvärd tydlighet visat att den inte tänker följa något på förhand bestämt mönster. Länder som gjort nästan exakt samma sak har fått helt olika resultat, så tvilling jämförelser är värdelösa.

Ja, eftersom ni introducerar begreppet onödiga dödsfall, då måste ni väl funderat på hur många de nödvändiga är. Annars blir det just populism i ordets rätta bemärkelse, man tar parti emot med försvaret, hade ni bara gjort så där istället så hade färre dött.

Hur många som dött i Sverige under ett antal månader är ganska ointressant under en pandemi, det intressanta är ju hur många som inte skulle dött i vanliga fall dog innan smittan stoppades, om man vänder blicken utåt så kan man ganska snabbt konstatera att covid-19 är inte ens klart med sitt första varv runt jorden och farten det sprids med har inte direkt avtagit.

Men en sak skall jag ge dig, argumentation är inget som ligger för dig då du konsekvent underlåter dig att svara på frågor lika konsekvent som du försöker lägga ord i munnen på andra.

Jag är inte heller övertygad att vi gjort allt för att stoppa smittan, jag varesig tror eller hoppas att det varit planen, utan att det just handlade om att se till att konsekvenserna av smittspridningen inte ledde till total härdsmälta i vården i synnerhet och i samhället i allmänhet.

Då du inte vill redovisa fakta för dina teser eller ens bemöda dig med att svara på frågeställningen som initialt diskuterades när du bjöd in dig själv i samtalet så kan det vara lika bra att jag drabbas av att bli ignorerad, så riskerar ju ingen av oss att bli upplyst.

Jag ska försöka vara koncis för allas skull.

Min tes är (återigen) att det fanns ett antal åtgärder på bordet (enligt både WHO och inhemsk expertis) som FHM vägrade använda. Jag avser inte i långbänk redovisa dessa eller presentera fakta eller studier som supportrar dem. Mer från mig angående FHM och dessa åtgärder finns bakåt i tråden.

Angående "nödvändiga dödsfall" och senare "bokslut" så anser jag att det är tomma argument som försöker avvisa skuld eller förskjuta denna i tiden. Jag tycker inte att det finns "nödvändiga" dödsfall. Vi har en skyldighet att göra vad vi kan för att rädda liv oavsett ålder eller skick. Jag har äldre föräldrar som jag inte skulle "skriva av" bara för att de blir skröpligare. Jag köper inte heller att alla som avlidit var i så pass dåligt skick att de saknar livskvalitet och skulle dö när som helst ändå. Det är din tes, och den får du i så fall belägga för att övertyga mig. Att vården är eftersatt bevisar inte den tesen.

Jag förstår inte vad du/ni som försvarar FHM egentligen vill framföra?
Menar du att FHM har gjort vad de kunnat och agerat resolut?

Att en ny sjukdom är oförutsägbar innebär att man borde vara försiktig. Försiktighetsprincipen är rätt bra.

Följande stiliserade händelseförlopp visar dock att den principen är inget FHM nyttjar: "Covid kommer inte hit" -> "Kommer den kan vi stoppa den" -> "Man blir inte smittad i alperna" -> "Oj, det blev man visst, men man smittar inte hemma." -> "Oj, det gjorde man visst. Men nu är den här så det finns inte så mycket vi kan göra" -> "Munskydd? Frågar ni om det igen? Nej, det är inget för oss".

Det tycker jag som man med högre vetenskaplig utbildning är en mindre katastrof. Grannländer, studier, inhemska och internationella experter stöttar min inställning, så jag känner mig ganska trygg i den.

Nu blev det kanske inte så koncist ändå - ber om ursäkt. Om jag inte svara på diverse citeringar av mitt inlägg så kommer det sannolikt bero på att jag är rätt trött på och ointresserad av argumenterande för argumenterandets skull. Och det är lite för mycket av det i den här tråden.

[UÄ] Coronatråden 4
"Jag avser inte i långbänk redovisa dessa eller presentera fakta eller studier som supportrar dem [min tes]."
och senare:
"Det är din tes, och den får du i så fall belägga för att övertyga mig."
#görsomjagsägerintesomjaggör

"Att en ny sjukdom är oförutsägbar innebär att man borde vara försiktig. Försiktighetsprincipen är rätt bra."
Det kommer i stort sett varningar om nya virus varje år. Vi ska kanske göra en lockdown varje år? För säkerhets skull.

"Det tycker jag som man med högre vetenskaplig utbildning är en mindre katastrof."
Fast ingen utbildning i virologi eller smittskydd? Nåja, du är ju en tvärsäker man, så det är ju liksom trumf.

"Grannländer, studier, inhemska och internationella experter stöttar min inställning, så jag känner mig ganska trygg i den."
Så, hur skiljer sig Sverige, Norge och Danmark åt? Vad är den katastrofala skillnaden som fått så katastrofala skillnader (förutom mello)? Har frågat det förr, men har inte fått nåt svar (jag vet att du läser detta, ooms).

[UÄ] Coronatråden 4
Min uppfattning är att en del har gått fel i Sverige. Det har dött för många. Och jag håller med om att det är fel att bara säga att dessa personer hade dött ändå inom ett par månader. Om man då "hela tiden" har tyckt att FMH, regeringen osv har gjort fel blir man såklart oerhört övertygad om att man själv haft rätt hela tiden. Varför stängde vi inte skolor, varför gjordes inte ditten och datten. Samtidigt är min uppfattning att det finns en hel del slump eller saker som egentligen ingen kan förklara angående spridning och dödsfall. Någon kanske kan men med tanke på hur stora osäkerheter det verkar finnas angående dödsfall och smitta verkar det väldigt svårt? Man hör teorier om allt möjligt. Jämfört med våra grannländer ser det illa ut. Det är dock inte så att vi har 100 grannländer som är så lika att man kan säga att vi är katastrofalt sämst. Storbritannien och Belgien har väl drabbats rätt illa? De har kört med rätt hård nedstängning? Det är väl rätt svårt att vara säker på vad som verkligen fungerar..

[UÄ] Coronatråden 4
Min uppfattning är att en del har gått fel i Sverige. Det har dött för många. Och jag håller med om att det är fel att bara säga att dessa personer hade dött ändå inom ett par månader. Om man då "hela tiden" har tyckt att FMH, regeringen osv har gjort fel blir man såklart oerhört övertygad om att man själv haft rätt hela tiden. Varför stängde vi inte skolor, varför gjordes inte ditten och datten. Samtidigt är min uppfattning att det finns en hel del slump eller saker som egentligen ingen kan förklara angående spridning och dödsfall. Någon kanske kan men med tanke på hur stora osäkerheter det verkar finnas angående dödsfall och smitta verkar det väldigt svårt? Man hör teorier om allt möjligt. Jämfört med våra grannländer ser det illa ut. Det är dock inte så att vi har 100 grannländer som är så lika att man kan säga att vi är katastrofalt sämst. Storbritannien och Belgien har väl drabbats rätt illa? De har kört med rätt hård nedstängning? Det är väl rätt svårt att vara säker på vad som verkligen fungerar..
Storbritannien körde dock med "vår" strategi i början, men gjorde sedan en total omsvängning. Då är det för sent, spridningen är så stor redan. Belgien vet jag inte, men tror att Nederländerna var liknande. Det som kännetecknar de länder det gått illa för är att man överrumplats (Italien, Spanien, Frankrike), underskattat faran och/eller agerat sent.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag ska försöka vara koncis för allas skull.

