Ultimata XC-AM-cykeln - säljångest!!!!

PerryE

Aktiv medlem
Eventuellt kommer jag att sälja av min heldämpade Specialized Stumpjumper. Inget fel på Stumpjumpern men sugen på något annat och har en intresserad spekulant.

Vilket skulle vara den ultimata XC/AM-cykeln med 4-5 tums dämpning fram och bak? Funderat på Ellsworth Epiphany och Commencal Meta 5.5. Synpunkter-förslag?

Är som sagt på utlandskontrakt och kommer att sälja av lite prylar innan vi åker hem till vintern.

Senast redigerad av en moderator:
Intressant alternativ - har aldrig provat någon men relativt sugen.

Även om min SJ var relativt häftig för 4 år sedan antar jag det hänt en del i utvecklingen. Dessutom tycker jag alu-ramen ar ganska tung

Vill gärna speca själv men inte plocka ihop själv. I Sverige har jag två ramar som väntar på att byggas - en titan till mig och en kolfiber till min fru. Finns nog inte riktigt tid till ett tredje bygge såvida jag inte blir arbetslös ;)

Orange skulle kunna vara intressant - någon som har en sådan i Stockholm?

AM då snackar vi väl 6 tum? Den jag har är ultimat men går knappt få tag på längre.
Annars Commencal 6 kanske?

Vad jag är ute efter är en XC-rigg som även håller för annat än tävlingar. Merida 96 är ett exempel på en typ av cykel som inte är intressant - 4-5 tum får räcka. Lättare AM eller tuffare XC - vet inte riktigt hur jag bättre skall förklara

Orange ST-4

ST4%20SE%202010.jpg

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/st4-s-09-34798

Orange ST-4 verkar intressantast hittills. Orange 5 verkar lite väl krallig för mig - är en lättviktare på 75 för ovrigt.

Någon som har en ST-4 i Stockholm?

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har en ST-4 i Stockholm?

Önskade det...

Jag har ett nummer av Dirt där dom testar ST-4an, ska se om jag kan scanna eller fota det och lägga upp. Toppbetyg får den iaf.

Testa en Commencal Meta så vet du hur den känns... jag tycker den känns bra. Annars kan du ju köra på en Scott Genius, den känns också bra. Eller så kan du köra på nått annat, men testa om du har möjlighet!

Jag har en Marin Mount Vision och är mer än nöjd, så +1 på Lundatok.

Orange ST4 testas i septembernumret av mbr mot just Marin.
Orange får mycket bra betyg för att den är mycket rolig, men får avdrag för att länkaget och bakvagnen flexar vilt och att den inte känns som en "finished product" med "the worst chainsuck ever". Annars toppbetyg.

Kanske Cannondale Rush eller RZ 120 skulle kunna smaka?
Ifs svåra att få speca själv, men det finns lösa ramar att få tag i på ebukten om man letar lite.

Ny Stumpjumper? Jag hade tittat mer mot 5-6" än mot 4". Där finns hojar som är lätta nog för xc, men inte har racegeometri.

En Turner Flux (4") med en 120 mm gaffel är en mullig trailbike. Går att bygga lätt men stark (runt 11.5 kg)

Annars är väl spot:en en seriös AM-utmanare?

Det finns mängder med alternativ i din kategori. Det är lite upp till personlig geometri-preferens. Vill du ha den lätt finns det fina carbon-alternativ i den klassen.

Personligen skulle jag tittat på en Sunn Kern(inte LT)eller Gary Fisher Roscoe för en lekfull XC-hoj som tål lite mer.

Manga kul forslag - far surfa pa mtbr och googla for tester. Ar en sadan som garna ocksa vill testa innan kop - eftersom det inte blir kop forran nasta ar ar jag inte stressad.

Santa Cruz eller en nyare Stumpjumper ar ju intressanta alternativ men med tanke pa att man betalar ganska mycket har i Europa for de cyklarna kanns det lite trakigt. Min Stumpjumper koptes i San Diego nar vi hade kontor dar - kommer ihag att prisskillnaden var mycket stor da och den lar nog fortfarande vara avsevard. Med det resonemanget skulle en Orange, Sunn, Ellsworth eller Commencal vara battre - man far forhoppningsvis mer for pengarna.

