Undertröja?

silverman834

Ny medlem
Undertröja?
Hur många här använder undertröja på sommaren? Jag kom idag på att det kanske vore bra för att transportera bort svetten (och undvika att visa bröstet så fult då man drar ned dragkedjan...) Bär man den över eller under bibsen? Det känns ju självklart att undertröjan ska vara över bibsen, men då riskerar ju den titta fram under cykeltröjan...

Undertröja?
rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessutom håller sig bibsen fräscha längre.

hur menar du nu? Är väl inte hängslena som blir ofräscha på bibsen först eller?

Kör oftast med de om de inte är riktigt varmt, då är det skönt utan. Crafts schyssta linne eller Rapha Base Layer kör jag med, givetvis under bibsen.

Undertröja?
om du har bibsen imellan, så tappar väll undertröjan lite av sin funktion? :D o du ska ju inte ha undertröjan i arslet, så är nog ingen fara att ha den under hängslena, leder ju knappast till skavsår :D

Undertröja?
cerro skrev:
> rekrej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dessutom håller sig bibsen fräscha längre.
>
> hur menar du nu? Är väl inte hängslena som blir
> ofräscha på bibsen först eller?

När hängslena blir blöta av svett och man tar lite rast eller det börjar bli kallt så är de inte så skönt mot den stillasittande torson medan musklerna i baken och låren får hålla värmen eftersom de musklerna är under arbete. Det är kanske bara jag som upplever det så men det är i alla fall min uppfattning.

Undertröja?
Körde du med deras Coolnet eller Woolnet? Den ena är något svalare än den andra, men ingen av dem skulle jag köra en varm sommardag. Hellre då en sån där tunn, nästan genomskinlig sak från Craft.

Undertröja?
Ylle, oavsett Merino eller ej, är inte det bästa materialet för alla.
Det beror på vilka krav man har.
Tom Aclima som tillverkar både syntet och ylleplagg rekommenderar sina syntet(nät)plagg (Coolnet) över ylle för den som anstränger sig mycket.

Aclima_aktivitetsguide.jpg

http://www.aclima.no

/Håkan

Senast ändrad:
Undertröja?
NLC skrev:
> Körde du med deras Coolnet eller Woolnet? Den ena
> är något svalare än den andra, men ingen av dem
> skulle jag köra en varm sommardag. Hellre då en
> sån där tunn, nästan genomskinlig sak från
> Craft.

Coolnet, fast den kändes inte cool direkt.

Jag begriper inte hur det kan bli svalare med ytterligare ett plagg? Är ju superduper att kunna dra ner dragkedjan på tröjan och släppa in lite svalkande vind.

Undertröja?
bruce skrev:
> Jag begriper inte hur det kan bli svalare med
> ytterligare ett plagg? Är ju superduper att kunna
> dra ner dragkedjan på tröjan och släppa in lite
> svalkande vind.

En sån där superdupertunn undertröja släpper nog igenom nästan all vind, så det är ingen större skillnad på den punkten.
Dessutom tycker jag att bibsen kan skava lite på bröstvårtorna efter några timmar i sadeln, då är det gött med en undertröja underst.

Undertröja?
Håller med om Crafts silkestunna under varma dagar. Har även en Aclima coolnet, men tycker att den är bättre vid kallare väder. Mitt Pearl Izumi-linne är egentligen inte så bra till någotdera, men funkar hjälpligt om de andra är skitiga. Kommer att införskaffa fler Craftlinnen när jag hittar dem billigt.

Undertröja?
Funderar också på det här med undertröja, jag kör mtb och lvg.Jag funderar på om jag hade haft nytta av en undertröja i alla fallen?

För lvg när det är +15 till +25 så har jag kört en kortärmad cykeltröja i merinoull och armvärmare när det behövs.
För lvg när det är +5 till +15 så har jag kört en billig (icke vindtät) långärmad cykeltröja i något polyestermaterial och en funktionströja. Här känner jag ibland att det blir för varmt/fuktigt.
För mtb (snittar 15km/h mest stig) när det är -10 -> +5: en hyffsat vattentät regnjacka och en långärmad funktionströja. Det brukar bli riktigt svettigt i denna setup. Hade det blivit bättre med en underställströja?
För mtb (snittar 15km/h tmest stig) när det är uppåt 10 grader en långärmad/kortärmad funktionströja i polyester som sitter lite lösare än en cykeltröja. Blir ordentligt blöt. Borde jag köra med en underställströja även här?