Eftersom min vädjan till att bli ignorerad tydligen ignoreras så blir det tydligen lite mer ping pong.

Min tes är (återigen) att det fanns ett antal åtgärder på bordet (enligt både WHO och inhemsk expertis) som FHM vägrade använda. Jag avser inte i långbänk redovisa dessa eller presentera fakta eller studier som supportrar dem. Mer från mig angående FHM och dessa åtgärder finns bakåt i tråden.

Jag tack ock lov, om det nu var så att ett land helt skulle styras av utländska instutioner och inhemsk expertis som välsignats av lekmän som inhämtat sin kunskap via en browser så kan vi ju avveckla en hel rad av myndigheter och statliga funktioner. Tänk vilka skattebesparingar man skulle kunna göra, när det skall fattas något viktigt beslut så kikar vi lite på hur Norge och Finland har gjort, frågar Nato och kör en FB omröstning så är vi i mål. Nja när man ändå betalar merparten av sin lön i skatt kanske man bör använda statligt avlönade forskare till något.

Angående "nödvändiga dödsfall" och senare "bokslut" så anser jag att det är tomma argument som försöker avvisa skuld eller förskjuta denna i tiden. Jag tycker inte att det finns "nödvändiga" dödsfall. Vi har en skyldighet att göra vad vi kan för att rädda liv oavsett ålder eller skick. Jag har äldre föräldrar som jag inte skulle "skriva av" bara för att de blir skröpligare. Jag köper inte heller att alla som avlidit var i så pass dåligt skick att de saknar livskvalitet och skulle dö när som helst ändå. Det är din tes, och den får du i så fall belägga för att övertyga mig. Att vården är eftersatt bevisar inte den tesen.

Ja, där har vi stenen i skon. När man börjar bygga teser baserade på egna känslor och personliga behov så tenderar de fungera väldigt illa för alla andra. Det är inte ett tomt argument med nödvändiga dödsfall, ett virus har inga känslor. Det är kanske här det går fel för så många, vi slåss inte emot FHM, vi försöker överleva en pandemi.

Viruset har ett syfte, sprida sig och smitta så många som det kan för att finnas kvar och sedermera mutera om det kan innan våra motmedel blir så bra att det utrotas/inte klarar av att spridas längre. Så att resonera emot ett virus selektering av offer är som att prata till en betongvägg, det bryr sig inte. Har jag sagt ett enda ord om eventuella offers livskvalité? Nej, det är åter igen dina ord i min mun, däremot har alla som dött varit för sjuka för att klara av att bekämpa viruset, det är helt binära fakta. Många av dessa var äldre, Sverige har bland den kortaste medellivslängden på särskilda boenden för äldre i Norden, vi har den största andelen av icke svenskfödd personal med sämre förutsättningar att informera sig och det har visat sig att vi har stora brister av nödvändig skyddsutrustning.

Är det då så konstigt att en person X ålder 87 år som har en förväntad kvarvarande livslängd på ca 1år, som träffar sin sköterska som är visstidsanställd och inte har svenska som modermål, bor i Akalla i en lägenhet där 3 generation samsas om samma yta, hon saknar munskydd och ansiktsvisir och hon skall effektivt avvisa släktingar som propsar på att hälsa på sin åldriga släkting kommer att bli smittad?
Har vi (svenska folket) skyddat våra gamla effektivt nog? det är inte FHM som styr åldrings vården, inte heller vilka personer som privata vårdaktörer anställer på korttidskontrakt, ställer krav på svenskundervisning för nyanlända, kontrollerar vart släktingarna tillbringade sportlovet osv osv.

Om gemene svensk nu är så förbaskat mån om sina gamla, börja vårda dem hemma om prio i livet är att hålla liv i folk så länge som det går, om man väljer, för det gör man själv, det är inte Tegnell eller FHM som skrivit in era släktingar på ett hem så kanske man skall börja klaga hos rätt myndighet som faktiskt har ansvar för den vård eller brist på vård som ges på dessa hem där era släktingar placerats istället för att beskylla andra för eventuell vanvård.

Jag förstår inte vad du/ni som försvarar FHM egentligen vill framföra?
Menar du att FHM har gjort vad de kunnat och agerat resolut?

Jag är fortfarande en person i singular och jag företräder endast mina egna intressen som medborgare och skattebetalare, vad andra tycker får du fråga dem om. Nej det är uppenbart att du inte förstår att jag är glad åt att bo i ett land där vi inte har ett politikerstyre i dessa frågor utan förlitar oss på experter på berörda myndigheter.
Om det hade funnits andra vägar till målet med mindre offer lär framtiden utvisa likväl som säkert ett antal utredningar kommer gräva i ansvarsfrågan inom de kommande åren, men jag tycker att det är rent osmakligt att under pågående pandemin sitta i soffan och koka ihop egna idéer om hur det hade kunnat skött bättre bara "Jag" hade varit envåldshärskare och hade fått bestämma.

Alla får bestämma, det heter val och personligt engagemang, likväl som det heter rättshaveri när man letar väderkvarnar bakom vartenda politiskt beslut som inte går en egen väg, demokrati är också ett experiment som kanske visar sig vara fel men just nu känns det som det kanske minst dåliga alternativet.

Det FHM gjort om du nu så gärna vill göra mig till försvarare av deras agerande är att vara konsekventa, de fattade ett beslut om en huvudstrategi och de har hålla sig till den. Man har dessutom haft förmågan att gång efter annan ärligt svarat att man inte vet och när man sett förbättringspotential erkänt att det funnits brister i vissa delar av genomförandet, detta sammantaget gör att det myndighetsutövande som bedrivits absolut har levererat över genomsnittet.

Att en ny sjukdom är oförutsägbar innebär att man borde vara försiktig. Försiktighetsprincipen är rätt bra.

Följande stiliserade händelseförlopp visar dock att den principen är inget FHM nyttjar: "Covid kommer inte hit" -> "Kommer den kan vi stoppa den" -> "Man blir inte smittad i alperna" -> "Oj, det blev man visst, men man smittar inte hemma." -> "Oj, det gjorde man visst. Men nu är den här så det finns inte så mycket vi kan göra" -> "Munskydd? Frågar ni om det igen? Nej, det är inget för oss".

