Umeå-tråden

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> I20-skogen är outtömlig... :-D
> Kompass är nog nästa sak på önskelistan, för
> min del. Väldigtt varierad terräng.

OJA!

Idag hamnade jag i slutet på turen, efter att ha trott att jag varit mitt inne i skogen, ute där dom bygger den nya bangården! Min spontana tanke var ungefär "VAAA?!" :D

Jag har en orienteringskarta över området, måste bara hitta den... Kompassen var med idag (dock inte igår) i alla fall.

Umeå-tråden
Kul att se att folk är ute och cyklar. Väntar på min cykel som borde komma från tyskland i slutet av den här veckan. När den är hemma och ihopskruvad hänger jag oxå gärna på på lite cykling i skogarna.

Hepp!

Umeå-tråden
Det enda jag ångrar med min cykel är att den inte har dämpare... om jag ska köpa dämpare i en lagom prisklass vad ska man satsa på då? (olja/luft/fjäder....)

Umeå-tråden
Jag vet inte riktigt om det här är ontopic här..

Men finns det nått intresse för att lekcykla lite i stan? Typ alleycat fast jag vet inet om det blir så uppstyrt, men det är klart att nånting gå att fixa ;)

Jag är sugen som fan att leka med min fixie =)
Men vilken cykel som helst funkar ju..

Umeå-tråden
Bra jobbat :)

På sid 4 i den här tråden finns en tur runt bäcksjän dokumenterad. Det är en trevlig runda. Där tipsas även om länsstyrelsernas karttjänst som jag tycker är bra.

Till helgen kan jag leta fram en pdf som VästerbottensKuriren publicerade med tips på MTB-turer. Den ligger dock på en dator jag inte kommer åt nu.

/Johan

P.S. Det heter Röbäck (utan "d" alltså) ;-)

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Bra jobbat :)
>
> På sid 4 i den här tråden finns en tur runt
> bäcksjän dokumenterad. Det är en trevlig runda.
> Där tipsas även om länsstyrelsernas karttjänst
> som jag tycker är bra.
>
> Till helgen kan jag leta fram en pdf som
> VästerbottensKuriren publicerade med tips på
> MTB-turer. Den ligger dock på en dator jag inte
> kommer åt nu.
>
> /Johan
>
> P.S. Det heter Röbäck (utan "d" alltså) ;-)

Låter toppen det, ska ta och lägga till bäcksjön :)

Rödbäck hade jag visst skrivit i all hast... men inte där det verkligen spelade roll :) ...borde vara ändrat nu.

Umeå-tråden
Så var man överlistad, igen! :-(

Tog hundspåret runt, med jycken idag. Trodde han skulle gilla det..
Lgmfmig.JPG ht=544

Början påminner om detta senare avsnitt, men...
Plockepinn.JPG ht=544

någon tycks ha valt att spela plockepinn, precis efter starten!
ngrarminutvxling.JPG ht=725

Ganska omgående ångrar jag nu mitt val av SPD, 11-21 lvg.kassett och 48t stora XT-klingor!
dubbelkpp.JPG ht=544

Vid det här laget börjar jycken bli uttråkad, och jag får en käpp i vardera hjulet.. Hmpf!
Nuvnderdet.JPG ht=544

Nu vänder vi riktning, hemåt igen. Hunden verkar ännu mera frånvarande... Suck, vilken typ!
Koppeltvng.JPG ht=725

Visst, det är klart att vi tog hänsyn till koppeltvånget! I knixigare partier skötte Urax det riktigt bra. :-)
IMG_0071.JPG ht=544

Mot slutet gick det dock för långsamt, hunden tröttnade på sin allt segare husse, gav honom kopplet och sjappade!
IMG_0069.JPG ht=725

-Så HIT, skall jag nu återvända i några timmar framöver, för att se ifall vi möts igen. Min hund och jag! Han drog iväg mot Anumark/ Täfteå vid 14-tiden.... Trodde att han slutat med de dumheterna! Sju år ung. Brukar lägga sig vid garaget, när han är klar annars. (Nio timmar som längst, hittills!) Hoppas han klarar trafiken.
Och ja, jag har ringt in anmälan om saknad hund. Han är gaddad i örat.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Bogey skrev:
> Sådär, nu har jag uppdaterat en hel del någon
> som kan bidra med kartor till områden? samt säga
> vilka jag skall lägga till?
>
> kolla in http://mtb.razbo.net

Kont har lite fina stigar.
http://www.umea.se/kulturfritid/friluftsliv/strombackkont.4.bbd1b101a585d7048000151515.html

Sen kan du slänga en länk till Isälvsleden-rapporten jag skrev:
http://utomjordiskabetraktelser.blogspot.com/2007/05/islvsleden-p-cykel.html

Tänkte mig ut till Kont imorgon, får se om jag får ihop lite bilder och en kort berättelse om det.

