UCI = Bakåtsträvarna

UCI = Bakåtsträvarna
Vinnarna i många av de största tävlingarna väger ju 58-65 kg, de större cyklisterna används mer till att dra fram andra till mållinjen, så det verkar knappast vara ett problem att cykelns minimivikt är densamma för alla. Ännu större fördel att väga mindre hade bara främjat osunda matvanor ytterligare.

Bredden på styret handlar om ergonomi. Visst skulle man kunna ha samma gräns för alla men då ska den vara satt så att de mest smalaxlade cyklisterna kan cykla bekvämt.
1750667402945.webp

Eddy Merckx 182cm 74 Kg

1750667479288.webp

Miguel Induráin 188cm 76-78 Kg

1750667581829.webp

Lance Armstrong 177cm 75 Kg

Senast ändrad:
UCI = Bakåtsträvarna
Ps. Den kortaste spelaren i NBA har varit 168cm. Kanske är inte längden helt avgörande...
Ok, kanske dåligt exempel. Jag kan inget om basket. Klart det finns extremt duktiga personer eller någon som hittar ett sätt att komma runt en vikt- eller längdnackdel genom att vara nischad på nåt annat, men visst är det så att vissa sporter gynnar en viss kroppstyp. Det är ju ändå en generell fördel att vara lång om man ska bli bra i basket så att säga.

UCI = Bakåtsträvarna
Lance har väl ändå inte vunnit något? Iallafall inte om man kollar upp historiken.

Den eviga tolkningsfrågan.

Han var trots allt den som cyklade kortast tid före de andra lika dopade cyklisterna. Så hans mått känns ändå relevanta tycker jag.
Pantani var väl något mindre och lättare medans Ullrich var lite tyngre så mitt i verkar vara den optimala kompromissen.

De två andra tidigare nämnda cyklisterna var också dopade, allt annat är trams.

UCI = Bakåtsträvarna
Han var trots allt den som cyklade kortast tid före de andra lika dopade cyklisterna.

Det håller jag inte med om. Han hade bäste dopingläkaren och bästa doping som fanns och betalade för att andra inte skulle får lika bra doping. Dessutom hade han bra kontakter i UCI angående dopingkontroll. Om alla ska vara dopade ska det vara på samma förutsättningar.

UCI = Bakåtsträvarna
Den eviga tolkningsfrågan.

Han var trots allt den som cyklade kortast tid före de andra lika dopade cyklisterna. Så hans mått känns ändå relevanta tycker jag.
Pantani var väl något mindre och lättare medans Ullrich var lite tyngre så mitt i verkar vara den optimala kompromissen.

De två andra tidigare nämnda cyklisterna var också dopade, allt annat är trams.
Förutom Berk:s invändningar som jag håller med om ifrågasätter jag om det ens är möjligt för alla att dopa sig lika mycket.

Vissa människor har t.ex. genetiskt höga hemoglobinvärden (finska skidåkaren Eero Mäntyranta var en sådan). Dessa kan väl rimligen inte bloddopa sig lika mycket som en person som har klart lägre hemoglobinhalt då väldigt högt hemoglobinvärden, om jag fattat det rätt, är farligt.

UCI = Bakåtsträvarna

Detta har kanske varit uppe på tapeten innan, men kan inte läsa artikeln. Hörde att det var något på gång i våras med att banna över 31 mm däck? Se nedan. Men nu är det en gräns på 28 mm istället?

Edit: Tar bort andra länken det var ett aprilskämt… första länken verkar dock fortfarande stämma?

UCI = Bakåtsträvarna
Regeln är väl att de mäter utväxlingen på rullad distans. Bredare däck får även större omkrets och då går man över gränsen och behöver ändra utväxling (eller gå till mindre hjul).

UCI = Bakåtsträvarna
Undrar hur detta kommer interagera med trenden mot kortare vevarmar.

Jag undrade först vad du menade med "detta". Men antar att det är utväxlingen. Kortare vevar ger högre (optimala) utväxling.

Det gör mig att tänka på att UCI vill ser cyklister att trycka sig uppför långa backar i låg kadens, som för i tiden. Hög tid för en maxgräns på kadensen: 100 rpm!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp