Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Hej! Jag bor i Östersund i vanliga fall, men tillbringar en stor del av somrarna här, till exempel nu ett par veckor framöver. Jag tänkte ta mig en tur nu på söndag, ev. Tavelsjöleden Umeå–Hissjö, eller någon av alla andra stigar som jag har kvar att upptäcka här i krokarna. Jag är i i alla fall sugen på en längre distans i sakta mak med fikastopp. Vädret ser lovande ut. Någon som vill hänga på?

Fast en kvart efter inlägget stukade jag foten. Inga cykeläventyr på ett par dagar alltså. =(

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
varje söndag :)

Bilagor

• BikePark.jpg.png
    BikePark.jpg.png
    32.3 KB · Besök: 122
Umeå-tråden Del II
Fler sugna på cykling imorgon (måndag) kväll? Tänkte styra iväg mot Hässningberget, troligen via Umåker. Möte kl 19 vid Tegsbron.

Umeå-tråden Del II
Nu är årets Långloppsbana färdigmarkerad i trakterna kring Långviksmon strax norr om Örnsköldsvik. Ni är välkomna att prova. Start vid "Jollen" affärscentrum i Långviksmon. Parkerar gör ni lämpligast nere vid badplatsen.

Det finns en 40km och en 65km sträcka. Den förstnämnda innehåller mycket stig.

Loppet går den 4/8 och Ni kan anmäla Er fram till 28/7, därefter tillkommer efteranmälningsavgift.

Jag har snickrat ihop en liten fil med glimtar från banan:

Hemsidan med kartor & anmälan mm:
http://www.ckornen.se/om-klubben/tavlingsverksamhet/tolvtjarnsloppet/

Umeå-tråden Del II
Är det några härifrån som är sugen på hänga på i mystempo med ett litet snabbt fikastopp på 40 km slingan? Det är mestadels riktigt fin stigcykling i fin miljö och jag tänkte boka sista plats på 40 km motion.

Umeå-tråden Del II
@Lars.E: Jag har nog tänkt att fara dit men jag har inte bestämt mig om jag ska cykla 40 eller 65km.

@Stok: Mycket möjligt att jag hänger med. Återkommer imorgon med besked.

Umeå-tråden Del II
@Penntroll: På 40km missar du ett par fina stigar, tex utförskörningen på Svedjeberget och även en fräsig hängbro. Men om man som jag känner sig som en stor köttbulle med spaghetti-ben så är det rätt skönt att slippa mata väg (mestadels grus och skogsväg). Även klättringarna på svedjeberget och mördarbacken är ju sköna att slippa för en latmask som mig.
65an rekommenderas om du är i bättre form än mig, där får du med allt.
Annars är du välkommen att joina på 40km, vare sig du väljer att göra det till en fikatur längst bak eller om du vill gasaifrån alla och vara först över mållinjen.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
-------------------------------------------------------
> På torsdag blir det en tur över Umåker,
> Hässningberget och Röbäck i kvällssolen.
> Cyklar från Gamla bron 18.30 (anpassningsbart).

Jag är i Umeå och det skulle vara kul med lite cykling om det går bra att haka på. Inte hundra än på att jag kan imorrn men jag håller koll på tråden. Ansluter gärna direkt vid Umåker i så fall (stationerad i Röbäck).

/Johan

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
JojjeM skrev:
> Jag är i Umeå och det skulle vara kul med lite
> cykling om det går bra att haka på. Inte hundra
> än på att jag kan imorrn men jag håller koll
> på tråden. Ansluter gärna direkt vid Umåker i
> så fall (stationerad i Röbäck).

Klart det går bra. Tänkte cykla via den stora grusparkeringen vid travbanan så det blir väl ca. 10 min senare där.

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Klart det går bra. Tänkte cykla via den stora
> grusparkeringen vid travbanan så det blir väl
> ca. 10 min senare där.

OK, fint. Jag ska göra ett försök men vänta inte på mig om jag inte är där. Det finns som sagt risk att annat kommer emellan.

marran skrev:
> Wohoo! Är du kvar till nästa vecka Johan?

:). Planerna är lite diffusa så jag vet faktiskt inte. Eventuellt ett par dagar i början i alla fall. När återvänder du?

/Johan

Umeå-tråden Del II
Tack till Marie och Tomas för en supertrevlig tur. Bra stigar och glatt sällskap. Kul också att se att marrans prophet hamnat i så bra händer. Mycket imponerande kört av Marie :)

Två dassiga mobilplåtar blev det:
Kombinerat mek- och hallonstopp efter vedkastbacken
2.jpg

Marie och Tomas kämpar sig uppför Hässningberget
1.jpg

/Johan

EDIT: stavfel

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Hej Umefolk, kul att se att ni cyklar på som vanligt. Börjar själv nästan längta till hösten när min cykling förhoppningsvis kommer tillta.

En tur till Bygdsiljum blev det dock i söndags, mycket trevligt. Tack för det quid (ta och svara på mitt sms nu ;) ). Tyvärr började bakbromsen strula. Upplever den långsam och svampig. Luft? Inget oljeläckage kan ses. Får lov och lufta den och hoppas på bättring. Nu kommer vi till pudels kärna angående detta inlägg. Är det någon som sitter på ett luftningskitt till Avid här i stan? Kanske är något man bör köpa men just nu lever jag i förnekelse och tror att detta är en engågsföretelse.