Ett mått av försiktighet som ofta nämns vid katastrofer är, håll er inne, lyssna på nyheterna, och lyd myndigheternas råd.

Exakt dessa råd om försiktighet som du så envetet sitter och försöker plocka isär bit för bit genom att hänvisa till enskilda referenser i andra länder som inte fanns tillgängligt då besluten fattades, lite som att köra på motorvägen och styra med hjälp av backspeglarna baserat på argumentet "historien visar vad som är rätt", funkar säkert tills någon placerar ett betongfundament mitt i färdvägen.

Det enda som fanns att gå på i Februari när man tvingades börja skissa på en plan var kunskap om hur virus brukar uppföra sig, allt annat som var covid specifikt var bara gissningar. Jag är glad att de som fattade dessa beslut fortfarande står framför oss varenda dag och förklarar hur de tänkt och svara på frågor oavsett hur underbyggda dessa än må vara, det tycker jag vittnar om tydlighet och konsistens.

Det tycker jag som man med högre vetenskaplig utbildning är en mindre katastrof. Grannländer, studier, inhemska och internationella experter stöttar min inställning, så jag känner mig ganska trygg i den.

Nu blev det kanske inte så koncist ändå - ber om ursäkt. Om jag inte svara på diverse citeringar av mitt inlägg så kommer det sannolikt bero på att jag är rätt trött på och ointresserad av argumenterande för argumenterandets skull. Och det är lite för mycket av det i den här tråden.

Det är nu jag får det lite svårt att gå ihop, hur kan man med vetskap om hur man jobbar vetenskapligt om det är det du menar med din syftning till högre vetenskaplig utbildning hävda att internationella experter stöttar din inställning?

Har du publicerat något vetenskapligt material i frågan som granskats och kommenterats av dessa utländska experter eller hur fungerar denna stöttning som du hänvisa till? Det är säkert så som du säger att du känner dig trygg i din inställning, just för att den är din och förmodligen bygger på ett axplock av passande fakta som du tagit till dig när den blivit tillgänglig och den passat din tes.

Av exakt samma skäl så tycker jag att du argumentera just för argumenterades skull, då kritiken av nuvarande strategi inte bygger på sakkunskap inom området som uppkommit genom långvarig forskning utan snarare insamling av passande exempel för stödjande av en alternativ tes. Jag är helt övertygad att det kommer finnas massor av myndigheter som fortsatt kommer behöva experter så mitt råd till någon med akademiska meriter är att skaffa sig ett jobb på någon av dessa så kan man kanske en dag få testa hur det är att ta perfekta beslut i skottlinjen för att sedan se hur en teoretiska modeller fungerar i verkligheten.

Kan avsluta med att ge dig min syn på en fakta baserad strategi hade kunnat se ut om jag hade fått vara med att tycka som person. En pandemi är framförallt kostsam, så min modell hade helt byggt på att minimera den ekonomiska skadan och sedan låtit vården hantera frågan om liv och död precis som man tvingas att göra varenda dag, har vi resurser eller inte och om inte vem kostar med eller har minst chans till ett värdigt liv.

Att vara cyniker är nämligen ganska bekvämt och jag trivs rätt bra med det, dessutom är ju jorden kraftigt överbefolkad så ur ett miljöperspektiv är jag inte säker på att människoliv är rätt prioritering, därför tror jag att det är bra att vi bor i en demokrati som har FHM och Anders Tegnell, för tänk på vad alternativet kunde vara.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker Crocko sätter fingret på något viktigt här. Visst kan man argumentera för att "inga liv ska spillas i onödan" osv men det är ju inget som är unikt för corona. Det är ett faktum varje dag, i alla länder. Vi har inte obegränsade resurser i vården och varje dag sätter Sverige en prislapp på livet. Så det man kan fundera på är om prislappen för ett liv ska skilja om man drabbas av corona kontra någon annan sjukdom? Ja, jag är medveten om att vi redan har väldigt skiljda kostnader för olika typer av livsräddande vård, beroende på vad som hänt. Men nånstans dras ju ändå en gräns. Tex folk som får cancer och nekas behandling i Sverige, men som kan få behandling i utlandet om de cashar upp.

Hade "bättre" åtgärder kostat mer då? Det är ingen som med säkerhet kan svara på tror jag. Kanske hade det inte kostat samhället något, men det är ju inte orimligt att tro att ett stramare paket hade inkluderat flera åtgärder eftersom man då inte visste vad man vet nu. Skulle försiktighetsprincipen tillämpats fullt ut skulle tex skolor och förskolor stängt. I Norge beräknas detta kosta drygt 1.5 miljarder per dag. Om vi är generösa kanske vi kan anta att dessa åtgärder skulle räddat 50% av de som nu har dött. Det innebär en uppskattad samhällskostnad på ca 40 miljoner per person.

Är detta rimligt? Ingen aning. Jag har inte den insikten. Men det är ändå ett perspektiv som behövs, hur cyniskt det än kan låta.

[UÄ] Coronatråden 4
Kommer vår samhällsekonomiska kostnad vara så mycket lägre än våra grannländer då? De färska prognoser jag hittills sett visar att de ligger på ungefär samma nivå i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland räknat på minskad BNP och ökad arbetslöshet.

[UÄ] Coronatråden 4
Kommer vår samhällsekonomiska kostnad vara så mycket lägre än våra grannländer då? De färska prognoser jag hittills sett visar att de ligger på ungefär samma nivå i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland räknat på minskad BNP och ökad arbetslöshet.
Den norska beräkningen bygger på att man räknar med en minskad livsinkomst för barnen som nu fått sin skolgång påverkad. Alltså indirekt kostnad som kommer skrivas av under resten av livet för barnen som nu växer upp.

Gällande BNP vill jag vända på det - finns det nåt som säger att vår samhällsekonomi inte hade kraschat än djupare med kraftigare åtgärder? Trots våra relativt milda åtgärder har tjänstesektorn och hotell- och restaurang lidigt oerhört. Industrin och export lär påverkas mest av vad som sker i utlandet och det är ju en oförändrad faktor. Möjligen att vi framgent nu riskerar att hamna i en konstig sits där svenskar uppfattas som paria men då lär det behöva gå längre tid än några veckor med kraftig obalans i smitta mellan länderna.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4

När man räknar på landsnivå och jämför med andra länder så kommer ju effekter av globalisering jämna ut all kurvor, dessutom är vårt land ett relativt litet land med beroenden i exportmarknaden så kan det te sig som att det är räknefel, dessutom är det ju oklart vilka mätvärden som är relevanta.
Dock tror jag inte att man behöver räkna speciellt mycket för att inse att konsekvenserna rent ekonomiskt för gemene man i ett land som stänger ner totalt i 3 månader eller gör det partiellt kommer skilja en hel del, ganska enkel matte att inse att om inkomsten inte uppbärs av lön från arbete så kommer dessa pengar behöva ersättas om man skall överleva.

