Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jag kommer också.
Det är möjligt att jag har ett fyrkantslager liggande i källaren, men jag ska inte hem innan cyklingen idag, så det får jag kolla upp ikväll.

Umeå-tråden
Jag har ett, men det bör nog bara användas i nödfall, går knappt runt.

Grymt med uppslutning iaf, kommer bli skoj!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Behövs det verkligen? Jag har alltid klarat mig med bara insex, och eventuellt en flat skruvmejsel för att hålla emot. Det kan ju ifs vara om klingbultarna har oxiderat ihop eller ngt...

Umeå-tråden
Har inte testat, egentligen kanske det går bra. Jag gör ett försök så återkommer jag om behov efter specialverktyg uppstår. Hör av dig när du är hemma sen Martin så kommer jag förbi och hämtar tröjan.

/Jonas

Umeå-tråden
Nu har jag testat och det gick okej men det skulle nog vara bra med ett såntdäringa verktyg för att kunnna dra ordentligt. Är det någon som har ett och vill låna ut är jag mer än tacksam.

/Jonas

Umeå-tråden
Hej!
Jag är lite ny på det här med mtb . Har cyklat en del landsväg, men har lite svårt att komma igång med mtb-cyklingen. Hittar inte riktigt några bra stigar och så... Jag hänger gärna med ikväll och lär mig hittar lite i skogarna om det är ok? Hur långa pass brukar ni köra?
mvh Peter

Umeå-tråden
Självklart ska du hänga på perfon!

Det brukar bli mellan 2 och 4 timmar, beroende på hur trötta vi är osv. Om det är samma plan som igår, dvs nydala -> Grössjön, så kommer det finnas massor av möjligheter att avvika när man är nöjd.

Umeå-tråden
EDIT: Äsch, min bättre hälft har inte dykt upp än så jag uteblir.
Ha så kul och knäpp någon bild.

/johan

Umeå-tråden
Muntis: Har du vägarna förbi Mariehem, så har jag verktyget du letar! Annars kan det funka om man lägger en liten spårmejsel tvärs genom cykeln, låser veven med ena benet, och drar fast med insexen. Glöm det där med mejsel som går över hela mutterdelen! Skruven petar bara ut den...

Men som sagt, verktyget finns här! :)

Umeå-tråden
ojojoj, royally kränkt.
Tack marran och jon för socker. Utan det hade jag nog legat kvar i nåt surhål än.

Smakprov, fler bilder kommer när jag kommer åt en dator.

/johan på mobilen i badkaret

P.s. Alla bilder finns i loggen som nås via länk i min profil

Bilagor

• 20090708254.jpg
    20090708254.jpg
    130.7 KB · Besök: 49
Umeå-tråden
Thanks all for a great ride last night!
Jag tror att jag också gillar dyngcykling. Jag hade lätt kunnat köra ett varv till! Imorgon får jag igen Marinen av fadern, så nästa gång blir det teknikträning.

Jon.

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade lätt kunnat köra ett varv till!

Jaja, rub it in bara :)

Lite plåtar:

Jag blev kränkt av oJsan redan på transporten
UmeHappyride_03.jpg ht=544

Samling vid IKSU
UmeHappyride_04.jpg ht=544

Avfärd mot Nydala i kvällssolen
UmeHappyride_05.jpg ht=725

Uppsamling
UmeHappyride_10.jpg ht=544

Robert on his raceworthy Merida
UmeHappyride_12.jpg ht=544

Mer samling med cykelsnack
UmeHappyride_14.jpg ht=544

Jon på Nydalabadet
UmeHappyride_19.jpg ht=725

och August på Superlighten
UmeHappyride_20.jpg ht=544

Waxweela pumpar kvällens klart coolaste hoj
UmeHappyride_21.jpg ht=544

Vilse i Nydalaspenaten
UmeHappyride_22.jpg ht=725

Var det någon som sa att det var risk för fuktiga stigar
UmeHappyride_25.jpg ht=725

August trampade i alla fall
UmeHappyride_25.jpg ht=725

Högfartsstudie. Nokiamobilen var lite slö i avtrycket som synes.
UmeHappyride_32.jpg ht=544

Jon igen på "fuktig" stig
UmeHappyride_33.jpg ht=725

Stilstudie på starka ben
UmeHappyride_34.jpg ht=544

Kommer mer senare. Måste rusa nu

/Johan

Umeå-tråden
Då ni tycks gilla fukt, föreslår jag hundspåret vid Nydala! Den gistna brädhögen i början är lagd åt fel håll för att man skall vilja cykla över.. Sista "halvan" av spåret riktigt suger! Finns ett parti dessförinnan som passar bergsgetter också.. Inget för höga lvg-utväxlingar.