Umeå-tråden Del II
@ snobbo: Kommer du ner till Ö-vik så får du låna mitt luftningskitt.
Liften går på lördag, torrt å fint på berget och prognosen säger... STOR SOL.

Umeå-tråden Del II
Tack Marran och Lars.

Tror jag beställer ifrån sidan du tipsade om marran. Tror dock inte jag hunnit fixa det innan du kommit hem så jag kommer gärna förbi dig och fixar ändå. Alltid tryggt att hålla någon i handen när man ger sig på nått nytt. Hört att just avid är extra bängligt.

Tyvärr kommer jag inte på lördag Lars. Förpliktelser på annat håll :(

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Tack för en mycket bra tur!

Bara att börja Blocketspana efter en stel nittitalare nu ;-)

/johan

Umeå-tråden Del II
Tjo ska spendera 2 veckor i Umeå i sommarstugan och tänkte ta med cyklarna. Jag är lite sugen på att släpa cykeln upp på ett berg och sen cykla ner, har ni något tips i närheten eller längre bort som kan vara roligt? Det får gärna inte vara alltför stökigt då det kanske hänger med någon nybörjare. Det måste gå att cykla på en HT med hög sadel om man är duktig resp en HT med låg sadel om man är ny :D Alternativt gå korta sträckor.

Tänkte passa på att cykla isälvsleden också då den verkar grym!

Umeå-tråden Del II
Jag har en kompis som fastnat för xc och är på jakt efter en begagnad 26" hardtail med hydrauliska skivbromsar och som minst deore-kittad. Storlek M ungefär.
Budget ca 4 till 6000kr. Någon som har något begagnat eller sett något fint objekt i Umeås närhet?

Umeå-tråden Del II
jblo skrev:
> Tjo ska spendera 2 veckor i Umeå i sommarstugan
> och tänkte ta med cyklarna. Jag är lite sugen
> på att släpa cykeln upp på ett berg och sen
> cykla ner, har ni något tips i närheten eller
> längre bort som kan vara roligt? Det får gärna
> inte vara alltför stökigt då det kanske hänger
> med någon nybörjare. Det måste gå att cykla
> på en HT med hög sadel om man är duktig resp en
> HT med låg sadel om man är ny :D Alternativt gå
> korta sträckor.
>
> Tänkte passa på att cykla isälvsleden också
> då den verkar grym!

Ett berg som är icke cyklingsbart uppför men funkar på HT nerför..? Kommer inte riktigt på något sånt på rak arm. Tavelsjöberget går att cykla både upp och ner dock. Om du kan tänka att åka lift upp finns Bygdsiljums bike park som ju har åtminstone en led där HT funkar.

Umeå-tråden Del II
Hässningeberget låter som det kan passa din beskrivning, fast det går såklart att cykla upp.

Ikväll vill jag cykla en sväng, kanske inte jättelångt eller länge men en eller ett par timmar kanske. Någon som känner peppen?

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Ikväll vill jag cykla en sväng, kanske inte
> jättelångt eller länge men en eller ett par
> timmar kanske. Någon som känner peppen?

Hmm, lite sällskapscykling vore trevligt. Lite skeptisk till vädret bara. Inte för att jag är rädd för att bli blöt men Umehojen uppskattar inte riktigt vätan. Jag var ute en kortis igår och kombinationen av blöt skog, schwalbes snikgummi i däcken och cantisar med originalklossar från -96 var lite väl spännande :)
Å andra sidan är ju utmaningar till för att antas. Håller ögonen på tråden och vädret.

/Johan

Umeå-tråden Del II
Hässingberget blir bra. Vi cyklar vid 18 från stan, men vi træffes vid bron kl 18.15. I dette väder sätter jag ju så klart på bastun på designhögskolen och dom som vill med är välkomna !
M

Umeå-tråden Del II
Hässninge blir nog för långt bort för mig. Mitt garage och mitt hem är i kaos, så jag kör nog en kortare tur själv istället och ägnar resten av kvällen åt pyssel

Umeå-tråden Del II
Var det någon som hojade ikväll?
Själv fegade jag ur i regnet och nu känner jag mig som en dålig människa :)

Ser ev bättre ut kommande dagar:
meteogram.png

/Johan

Umeå-tråden Del II
Cykling ikväll? Jag har inte cyklat Röbäck sen barna Hedenhös ritades och efter en på tok för torr Norgeresa har jag helt naturligt ett uppdämt behov av att sladda runt på lite dyngsura rötter och stenar.

Umeå-tråden Del II
Jag satt inne istället, kollade på The Collective (första filmen alltså) och drömde om att cykla.
Jag kan hänga med på Röbäck ikväll, blir skoj att cykla på rikt!

Umeå-tråden Del II
Kung! Jag kan vara lat och ta bilen ut och då kan jag vara på plats typ anytime efter 5. Jag slänger ut förslaget 18 lite från höften. Möte på Röbäcks IP?

Umeå-tråden Del II
Kingens. Men åh, jag älskar ju att skita ned miljön med min Lloyd... ok ok, inte i UVSA längre, får väl ta fram långbena och dra dem till Röbäck mekaniskt. Träff vid gamla cykelbron kl 17.30 Marr?

Tillbaka
Topp