Ju längre en lockdown blir, desto mer eskalerar konsekvenserna i takt med att näringsidkares kassor töms ut och fler tvingar ut i en arbetslöshet som inte har ett kortvarit slut då det inte finns ett jobb att komma tillbaks till.

Ekonomi är ju ganska klurigt när man tittar på alla faktorer, men de enkla grunderna för företagande är fortfarande de samma, sänk kostnader och bibehåll intäkter eller öka, i alla andra scenarios så kommer det leda till nedskärningar och konkurser och de långsiktiga konsekvenserna av detta är enligt min mening betydligt mer skrämmande än några promilles dödlighet.

[UÄ] Coronatråden 4
Skulle försiktighetsprincipen tillämpats fullt ut skulle tex skolor och förskolor stängt. I Norge beräknas detta kosta drygt 1.5 miljarder per dag. Om vi är generösa kanske vi kan anta att dessa åtgärder skulle räddat 50% av de som nu har dött. Det innebär en uppskattad samhällskostnad på ca 40 miljoner per person.
Och räknar vi inte generöst, utan mer objektivt, så anser smittskyddsansvariga i Norge och Danmark i efterhand att det var en ineffektiv åtgärd att stänga ner skolor och förskolor. Så, 1,5 miljarder per dag är väldigt mycket pengar för nåt som är ineffektivt (dvs inte i närheten av en mycket generös uppskattning på 50% räddade liv).

[UÄ] Coronatråden 4
Så när det gäller ekonomi var det helt plötsligt gemene man vi skulle bry oss om, och inte titta på landsnivå? Men när det gäller mänskligt lidande, då är det tvärtom?

[UÄ] Coronatråden 4
Så när det gäller ekonomi var det helt plötsligt gemene man vi skulle bry oss om, och inte titta på landsnivå? Men när det gäller mänskligt lidande, då är det tvärtom?
Det där får du nog precisera om du vill ha ett svar. Iaf om jag ska svara.

[UÄ] Coronatråden 4

Det där med citering är visst väldigt svårt, men då jag känner igen lösryckta stycken så antar jag att du riktar frågan till mig.

Det är inte ett dugg konstigt om man tänker efter, varenda dödsfall, sjukdomsfall osv, osv är naturligtvis en tragedi för den drabbade men inte minst anhöriga, det råder inget som helst tvivel om det, men när de dör i ungefär samma antal som vilken annan vecka, månad eller år som vanligt så är det inget större problem för samhället i stort.

När det gäller ekonomi fungerar det tyvärr tvärt om, varenda som drabbas av arbetlöshet är en personlig tragedi, familjen berörs och alla andra i landet som skall bidra till att kompensera för detta inkomstbortfall.
För att jämföra med covid-19 så har smittspridningen av ekonimisk kris ett betydligt högre R-tal än sjukdomen självt.
Ett dödsfall har ett kort förlopp och ganska små praktiska konsekvenser för landet i stort, 100.000-tals arbetslösa kan ge bestående effekter som aldrig klingar ut.

Det är där mattematik skiljer sig från tycaknde och känslor hur brutalt den än må te sig.

[UÄ] Coronatråden 4
Det där med citering är visst väldigt svårt, men då jag känner igen lösryckta stycken så antar jag att du riktar frågan till mig.

Det är inte ett dugg konstigt om man tänker efter, varenda dödsfall, sjukdomsfall osv, osv är naturligtvis en tragedi för den drabbade men inte minst anhöriga, det råder inget som helst tvivel om det, men när de dör i ungefär samma antal som vilken annan vecka, månad eller år som vanligt så är det inget större problem för samhället i stort.

När det gäller ekonomi fungerar det tyvärr tvärt om, varenda som drabbas av arbetlöshet är en personlig tragedi, familjen berörs och alla andra i landet som skall bidra till att kompensera för detta inkomstbortfall.
För att jämföra med covid-19 så har smittspridningen av ekonimisk kris ett betydligt högre R-tal än sjukdomen självt.
Ett dödsfall har ett kort förlopp och ganska små praktiska konsekvenser för landet i stort, 100.000-tals arbetslösa kan ge bestående effekter som aldrig klingar ut.

Det är där mattematik skiljer sig från tycaknde och känslor hur brutalt den än må te sig.
Jag tror inte du behöver lära mig om varken matematik eller ekonomi. Däremot är det uppenbart att vi har olika syn på detta. Ekonomi och arbeten kan vi alltid återskapa (om det var arbeten det fanns ett verkligt behov av), de som dött i förtid är borta för alltid.
Och som sagt, de prognoser som gjorts visar inte att vår ekonomi klarat sig bättre än grannländerna, snarare ligger vi nånstans i mitten.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror inte du behöver lära mig om varken matematik eller ekonomi. Däremot är det uppenbart att vi har olika syn på detta. Ekonomi och arbeten kan vi alltid återskapa (om det var arbeten det fanns ett verkligt behov av), de som dött i förtid är borta för alltid.
Och som sagt, de prognoser som gjorts visar inte att vår ekonomi klarat sig bättre än grannländerna, snarare ligger vi nånstans i mitten.
Och som sagt, prognoser är bara prognoser (men det beror väl på, antar jag). Inte ens Frode vet vilken strategi som i slutändan varit bäst. Att ha skolor och förskolor verkar (enligt Norge och Danmark) iaf ha varit en kostsam och ineffektiv åtgärd. Du behöver inte nån lektion i matematik och ekonomi men du ger gärna smittskyddsläkare lektioner i virus och smittskydd.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är nu jag får det lite svårt att gå ihop, hur kan man med vetskap om hur man jobbar vetenskapligt om det är det du menar med din syftning till högre vetenskaplig utbildning hävda att internationella experter stöttar din inställning?

Har du publicerat något vetenskapligt material i frågan som granskats och kommenterats av dessa utländska experter eller hur fungerar denna stöttning som du hänvisa till? Det är säkert så som du säger att du känner dig trygg i din inställning, just för att den är din och förmodligen bygger på ett axplock av passande fakta som du tagit till dig när den blivit tillgänglig och den passat din tes.

