Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jag är väldigt förtjust i mina Shimano M38 nånting. Utgången men det finns nog liknande "komfortskor". Jag vet att både Intersport och Team Sportia på Mariedal har Shimanoskor. Cykelhuset har även Northwave.

En fotsvampsbild från en regnig dag i höstas

RRR07.jpg ht=725

/Johan

Umeå-tråden
Gjorde min första riktiga tur idag med nya Remedyn. Riktigt kul även om vägvalen ibland (läs ofta) blev lite sådär... Mycket blött i markerna runt Nydala och Carlshem. Cykeln skötte sig helt okej även om den trivdes som bäst när det gick lite fortare i terrängen. Eftersom det inte finns så mycket kuperad mark här i trakterna blir det väl till att lära sig trampa lite fortare istället antar jag :-)

Hoppas vi syns där ute i skogarna snart!

//Henke aka Flingan

Umeå-tråden
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Tempot gick bra för min del. 2 mil på under 40
> minuter i alla fall, men min astma tog igen sig
> till slut och jag gick igenom väggen
> totaaaaaaaalt 200 meter från mål.
> Det inkluderade att spy vid målgång, le åt det,
> koncentrera sig på att få luft utan att få luft
> och le lite till :)
>
> Och regnet... och reeegneeet...

Hur gick bansträckningen? Hur många var det som körde?

//Jocke

Umeå-tråden
Starten gick mellan 1800 och 1900. Jag som jobbade till 1800 startade 1835 med min lagkamrat, precis då de första cyklisterna (med tempohojjar, "riktiga" tempostyren och dischjul) körde in. En kille de två milen ensam på lite drygt 30 minuter.

Bansträckningen gick från Volvo, förbi klabböle till svängen borta vid sörfors där man kör upp till kraftverket (norrfors va?). I en rondell på vänster sida av vägen, ca. 150 meter in på vänstersvängen upp till kraftverket (från vägen mot sörfors) svängde man runt och körde samma sträcka förbi klabböle tillbaka. Ett antal rejäla motlut, öppna fält med rejäl vind och lite smått och gott bjöds det på.

Träningsmässigt är det där en del av min favoritrunda annars. Det var ungefär 20 pers som körde i ösregnet, resultatet stod i gårdagens vf. Själv fick man heta David Roos, inte Love.. ha!

Flingan:
Har du skaffat en remedy! Grymt, det är ju en av de hojjar man har spanat lite mer på den sista tiden :) Grymt kul, grattis!

Umeå-tråden
Jo det verkar vara en trevlig cykel, ses vi i skogarna får du se till att testa den en sväng! Är min första riktiga hoj så jag kan väl egentligen inte uttala mig om den är bra eller dålig men jag kom tillbaka efter turen igår med ett leende på läpparna och jag antar att det är ett tillräckligt bra betyg.

Umeå-tråden
Efter allt strul med hemsidan har jag nu valt att bara ha stigar för oss här i Umeå/Västerbotten på sidan. Kolla in sidan och säg vad ni tycker:

http://www.razbo.net/

Blir det bra så?

Om ni vet någon led som jag inte skrivit ned så skicka ett epost till webmaster@mtb.razbo.net
Har du en karta kan du bifoga denna.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Någon happyit som körde om mig på I20s motionsspår (nästan vid greenzone/mcdonalds+statoil) idag, när jag fixade om hjälmen?
Jag följde efter på ett litet avstånd ett tag, men efter någon kilometer försvann han jag körde mot spårlöst efter en korsning! :)

Umeå-tråden
Fick detta mail idag:

fun-corner
to me

Hello,
the money receive our account this morning!
We will pack the bike today and send it today or tomorrow on the way to you.
Regards
Dean

Jag nästan springer runt i cirklar av glädje :)

Umeå-tråden
Dagens tempolopp (gimotempot deltävling 3/4) gick tuuusen gånger bättre än förra måndagen. Jag och min partner kapade 5 minuter från vår förra tid, nu blev det 2 mil på 34.49 minuter, det kändes riktigt bra!

Umeå-tråden
Skön RR Bogey och kul att se lite bilder från en "lokal" skog jag inte varit i på länge (Bodde på Gimonäs för mkt länge sedan :)). Någon sida tillbaka finns något om Grössjön nämnt har jag för mig.

/Johan

Umeå-tråden
Bob skrev:
-------------------------------------------------------
> Brukar kör runt Böcksjön.
> Om man följer den blåa slingan så kommer man
> runt.
> Sedan finns det några röda slingor för att åka
> till Tomtebo, Carlshem, eller nogot annat.
> Jag tycker det är fint, men dock lite kort.
> Det finns många klasiska spångar med den där
> lilla glipan som sväljer att framdäck så
> fint..så akta er så ni inte fastnar med hjulet.
> Brukar vara väldigt blött på våren men nu är
> det nog fint.
> Avslutningen mot Carlshem rekomenderas, den mot
> tomtebo är väldigt stenig.
> Mvh.
> Björn.

