Umeå-tråden

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu var jag hemma igen, över 3 timmar på
> snöskor, jobbigt men härligt också! Man var
> rätt ensam i skogen :)

Sweet! Vart var du och gick?

Btw, var du peppad på att hänga med till Åre i sommar? (frågan gäller även alla andra som läser) Öviksborna pratar om den 1a - 10e juli... Låter ganska vettigt ändå. Jag ska kolla semesterplaner med chefen imorgon, samma sak för Johan. Vi 2 är peppade.
Bosse tar sig ner " på något vis" säger han, då han vet hur han ska sommarjobba...

Umeå-tråden
marran: Vi vill ha en RR! =)

Snöskottning var det mest ansträngande jag tog mig an denna helg... hoppas nästa helg erbjuder bättre cykelväder. Men jag är tveksam... hur ska Umeåborna hinna trampa ihop stigarna till oss?

Umeå-tråden
Körs inte stigar upp med skoter kring stadsliden? Då kan det nog hinnas..
Cykelbanan på ängarna var annars väldigt spännande i helgen! :-D Tjoff! Så satt man fast i en driva.

Kompis blocketfyndade Kona Lava Dome ikväll. Köpt ny -03, så inget skumt där. Blir att byta drivlina dock. Deore växling och Mavic fälgar. Så man blir lite sur på sig själv, som tvekade! :-)

I morgon skall besiktningsskruvas bil i vacker-vädret! :-p

Umeå-tråden
oJsan: Jag hoppas jag är till fjälls nästa helg, när jag klampade runt bland lössnön grät jag nästan över hur platt Umeå är...

kort RR på allmän begäran :)

Jag gick upp på kullen vid Carlshem och sen ungefär samma väg som vi tog i söndags på stigarna, där var oftast runt 10-20cm nysnö. När man kommer fram till skoterspåret vid grössjön där vi tog höger fortsatte jag ner på sjön. Det var grymt fint att stå på sjön och känna vinden slita i kläderna, windstopper är en bra grej!
Sen gick jag längs strandkanten, snön hade drivit ihop och ibland gick jag nästan på isen, ibland hade jag snö till knäna. När jag gått runt hela sjön gick jag upp igen på samma ställe och tog skoterspåret precis som vi gjorde, och upp höger på myren precis där vi cyklade.
Dock kände jag mig inte riktigt nöjd, så jag gick längs myrens vänstra kant och letade lämplig stig upp i kogen. Här var snön mjuk och fluffig, väldigt ofta stod jag upp till knäna, riktigt jobbigt för låren.
Jag hittade ett skoterspår inåt vänster in i skogen när jag gått ungefär 3/4 av myren, där tog jag in. Sen gick jag och gick och gick längs det där spåret, som vindlade sig framåt genom skogen, och jag började lite tappa känslan för riktningar. Eftersom jag ätit vita bönor till frukost (proteiner men inte så mycket koldyderater) började sockret till hjärnan ta slut ngnstans här. Hade jag varit piggare hade jag nog vänt, men jag tänkte att jag kommer nog ut på vägen snart så jag fortsatte.
Efter en halvtimme började jag bli lite orolig men då hittade jag ett (grönt) skidspår. Jag tänkte att om jag bara följer skidspåret tillräckligt länge kommer jag ut, så jag gick längs det. Nu i efterhand tror jag att jag valde att gå åt fel håll, för jag gick rätt länge längs det utan att komma utåt, det kändes snarare som jag gick längre in i skogen.
Till slut gick jag på ett spår som var märkt med blåa ringar runt träden, och eftersom inte skidspåret hade funkat så tog jag det istället, det var dessutom bättre uppmärkt. Nu var jag rejält trött, gick mest på vilja. Intalade mig själv hela tiden att "snart är du framme, ta dig samman nu" osv. Jag valde även att gå det blå spåret i motsatt riktning mot var jag kom ifrån, och det är jag rätt glad över såhär i efterhand. Jag kände inte alls igen det då, men det blå spåret var visst Grössjön runt en bit nedanför entre Carlshem!

