"underhållsfritt" för cykelointresserad åretruntpendlare utan garage

Dodde

Medlem
Som sagt, vill inte, kan inte, tänker inte mecka med cykeljäveln frivilligt mer än vart 10e år, på sin höjd. Nedan har jag listat mina önskemål vilka med största sannolikhet inte finns samlade i en och samma cykel men kanske nånting i närheten. Om inte, kanske någon som vet?
  • fotväxel/oväxlad
  • fotbromsad
  • normlat funtad cykelställning (så upprät det går att få nu för tiden)
  • pakethållare
  • normala stänkskärmar
  • vajerfri
  • rem
  • rostfria material, skruvar, bultar, drev etc
  • 29-30"
  • uv-beständiga plastdetaljer

Äldre, oväxlad (herr)cykel i bra skick håller några år utan service (smörja kedjan kan ju inte vara omöjligt mek).

Rem Finns med i kraven, så antar att den är istället för kedjan. Rem kräver ingen underhåll.

Rem funkar bra. Även om tio år nog är på gränsen för livslängden. Tror dock inte att det finns fotbromsat 1/2 vx och remdriven om man inte bygger själv.
Men skivbromsade cyklar är vajerfria ;-)

Rem funkar bra. Även om tio år nog är på gränsen för livslängden. Tror dock inte att det finns fotbromsat 1/2 vx och remdriven om man inte bygger själv.
Men skivbromsade cyklar är vajerfria ;-)

Det finns (eller fanns?) Ikea cykeln som även harx2 växlar utan vajer. Men tror inte att den håller 10 år utan underhåll.

Det finns (eller fanns?) Ikea cykeln som även harx2 växlar utan vajer. Men tror inte att den håller 10 år utan underhåll.

Fanns. Höll verkligen inte 10 år utan drogs tillbaka...
Däremot finns det en tråd om Ikeacykeln här nånstans.

Du hade ungefär samma fråga för 1.5år sen, men såg ingen update i den tråden hur det gick sen? Köpte du något då? :)

Som sagt, vill inte, kan inte, tänker inte mecka med cykeljäveln frivilligt mer än vart 10e år, på sin höjd. Nedan har jag listat mina önskemål vilka med största sannolikhet inte finns samlade i en och samma cykel men kanske nånting i närheten. Om inte, kanske någon som vet?
  • fotväxel/oväxlad
  • fotbromsad
  • normlat funtad cykelställning (så upprät det går att få nu för tiden)
  • pakethållare
  • normala stänkskärmar
  • vajerfri
  • rem
  • rostfria material, skruvar, bultar, drev etc
  • 29-30"
  • uv-beständiga plastdetaljer

Alla cyklar kräver underhåll, så det enklaste rådet är att du köper underhåll och service av en bra cykelverkstad någon gång per år eller vartannat år. Det lär ändå bli billigare än att t.ex. åka kollektivt.

Kan f.ö. tycka det är lite konstigt att TS först skapar en likartad tråd för över ett år sen och inte på något sätt återkopplar i den tråden och nu skapar en ny tråd och, hittills, är knäpptyst även i denna tråd efter dess skapande. När jag skapar trådar för att få råd försöker jag vara aktiv och ställa följdfrågor på förslag jag får om jag har sådana samt försöka utröna för- och nackdelar med olika alternativ. Nu känns det lite som att TS inte bara vill undvika underhåll utan även att behöva göra någon form av jobb för att hitta sin drömcykel och bara hoppas att någon ska hitta den åt honom/henne.

Kan f.ö. tycka det är lite konstigt att TS först skapar en likartad tråd för över ett år sen och inte på något sätt återkopplar i den tråden och nu skapar en ny tråd och, hittills, är knäpptyst även i denna tråd efter dess skapande. När jag skapar trådar för att få råd försöker jag vara aktiv och ställa följdfrågor på förslag jag får om jag har sådana samt försöka utröna för- och nackdelar med olika alternativ. Nu känns det lite som att TS inte bara vill undvika underhåll utan även att behöva göra någon form av jobb för att hitta sin drömcykel och bara hoppas att någon ska hitta den åt honom/henne.

Ja, men det stämmer väl överens med "cykelointresserad".

man kan säga att ts även här på happy lever efter den efterfrågade devisen -fritt från underhåll.

för övrigt går även drivremmar av till slut, och kan behöva smörjas med paraffin.

en holländsk eller engelsk typ promenadcykel med helt inkapslad kedja samt tvåväxlat baktrampsnav är nog nära det efterfrågade.

men det tvivlar jag på kommer inhandlas, för jag misstänker att frågan som ställs är retorisk och principiell mer än grundad på ett egentligt önskemål och behov...

Köp Abbarns cykel. Den har inte behövt underhåll på 7 år.

Tillbaka
Topp