ohellstrom
Aktiv medlem
Ultra i Sverige mot RAAM-kval
Så tempohojen får inte följa med alltså? Om det nu ska vara mer ultra än rando.... ;)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jenny W sa:Jag har Dead Pony som förstavalscyklel, lätt och fin, 11-delade elväxlar, väl incyklad, bäst i backarna.
Canyon, alucykel, stabil men rätt tung och basic. Skön på långtur. 10-delade mekaniska växlar. Kan sätta skärmar på denna men eftersom jag har följebil så gör det inte så mycket om jag blir blöt. Kan ju ha många ombyten med och byta kläder om det skulle behövas.
ohellstrom sa:Så tempohojen får inte följa med alltså? Om det nu ska vara mer ultra än rando.... ;)
Petert sa:Jenny W sa:Jag har Dead Pony som förstavalscyklel, lätt och fin, 11-delade elväxlar, väl incyklad, bäst i backarna.
Canyon, alucykel, stabil men rätt tung och basic. Skön på långtur. 10-delade mekaniska växlar. Kan sätta skärmar på denna men eftersom jag har följebil så gör det inte så mycket om jag blir blöt. Kan ju ha många ombyten med och byta kläder om det skulle behövas.
Det är ändå otäckt att cykla med genomblöta byxor och att stanna och byta är en tidstjuv. Regnar det timme efter timme byter du inte och då kan du istället få skavsår.
Jenny W sa:ohellstrom sa:Så tempohojen får inte följa med alltså? Om det nu ska vara mer ultra än rando.... ;)
Jo, jag hade funderingar på att ta med den men den är inte tillräckligt skön att sitta länge på.
Kan ju sätta tempopinnar på racern...
ohellstrom sa:Jenny W sa:ohellstrom sa:Så tempohojen får inte följa med alltså? Om det nu ska vara mer ultra än rando.... ;)
Jo, jag hade funderingar på att ta med den men den är inte tillräckligt skön att sitta länge på.
Kan ju sätta tempopinnar på racern...
Nej, det ska du såklart avgöra själv. Men då blir Canyon i princip ren reservcykel?
Jag vet heller inte hur länge jag kan sitta på min tempocykel... 180km har av naturliga skäl blivit det längsta jag testat hittills.
Om jag ställer upp nån gång så blir det sannolikt maximalt med tempohoj med linjehojen som omväxling mellan varven. Man ska ju upp i närheten av 34 i rullsnitt för att komma i mål på Sub19...
GoranS sa:Hur är det att sitta på en tempocykel i närmare ett dygn (undrar en som aldrig suttit på en sådan i ens en sekund)?
ohellstrom sa:Har länge haft tankar på att cykla nån längre brevet på den, men det är alltid "något" (läs: sällskap - poängen skulle ju vara att cykla snabbt som f-n) som kommer emellan :)
GoranS sa:Hur är det att sitta på en tempocykel i närmare ett dygn (undrar en som aldrig suttit på en sådan i ens en sekund)?
NLC sa:ohellstrom sa:Har länge haft tankar på att cykla nån längre brevet på den, men det är alltid "något" (läs: sällskap - poängen skulle ju vara att cykla snabbt som f-n) som kommer emellan :)
Snart dyker du väl upp i ärmlöst också...
ohellstrom sa:NLC sa:ohellstrom sa:Har länge haft tankar på att cykla nån längre brevet på den, men det är alltid "något" (läs: sällskap - poängen skulle ju vara att cykla snabbt som f-n) som kommer emellan :)
Och simmar innan ;)
NLC sa:ohellstrom sa:NLC sa:ohellstrom sa:Har länge haft tankar på att cykla nån längre brevet på den, men det är alltid "något" (läs: sällskap - poängen skulle ju vara att cykla snabbt som f-n) som kommer emellan :)
Och simmar innan ;)
*ryser*
kitzblitz sa:GoranS sa:Hur är det att sitta på en tempocykel i närmare ett dygn (undrar en som aldrig suttit på en sådan i ens en sekund)?
Tempopinnar på en lvg cykel kan man sitta i länge och det borde vara ca samma på en tempohöj utom att den är klart mycket mera aero. Det som är skönt/nödvändigt på lååångcykling är att kunna byta handposition då och då. Och det går ju på tempocykel också.
Eftersom du har valet att byra cykeln skulle jag ta med den. Det är ju inte så att du inte har kört 60 mil på en och samma cykel förrut :-)
ohellstrom sa:(för övrigt blir det väl lite som Piff & Puff på julafton när jag, kitzblitz och NLC ska förklara hur man lite smidigt cyklar 60mil snabbt...)
ohellstrom sa:kitzblitz sa:GoranS sa:Hur är det att sitta på en tempocykel i närmare ett dygn (undrar en som aldrig suttit på en sådan i ens en sekund)?
