Nu är jag inkommen från Grössjön, som inte oväntat var lite fuktig idag.
Mycket fin tur dock, hala rötter kan också vara roliga.
Vidare kan jag konstatera att Fat Albert 2.4 inte har samma grepp på blöta (eller torra för den delen) stenar och rötter som WTB Weirwolf 2,5, men de är lite lättare, livligare och rullar lite bättre. De rensar även lera bättre med det öppna mönstret, men nu finns det ju inte så mycket lera man verkligen måste ha driv i, ofta räcker det ju att rulla igenom.
Möjligt också att det är bättre genomslagsskydd, jag kör med under 2 bar utan problem. Det måste dock undersökas noggrannare innan jag kan säga säkert.
Bredd och luftkammare är i princip jämförbara, men Fat Albert har lite rundare profil med mindre aggressiva sidodobbar.
Inspirerad av Jojjes devolvade swinger testade jag att stänga av antigung-funktionen mitt i rundan, oj vilken skillnad! Samtidigt sänkte jag lågfartskomp 2 klick på gaffeln. Albert fick nu helt annan hjälp att greppa tag i stigen, hjulen följde backen på ett helt annat sätt. Kan hända att det gungade lite mer, men inte så farligt. På stigar med bättre grepp kanske jag skulle stört mig mer på gunget, nu var all hjälp att hålla cykeln längs stigen uppskattad.
Jag inser att jag måste skuva lite mer på bakdämparen, och framförallt floodgate för att se om jag kan få lite antigung men fortfarande en följsam bakända utan "på/av"-känslan som var innan.