Emellertid kanske jag inte far salt min Stumpjumper - den person som jag hade som potentiell kopare verkade inte riktigt ha koll pa prisbilden. Aterkommer senare i veckan nar han provkort ;)

Egentligen hade jag inte tankt salja min SJ men nar jag val tankt tanken och borjar fantisera om nasta mtb ar det som om man slagit in pa en vag utan atervando ...

Jag vet att Canyon gor jattefina cyklar men for mtb kanns det inte ratt. Hellre England, Frankrike, Andorra eller USA. Jag vet att de flesta ramar gors i Taiwan men min avoghet mot tyska cyklar (dar ramarna gors pa precis samma stalle) ar irrationell men icke desto mindre verklig.

Den dag jag overvager Shimano pa landsvagscykel ar val den dag jag kommer att fundera pa tysk cykel - dvs aldrig ;)

Ibis Mojo verkar ju kanonfin - men ar lite orolig over det garantiarende nagon hade for ett tag sedan dar sadelroret pa nagot satt lossnade fran resten av ramen. Kommer inte ihag detaljerna med det lat som en designmiss.

Vill man vara riktigt saker pa att allting ar OK ar val det sakrast att satsa pa en modell som Stumpjumper som hallt pa och utvecklats hur lange som helst.

PerryE skrev:
> Ibis Mojo verkar ju kanonfin - men ar lite orolig
> over det garantiarende nagon hade for ett tag
> sedan dar sadelroret pa nagot satt lossnade fran
> resten av ramen. Kommer inte ihag detaljerna med
> det lat som en designmiss.
>
> Vill man vara riktigt saker pa att allting ar OK
> ar val det sakrast att satsa pa en modell som
> Stumpjumper som hallt pa och utvecklats hur lange
> som helst.

Mojon är en riktigt skön cykel, men man får passa sig lite med däcksdimensioner. Ett par Schwalbe Big Betty går till exempel in i baksvingen utan problem, men däcket går emot sadelröret innan dämparen bottnar vid mer "inspirerad" körning.

Annars är garantiärendena nästan i sig en anledning att välja Ibis, vad jag sett så visst, det händer ibland missöden (inte helt ovanligt bland kolfibercyklar?) men de sköter dem verkligen exemplariskt vad gäller kundkontakt och hjälpsamhet!

Eller Kona ocksa for den delen

Rocky Mountain sag fin ut ...

Kommer att bli rejalt besviken nu om inte SJ:en blir sald eftersom det fanns sa manga roliga alternativ ;)

meta 5.5
jag använder den både nerför åreskutan (dock inte lika snabbt och höga hopp som de med dhriggar) som på nickspåret/hellas här i sthlm

chksix skrev:
> Yeti 575. Fråga Fässberg :)

Jepp, den går som ett skott både uppför och nerför :)

Scott Genius, trivs rätt bra på MC20. Relativt lätt (12,4 kg tror jag), kolfiber och hyfsade komponenter. Lockout bak från styret och variabel framgaffel 100-140mm borgar för mycket bra allround egenskaper. Den funkar nog nästan var som helst. Jag har bytt däck från Nobby Nic till Racing Ralph på min för några Långlopp annars standard. Som med alla AM hojar är den kompromiss, bra på mycket men inte bäst på något och många tycker kanske att Scott är dyra.

Oscar skrev:
> Hehe alla rekommenderar sina egna cyklar helt
> oväntat ;)

Inte alla.. ;)

westman skrev:
> Personligen skulle jag tittat på en Sunn Kern(inte LT)eller Gary Fisher Roscoe för en lekfull XC-hoj > som tål lite mer.

Oscar skrev:
> Hehe alla rekommenderar sina egna cyklar helt
> oväntat ;)

Jag rekomenderade inte min hoj, utan en annan som jag är sjukt sugen på och bara har läst gott om.

Ellsworth Truth (den jag har) uppfyller inte riktigt kravet AM med sina 101mm slag. :)

+1 till Mojon!

Min är till salu btw (storlek M), hinner inte in till skogen så det är synd att den inte blir använd som den vill :(

Tillbaka
Topp