Umeå-tråden
marran skrev:
> Bra kört alla och bra fotat Jojje!

Kan man inte cykla så får man vara bra på nåt annat :)

> Det var sjukt roligt igår, jag tror jag tycker om
> gegga

Du, det syns på den här bilden (trots oskärpan)
UmeHappyride_36.jpg ht=725

Marran, kvällens kartmeister, lägger pannan i djupa veck...
UmeHappyride_38.jpg ht=725

...och bygger broar.
UmeHappyride_40.jpg ht=725

Waxweela med rejsig 90-talsgeo
UmeHappyride_42.jpg ht=725

oJsan spontandonerade lite blod i skogen. Oklart vad som hände. (fyra foxar i bild)
UmeHappyride_43.jpg ht=725

Gruppbilden igen
UmeHappyride_44.jpg ht=544

CarbonRobert följd av SuperlightAugust och NRSPeter (tror jag)
UmeHappyride_47.jpg ht=544

Kö för en av många blöta spångpåfarter
UmeHappyride_48.jpg ht=544

Halva fettotysken i motljus
UmeHappyride_50.jpg ht=725

Trötta och respektlösa ben. Marran (iförd knäskydd) delar ut russin för att få mig på benen igen :)
UmeHappyride_51.jpg ht=725

En av två ordentliga spångknip med påföljande OTB
UmeHappyride_52.jpg ht=725

Vanlig syn denna kväll
UmeHappyride_53.jpg ht=725

Eftersnack vid OKQ8 Carlslid
UmeHappyride_55.jpg ht=544

Nej, cykeln växer inte om man vattnar den, jag lovar :)
UmeHappyride_56.jpg ht=544

Nästa gång röstar jag för lite långsammare och mer tekniskt utmanande cykling ;)

/Johan

Umeå-tråden
Ja, långsamt och tekniskt är ju det jag gillar, så jag är på! I min enfald trodde jag Grössön iaf bitvis räknas som rätt stökigt och långsamt, men finns stökigare så testar jag gärna.
Imorgon ryktas det för övrigt om lite lek i dirten på i20 efter lunch, om någon är sugen på att hänga på.

Umeå-tråden
marran skrev:
> Ja, långsamt och tekniskt är ju det jag gillar,
> så jag är på! I min enfald trodde jag Grössön
> iaf bitvis räknas som rätt stökigt och
> långsamt, men finns stökigare så testar jag
> gärna.

Hmm, kanske inte jättemycket mer tekniskt men Röbäck är långsammare, i alla fall när jag cyklar där ;)

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra kört alla och bra fotat Jojje!
>
> Kan man inte cykla så får man vara bra på nåt
> annat :)
>
> > Det var sjukt roligt igår, jag tror jag tycker
> om
> > gegga
>
> Du, det syns på den här bilden (trots
> oskärpan)
>
>
>
> Marran, kvällens kartmeister, lägger pannan i
> djupa veck...
>
>
>
> ...och bygger broar.
>
>
>
> Waxweela med rejsig 90-talsgeo
>
>
>
> oJsan spontandonerade lite blod i skogen. Oklart
> vad som hände. (fyra foxar i bild)
>
>
>
> Gruppbilden igen
>
>
>
> CarbonRobert följd av SuperlightAugust och
> NRSPeter (tror jag)
>
>
>
> Kö för en av många blöta spångpåfarter
>
>
>
> Halva fettotysken i motljus
>
>
>
> Trötta och respektlösa ben. Marran (iförd
> knäskydd) delar ut russin för att få mig på
> benen igen :)
>
>
>
> En av två ordentliga spångknip med påföljande
> OTB
>
>
>
> Vanlig syn denna kväll
>
>
>
> Eftersnack vid OKQ8 Carlslid
>
>
>
> Nej, cykeln växer inte om man vattnar den, jag
> lovar :)
>
>
> Nästa gång röstar jag för lite långsammare
> och mer tekniskt utmanande cykling ;)
>
> /Johan

More technical??? Jesus, I thought it was cyclotrial yesterday and you wanna more technical :)

But I vote for slower rides as well, with maybe less stops? Because this was just interval training, sometimes run 95% of my suggested max :) And the same on Sat and Sund:) But someimes it´s maybe better to deal with the obstacles if you go faster on the other hand.

Just washed my clothes from yesterday muddy ride...

Thanks for the pictures

Umeå-tråden
Supertrevligt att se så stor uppslutning och så många bilder =)
Frågan är bara hur kränkt man blivit om man följt med...
Nån gång måste bli den första, men efter att ha följt den här tråden och sett hur många jobbiga mil dessa turer brukar generera så vete fåglarna om man inte gör bäst i att stanna hemma och posera...