Så när jag gått det spåret i en kvart eller så såg jag entreskylten, och förstod att jag visste var jag var, vilken lättnad. Då var det bara att gå ut längs den entren, den kändes längre än vad den gör på sommaren. Sen när jag kom ut på Carlshem höll jag på att gå vilse bland bostadområdena, var tvungen att fråga en snäll tant om vägen två gånger (ja, det var samma tant, jag måste ha gått runt, hon såg lite bekyrad ut andra gången :) )

Sista biten var grymt kämpig, inget socker kvar alls i kroppen, jag stapplar och raglar på cykelvägen, och det krävdes en grym viljeinsats för att ta mig upp från gångtunneln under Kolbäcksvägen, kroppen ville inte alls längre.

Till slut kom jag i alla fall hem, stapplar in i köket, sänker en burk fanta i 2 klunkar, trycker i mig en stor bit överbliven tårta och ställer mig skakandes i dushen.

Allt som allt en grym tur, sjukt vackert men jag skulle käkat något halvvägs, nu blev det fettförbränning och träning för pannbenet istället.

Umeå-tråden
Marran: Förstå hur slut du hade varit, ifall Umeå dessutom varit kuperat! Roligt med tanten.. Kan riktigt se situationen framför mig.

Känns tryggt att se vattentornet..
Själv blev man utpsykad av en retsam garagegranne, som kalasfyndat Kona. Nedrans typ! Åsså tror han att jag vill skruva i den. Jaaaaa..

Umeå-tråden
Jag kommer att vara till fjälls (äntligen) men:
Jag var ute i förrigår och försökte cykla vid nydala, men det var helt kört. Det är så kallt så snön blir inte ordentligt hård när folk går på den, eller det krävs att mycket mer folk går där antagligen.
Jag skulle därför tipsa om söndag, det ska ju vara fint imorgon så det borde locka ut kreti och pleti att stampa stigarna åt er!

Ha en grym tur!

Umeå-tråden
Det skall dessutom, enligt yr.no, var lite mindre svinkallt på söndag än imorgon. Jag tycker vi satsar på att komma ut en sväng på söndag mitt på dagen. 12.00 på OKQ8, är mitt förslag. Vad tycker ni andra?

Jon.

Umeå-tråden
Tjena! Jag är nog på tror jag. Frågan är väl om man satsar på fullgung eller XC?

Jag kan höra av mig tidigt imorgon. 12 på vilket okq8? : o Annars lät det även som att det kan bli lite hopp och lek med bosse på söndag. Typ gräva en snökick och bara leka lite..

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Gjorde en OTB i natt, avslutade med en lätt
> headbonk. Får nog ta det lite lugnt i morgon.
> Skithund!! Och honom har man gett mat...

Träna framåtvolter på dagen istället, då det är ljust ute! ;)

rayy: Intresset verkar svalt, alla har nog redan begett sig ut (liksom resten av Umeå). Jag kom precis hem efter en runda på Olles spår, annars hade jag gärna hängt på. Men jag sparar krafterna tills imorgon istället. 12:00 på OKQ8 (Carlslid) fungerar för mig!

Umeå-tråden
oJsan: Har hållit på med gymnastik.. Men med koppel i högern, avtagande fart och ett styre på väg in i magen, hade jag inte så många alternativ. Studsade lite på en fot och planterade huvudet i en driva.
Mmed en tidigare nackskada, räcker det bra..

-Hur gick det med singlifieringen? Blir det en fortsättning?

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
jag e på o hojja emon.. ska bara bygga ihop ett bakhjul, sen så :)

Jon, om du kommer emon sönda, så lånar jag gärna vevlagerverktyget av dig.. det kommer behövas under veckan

väl mött

Umeå-tråden
Hoppas det känns bättre efter OTBn idag Brakastruten.

Blir nog lite hopp och lek för mig, Bosse och Johan imorgon. Orkar vi drar vi kanske ner till stan och leker i någon trapp, annars blir det väl något bygga något snöhopp här på mariehem eller någonstans på universitetet. Vi ser väl helt enkelt..
Kommer att vara ute 1400, kanske drar ut lite tidigare också.