Vad kör du för server föressten? Det mäktigaste vore om man fick igång en fin Wiki motsvarande till exempel http://www.sverigeforaren.se

Umeå-tråden
Har lagt till "bäcksjön-runt" ska ta en sväng med cykeln nu :)

Servern är inget super, kör webbhotell för tillfället (Surftown) med 1GB trafik/månad (var huvudsak url jag var ute efter) Har en serverdator hemma dock så behövs en hårddisk till den...
Ska se om jag kanske kan installera wiki på servern... borde inte vara omöjligt.
Vi kör html tills vidare iaf :)

Umeå-tråden
Ah, att man kan bli så glad, över att få återse något så "jobbigt"!
Klockan slår nu om till 20.00 och hundens tid i frihet är slut. Efter sex timmar.
Inte var det så att han kom hem heller, utan han låg och spanade in motionerande hundar borta vid tennisbanan.. Värste strandraggaren!
Vi lär sova gott i natt, båda två! :-)
Edit: Det var alltså på slump att jag hittade honom. Han låg så tyst och prydlig, precis vid parkeringsräckena.. Den kanaljen.

Umeå-tråden
Tillbaka efter en sväng i regnet... dåligt med bilder :D Jag får skaffa en vattentålig kamera.

MTB_regn_002.jpg ht=725

MTB_regn_004.jpg ht=544

Rent å fint
MTB_regn_006.jpg ht=544

Här har vi gammla bettan, god trotjänare i gott och ont :) Bytte vevparti, vevlager och bakre kransen förra våren så den håller nog ett tag till.

Umeå-tråden
Rayy, tackar som frågar! Jycken kom tillbaka två inlägg högre upp. Väldigt blötmager och med en påtaglig doft av myrmark!
Inga skador, och inte särskilt oroad. Kaxigknoppen låg och tog igen sig, uppe vid parkeringen mot tennisbanorna på Nydala. Rörde inte en fena, förrän jag visat att jag var glad att se honom.
Nu har vi båda ätit om oss (potatis/korvomelett för min del), torkat upp och börjar vara ganska nöjda med dagen.
Är glad att jag hittade honom, innan han letade sig vidare hemåt, över vägen!
Nästa sväng blir antingen enklare stig/grusväg, eller utan honom! Koppeltvång som det är, t.o.m. augusti. Funderar själv på att bygga ny gammal vintercykel att leka med, där det är så där glurpigt och knöligt. Min Trek passar nu bäst på snabb grusväg!

Umeå-tråden
utomjording skrev:
> Bogey skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sådär, nu har jag uppdaterat en hel del
> någon
> > som kan bidra med kartor till områden? samt
> säga
> > vilka jag skall lägga till?
> >
> > kolla in http://mtb.razbo.net
>
> Kont har lite fina stigar.
> http://www.umea.se/kulturfritid/friluftsliv/stromb
> ackkont.4.bbd1b101a585d7048000151515.html
>
> Sen kan du slänga en länk till
> Isälvsleden-rapporten jag skrev:
> http://utomjordiskabetraktelser.blogspot.com/2007/
> 05/islvsleden-p-cykel.html
>
> Tänkte mig ut till Kont imorgon, får se om jag
> får ihop lite bilder och en kort berättelse om
> det.
>
> Vad kör du för server föressten? Det
> mäktigaste vore om man fick igång en fin Wiki
> motsvarande till exempel
> http://www.sverigeforaren.se

Wiki är igång... jag kan inget om det så jag måste läsa på som en tok :S
Är du hajj på sånthär?

EDIT: Ja... det verkar strula lite... funderar nästan om det är för mkt för det lilla jag har.
Hur ska vi lösa detta mån tro?

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Rayy, tackar som frågar! Jycken kom tillbaka två
> inlägg högre upp.

Ah, det missade jag. Brabra.

