Ultra i Sverige mot RAAM-kval

Petert

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Nu har äntligen arbetet med den första svenska ultracykeltävlingen börjat!
Alldeles nyligen testkördes en slingrande slinga från Mälardalen in i Dalarna och Värmland med cykel och följebil. 70 mil, 7700+ höjdmeter, ca 31 timmar (till för att slås). Vackert, backigt, utmanande.

RAAM-arrangörerna har en idealform för en RAAM Qualifier (RQ): 60-80 mil enligt traditionell ultracykling, alltså med följebil som navigerar, förser cyklisten med mat och transporterar kläder och reservcykel etc. Den relativt korta distansen är enklare och billigare att ge sig på än flera hundra mil långa lopp – fler kan alltså prova på. Att följebilen är med ger en omedelbar övning i konsten att planera för och genomföra RAAM. Genom att kvala in via ett 24-timmarslopp missar man den biten.

2014 är det dags! Ni som har längtat att få cykla ultra efter ni följde Gunnar Ohlanders i somras eller kanske redan efter Catharina Berges lopp 2005, kan notera att vi kör preliminärt i juni 2014. Ett lopp kan godkännas som RQ tidigast vid andra genomförandet, så sommaren 2015 har vi förhoppningsvis de första som kvalificerat sig på svensk mark.

Självklart kommer även en plattare bana att tas fram om intresset för svensk ultracykling blir stort nog.

Peter Tonér, CK Distans
 
Senast ändrad:

MarcusS

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur f*n hittar man dessa höjdmeter i Sverige? Men
> det är klart, kan nån så kan Peter.


+1 jag tror han sitter på någon optimeringsfunktion för detta
 

Ari.m

Medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Inte för att jag har ett längre "RAAM"-lopp i sikte, men det vore ju trevligt att prova på formatet.
Och 70 mil är görbart även för bekvämare cyklister.

Vad är maxtiden?

Har du någon karta på rutten?
(Eller vill du hålla på den lite...)
 

Petert

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Ari.m skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte för att jag har ett längre "RAAM"-lopp i
> sikte, men det vore ju trevligt att prova på
> formatet.
> Och 70 mil är görbart även för bekvämare
> cyklister.
>
> Vad är maxtiden?
>
> Har du någon karta på rutten?
> (Eller vill du hålla på den lite...)

Just det, man behöver verkligen inte sikta på RAAM för att ha en anledning att cykla på dette viset.

Den preliminära tanken att ha en väl tilltagen maxtid första gången. Jag vill inte ta ledigt från jobbet på måndagen för att vänta in någon men det ska finnas lite vingelutrymme.

Karta finns men den får vara lite hemlig ett tag till.



JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp, optimeringsmotorn för maximal höjdeffekt
> och maximal tristess + bruksorter.


Jonas, det KAN vara så att gpsies omvandlar nedlagda industrier och tomma lägenheter till höjdmeter, det skulle förklara några av dom. Men det är ändå så att man ser fler välskötta hus och turistmiljöer än tvärtom. Och att backar finns kan jag försäkra.


Tack för "kör på", NLC!


/Peter
 

Fikasvettot

Ny medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad du ligger i Peter!
>
> Jag förutspår att ultralopp med följebil blir
> nästa happytrend.


Problemet kan vara 3G-täckningen i obygden. Det var stundtals lite tunt med rapporter under Sverigeloppet (han som cyklade ensam med följebil)
 

bigmollo

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Ja just det. Glömde ju helt bort internetcyklandets hårda verklighet. Vi MÅSTE lösa det på nåt sätt.
Men vänta, jag ska väl inte köra?
 

Vic

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ska jag då kunna blogga och
> twittra? ;)

> Men vänta, jag ska väl inte köra?

Jag tror att du just skrev på :)
 

Pelle Hå

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Men vänta, jag ska väl inte köra?

Vafalls! Varför inte, har det hänt nåt? Är du skadad?
 

Petert

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
schture skrev:
-------------------------------------------------------
> Häftigt Peter! Kan man få en gps-track så man
> träningsåka lite innan... ;-)


Spåret får vara dolt lite till, Nils. Möjligen släpper vi en by och en korsning i veckan sen... nej då, hela sträckan ska vara offentlig långt innan loppet. Vi har en intressant detalj kvar att säkerställa innan vi släpper spåret.


/Peter
 

bigmollo

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Petert skrev:
-------------------------------------------------------
Vi har en intressant detalj kvar att
> säkerställa innan vi släpper spåret.


Har du hittat en bruksort som har varit nedlagd och bortglömd sen 30-talet? ;)

Skämt åsido, det här blir skitkul!
 

Petert

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Nu förstörde du allt Johan!

Nä, en riktigt mysig och svårlämnad vändpunkt. OBS Inga husruiner kantade med värmeljus utan en högst levande inrättning med mat mitt i natten och omtänksam personal.

Kul att en latmask som du gillar det här!

/Peter
 

kitzblitz

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Petert skrev:
-------------------------------------------------------
> en högst levande inrättning med mat mitt i natten
> och omtänksam personal.

Arvidsjaur?
 

CT

Ny medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
I väntan på att Peter skall bli klar med detta lopp så kan du kvalificera för RAAM genom att cykla långt under Bianchi-Melfar 24 Hour Cycling Challenge på danska Fyn nu den 1 juni 2013.
 

Petert

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Nya tag 2016!