Umeå-tråden
Muntis skrev:
> Kan inte cykla i morgon och drar ut nu (inom 30
> min) från Ålidhem istället om någon mot
> förmodan vill med. Mobilnr finns i profilen.
>
> /Jonas

Var cyklade du och hur var stigarna?

Brakastruten: Rätt pris på den hjälmen! =)
Efter lite trixande med drevstorlekar, 3/32 och 1/8" kedja och olika kedjedragning i kedjestyraren fick jag fram en lösning som fungerar. (Drevet på Fire Eye-kitet vill ha 1/8" kedja, men den var för bred för växelföraren, så det fick bli 8/9-delskedja och ett slaktad kassettdrev bak.)

"Rätt" bakdrev skulle kräva en riktig kedjesträckare... så om din polare hade en beställning på g får han gärna slänga med en svart "Fire Eye Spur Single Speed Tensioner", art.nr. 63378. Om inte så klarar jag mig med nuvarande lösning tills vidare.)

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Muntis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan inte cykla i morgon och drar ut nu (inom 30
> > min) från Ålidhem istället om någon mot
> > förmodan vill med. Mobilnr finns i profilen.
> >
> > /Jonas
>
> Var cyklade du och hur var stigarna?
>

Jag cyklade där vi cyklade in vid Tomtebo där vi cyklade in för två veckor sen men det var svårcyklat. Lite löst och kom man det minsta utanför tog det stopp. Men har man bättre vinterdäck än mina Nobby Nic så går det nog bättre. Men det går inte att jämföra med stigarna när vi var ute.

Det verkar ju bli grymt väder idag så det är helt klart värt en tur idag!

Umeå-tråden
happyride0215.PNG ht=410

Nydalaskogen får vänta tills det töat och frusit på igen! Jag vek in i skogen på samma ställe som sist och det tog en kvart att ta sig in till tvärstigen och sedan ut till grusvägen igen.... =/ slirigt var förnamnet.
Trampade iväg bort mot kinabron i förhoppning att folk promenerat mer där, men det vara samma visa där. Vidare mot Gamlia - där det var mycket bättre! Inte lika bra som för en månad sedan, men helt klart cyklingsbart. Några intervaller uppför bräntis, ett par kanelbullar på toppen och sedan iskall transport hemåt igen...

Var det någon annan på OKQ8 idag? Jag var lite sen men såg ingen...

Umeå-tråden
Oj, har har det händ grejer när jag var borta!
Kul att folk varit ute, synd att stigarna vid nydala inte hämtat sig än. Jag får väl kolla upp Gammlia till veckan.
Hur gick hopp-och-lekandet Love?

Själv har jag lagt två sjukt fina dagar i Kittel, så min kropp är rätt mör nu :)

Umeå-tråden
Du såg ut att ha kört en riktigt nice tur. Skönt att inte ge upp trots snön överallt.. Jag hänger på nästa gång!

Hopp och lekandet tja.. Det var obefintligt. Hoppade lite på några trappor vid universitetet, sen cyklade jag och bosse bara omkring eller stod still och letade andra saker. Tog oss från mariehem via uni., ned för svingen. Fanns absolut inget att göra, jag brann av och drog hem. Bosse fortsatte ner på stan där han mötte upp Johan, vet inte vad dom hitta på.

Umeå-tråden
Hur ser det ut inför helgen, någon som är sugen och när?
Borde inte stigarna ha blivit lite hårdare nu, jag har inte rekat...tar nog en tur imorgon i vilket fall...

Umeå-tråden
Jag far iväg och åker lite bräda idag istället, det snöar ju
Vi kan se hur föret är imorgon, eftersom det är lite varmare nu finns ju förutsättningar för hyfsade stigar

Umeå-tråden
Rails finns, kommer inte ihåg om där är boxar dock...
Ett gäng olika rails finns precis längst ner i backen, och ett par hopp av varierande storlek har de skottat ihop också.

Jag kommer att åka fredag eftermiddag från ca 12-13 om någon är sugen på att dyka upp

Tillbaka
Topp