Såg ut som en blöt och härlig tur annars föressten ^^

Umeå-tråden
GRYMT jobb med Wikin! Man kan säga att det mesta får man gratis och sen är det bara att sätta igång och redigera. Jag kan en del, jag har skapat Offerhällan-föraren på Sverigeföraren och fipplat med några andra områden.

Jag rekommenderar tre saker:

1/ Låt oss inte göra den här Wikin för Umeå-specifik! Om någon vill börja lägga upp turer för andra delar av Sverige så är det ju toppen! Kolla gärna in http://www.sverigeforaren.se för mer info.

2/ Gör det möjligt att redigera utan att skapa användare. Inget försvinner om någon börjar deleta, det är lätt att backa till en tidigare version. Om det blir för mycket strul så gör registrering tvingande.

3/ Öppna upp förstasidan! Jag tänkte fixa i ordning layouten lite men kunde inte det.

Om du vill så kan du sätta mig till administratör (jag är det för Sverigeföraren också) så kan jag knuffa runt saker som blir felaktiga.

Jag fixade lite layout på Tursidan och Länksidan för att visa hur det enkelt kan göras fint.
http://mtb.razbo.net/index.php/Turer

För varje sida så finns det en Diskussions-flik. Den är bra att använda.

Umeå-tråden
Man brukar ju säga att saker och ting är bara så stark som dess svagaste länk...
15min på kont och tji fick jag :)

MTB_trasig_001.jpg ht=544

Den korta stund jag körde var det ganska stenigt men skoj, vi får göra om detta grabbar! (vi kör från sydsidan nästa gång dock ;) )

Umeå-tråden
Kedjeknäckare, kedjelås och tänger fanns inte med i gruppen?
Hiskla tradigt när så´nt där händer.

Skönt ändå att det var kedjan och inte du, som var svagast! :-)
På min lilla tur igår, var jag som var klen. Typ.
Var det fint där ute annars?

Umeå-tråden
Ta en titt på bilden igen, kedjan är hel :)

Jodå det var fint därute, iof. så kom jag inte så långt men jag var där och gick i söndags så jag har tjikat runt lite.

Var förbi hos cykelhandlaren, de var tvungen att beställa växelörat så jag blir utan cykel i ett par dagar, lite tråkigt... men vad gör man. Blir att söka sig till gymmet tills cykeln är åter.

Kollade även in lite cyklar, tror jag köper en i 15 000kr -klassen i Augusti. Blir antingen en Trek, en Focus eller en GaryFisher vi får se... har hela sommaren på mig att forska och bestämma. :)

Umeå-tråden
Bogey. Glöm inte att kolla in Cyclestore på järnvägstorget om du ska köpa nytt i butik i Umeå. Du kanske inte gillar Kona men jag tycker bemötandet där är ungefär en miljard gånger trevligare än Cykelhuset. Mattias är både duktig och trevlig. Mina 2 öre.

/Johan

Umeå-tråden
Ah! Nu först såg jag... :-O Att de inte kan asfaltera mera!
Det blev alltså en ofrivillig snigelspeedare. Shit. Så vill man ju absolut inte ha det! He,he..

Skall du köpa ny hoj, så kolla om du inte lyckas vänta ut reorna. Trek (cykelhuset) ligger förhållandevis högt till fullpris. (Tycker i.a.f. jag, min arme snåltarm!) Fina är de hur som helst.. :-p Kan bara instämma annars, i att Cyclestore känns som en "roligare" butik! Lite på sidan om Hallman, med prisvärda/snygga BBB-grejer i hyllorna.

Trist att det inte är bakväxeln som ger sig. En sådan har man väl ofta liggande i ngn. låda.

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Trist att det inte är bakväxeln som ger sig. En
> sådan har man väl ofta liggande i ngn. låda.

Bakväxeln är nyare och säkert dyrare (jag har inga extradelar hemma eftersom jag börjat i år) att byta ut, dock så lär väl växelörat gå på en 200kr. Jag börjar nästan fundera om man ska hoppa över fallskärmskursen... då får jag tillbaka 9500kr och kan köpa cykel i juli. Annars får jag väl vänta tills september/oktober kanske tom. november... och kan då istället satsa på fallskärmshoppningen när jag har bättre med pengar.
Vad tror ni, fallskärm eller cykel?

