Unik Sandman Hoggar Ti stulen !

epicbrain sa:
Hej!

Det där måste vara min. styrlager topp-brickan är den från min Fuji till 99,9%.
Ramnummer är under vevlagret stämplad. syns inte på bilderna men man kan nästa se att det är slipat i metallen där?!

Av bilderna och gatuvy bilder på eniro ser det ut som Påvel Snickares gränd 5 typ. Allstå inte långt ifrån Bibblans cykel..

Jag sitter i luren med Polisen nu, Får se om de kan släppa vad de håller på med nu och åka dit och skipa rättvisa!

Återkommer!

TACK PLJ1982!

Jag var tvungen att åka, men den står i gränden precis bakom max stora torget vid deras lilla lastplats. Ingen orsak!

Gymt PLJ!
(Jag svängde förbi Bibblans på väg hem idag men där stog den ju inte :)).

Tyvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa till förrän i nästa vecka (på väg att lämna stan) men kan spana då om det inte skulle lösa sig nu. Håller tummarna!

Trams med ramnummer när det är en helt unik hoj med så säkra kännetecken i övrigt. Väldigt fyrkantigt.

/Johan

De skall försöka skicka iväg en patrull. Ledningkontoret skulle bara prata med sitt befäl först..
Vet inte hur många gånger jag tvungen att berätta mitt personnummer..

Polisen mycket misstänksam hur i all friden jag just nu fått reda på all den här infon! ;-)
Jag fick försöka förklara nyttan med internet och de möjligheter som det ger med fantastiska forum som Happyride! :-)

Trist att de ska hysa misstankar mot dig. Samtidigt får man även förstå dem lite - det får ju ändå ses som en rätt extraordinär (på ett bra sätt så klart!) situation som dykt upp. Det finns nog en hel del belägg för dem att börja undra. Hursomhelst följer jag detta med spänning, och håller tummarna för att allt detta ger utdelning. Kan komma att bli den finaste trådstunden jag varit med om på Happy :)

Loftberg sa:
Trist att de ska hysa misstankar mot dig. Samtidigt får man även förstå dem lite - det får ju ändå ses som en rätt extraordinär (på ett bra sätt så klart!) situation som dykt upp. Det finns nog en hel del belägg för dem att börja undra. Hursomhelst följer jag detta med spänning, och håller tummarna för att allt detta ger utdelning. Kan komma att bli den finaste trådstunden jag varit med om på Happy :)

Bara det faktumet att den dyker upp via en tråd på internet visar väl vilken unik hoj det är. Så mycket borde väl polisen förstå...

Hade de svarat på samma sätt om någon polisanmält en stulen lamborghini i customlack, enda kända exemplaret i världen? "Nej, jag tror dig inte om du inte har verifierat chassinumret".

Syftade inte på huruvida de tror på cykelns sannolikhet att vara den rätta, eller ej. Att tjafsa om chassinummer till den grad, när det (läs resten) är så uppenbart, kan jag hålla med om är rätt analt. Menar bara att jag ändå tycker det är rätt rimligt att frågor ställs kring var information dykt upp, när det är ett ärende som legat i dvala så pass länge, och plötsligt kommer till ytan igen. Det är kan nog killgissas fram att detta är en rätt unik situation.

Polisen åkte dit.
Dock för sent. Över tre timmar efter jag ringde. Men i bästa fall har de koll på den nu och patrullerar gränden!!

Fortsättning följer!!

epicbrain sa:
Polisen åkte dit.
Dock för sent. Över tre timmar efter jag ringde. Men i bästa fall har de koll på den nu och patrullerar gränden!!

Fortsättning följer!!

Åk dit med ett kättinglås och lås fast den, någon. Sedan är det bara att invänta...

Såg denna tråd och tog en kik i gränden nu innan tour of uppsala börjar. Den står på Påvel-snickares gränd igen. Ramnumret tycks vara bortslipat.