Vi vill väldigt gärna få igång ultracyklingen i Sverige. Och då menar vi den som bygger på att man har en följebil, som i RAAM. Drygt tre år efter det första inlägget i denna tråd nylanserar vi härmed Swedish Ultrabike 610!

Fler och fler cyklister i Sverige drömmer mer eller mindre verkligt om RAAM. Då och då, mycket oftare än tidigare, får man höra talas om konkreta planer på att någon ska tävla något av de närmaste åren.

Ett av de viktigaste momenten laget bör lära känna och bli säker på är cyklingen med följebil.

Lugn, det är helt okej att delta i SUb 610 enbart för att man gillar ultraformen. 62 mil i Sverige är ju både mindre slitsamt och billigare än 490 mil i USA.


https://ckdistans.wordpress.com/swedish-ultrabike-610/

Missa inte chansen att undvika deltagaravgiften, läs inbjudan.

Hoppas att vi får se er på "våra" vägar i Västmanland, Dalarna, Värmland och Närke den 27-28 augusti.

http://ridewithgps.com/routes/6092076


/Milälskarna i CK Distans.
 

kitzblitz

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Oj.

Haha 19 timmar :-)

Ska målgången ligger i en mygginfesterad skogsdunge enl kartan? (Skulle inte förvåna mig med Peter :-)) Eller egentligen i Köping?
 

Petert

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Vi kör med omväxlande getingsvärmar och blåslampor varje kilometer efter vändpunkten. Då ska det gå. Eller om man är bättre än man tror. En Strasser skulle bara smula sönder den tiden med gipsad högerhand men jag tror att det finns kapacitet lite här och var. Toni, har du koll på vad du är kapabel till när förutsättningarna är optimerade?
 
Senast ändrad:

ohellstrom

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Petert skrev:
-------------------------------------------------------
, har du
> koll på vad du är kapabel till när
> förutsättningarna är optimerade?

Räknade efter lite för egen del; drygt 25% högre totalsnitt på min bästa ironman-cykling än på min snabbaste brevet (som råkar vara en 30-milare).

Så det finns givetvis en god del tid att spara på att aldrig behöva kliva av cykeln. Avstängda vägar reducerar behovet att använda bromsarna...
 
Senast ändrad:

kitzblitz

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Petert skrev:
-------------------------------------------------------
> Toni, har du
> koll på vad du är kapabel till när
> förutsättningarna är optimerade?

Nä. Men det vore onekligen kul att testa med ultravarianten. Vad korta (inga...) pauser gör för skillnad lärde vi ju oss på PBP förra året.
 

Petert

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
ohellstrom skrev:
Avstängda vägar reducerar behovet att använda bromsarna...
----------------------------------------------------------------------
Inte så många avstängda vägar. Fast så ruskigt många bilar ser man inte på den slingan.


Nej man blir inte av med vindmotståndet med en följebil men stoppen blir kortare om man inte är ofokuserad och eller trött. Eller har glömt att gå igenom med teamet hur stoppen ska gå till. Fast, som Toni skrev, INGA pauser. Det är ju "bara" 62 mil... och behöver man inte dra på knä- eller benvärmare kan man klara sig utan stopp. Somliga har klarat mycket längre sträckor än så. Hittar man tempot som inte sliter för mycket så kommer man långt mellan stoppen.

19 timmarsribbban satte vi för att det faktiskt är en s v å r tid. Fast man kan ju vara först över mållinjen på en längre tid.
 

ohellstrom

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Jo, 19 timmar är ju inte lätt. Å andra sidan känns det sällan spännande att satsa på saker som är lätta.

För egen del blir det iallafall inte i år - efter det där andra halvlånga loppet jag anmält mig till lär det inte vara läge att försöka sälja in en extra långhelg...
 

ohellstrom

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, jag råkade anmäla mig.


Kul! Nu ska du bara ut och skaffa en brandbil, alternativt en ambulans :)
 

Jenny W

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
ohellstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oj, jag råkade anmäla mig.
>
>
> Kul! Nu ska du bara ut och skaffa en brandbil,
> alternativt en ambulans :)


Äh. Räcker väl med en saftblandare på saaaaben. Finns säkert på coolstuff eller liknande sida.

Behöver ett crew.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------

> Behöver ett crew.

Du kan ju alltid göra som Bruce Berkeley - börja hoja och hoppas att det löser sig.
 

Jenny W

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Behöver ett crew.
>
> Du kan ju alltid göra som Bruce Berkeley - börja
> hoja och hoppas att det löser sig.


Ja, det löser sig nog.

E: Ser ingen maxtid. Får det ta den tid det tar eller? ;)
 
Senast ändrad:

ohellstrom

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
32 timmar är maxtiden för solocykling. Det får trots allt anses som rikligt vid ett lopp där det inte är tänkt att man ska stoppa annat än för riktiga nödvändigheter.
 

Jenny W

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
ohellstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> 32 timmar är maxtiden för solocykling. Det får
> trots allt anses som rikligt vid ett lopp där det
> inte är tänkt att man ska stoppa annat än för
> riktiga nödvändigheter.


Aja. Det går väl bra. Eller så gör det inte det...
 

geologen

Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det låter jobbigare att sitta på sadeln
> 32 timmar i sträck än att cykla 62 mil på 32
> timmar.

Är inte båda i princip samma sak?
 

marr

Moderator
Forumvärd
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker det låter jobbigare att sitta på
> sadeln
> > 32 timmar i sträck än att cykla 62 mil på 32
> > timmar.
>
> Är inte båda i princip samma sak?

Geo du är väll crew åt Geo?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer