Om en chaffis skulle vara nonchalant och orsaka en olycka innebär det inte att alla liknande olyckor beror på lastbilschaffisar, och motsatt, alla olyckorna orsakas inte av cyklister även om så skulle vara fallet vid någon olycka, ibland känns det som att man måste påminna om det.
Jag kan samhället för dåligt, men finns det ingen form av samhällsinformation längre? Någon typ av informationskampanjer. Kära gamla "anslagstavlan", du är saknad.
Så som trafiksituationen är nu så känns det som att det verkligen skulle vara läge att informera om att man i vissa situationer måste hålla uppsikt efter cyklister. Det borde vara självklart, men i vissa situationer är det faktiskt lite svårt.
Ta situationen att det blir grönt längre fram, en bil blinkar hö och börjar rulla, du är typ 20 m bak, jag tror inte att det finns någon i den situationen som öser på. Ändra det till 5 m bakom, jämsides... var går gränsen för när det är idiotiskt att stå på resp. när man tycker att bilisten skall se cyklisten. Var den gränsen går kan man säkert käbbla om i några år men jag tror de flesta, medvetet eller omedvetet, har en sån gräns.
Följande är inget försvar för det ena eller andra beteendet!
I trafiken är det mycket ryggmärgen som avgör. Det har hänt en hel del olyckor mellan MC och bil där bilen skall svänga vä och en MC kommer i mötande körfält (typ 90-väg). Bilen svänger fast att MC:n närmar sig, och... Problemet är att bilisten har någonstans registrerat MC:n som långsamtgående, p.g.a. endast ett lyse(?). Vet inte hur situationen är nu men någon gång på 80-talet diskuterades detta rätt mycket. Förslagen då var att MC skulle ha någon form av positionslyse, så det blir som en triangel tillsammans med vanliga lyset, samt en informationskampanj(!). Vad jag minns diskuterades det inte så mycket att lyncha bilister, det sågs som ett faktiskt problem.
Av de olyckor som sker mellan högersvängande fordon och cyklister så finns hela spannet från nonchalanta idioter i fordonen via bilister som helt enkelt undermedvetet registrerar cyklisten som långsamtgående via cyklister som är så långt bakom att de rimligtvis borde sakta ner till rena idioter på cyklarna.
Idioterna kommer man endast åt med (verkliga) hot om böter, de mittemellan tror jag enda alternativet är information, eftersom det inte är med uppsåt och man inte är medveten om problemet så finns inte mycket annat att göra.
Angående böter, händer det någon gång att någon bilist/lastbilschaffis får böter vid de här hö-svängsolyckorna?
Hur gick det med smitningen för några månader sedan som uppmärksammades rätt mycket här på Happy? Det var dock inte i någon korsning, har för mig att det gick till åtal men har inte hört något sen dess.