Tempopinnar på en lvg cykel kan man sitta i länge och det borde vara ca samma på en tempohöj utom att den är klart mycket mera aero. Det som är skönt/nödvändigt på lååångcykling är att kunna byta handposition då och då. Och det går ju på tempocykel också.
Eftersom du har valet att byra cykeln skulle jag ta med den. Det är ju inte så att du inte har kört 60 mil på en och samma cykel förrut :-)
Enig. Känns nästan som "slöseri" med de möjligheter man får med cykelbyte att ha två cyklar som i princip gör samma sak.
(för övrigt blir det väl lite som Piff & Puff på julafton när jag, kitzblitz och NLC ska förklara hur man lite smidigt cyklar 60mil snabbt...)
Niklasberglund sa:Jenny, Geo och Bengt..
Nån av er som har nån allergi eller undviker nåt speciellt i kostväg?
Inte jag i alla fallNiklasberglund sa:Jenny, Geo och Bengt..
Nån av er som har nån allergi eller undviker nåt speciellt i kostväg?
hm sa:(Karbon hjulen exploderar inte bara för att du rullar ett tag (60mil) med "fel" bromsbelägg.)
nisseson sa:hm sa:(Karbon hjulen exploderar inte bara för att du rullar ett tag (60mil) med "fel" bromsbelägg.)
(Kolfiberfälgar kan må jättedåligt av små metallspån som sitter kvar i bromsbelägg använda på metalfälg. Rekommenderas inte.)
Jenny W sa:Imorn ska jag cykla på tempocykeln och utvärdera om det är möjligt att cykla långt på den.
Jag pillade ur lite aluminiumspån ur frambeläggen efter en regntur tidigare i sommras. Undrade vad tusan det var som lät när jag bromsade, men det var som sagt två små metallspånor.JLarsson sa:Jag undrar om metallspån-i-bromsklossarna inte är en myt i paritet med marzocchis oljepåfyllarapa och imploderande kolfiberramar.
ohellstrom sa:Jenny W sa:Imorn ska jag cykla på tempocykeln och utvärdera om det är möjligt att cykla långt på den.
Du behöver inte ens cykla långt på den, men du lär spara tid om du iallafall cyklar något på den.
Jenny W sa:ohellstrom sa:Jenny W sa:Imorn ska jag cykla på tempocykeln och utvärdera om det är möjligt att cykla långt på den.
Du behöver inte ens cykla långt på den, men du lär spara tid om du iallafall cyklar något på den.
Med denna höjdprofilen är det kanske knappt lönt att ta med tempocykeln? En bit i början och på slutet som kan vara aktuellt. Kollade kartan och den sträckan i mitten 250-350k är på små och slingriga vägar verkar det som. Inte heller optimalt med tempocykel.
Börjar fila på en grov tidsplan nu.
Petert sa:Jenny W sa:ohellstrom sa:Jenny W sa:Imorn ska jag cykla på tempocykeln och utvärdera om det är möjligt att cykla långt på den.
Med denna höjdprofilen är det kanske knappt lönt att ta med tempocykeln? En bit i början och på slutet som kan vara aktuellt. Kollade kartan och den sträckan i mitten 250-350k är på små och slingriga vägar verkar det som. Inte heller optimalt med tempocykel.
Som alla höjdprofiler är denna lite missvisande. Det finns ett flertal partier på en till tre mil som är rätt platta och då det verkligen kan löna sig att sitta på en tempocykel. Om du identifierar lämpliga punkter för cykelbytena kan du tjäna en del tid. Och du varierar sittställningen vilket kan vara positivt.
Jenny W sa:Jo eh tänkte på att eh... Det finns ju en maxtid.... Finns det min-max-tid på stämpelplatserna oxå? Står kanske någonstans och jag har bara missat det?
ohellstrom sa:Petert sa:Jenny W sa:ohellstrom sa:Jenny W sa:Imorn ska jag cykla på tempocykeln och utvärdera om det är möjligt att cykla långt på den.
Som alla höjdprofiler är denna lite missvisande. Det finns ett flertal partier på en till tre mil som är rätt platta och då det verkligen kan löna sig att sitta på en tempocykel. Om du identifierar lämpliga punkter för cykelbytena kan du tjäna en del tid. Och du varierar sittställningen vilket kan vara positivt.
Ja, den bilden verkar väldigt komprimerad. Det enda stycket på banan jag testat är från ca km 437 till km 483 (Rämmen till Hällefors) som var med på Sverigetempot. På din bild ser det ur som ett ganska hopplöst stycke men jag minns det som hyfsat lättåkt.
Petert sa:Jenny W sa:Jo eh tänkte på att eh... Det finns ju en maxtid.... Finns det min-max-tid på stämpelplatserna oxå? Står kanske någonstans och jag har bara missat det?