Nu är du inne på samma spår som figurerat tidigare: Ska man som lekman (om än hyfsat påläst) vara förnekad att ha åsikter? Är "publicerat vetenskapligt material" en rekvisit för att få tycka?
Jag anser inte det. Däremot har man en skyldighet att bygga sina åsikter på en kvalificerad och nyanserad grund, och det anser jag att jag gjort. Du angriper mig i princip med anklagelsen att jag valt ett axplock som passar min tes. Det är rätt otrevligt och insinuerar att jag inte är öppen, intresserad och kapabel att väga olika åsikter för att sedan bilda den som faktiskt är just min egen.
Men jag är egentligen inte förvånad du då tidigt insinuerade att det spreds populistiska åsikter.
Av exakt samma skäl så tycker jag att du argumentera just för argumenterades skull, då kritiken av nuvarande strategi inte bygger på sakkunskap inom området som uppkommit genom långvarig forskning utan snarare insamling av passande exempel för stödjande av en alternativ tes. Jag är helt övertygad att det kommer finnas massor av myndigheter som fortsatt kommer behöva experter så mitt råd till någon med akademiska meriter är att skaffa sig ett jobb på någon av dessa så kan man kanske en dag få testa hur det är att ta perfekta beslut i skottlinjen för att sedan se hur en teoretiska modeller fungerar i verkligheten.
Återigen anklagande "insamling av passande exempel för stödjande av tes". Och argumentation i linje med "om du inte själv är meriterad eller är i FHMs situation så bör du inte kritisera".

Då tog mitt intresse för diskussion med dig slut. Ha det fint!

[UÄ] Coronatråden 4

Nu vet jag inte vart du fått det att jag skulle ha någon som helst ambition att lära ut något som helst ämne denna tråd, men du tycks ju slå an en ton som att du har koll på arbetsmarknaden och därigenom kanske är bekant med begreppet efterfrågan.
Som läget är just nu så har vi 100.000-talet permitterade och arbetslösa inom servicenäringen, ett yrke som det verkligen fanns behov för innan corona, hur fort säger din kristallkula att det går att återskapa dessa arbetstillfällen?
Antal hotellrum och resturangstolar är än så länge ganska lika många till antalet som innan covid-19, hur säkerställer du att dessa kommer tillbaks till ett lönearbete så snart som möjligt?

Och för att bemöta den billiga poängen, ja de döda är borta för alltid, de lider inte och saknaden är förmodligen densamma om de dött under en buss eller av covid, ekonomiskt är de inget problem.

Jag ta en position i mitten vilken dag i veckan som helst, mellanmjölk och lätt och lagom är bekanta kännetecken för sverige.

Men ett litet retoriktips bjuder jag på helt gratis, vill man inte bli bemött med en mästrande attityd och ton så är det ingen dum ide att inte slå an den själv i vart och vartannat inlägg :)

[UÄ] Coronatråden 4
Och som sagt, prognoser är bara prognoser (men det beror väl på, antar jag). Inte ens Frode vet vilken strategi som i slutändan varit bäst. Att ha skolor och förskolor verkar (enligt Norge och Danmark) iaf ha varit en kostsam och ineffektiv åtgärd. Du behöver inte nån lektion i matematik och ekonomi men du ger gärna smittskyddsläkare lektioner i virus och smittskydd.
Nej, jag ger inte lektioner till smittskyddsläkare, jag framför mina åsikter på ett diskussionsforum. Åsikter jag baserar på uttalanden från professorer i just infektionssjukdomar och andra experter, både inhemska och utländska. Jag har följt detta fr januari, och sett vad olika experter sagt och hur det gått. Vissa har haft rätt i det mesta de sagt, och andra har haft fel i mycket de sagt. Jag väljer att tro mer på de som haft rätt, och baserar således mina åsikter mycket på vad dessa har att säga.
Jag har fortf inte fått nåt svar på vad du baserar dina åsikter, och varför.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är du inne på samma spår som figurerat tidigare: Ska man som lekman (om än hyfsat påläst) vara förnekad att ha åsikter? Är "publicerat vetenskapligt material" en rekvisit för att få tycka?
Jag anser inte det. Däremot har man en skyldighet att bygga sina åsikter på en kvalificerad och nyanserad grund, och det anser jag att jag gjort. Du angriper mig i princip med anklagelsen att jag valt ett axplock som passar min tes. Det är rätt otrevligt och insinuerar att jag inte är öppen, intresserad och kapabel att väga olika åsikter för att sedan bilda den som faktiskt är just min egen.
Men jag är egentligen inte förvånad du då tidigt insinuerade att det spreds populistiska åsikter.

Det är så fint när du summerar ihop det så prydligt,
Jo man får tycka hur mycket man vill, men när man börjar argumentera emot andras tyckande med hänvisningar som "högre vetenskaplig utbildning" och påstår att ens teser stöds av internationella forskare, då får man nog vackert foga in sig i den akademiska världen och börja publicera lite forskningsresultat eller tona ner anspelningarna på extremt forskningsstöd för sina teser.

Jag anklagar heller inte dig för någonting eftersom jag inte ens vet vem du är, men däremot påpekar jag att inte en enda gång har du besvarat den initiala frågan och de egna påståenden du kommer med är i princip av karaktären, om man hade gjort på ett annat vis hade resultatet blivit annorlunda och det finns det en massa andra som säger oxå. Jag vet inte riktigt vart jag känner igen det ifrån men det skulle ju kunna dyka upp under begreppet populism, men eftersom detta begrepp inte har något konsensus så skall jag undvika att hoppa i samma argumentations linje som bygger på känslor.

Återigen anklagande "insamling av passande exempel för stödjande av tes". Och argumentation i linje med "om du inte själv är meriterad eller är i FHMs situation så bör du inte kritisera".

Har aldrig sagt att du inte får kritisera, det står var och en fritt att göra, det är när man lyfter fram sina egna teorier som lämpligare än de som presenterats av meriterade forskare som man bör ha täta galoscher på fötterna.

Då tog mitt intresse för diskussion med dig slut. Ha det fint!

Se där, lika plötsligt som det uppstod ut tomma intet, var inte blyg att komma tillbaka om du känner att du har något att bidra med, vem vet om det blir som vissa vill kanske vi ser fram emot en lång karantän som vi måste roa oss på något sätt under. Och du var inte för orolig för corona, det kommer förmodligen drabba oss alla på ett eller annat sätt och de flesta kommer inte drabbas värre än en höstsnuva.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Nej, jag ger inte lektioner till smittskyddsläkare, jag framför mina åsikter på ett diskussionsforum. Åsikter jag baserar på uttalanden från professorer i just infektionssjukdomar och andra experter, både inhemska och utländska. Jag har följt detta fr januari, och sett vad olika experter sagt och hur det gått. Vissa har haft rätt i det mesta de sagt, och andra har haft fel i mycket de sagt. Jag väljer att tro mer på de som haft rätt, och baserar således mina åsikter mycket på vad dessa har att säga.
Och tom Frode säger att ingen vet vilken strategi som är/varit bäst. Det vet vi först om några år. Men du vet redan nu. Och om du nu följt alla dessa personer som står emot "byråkraten" och "linslusexperten" Tegnell (och alla andra på FHM) borde du ju med enkelhet kunna säga vad den katastrofala skillnaden i strategi varit mellan Sverige, Norge och Danmark. Eftersom det är en sån katastrofal skillnad. Inget svar (men Tegnells fel är det troligtvis).
Vad jag baserar mina åsikter på? :) Jag har flera gånger sagt att jag inte avfärdar nån expert så du kan kanske gissa vad jag baserar mina åsikter på? Och varför baserar jag mina åsikter på experter? Ja, det beror på att de vet oändligt mycket mer om detta (jag har också följt detta och hade inga problem att förstå de "otydliga" råden). De har utbildning och erfarenhet. Därför avfärdar jag inte nån expert. Men det gör du. Och lägger dessutom till nedlåtande epitet. Varför? Inget svar.