Förresten så kan ni ju ta och kika in http://mtb.razbo.net jag och utomjording har pillat ihop en finfin sida... (mest jag eftersom utomjording jobbar) men det behövs hjälp att sätta upp alla stigar. Om ni har ett förslag så är det bara å regga er, det är gjort på 2sekunder, och läs basguiden... resten är ganska lätt att klura ut.
Vi håller den för oss själva här i umeåtråden tills den är färdig för introduktion till resten av forumet.

/Pär

Umeå-tråden
-Ok. Tänkte bara rent för funktionen. Du hade kunnat få ta över en ledig, beg. växel som funnits. De är inte heller så dyra hos http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1384825872

-Vad känner du själv för? Cyklar finns det ju gott om, och det går att roa sig bra på upprustat arvegods.. Hoppningen är ganska häftigt, men inget som du gör på egen hand. Svårt att själv nå ngn. billig hopphöjd utan flygplan, om du inte basejumpar?

De är ju så totalt olika! Inte funderat på klättring? Man kan falla då med! :-D
Bara att packa ryggsäcken med skor, linor och sele, och sedan cykla till Tavelsjöberget t.ex. Skall helst göras i sällskap dock.

Kusinen flög med vinge några år, tills dess att han uppmärksammade dess slitage. Kostar lite i början..
Men det var en variant, för att nå höjd.

Jag skulle nog vilja ha provat fallskärm åtminstone! Skulle vilja veta hu pass häftigt knyck det blir på nacken, när skärmen vecklar ut sig?

Umeå-tråden
Jag försöker snacka med klubben nu... tyvärr så har jag hamnat lite i ekonomisk knipa (eller... jag var det innan, har bara inte insett det nu efter jag räknat på det) så jag måste försöka "avbryta" kursen.

Får se om jag får råd med cykel senare... man kan ju alltid hoppas :)

/Pär

EDIT: stavfel

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Bogey. Glöm inte att kolla in Cyclestore på
> järnvägstorget om du ska köpa nytt i butik i
> Umeå. Du kanske inte gillar Kona men jag tycker
> bemötandet där är ungefär en miljard gånger
> trevligare än Cykelhuset. Mattias är både
> duktig och trevlig. Mina 2 öre.
>
> /Johan

Kolla även med oss på Intersport vet du ;)

Umeå-tråden
Heh, of course ;)

Det är kul att jobba på ett ställe som har en del gamla grejjer liggandes. Vi har ett par sram x0 reglage, gripshift, som har legat för länge nu. Själv hittade jag ett stycke gammal LXbroms med paralellogram. Dom finns numera bara på XT-Vbromsarna!

Umeå-tråden
Tänkte kolla om det finns intresse för en tur i Röbäck på söndag. Antingen för- eller eftermiddag.

Tänkte mig samling bakom Elofssonhallen och sen kanske en och en halv timmes stigcykling i lugnt tempo.

/Johan

Umeå-tråden
Okidok.

EDIT: Synd att du inte kunde Rayy. Jag har tyvärr svårt att planera särskilt långt i förväg med massa småknattar.

/Johan

Umeå-tråden
Fortfarande utan cykel... ska beställa från tyskland i början av veckan. Och jag antar att växelörat kommer ngn gång nästa vecka också. Men då kommer jag med min finhojj om en-två veckor! då ska det bli åka :)

Umeå-tråden
Reminder, race, regn!

(Inte jag som styr upp, men jag ska delta)
Umeåtempo med start 1800 - 1900 imorgonkväll (måndag). Även varje måndagkväll hela månaden.
Det ser ut att bli regn, men de två milen som ska köras 2 och 2 och klockas lär nog dra en del folk ändå.
Vill man köra ensam, eller tre och tre går det också.

Vi syns på vägarna :)

Umeå-tråden
Automatisch generierte Bestellbestätigung
Fun Corner
WKK Sport und Freizeitartikel GmbH
Geschäftsführer Rainer Klenke
Deisterstraße 84
31785Hameln
Deutschland
Telefon: 05151 14343
Fax: 05151 14350
info@fun-corner.de

Gesamtbetrag inkl. Mwst.: 1073,90 EUR

Ska ner på banken för att betala nu så allt går rätt till :)
Hade!

Umeå-tråden
Tempot gick bra för min del. 2 mil på under 40 minuter i alla fall, men min astma tog igen sig till slut och jag gick igenom väggen totaaaaaaaalt 200 meter från mål.
Det inkluderade att spy vid målgång, le åt det, koncentrera sig på att få luft utan att få luft och le lite till :)

Och regnet... och reeegneeet...

Tillbaka
Topp