Nja, en TS (Time Station) är ingen stämpelplats. Det är en punkt i geografin som man refererar till med passertider och som får passeras helt utan att man stannar till. Man får cykla heela sträckan nonstop om man har den förmågan. (Det lär har hänt att RAAM har inletts med ca 120 mil utan ett enda stopp av diverse uthålliga individer.) I RAAM placeras i stort sett alla TS vid motell, bensinstationer etc. I vårt lilla lopp som ska vara avklarat på drygt 30 timmar har vi placerat TS utifrån distansintervall.
När du kommer fram till en TS, dvs passerar eller stannar till vid den, ska ankomsttiden anmälas till arrangören och det är förstås en uppgift för din crew. Vi vill att ni ringer oss inom 30 minuter från ankomst (som i RAAM) utom vid den sista TS:en som ligger så nära mål att ni där har endast 15 minuter att ringa.
Jenny W sa:Petert sa:Jenny W sa:Jo eh tänkte på att eh... Det finns ju en maxtid.... Finns det min-max-tid på stämpelplatserna oxå? Står kanske någonstans och jag har bara missat det?
Nja, en TS (Time Station) är ingen stämpelplats. Det är en punkt i geografin som man refererar till med passertider och som får passeras helt utan att man stannar till. Man får cykla heela sträckan nonstop om man har den förmågan. (Det lär har hänt att RAAM har inletts med ca 120 mil utan ett enda stopp av diverse uthålliga individer.) I RAAM placeras i stort sett alla TS vid motell, bensinstationer etc. I vårt lilla lopp som ska vara avklarat på drygt 30 timmar har vi placerat TS utifrån distansintervall.
När du kommer fram till en TS, dvs passerar eller stannar till vid den, ska ankomsttiden anmälas till arrangören och det är förstås en uppgift för din crew. Vi vill att ni ringer oss inom 30 minuter från ankomst (som i RAAM) utom vid den sista TS:en som ligger så nära mål att ni där har endast 15 minuter att ringa.
Jaha. Då svarade du på fler frågor som snurrar i huvudet. Funderade på vad TS stod för. Har läst det innan någonstans och antagligen betyder det inte TrådSkapare i detta fallet :) Samt frågan om jag själv rent fysiskt måste av cykeln och stämpla kortet. Men nu är det ju inget kort. Gött. Då kan man alltså planera stopp/cykelbyte lite hur man vill.
Hur tight måste bilen vara med cyklisten? Kan crew tex stanna för att utföra praktiska behov tex handla, gå på toa, mecka med utrustningen, medan cyklisten fortsätter.
Det är minst 2 cyklar som ska med. Kan man ha tre cyklar med sig?
Petert sa:Jenny W sa:Petert sa:Jenny W sa:Jo eh tänkte på att eh... Det finns ju en maxtid.... Finns det min-max-tid på stämpelplatserna oxå? Står kanske någonstans och jag har bara missat det?
Jaha. Då svarade du på fler frågor som snurrar i huvudet. Funderade på vad TS stod för. Har läst det innan någonstans och antagligen betyder det inte TrådSkapare i detta fallet :) Samt frågan om jag själv rent fysiskt måste av cykeln och stämpla kortet. Men nu är det ju inget kort. Gött. Då kan man alltså planera stopp/cykelbyte lite hur man vill.
Hur tight måste bilen vara med cyklisten? Kan crew tex stanna för att utföra praktiska behov tex handla, gå på toa, mecka med utrustningen, medan cyklisten fortsätter.
Det är minst 2 cyklar som ska med. Kan man ha tre cyklar med sig?
Ursprunget till ultracyklingen är frågeställningen hur fort man kan ta sig en viss jättelång sträcka om man bara behöver tänka på att cykla.
Bil och cyklist får vara separerade i dagsljus men det ska inte pågå längre än nödvändigt. Stannar bilen i mörker (fasta klockslag informeras om innan start) måste cyklisten stanna (trots att den har belysning). Tankning utförs i dagsljus men det borde kunna undvikas helt på 61 mil. Fyll tanken innan start.
Antalet cyklar är obegränsat.
Som synes är det ganska många olikheter mellan randonnécykling och ultracykling. T ex släpper ultracykling ut mer koldioxid vilket är rätt störande.
Fjärdebrunn sa:Det där blir ju en trivselrunda!
Att aero är bra vet vi, även i berg, så på vilket sätt kan tempojonnen bli så bekväm så du gärna sitter på den i 30 timmar?
Jenny W sa:Fjärdebrunn sa:Det där blir ju en trivselrunda!
Att aero är bra vet vi, även i berg, så på vilket sätt kan tempojonnen bli så bekväm så du gärna sitter på den i 30 timmar?
Jag ska prova att stripsa ihop sadeln (ISM) så att den blir mer lik racerns sadel och med sköna byxor kanske det går att sitta lite längre. Har bara cyklat 4 mil på den i sträck och då med tridräkt, alltså med minimal padding och 0 fokus på bekvämlighet.
Jag kan även förändra vinkeln lite på styret och skaffa bättre kuddar till armstöden. Vet inte om man kan sätta lindor på styret? (där man håller för att bromsa) Det är ingen linda just nu alls.