[UÄ] Coronatråden 4

Är det verkligen så otydligt, jag hoppas att mina skattepengar används till bra saker bla. FHM i övrigt så baserar jag mina åsikter på att ingen gång tidigare har mänskligheten haft någon större framgång i kampen mot ett virus som blossat upp till en pandemi, så jag vet att det är befängt att tro att det skulle bli annorlunda nu. Att hela världen väljer att mobilisera mer än någonsin trots att vi har en befolkning som är större än någonsin, ser jag ännu mindre logik eller stöd för ur ett rationellt perspektiv.

Jag tycker att grundtanken med den svenska modellen är bra för att den går ut på att upprätthålla någon form av normalitet och låta viruset göra sitt så länge vi saknar vaccin för att bromsa det, sen har vi lagt en ambition att den vård vi kan erbjuda de värst drabbade inte skall kollapsa.

Så långt tycker jag att den svenska modellen har levererat vad den lovat, sen att den inte faller alla i smaken det är en helt annan sak.

[UÄ] Coronatråden 4
Är det verkligen så otydligt, jag hoppas att mina skattepengar används till bra saker bla. FHM i övrigt så baserar jag mina åsikter på att ingen gång tidigare har mänskligheten haft någon större framgång i kampen mot ett virus som blossat upp till en pandemi, så jag vet att det är befängt att tro att det skulle bli annorlunda nu. Att hela världen väljer att mobilisera mer än någonsin trots att vi har en befolkning som är större än någonsin, ser jag ännu mindre logik eller stöd för ur ett rationellt perspektiv.

Jag tycker att grundtanken med den svenska modellen är bra för att den går ut på att upprätthålla någon form av normalitet och låta viruset göra sitt så länge vi saknar vaccin för att bromsa det, sen har vi lagt en ambition att den vård vi kan erbjuda de värst drabbade inte skall kollapsa.

Så långt tycker jag att den svenska modellen har levererat vad den lovat, sen att den inte faller alla i smaken det är en helt annan sak.
Min kommentar var inte riktad till dig, utan till BFS. Du är ju tydlig med var du står och varför, något jag inte kan se hos BFS.
Jag är f.ö. också väldigt mån om vad jag får för mina skattepengar, sedan har vi olika åsikt om hur denna kris borde ha mötts.

[UÄ] Coronatråden 4
Min kommentar var inte riktad till dig, utan till BFS. Du är ju tydlig med var du står och varför, något jag inte kan se hos BFS.
Jag är f.ö. också väldigt mån om vad jag får för mina skattepengar, sedan har vi olika åsikt om hur denna kris borde ha mötts.
Jag har skrivit att jag tycker att rätt åtgärd vid rätt tillfälle är en väldigt bra strategi. Inte att agera "handlingskraftigt" bara för att verka handlingskraftig. Det har jag skrivit väldigt många gånger. Jag tycker det fortfarande. Jag tycker att Sveriges väg är lagom och inte överilad. Man har inte stängt ner mer än nödvändigt, för att andra gjort det. Det tycker jag (fortfarande) är klokt. Man har agerat utifrån den information man haft, tänkt långsiktigt och uthålligt. Det tycker jag är klokt. Man chansade inte på att ett vaccin skulle framställas flera år snabbare än vad som är brukligt. Det kan jag köpa. Man satsade på att kunna ge vård till alla som behövde vård. Helt okej strategi för mig. Är detta verkligen nyheter för dig?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har full förståelse för behovet av att skapa sig en uppfattning och förståelse för den här pandemin. För de flesta innebär det att förhålla sig till officiella siffror, media-rapportering och myndigheter. Det kan vara frustrerande när personer som man uppfattar som pålästa och kloka, tolkar informationen annorlunda än en själv, eller när media visar upp en bild som inte stämmer överens med den verklighet man själv upplever. Då blir det lätt vi och de, rätt eller fel, ja eller nej… Verkligheten hamnar nog någonstans mitt emellan och är inte alltid vad den verkar. Tänkte dela några exempel från min verklighet:

Smittspridningen i Region Sthlm: Det pekas på Italien-resenärer och Mello-final bla. Det vi vet är att spridningen i Sthlm initialt tog fart i två ”befolkningsgrupper” i förorterna. Mina fördomar säger mig att ingen av dessa grupper var överrepresenterade bland varken Italien-resenärer eller Mello-besökare. I den ena gruppen är det för mig oklart hur smittan introducerades, klart är dock att detta är en socioekonomiskt utsatt grupp, med trångboddhet, språksvårigheter, där man kanske inte har råd att vara hemma om man är förkyld, och där många arbetar inom vård/omsorg och transport (buss/taxi), med klart ökad risk för smittspridning, både att få smittan och att smitta andra. I den andra gruppen fick smittan fäste månadsskiftet februari/mars, och man har kunnat spåra ett stort antal fall till en sammankomst med ca 500-800 personer, där indexfallet sannolikt var en person nyligt hemkommen från ett näraliggande land som inte någon gång under pandemin har klassats som ett land med hög risk för smittspridning. Det var slump och otur som ledde till den omfattande spridningen i denna grupp, och hade inte gått att hindra med vare sig karantän av Italien-resenärer eller stop av Mello-final.

Provtagning och symptom: Ökad provtagning som många tror är lösningen på gåtan är inte helt okomplicerat. PCR-proven från näsa har visat sig vara allt annat än tillförlitliga. Patienter med typiska covid-symptom testar negativ vid upprepade provtagningar. När man tillslut tar prov från djupa luftvägar är detta positivt. Detta är inte enstaka fall, utan relativt frekvent förekommande. Även symptomen har visat sig vara spretiga och ibland obefintliga. Till exempel; patient kommer med ambulans pga måttligt trauma mot bröstkorgen. Förnekar alla typer av symptom på infektion. Vid trauma-röntgen hittar man utbredda lungförändringar typiska för covid, och PCR utfaller positivt. Jag har sett flertal snarlika fall, symptomfria med annan sökorsak, där man hittar covid som bifynd. Dessa patienter har ju ofta hanterats utan skyddsutrustning i initialskedet, med risk för personal att smittas. Vi har således lärt oss efterhand att varken prover eller symptom går att lita på fullt ut vilket komplicerar hantering av alla patienter och även personer i övrigt i samhället.