Bilagor

• IMG_1872.JPG
    IMG_1872.JPG
    135.1 KB · Besök: 166
  • IMG_1873.JPG
    IMG_1873.JPG
    541.7 KB · Besök: 188
Fredde78 sa:
Jeppe_E sa:
epicbrain sa:
Polisen åkte dit.

Fortsättning följer!!

Åk dit med ett kättinglås och lås fast den, någon. Sedan är det bara att invänta...

Tycker jag med. Lås fast den och be snuten åka dit.

Om nån börjar tjafsa om egenmäktigt förfarande så kan du ju alltid dra till med att du har gjort ett envarsgripande av cykeln på grund av olovlig tillhörighet till annan.

wukkaN sa:
Fredde78 sa:
Jeppe_E sa:
epicbrain sa:
Polisen åkte dit.

Fortsättning följer!!

Om nån börjar tjafsa om egenmäktigt förfarande så kan du ju alltid dra till med att du har gjort ett envarsgripande av cykeln på grund av olovlig tillhörighet till annan.
Tror inte det faller under färsk gärning.

Jag hade helt klart låst fast den och ringt polisen. Hade ”den nya ägaren” börjat tjafsa så är det bara att visa upp stöldanmälan och säga att snuten är på väg för att titta/hämta hojen.

Att cykeln är stulen borde den nya ägaren fatta då ramnumret är bortslipat. Har henom ett kvitto från en polisauktion så är det bara att bita i det sura äpplet och låsa upp.

Henrik_E sa:
wukkaN sa:
Fredde78 sa:
Jeppe_E sa:
epicbrain sa:
Polisen åkte dit.

Fortsättning följer!!

Tror inte det faller under färsk gärning.

Försökte vara lite skojig.

TS: Du bör inte "sno tillbaka" hojen, du har ingen laglig rätt att göra så (BrB 8:9). Du har gjort helt rätt i att ringa polisen och invänta deras utredning. Att vänta och låta rättsväsendet spela sin roll är såklart frustrerande när det rimligtvis är den hoj som var din och som du anmält stulen.

Att någon låser fast hojen med ett starkt och tåligt lås ökar såklart chansen att polisen får utreda hojens rättmätiga ägare. Detta då chansen att den finns kvar på platsen när popo svänger förbi ökar. Jag rekommenderar dock inte TS att låsa fast den, pga ovan nämnda anledning.

Meeeeen skulle någon annan vilja vaska ett lås och göra detta så är det upp till hen.

Paco sa:
Jag hade helt klart låst fast den och ringt polisen. Hade ”den nya ägaren” börjat tjafsa så är det bara att visa upp stöldanmälan och säga att snuten är på väg för att titta/hämta hojen.

Att cykeln är stulen borde den nya ägaren fatta då ramnumret är bortslipat. Har henom ett kvitto från en polisauktion så är det bara att bita i det sura äpplet och låsa upp.

Se min kommentar ovan. Anmälaren ska absolut inte låsa fast cykeln i fråga. Du sätter dig själv i skiten. Om cykeln nu ska låsas fast är det bättre om någon annan gör det, utan anmälarens uppmaning/vetskap. Fortfarande brott (BrB 8:8) men svårare att hitta förövaren :)

Senast ändrad:
intressant att den inte blivit snodd igen med den dagliga parkeringen. man kunde lika gärna lagt ut en sedelbunt.

som jag antydde ovan skulle det förvåna om ts fick hjälp av polis, men under kan ju ske. återstår annars som sagt att helst via bulvan närma sig nuvarande brukare, som säkert inte betalat för mycket för hojen, och köpa tillbaka den. lär bli billigare än att lösa ut försäkringsbolaget.

Det här är ju spännande.
Har TS haft någon mer kontakt med polisen?
Man blir ju nervös att den som har cykeln nu ska hitta den här tråden och gå under jorden.

Men helvete vad folk är fyrkantiga här, det är hans cykel. Såga loss skiten och återta den, ska tjuven anmäla det till någon eller vad fan är problemet? Lag hit och lag dit, det hjälper ju ändå inte.

Ring polisen och säg att de antingen kan snygga till sin statistik och klara upp ett brott, eller välja att ignorera och det därmed nog snart kommer rapporteras in ett till brott.