Hittade denna är grössjön han menar, ska se om jag hittar någon blå slinga. Kanske ska ta en sväng förbi Carlshöjdsskolan och höra om man inte kan få en kopia på en orienteringskarta här i skogen.

Umeå-tråden
Cyklade en sväng i Holmsund idag och blev verkligen glatt överraskad. Riktigt fina stigar! Jag ska försöka hitta mer info på nätet någonstans. Kolla på hitta.se och zooma in på golfbanan. Då ser man utmarkerad stig som går på östra sidan, nära sjön Gammbåtlänningen. Jag cyklade i princip hela den stigen, från Lövösundet till Kroklandet. Får nog betyg 2 av 5 ändå, med Isälvsleden på 4½ av 5 som bäst hittills runt Umeå.

Umeå-tråden
Jojo, hemma som fan. Hunnit jobba upp stressen igen så nu är det fullt ös. Blir nog en sväng längs Lögdeälvsleden imorgon efter rekommendationer från Mattias. Bilder och lite text kommer i sedvanlig ordning att prydligt presenteras här så småningom.

Blev det ny cykel istället för den där kursen?

Umeå-tråden
Här ska ni få bilder:

Cykeln är trasig...

Hur ska jag gå till väga nu då?
Ska ringa till dem på måndag men detta kan ju de lika gärna skylla på DHL.

trasigcykel_001.jpg ht=725

trasigcykel_002.jpg ht=725

trasigcykel_003.jpg ht=725

Humm... verkar också som att framdämparen har bivit ihoptryckt såhär:

----> Gaffelben -mellanrum- gaffelben <----

polaren ska komma över med en bättre kamera så ska jag försöka ta lite bilder och visa.

Detta sög totalt, det måste vara transportskada men iaf så är det grymt kasst, har man väntat här i 2-3 veckor och så är grejerna pajj.

Umeå-tråden
Efter vidare studier har vi klurat ut vad som hänt... det är en transportskada men den är orsakad av dåligt packande av produkten. Framgaffeln var grön, det var minimalt.

Återkommer med bilder och förklaring.

Umeå-tråden
Sådär, har nu byggt ihop cykeln och provcyklat... det är en annorlunda upplevelse att köra FS men väldigt behagligt + att jag har lockout (inte total men den blir hårdare iaf) så jag kan rulla hyffsat snabbt på asfalt om jag vill.

Ang. skadan:
Det som har hänt är att Bakre växelarmen har snurrat 360grader som bilden visar nedan. Det var möjligt att snurra tillbaka, fjädern är hel, men den är fortfarande trasig i metallen som bilderna visar. Ska skicka bilderna till Fun Corner imorrn och hoppas på svar på måndag (ni får se samma bilder).

Damageoverview.jpg ht=483

Cardboard.JPG ht=483

Damage1.JPG ht=483

Damage2.JPG ht=483

Umeå-tråden
Jo det gör den... men det krävs ganska mkt kraft för dedär så man vet ju aldrig vad som kan ha skadats i processen.

Fick svar från Fun Corner:
"
I am really sorry about that. We try always to pack the bikes very good, but sometimes the postguys do not handle them with care.
The post office is already closed.
I will send a new rear derailleur on tuesday on the way to you. Because on monday it is public holiday in Germany!
I hope this is okay for you!
"

Umeå-tråden
Lät som att dom på fun corner hanterade ärendet bra i alla fall. Ibland har man ju otur med posten, schysst att dom skickar nytt utan krångel.

Behöver du skicka tillbaka den gamla växeln också?

Föressten, appropå bilderna så ser jag (vi?) bara en bild på en text där det står "censur". Inga cykelbilder. När jag gick in på din pixbox fick jag upp detta meddelandet: "Det finns inget fotoalbum med ID-nummer 404295 eller så har du inte behörighet att se det. Se till att du är ordentligt inloggad."
Du måste nog ändra om någon inställning på pixbox så att alla kan se dina bilder, inte bara dom som är inloggade eller på din vänlista. Vad det nu är för inställning...

Umeå-tråden
Mini-RR, endast bilder efter:

Var ute i Carlshemsskogen idag och ut mot Grössjön en sväng (~1,5h) för att komma igång med cyklingen. Första biten följde jag bara Eljuspåret från carlshöjd i "fel" åkriktning tills jag såg skylten mot Grössjön. Söndagscykling so-far, följde den stigen ut mot grössjön och ganska omedelbart blev det stenigt och många rötter. När jag såg skylten "här börjar Naturreservatet.." tog jag höger och följde den gröna linjen för att sedan komma ut på Eljuspåret igen. Cyklade in på 9km spåret och efter ett tag tog jag av på någon liten stig och bara följde den ut mot Holmsund.