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
*snip*
>
> Nästa gång röstar jag för lite långsammare
> och mer tekniskt utmanande cykling ;)
>
> /Johan

Anar jag en underton av ironi? =) För så mycket mer tekniskt än igår kan det väl ändå inte bli?

Jag håller med Robert om att det blir lite väl många stopp på de typer av stigar som kördes igår. Agassi vill å andra sidan ha kortare turer och Jojje vill köra mer tekniskt och långsammare.

Nästa gång blir det alltså en kort, långsam och superteknisk rutt - så kom med förslag! =D

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Nästa gång blir det alltså en kort, långsam
> och superteknisk rutt - så kom med förslag! =D

Ska försöka knåpa ihop något i Röbäck.

Kör lite gammal skåpmat som teasers :)

[VIDEO]

[VIDEO]

[VIDEO]
(Ja, jag vet, den där sista innehöll inte precis nåt tekniskt men det finns fina släta stigar i Röbäck också :))

/Johan

Umeå-tråden
Guidar du oss i Röbäck så kommer jag, jag var där själv men då var det mycket klia sig i huvudet "vart ska vi", "nu körde vi ner i sanden" osv.

För övrigt så tror jag man får leva med lite fler stopp när man är många, å andra sidan lär man känna varandra då :)

Umeå-tråden
The problem is that less stops also means either smoother trails (not my cup of tea) or fewer riders (not as fun).

If we just ride together more, there will automatically be less stops because we will get used to the trails and to each other.

And off course the people in front should try to keep a reasonable pace too, especially at the end of the ride when people tend to get tired and the average speed is lower already as it is.
The problem is, at least for me when I was in front, that you don't want to go too slow either, so that people have to brake behind you.

Umeå-tråden
Agassi skrev:
> Supertrevligt att se så stor uppslutning och så
> många bilder =)
> Frågan är bara hur kränkt man blivit om man
> följt med...
> Nån gång måste bli den första, men efter att
> ha följt den här tråden och sett hur många
> jobbiga mil dessa turer brukar generera så vete
> fåglarna om man inte gör bäst i att stanna
> hemma och posera...

Hear hear. Fina bilder, ser trevligt ut.
Men ack så kränkt man skulle bli.

Umeå-tråden
August skrev:
> I vote for less stops. Less stops => less mosquito
> bites.

Yeah, next time I will put a great ammount of repelent on me... this night I woke up because my legs for so fucking itchy, that I had to put some antialergy gel on them...and still itchy...

R

Umeå-tråden
Muntis skrev:
> Jag skulle köra Tavelsjö, riktigt rolig
> cykling.
>
> Här kommer lite smakprov från Idre efter en
> kortare tur efter jobbet i fredags. :)
>
>
>
>

Wow where is this hill? It' s not the Tavelsjoberget, is it?

Robert

Umeå-tråden
najkn skrev:
> Muntis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle köra Tavelsjö, riktigt rolig
> > cykling.
> >
> > Här kommer lite smakprov från Idre efter en
> > kortare tur efter jobbet i fredags. :)
> >
> >
> >
> >
>
> Wow where is this hill? It' s not the
> Tavelsjoberget, is it?
>
> Robert

I can inform you that unfortunately, it´s not Tavelsjö. The picture´s from Idre fjäll, see map below. The big mountains in the west and north west offers beautiful views and are great for XC/AM. If we had mountains like that as close as Tavelsjö I´d be more than happy! :)

Idre.jpg ht=403

Umeå-tråden
Vilka var det som drog till tavelsjö senast? Muntis, oJsan, marran?

Jag och johan funderar på att ta bilen dit i veckan och köra knuffcykling. SX trailen har numera 180 slag fram så jag är inte supersugen på att trampa stig framåt, men pushbike och sen roliga utförslöpor skulle smaka bra.

I och för sig, stig är ju inte helt fel..

Nåja.. Har ni några idéer om var man ska börja, kartor över området och stigarna osv?

Umeå-tråden
Jag har dåligt med kartor osv, men där finns en och annan riktigt skön utförslöpa! Vi hittade en som vi tyvärr inte kunde köra, nerför berget rakt mot sjön, på stenhällar uppifrån grillplatsen, som såg helt grym ut. Den är nog ett skidspår på vintern, och var märkt på kartor som "1" eller "A", kommer inte ihåg.

Säg till när ni far om ni har plats i bilen, jag hänger gärna på!

Någon som är sugen på lite pushbike eller så idag, vädret är ju super!