Det är ju bara idioti av dem att inte lägga nån minut på detta.

Finnin sa:
örgelgörgel sa:
Men helvete vad folk är fyrkantiga här, det är hans cykel. Såga loss skiten och återta den, ska tjuven anmäla det till någon eller vad fan är problemet? Lag hit och lag dit, det hjälper ju ändå inte.
+1

Nu är det ju inte säkert att det ff är tjuven som har cykeln. Kan mycket väl vara en vanlig Svensson som köpte den utan vetskap om att blocket-kvittot var fejkat.

Om den nya ägaren anmäler så sitter TS i skiten; han är med största sannolikhet den första att misstänka.

Senast ändrad:
wukkaN sa:
Om den nya ägaren anmäler så sitter TS i skiten; han är med största sannolikhet den första att misstänka.

Med tanke på att polisen inte klarar av att fånga en stillastående cykel med väldigt tydligt signalement på en tydligt angiven plats, känns det ganska osannolikt att de ska klara av att överhuvudtaget utreda om cykeln blir stulen igen. Tydligen tvekar de ju på att TS är rättmätige ägaren, eftersom att ramnumret saknas.

Konvalj sa:
wukkaN sa:

Med tanke på att polisen inte klarar av att fånga en stillastående cykel med väldigt tydligt signalement på en tydligt angiven plats, känns det ganska osannolikt att de ska klara av att överhuvudtaget utreda om cykeln blir stulen igen. Tydligen tvekar de ju på att TS är rättmätige ägaren, eftersom att ramnumret saknas.

Utgår från att popo redan har TS kontaktuppgifter och förmodligen är det lättare att få tag på honom än hojen (den har ju faktiskt varit borta när dom åkta förbi). Att vid tillfälle fråga ut TS är inte lika betungande som att lägga resurser för att hålla span på en förmodad stulen cykel.

Men visst, säkert händer ingenting. Men om dom mot förmodan skulle ta upp spåret någon gång och ser TS på hojen så blir det nog svårt att förklara varför han helt plötsligt har fått tillbaka sin gamle hoj.

Försöker bara uppmana TS att vara försiktig och riskmedveten.

Absolut, det var lite skämtsamt menat. Jag tycker inte heller att TS ska ta tillbaks cykeln på eget bevåg.

Men apropå polisens "utredningar" i ringa brott så har jag genom jobbet servat polisen både med kontaktuppgifter och signalement på förövaren. Några dagar senare dimper det ner ett brev att FU är nedlagd "eftersom att det är uppenbart att brottet inte går att utreda". :-)

Konvalj sa:
Absolut, det var lite skämtsamt menat. Jag tycker inte heller att TS ska ta tillbaks cykeln på eget bevåg.

Men apropå polisens "utredningar" i ringa brott så har jag genom jobbet servat polisen både med kontaktuppgifter och signalement på förövaren. Några dagar senare dimper det ner ett brev att FU är nedlagd "eftersom att det är uppenbart att brottet inte går att utreda". :-)

Ah den gamle goe, kan tyckas att den används lite väl frikostligt ibland.

ooms sa:
TS och hojen befinner sig ca 50 mil ifrån varandra...

Det hade jag missat!

1) Klippa låsen
2) Ta med hojen hem
3) Stansa in gamla ramnr
4) Leva lycklig i alla sina dagar.

Senast ändrad:
hm sa:
Finnin sa:
örgelgörgel sa:
+1
+2

Bara att sätta på ett större lås och säg att man kapar de andra låsen för att nån har satt dom där för att jävlas. Väldigt svensk tråd det här. En hetlevrad irakier hade inte direkt funderat :D
Om TS är 50 mil bort är det såklart en annan sak.

NickPick sa:
hm sa:
Finnin sa:
örgelgörgel sa:
+1
+2

[...] Väldigt svensk tråd det här. En hetlevrad irakier hade inte direkt funderat :D[...]