När jag börjar känna mig vilse bestämmer jag mig för att cykla tills det kommer en bilväg eller större stig och efter en stund kommer jag ut vid första infarten (från stan sett efter holmsundsvägen) till Grössjön. En grusväg som jag följer in mot Grössjön, det står "Udden" på skyltarna. Bestämmer mig för att ta av hemmåt och svänger vänster mot carlshems stigen efter "Grössjön runt"-spåret.

Grössjön runt ser ut som följer:
Spångat, Spångat, Spångat, RÖTTER, RÖTTER, STEN, RÖTTER, Spångat, STEN, RÖTTER osv. Måste säga att Grössjön runt inte är för nybörjare direkt inte om du inte vill vandra med cykeln en hel del småsträckor.

Lyckas iaf ta mig fram till "avfarten" mot carlshem och kommer efter lite spångad myr och lerhål in på eljuspåret igen.

Överlag var det en riktigt rolig runda men grössjön runt tror jag att jag skippar nästa gång.

2007-05-27_001.jpg ht=544

Skitig cykel efter all skogsåkning

2007-05-27_003.jpg ht=544

SPD-pedalen måste åkt in i marken någonstans efter streckan.

2007-05-27_011.jpg ht=544

Eftersom det är nycykel så har jag givetvis rengort kedjan efter åkning :) Bort med skiten, spolat av med vattenkannan och smort kedjan med 5-56.

2007-05-27_009.jpg ht=544

En solbadande, ren och inoljad cykel.

Fungerar bilderna på bloggen nu?

Umeå-tråden
Jojje, jag har läst som en tok på forumet ang. kedjesmörj och 5-56 är minst lika accepterat som Finishline XC Green.

Men jag ska kika vidare på det... finns dock andra saker som måste fixas före :)

Vad tycks om min stressboll jag köpte på OKQ8-parkvägen? :) tänkte träna handlederna lite milt och fått detta rekommenderat. Den luktar mango (dock den som tycker att den luktar mango måste ha fel i skallen :P men den luktar gott iaf)

2007-05-27_SPD_017.jpg ht=544

Sen har jag utfört fixat skorna idag enl. denna guide: http://happymtb.org/forum/read.php/1/585573/586390

2007-05-27_SPD_014.jpg ht=544

Resultat

2007-05-27_SPD_015.jpg ht=544

Det funkar!

Umeå-tråden
Har ju satt ihop ett par cyklar under tiden jag jobbade på Händige... så det var inga problem.
Fetta, igenom, på med ringarna och styrstag och skruva ihop :)

Umeå-tråden
Oh my f****n god så jävla jobbigt det var att cykla Lögdeälvsleden! Vi cyklade från väg 92 mellan Bjurholm och Fredrika till Norrfors, en sträcka av kring 30 km skogscykling. "Det här går snabbt" sa en av polarna. Jojo, tjenare. 4 timmar senare var vi, helt knäkta, i Norrfors. Men, stigen var bra om än smal, de träd som låg över stigen skulle kommunen (enligt påträffad gubbe) rensa undan och det är allmänt torr mark där ute. Själv är jag ju mer eller mindre nybörjare men stod mig ganska bra mot polarna som kört flera långlopp i MTB. Jag är GRYMT glad att jag har dubbeldämpat. Inte en meter gratis på leden heller, bara att bita ihop och trampa hela, hela tiden.

Kort sagt, bara att sticka dit och köra!

Vi får se om jag orkar skriva lite mer om leden när jag har vilat upp mig ett par dagar till.

Lite bilder:
http://www.flickr.com/search/?w=all&q=lögdeälvsleden&m=text

Umeå-tråden
Någon som är sugen att visa mig runt i I20 skogen imorrnkväll? Skulle vilja ta en sväng men jag har aldrig vart där så då kanske ngn som har lite koll kan visa mig runt.
Plus att det är roligare om man är 2 :)
Jag har ingen superkondis men jag har vilja som heter duga. De kallar mig inte "världens drygaste" för inget ;)
1-2h hade jag väl planerat å köra imorrn.

Tisdag Kväll alltså... är väl tekniskt sett idag men whatever :P

Umeå-tråden
Jo, självklart så passade jag på att fota ordentligt när det var som finast. Längre fram blev det mer skog så vi cyklade på som fan och jag var för trött för att ordna så att vi stannade och fotade. Tro mig, Isälvsleden är finare. Åtminstone delarna vid rullstensåsen, närmare Vindeln har jag aldrig cyklat. Men snart kanske det är upptorkat så det är värt att prova en 6-mila tur.

Bogey, jag kanske är intresserad av cykling ikväll. Jag är en usel guide av I20 men sällskapa kan jag göra. Vi hörs av.

Tillbaka
Topp