Umeå-tråden
Ah shit...does anybody have an idea how to fix the curve screw in hole at the fork? Tried to centered breaks and found out that the screw curve remained on the screw when I took it out...I don´ t think I have sucha power that i could destroy it, I don´t understand. Does anybody have screw cutter?

Could you recommend me maybe some good service? Are those guys at Kungsgatan skilly? Do you know what are the prices of service?

Thanx

Robert

Umeå-tråden
Ouch, thats a tricky one najkn. Is the thread stripped in the forks lower leg or in the adapter. If it is in the adapter you can just change it, otherwise you would have to drill and tap the hole for one dimension larger screw.
I don't think the kungsgatan guys are that skilly, my best guess is either a mechanical shop of some kind (since it is regular metric threads, they should be able to help you) or Pelle "plush" here on happy, he lives in Övik and is very skilled, and since he does many jobs on bikes he knows the special problems (the fork lowers are usually magnesium, probably harder to tap than steel or alu). I suggest you send a PM to him and ask what he thinks.

Dags att summera ännu en helg, lördagen bjöd på dirtande på I20, jag satte rytmsektionen till vänster när man står uppe (första delen av bmx-banan?), sjukt skön känsla "pumpa-hoppa-flyg-pumpa hoppa osv". Bjuder på lite bilder:

tommy.jpg ht=700

Hopp! Det gäller att vara sammanbiten!

tommy-2.jpg ht=700

Jag klarar landningen med framhjulet, men inte riktigt med bakhjulet. Bliken är hög, fokus är redan på nästa hopp.

tommy-4.jpg ht=483

Lite bättre höjd, här ser man också hur nära nästa hopp är.

tommy-5.jpg ht=483

After bike med mackor och en flaska IPA i solen på balkongen.

Söndag bjöd på 5 timmar rekogoceringspushbike i Tavelsjö, stundtals grym åkning, men kroppen är ordentligt trött nu. Sjukt roligt var det iaf.
Om man ska dit och pushbika, kör mot tavelsjöbadet/byn, och sväng vänster vid den stora träskylten "tavelsjö", där är även en liten vit skylt där det står "Tavelsjöleden". Upp längs den grusvägen en bit finns en parkering, och sen finns en stigkarta men 4 nerfarter att välja på.
Jag och Jon körde I,II och III.

I är brantast, börjar kanonfint på rätt branta hällar utför berget, men blir efter en stund "omöjlig" med smal stig och stora stenblock, en hel del lyft blev det på vägen ner. Det var skitjobbigt att pusha uppför hällarna kan ju också tilläggas, det är brant!

II är sjukt mullig, går genom riktigt lummig och fuktig skog, ganska trampig och tekniskt svår, men om man skulle köra den några gånger så man lär sig den så går det nog bättre. Jag fick lyfta någon gång, men ändå mest cykla.

III är mestadels doubletrack, rotig och stenig på sina ställen, mindre brant och förvånansvärt mycket trampa, men betydligt bättre flow än I och II.

Hoppas Jon fyller i med lite bilder snart. Vi parkerade för övrigt inte där jag skrev utan där Jonas knäckte sitt första växelöra, så vi fick en skön timmes transport över berget i fullt dh-kitt innan vi kom fram, rekommenderas inte om man är inställd på pushbike även om stigarna där är fina.

Slutligen grattis Jonas, 37:e man i Mörksuggans motionsklass på 3:35, verkligen inte dåligt kört i första långloppet, härligt!

Umeå-tråden
marran skrev:
> Slutligen grattis Jonas, 37:e man i Mörksuggans
> motionsklass på 3:35, verkligen inte dåligt
> kört i första långloppet, härligt!

+1

Och även grattis till olli som kom in som 25:e man i H-30 (tiden 2:57).

Fler Umeåhappyiter som körde?

Du verkar ha haft en trevlig helg marran :)

najkn, sorry to hear about your fork. Stripping post mount threads seems to be quite common but as marran said it can be fixed using insertion threads such as helicoil (has been discussed here before if you search for that term).
And Pelle/Plush knows his stuff if you choose to contact him.

/Johan

Umeå-tråden
Oj, jag missade olli, stort grattis!

Jo, det var absolut inget fel på den här helgen. Skönt att vara tillbaka på jobbet så man får slappna av lite :) (och happysurfa)

Umeå-tråden
Det kommer lite bilder från Tavelsjö ikväll. Jag var för upptagen med pizza, glass och sammadraget från touren igår kväll för att orka lägga upp något.

Var hittar man resultatlistor från mörksuggan? Bra kört olli och oJsan (och en massa andra)!

Jon.

EDIT: Hittade resultatlistan nu...

Tillbaka
Topp