FHMs rekommendationer till vård/omsorg: De kan uppfattas som slappa/otydliga, men ur vår synvinkel (akut/slutenvård) gav de oss möjlighet till tolkning. För ovanlighetens skull stod inte politiker och tjänstemän och pekade med hela handen, utan vi på golvet i verksamheterna tilläts styra fullt ut. Vår tolkning blev att fälla hellre än fria, covid till motsatsen bevisad. Detta trots att vi initialt hade väldigt kortsiktiga lager med skyddsutrustning. Tillgången på skyddsutrustning har dock hela tiden varit säkrad, även om det varit på håret ibland. Ju mer vi lärt oss om sjukdomen, desto mer frikostigt har vi isolerat och prov-tagit patienter. Med denna strategi har vi så vitt jag vet inte haft några säkerställda fall där patient smittats på sjukhuset. Tyvärr har personal drabbats, och vi misstänker att det i första hand beror på patienter som inte uppvisat/förnekat symptom, och i vissa fall personal till personal. I äldreomsorgen har jag förstått att man i många fall har tolkat rekommendationerna tvärtom, friat ist för fällt, frisk till covid bevisats. Ambulanspersonal har även rapporterat om hämtningar på SÄBO där personal haft tillgång till skyddsutrustning men inte använt den alls eller använt den felaktigt. Detta är så klart problematiskt, men kan inte skyllas på FHM eller Tegnell. Det finns ett tydligt ansvar för enskilda verksamheter och ytterst kommuner och regioner att se till att ha fungerande rutiner, ledarskap och utbilda sin personal. Att så inte har skett i många fall är snarast ett symptom på dysfunktionell äldrevård.

Så trots att min verklighet i 3 månader har bestått av att läsa dagliga lägesrapporter från regionens alla sjukhus, stått iskalla kvällar i covid-tältet, svettiga timmar i skyddsutrustning på akutrum med dåliga covid-patienter i väntan på IVA-plats, nya rutiner och flöden nästan varje vecka, ständigt standby att hoppa in på ledig dag pga sjukluckor, själv gått igenom sjukdomen etc etc, så har jag svårt att uttala mig tvärsäkert om vad som gått rätt och fel och hur man borde ha gjort, även om jag vet åt vilket håll jag lutar. Därför tycker jag att båda sidor i denna debatt skulle må bra av lite mer ödmjukhet inför att verkligheten är långt mer komplex än den bild som delas i media och tolkas från nakna siffror.

[UÄ] Coronatråden 4
...ett intressant och bra inlägg...
Josefin, tack för din beskrivning av läget - och din insats!
Jag vill passa på att framhålla något som sägs lite för sällan: De som arbetar inom vården behöver kompenseras mycket bättre. Jag tror få förstår hur hårt ni sliter (jag har bekanta inom sektorn, så jag har viss insyn).

Jag håller med om att läget är komplext, och ödmjukhet tror jag finns hos alla (även undertecknad). Min tes har hela tiden varit att Sveriges "strategi" har varit bättre än lock-down, men att man resolut vägrat vidta vissa åtgärder som sannolikt (enligt en uppsjö experter och organ) gett effekt.

Exempelvis smittspridningen initialt runt järvafältet. Många har vittnat om att spridningen fick fart genom anställda inom transportnäringen, speciellt taxi. Man hämtade resenärer på Arlanda som ibland hade tydliga symptom, för att sedan komma hem till sina familjer där man ofta dessutom bor ganska trångt och umgås med varandra i grupp på sätt som (tyvärr) många ursvenska inte gör. (Vi är ju ständigt socialt distanserade :) ).

Det jag invänt emot är därför inte vår generella approach (relativt öppen och fri hantering av situationen) utan vägran av vissa specifika insatser som *förmodligen* haft effekt och inte kostat nämnvärt i sammanhanget. Jag invänder mer mot själva inställningen hos FHM som har (efter vad som synts i media) präglats av viss arrogans och vägran till diskussion med extern expertis.

Du rekommenderar klokt att vi bör visa ödmjukhet inför situationen. Jag håller med fullt, men önskar att även FHM framförallt inledningsvis också visat ödmjukhet. Då tror jag faktiskt att vi klarat oss lite bättre.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Finland öppnar gränserna för vissa länder, men begränsningar för Sverige.

"
Resebegränsningarna till och från Sverige hålls däremot nästan oförändrade.

- Tyvärr är epidemiläget så dåligt i Sverige att vi ännu inte kan lätta på restriktionerna gällande Sverige. Sverige är ändå ett viktigt land för oss och vi häver begränsningarna så fort det är möjligt, sade inrikesminister Maria Ohisalo.

Från Sverige kan man ändå komma till Finland om man äger en fastighet här. Också ett parförhållande är en giltig orsak. Karantänsrekommendationerna hålls i kraft gällande Sverige."

[UÄ] Coronatråden 4
Viruset kom från hela Europa. Typ.

Om vi då hade den här bredare smittspridningen utöver Italien, hade ni haft möjlighet att skjuta tillbaka den?

– Hade vi haft kunskapen om var det dök upp i världen hade vi kunnat rikta insatserna mot flera länder. Nu fanns inte den kunskapen, säger Tegmark Wiksell till SVT.
Nu blir jag väl beskylld för att vara arg killgissare, men kunde jag ställa motfråga på ovanstående skulle den bli: "Vilka insatser då? Ett plakat där det står "Vänligen gå inte till jobbet om du har Corona""?

[UÄ] Coronatråden 4
Viruset kom från hela Europa. Typ.

Nu blir jag väl beskylld för att vara arg killgissare, men kunde jag ställa motfråga på ovanstående skulle den bli: "Vilka insatser då? Ett plakat där det står "Vänligen gå inte till jobbet om du har Corona""?
Om jag minns rätt fick du bara bli testad om du hade varit i riskområden. Ex.vis Österrike fick de ju varningar om tidigt fr myndigheter både på Island och i Norge, men struntade i. Folk som kom hem därifrån fick tjata sig till att bli testade. Så ja, hade fler länder förts upp som riskområden i tid så hade antagligen mer kunnat göras i form av testning och smittspårning.

[UÄ] Coronatråden 4
Därför tycker jag att båda sidor i denna debatt skulle må bra av lite mer ödmjukhet inför att verkligheten är långt mer komplex än den bild som delas i media och tolkas från nakna siffror.

Gillar den där sista meningen, men kunde nog inte ha uttryckt det lika bra själv. Det är ju något som de flesta missar, och något som även gäller andra områden inom tex Politiken, eller klimatdebatten. Lysande. Det är bra att försöka skilja på det man vet, det man tycker, och det man inte vet.