Du har i snitt skrivit 4,5 trådinlägg per dag sedan du reggade dig. Jag fattar att det ibland kan komma en groda när man skriver i affekt men det där är ju så tröttsamt och tråkigt. Du kan nog bättre än så.

örgelgörgel sa:

Du kan ju ge dig fan på att om man skulle göra det så kommer polisbilen garanterat inrullande i gränden samtigt som man halar upp batterivinkelslipen ur fickan.

wukkaN sa:
NickPick sa:
hm sa:
Finnin sa:
örgelgörgel sa:
+1
+2

[...] Väldigt svensk tråd det här. En hetlevrad irakier hade inte direkt funderat :D[...]

Du har i snitt skrivit 4,5 trådinlägg per dag sedan du reggade dig. Jag fattar att det ibland kan komma en groda när man skriver i affekt men det där är ju så tröttsamt och tråkigt. Du kan nog bättre än så.

Du skriver ju ungefär som att det är din cykel ingen ska stjäla tillbaks ifrån dig, typ. Tröttsam nätkrigare du. Stämpla ut från ditt alldeles för tråkiga jobb och gör något vettigt, du som ändå bor i Uppsala. 7 inlägg i tråden och inget vettigt, alls.

Om du inte förstod referensen till hetlevrad irakier så menade jag att det är väldigt svenskt att absolut inget händer. Det går ju från privatperson till myndighet att vara väldigt tam "Men det är ju min cykel, kan ingen göra någpt?" -"Nä egentligen inte, du kan prova att göra en anmälan", ungefär. #kränkt

Senast ändrad:
NickPick sa:
wukkaN sa:
NickPick sa:
hm sa:
Finnin sa:
örgelgörgel sa:
+1
+2

Jag vet inte vad du lider av, men jag är glad att jag inte delar din åkomma. :)
Du skriver ju ungefär som att det är din cykel ingen ska stjäla tillbaks ifrån dig, typ. Tröttsam nätkrigare du. Stämpla ut från ditt alldeles för tråkiga jobb och gör något vettigt, du som ändå bor i Uppsala. 7 inlägg i tråden och inget vettigt, alls.

Oj vad du var fientlig! Var absolut inte meningen att kränka dig genom att ifrågasätta ditt generaliserande av hetlevrade irakier.

Inget vettigt? Well, där tycker vi nog olika. Jag har försökt förespråka att TS ska undvika att bryta mot lagen, om du inte tycker att det är vettigt så är det väl så. Du får tycka vad du vill :)

Ska dock följa upp på ditt tips och stämpla ut från kneget. Hoppas att jag inte förstörde din fredag, Nicky ;)

TS: Hoppas du får tillbaka hojen!

Om polisen är de enda som har rätt att återta en stulen cykel men inte har resurser att göra det då återstår väl inga möjligheter att få tillbaks en stulen cykel. Det borde vara möjligt att den som upptäcker en stulen cykel ringer polisen som kommer direkt och mot att man uppvisar ägarintyg beslagtar den för utredning. Som skattebetalare är jag beredd att betala för den sådan service.

SafeSurfer sa:
Om polisen är de enda som har rätt att återta en stulen cykel men inte har resurser att göra det då återstår väl inga möjligheter att få tillbaks en stulen cykel. Det borde vara möjligt att den som upptäcker en stulen cykel ringer polisen som kommer direkt och mot att man uppvisar ägarintyg beslagtar den för utredning. Som skattebetalare är jag beredd att betala för den sådan service.

Eller så borde de vara safe att bara sno tillbaka? :p

50 plus 50 mil är väl inget att tveka på om en unik sandman?

för övrigt kör jag med jämna mellanrum bil samma sträcka och kan ha plats i min bil som är hela 380 cm lång

Jag undrar lite om det här med att den får stå ifred låst nu både dag och natt. Indikerar "untouchable" och säger kanske lite om nuvarande äg... brukare/tjuv och dennes total cv. Finns det en sån korrelation kan man ju tycka att polisen borde uppskatta en ingång för att kunna bevaka det eventuella buset.

Tillbaka
Topp