Undertröja?
Regnjacka vid hög aktivitetsnivå och särskilt i minusgrader. Nej! Det är klart att du blir svettig då. Skaffa en vindjacka istället.
Funktionströja är ju samma sak som underställströja, om du inte menar typ fleece-tröja.
Men skaffa en riktigt tunn nät-undertröja o testa, under några förhållanden kommer den till sin rätt för vem som helst.

Undertröja?
Jag har en cool mesh superlight från Craft som jag gillar skarpt. Den är enligt mig fantastisk oavsett vinter eller sommar (tror det är den som nämns ovan när det refereras till Craft).

Jag retar mig fortfarande något kopiöst att jag bara köpte en när jag såg den på en outlet och tänkte "denna kan kanske vara något att ha, jag köper en och provar". Tyckte att 149:- var dyrt för en tunn tunn tröja, utan ärmar och med mer hål än tyg. Nu är jag för snål för att pynta 400 för en till.

Har två andra craft sleeveless baselayer, men de är mer som vanligt funktionsplagg och inte "brynje"-variant. Inte lika bra.

Senast ändrad:
Undertröja?
Regnjacka vid hög aktivitetsnivå och särskilt i minusgrader. Nej! Det är klart att du blir svettig då. Skaffa en vindjacka istället.
Funktionströja är ju samma sak som underställströja, om du inte menar typ fleece-tröja.
Men skaffa en riktigt tunn nät-undertröja o testa, under några förhållanden kommer den till sin rätt för vem som helst.
Haha, ja det är klart att jag blir blöt:) Nej, jag menar inte fleece tröja, då hade jag kokat efter 1 minut. jag får testa en nät undertröja, verkar vara Craft brynje variant som gäller.

Senast ändrad:
Undertröja?
Jag har en cool mesh superlight från Craft som jag gillar skarpt. Den är enligt mig fantastisk oavsett vinter eller sommar (tror det är den som nämns ovan när det refereras till Craft).

Jag retar mig fortfarande något kopiöst att jag bara köpte en när jag såg den på en outlet och tänkte "denna kan kanske vara något att ha, jag köper en och provar". Tyckte att 149:- var dyrt för en tunn tunn tröja, utan ärmar och med mer hål än tyg. Nu är jag för snål för att pynta 400 för en till.

Har två andra craft sleeveless baselayer, men de är mer som vanligt funktionsplagg och inte "brynje"-variant. Inte lika bra.
Gillar också cool mest från craft. Har både en långärmad och kortärmad. Används beroende på väder, vind och vilken jacka jag har över. :) Om det är under minusgrader använder jag i regel merinoull istället.

Undertröja?
Jag använder dhb's merino samt mesh underställ. Tycker att merino fungerar likvärdigt gällande fukttransport, men är något varmare.
Merinotröjor tycker jag dock börjar lukta lite blöt hund varma fuktiga dagar.
Icebreakers kortärmade underställ är lite fluffigare än dhb och passar i mitt tycke inte lika bra under cykeltröjor. De långärmade med dragkedja är relativt lika i passform.

Undertröja?
Finns verkligen Craft Cool Mesh som långärmad?
Nej, det stämmer. Trodde att det pratades om nedan tröjor från Craft. Funkar fint på mig mellan 3-10 plusgrader. Finns både lång och kortärmad.

Undertröja?
Nej, det stämmer. Trodde att det pratades om nedan tröjor från Craft. Funkar fint på mig mellan 3-10 plusgrader. Finns både lång och kortärmad.

Jag har 4-5 långärmade sådana som används under den kalla årstiden. Funkar bra med varierande plagg över, allt efter temperatur och nederbörd.

Undertröja?
Jag gillar att köra med undertröja. Har en Santini nu.

Men de är så satans dyra (kostar typ som en vanlig tröja) vilket gör att det tar emot att köpa flera.

Någon som har tips på prisvärda?

Undertröja?
Undertröja?
Vintertid älskar jag mina underställströjor från Rapha, deras merinomesh. Tyvärr verkar inte just merinomeshen finnas i långärmat.

Jag har enbart min under en tjockare vinterjacka långt ner i graderna.

Undertröja?
Dhb är riktigt bra.

Jag upplever dem dock rätt korta, kan bero på att jag behöver mer tyg framtill förvisso. Men om jag jämför med resten av mina underställ så är de kortare i samma storlek, jag vill helst ha ner dem en bit i bibsen.
Jag tycker även att de flesta underställ aldrig sitter så tight som jag önskar så jag får gå ner en storlek, hänger klart lite ihop.

Tillbaka
Topp