[UÄ] Coronatråden 4
Den stora nyheten på dagens pressträff var ju annars att FHM nu anammat att det är en klustersmitta och därmed helt verkar ha gett upp förhoppningarna om att de ska hitta några högre procentandelar med antikroppar ens i Stockholm. På frågan fr en journalist om att man i Bergamo sett uppåt 50% med antikroppar och vad det betydde för vad man förväntade sig i Stockholm svarade Tegmark-Wisell att ”nä, möjligtvis i små grupper som en liten by eller stadsdel kan man förvänta sig det, men inte i stora grupper som hela Sthlm eftersom smittan beter sig väldigt klusterartat.”
Skiftet i strategi som skett de senaste 1-2 veckorna tyder också på det.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Jag vill passa på att framhålla något som sägs lite för sällan: De som arbetar inom vården behöver kompenseras mycket bättre. Jag tror få förstår hur hårt ni sliter (jag har bekanta inom sektorn, så jag har viss insyn).

Jag håller med om att läget är komplext, och ödmjukhet tror jag finns hos alla (även undertecknad). Min tes har hela tiden varit att Sveriges "strategi" har varit bättre än lock-down, men att man resolut vägrat vidta vissa åtgärder som sannolikt (enligt en uppsjö experter och organ) gett effekt.

Exempelvis smittspridningen initialt runt järvafältet. Många har vittnat om att spridningen fick fart genom anställda inom transportnäringen, speciellt taxi. Man hämtade resenärer på Arlanda som ibland hade tydliga symptom, för att sedan komma hem till sina familjer där man ofta dessutom bor ganska trångt och umgås med varandra i grupp på sätt som (tyvärr) många ursvenska inte gör. (Vi är ju ständigt socialt distanserade :) ).

Det jag invänt emot är därför inte vår generella approach (relativt öppen och fri hantering av situationen) utan vägran av vissa specifika insatser som *förmodligen* haft effekt och inte kostat nämnvärt i sammanhanget. Jag invänder mer mot själva inställningen hos FHM som har (efter vad som synts i media) präglats av viss arrogans och vägran till diskussion med extern expertis.

Du rekommenderar klokt att vi bör visa ödmjukhet inför situationen. Jag håller med fullt, men önskar att även FHM framförallt inledningsvis också visat ödmjukhet. Då tror jag faktiskt att vi klarat oss lite bättre.
Ett par av de artiklar som skrivits om hur smittan kom till socioekonomiskt utsatta stadsdelar, och därefter spreds till riskgrupper pga generationsboenden, trångboddhet, kultur (hela familjen/släkten samlas när nån blir sjuk), osv. Jag gissar att begravningen det skrivs om kan vara den större sammankomst som josofin nämner i sitt inlägg.

[UÄ] Coronatråden 4
Om jag minns rätt fick du bara bli testad om du hade varit i riskområden. Ex.vis Österrike fick de ju varningar om tidigt fr myndigheter både på Island och i Norge, men struntade i. Folk som kom hem därifrån fick tjata sig till att bli testade. Så ja, hade fler länder förts upp som riskområden i tid så hade antagligen mer kunnat göras i form av testning och smittspårning.
Jag har flera bekanta (olika familjer) som kom hem från Italien som fick tjata ordentligt för testning trots symptom. Alla fick det inte heller efter tjatet.
Så insatserna mot de länder där smittan var förekommande fungerade verkligen sådär.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har flera bekanta (olika familjer) som kom hem från Italien som fick tjata ordentligt för testning trots symptom. Alla fick det inte heller efter tjatet.
Så insatserna mot de länder där smittan var förekommande fungerade verkligen sådär.

De blev uppmanade att stanna hemma istället?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vill passa på att framhålla något som sägs lite för sällan: De som arbetar inom vården behöver kompenseras mycket bättre. Jag tror få förstår hur hårt ni sliter...
Tack för de orden, även om det inte var just det jag ville framhålla när det gäller covid. Vi slet innan covid och vi kommer att slita nu, när man uppifrån beslutar att dra tillbaka de mandat och resurser som vi haft hittills i pandemin, i takt med minskat behov av covid-vård. Jag har skrivit om detta tidigare i tråden..att läget innan var mkt värre än sedan pandemin började.. Onödiga icke covid relaterade dödsfall är att vänta inom vården i sommar, men det är det inga dagliga presskonferenser om.. Så på min lista över folk som bör avgå ifrån sin position ligger Tegnell lååångt ner... Sorry, nu är jag nog och cyklar för långt OT... Är man nyfiken på hur verkligheten i vården såg ut före covid kan jag rekommendera sjukvardsuppropet.se

[UÄ] Coronatråden 4
De blev uppmanade att stanna hemma istället?
Japp, och behandla det som vilken influensa som helst. Att konstatera Corona och smittspåra om positivt verkade inte speciellt intressant, vilket de drabbade tyckte kändes mycket konstigt. 2/3 hade åkt taxi från Arlanda exempelvis.

[UÄ] Coronatråden 4
Japp, och behandla det som vilken influensa som helst. Att konstatera Corona och smittspåra om positivt verkade inte speciellt intressant, vilket de drabbade tyckte kändes mycket konstigt. 2/3 hade åkt taxi från Arlanda exempelvis.
När var detta? Nånstans runt 9-10 mars konstaterade de väl samhällsspridning i Sthlm och övergav smittspårning, fr.o.m. då testades bara de som lades in på sjukhus.

En kollegas familj fick symptom helgen 7-8 mars, och de fick åka in på test på måndagen eftersom barnen hade varit i kontakt med en klasskamrat som bekräftats smittad på fredagen (klasskamraten hade varit i Italien på sportlovet veckan innan). Men nån dag senare, tisdag eller onsdag, konstaterades samhällspridning och det var slut med provtagning annat än på de som lades in på sjukhus.

[UÄ] Coronatråden 4
Tack för de orden, även om det inte var just det jag ville framhålla när det gäller covid. Vi slet innan covid och vi kommer att slita nu, när man uppifrån beslutar att dra tillbaka de mandat och resurser som vi haft hittills i pandemin, i takt med minskat behov av covid-vård. Jag har skrivit om detta tidigare i tråden..att läget innan var mkt värre än sedan pandemin började.. Onödiga icke covid relaterade dödsfall är att vänta inom vården i sommar, men det är det inga dagliga presskonferenser om.. Så på min lista över folk som bör avgå ifrån sin position ligger Tegnell lååångt ner... Sorry, nu är jag nog och cyklar för långt OT... Är man nyfiken på hur verkligheten i vården såg ut före covid kan jag rekommendera sjukvardsuppropet.se
Jo, hyfsat insatt och läget i stort är galet. Det finns helt klart fler som bör få sparken än Tegnell. Som sagt OT men New Public Managment verkar sällan fungera i praktiken... :/
Men återigen - tack för insatsen!
Ber också om ursäkt för de tillfällen jag bidragit till belastningen med i sammanhanget extremt onödiga blessyrer! :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp