Update Rörbäcksnäs MTB

biketech

Medlem
Update Rörbäcksnäs MTB
Nu är vi igång med att fixa inför nästa sommar!
Grön led sommar 2011 edition är redan skyltad och klar.
Den är ändrad på 2 ställen och får en ny dragning som är ca 1,2 km lång blandat singletrack,skogsbilväg.sen försvinner en 300m gammal del så ökningen i längd blir ca 900m.Från 8,6 km till 9,5 km.
Så kommer ni och åker nu så får ni ha överseende med att kartan inte stämmer(ändras så klart till våren).
Den Röda leden kommer troligtvis att ändras på 3 ställen.
varav en redan är uppmärkt och klar,hittas på den gemensamma leden öster om byn (efter Älgparken)
Där röd led numer går iväg på en egen slinga på ca 900 m.
Bilderna(sorry bara mobil) är en liten förhandstitt på en annan ny del på röd som kommer att bli otroligt bra(kommer precis i början efter första nedförsbacken).där vi byggt en liten "bro" över enda blöthålet som fanns.

Bilagor

• Ny röd 2.JPG
    Ny röd 2.JPG
    114.4 KB · Besök: 33
  • Ny röd 1.JPG
    Ny röd 1.JPG
    106.5 KB · Besök: 71
Update Rörbäcksnäs MTB
Tänkte bara meddela att det förmodligen är slutcyklat på banorna för i år ,snön har nämligen kommit till Rörbäcksnäs/sälen.Ganska skön känsla nu i början av November då man kunnat åka skidor på konstsnö i tandådalen och sen 15min därifrån kunna cykla mtb på barmark i Rörbäcksnäs.
Tack för den här säsongen så ses vi till våren.

Update Rörbäcksnäs MTB
Då var det dags igen, Var och körde en tur igår kväll på gröna leden och den var kanon bra,Hyfsat torr och fin redan!
Lederna kollas igenom nu under våren så alla skyltar kanske inte är ok ännu men det ska inte vara några problem att hitta.
Nya dragningarna på Röd och Blå är klara men inte skyltade, men kommer att fixas så fort som möjligt.
Dom gamla är skyltade fortfarande så det är bara att köra så länge så leds det om på ny sträckning framöver.

mvh Mats

Update Rörbäcksnäs MTB
Lördag 1 september är det jaktstig som utgår från skolan i Rörbäcksnäs.Därav är cyklingen stängd fram till att jaktstigen är avslutad vid ca 16 tiden. Börjar man cykla vid skolan så ser man när det är klart och fritt fram igen/ Rörbäcksnäs mtb.

Update Rörbäcksnäs MTB
Fan vad bra ni är!

Jag och sambon skall upp nu i september, var uppe förra året.

Har ni byggt nya leder? Eller byggt ut de gamla?

Update Rörbäcksnäs MTB
Både och, det finns två nya leder. sen är dom andra ändrade lite här och där.
Partiet som syns på bilderna är nytt för i år, där går leden nu på en fin stigrunda istället för att gå på asfalt.sen är alla leder omskyltade med nya skyltar. gå in på bikingdalarna.se för mer info.

Update Rörbäcksnäs MTB
Hur är lederna nu? Gyttjehål/lerrejs som under Cykelvasaveckan? Den långa leden var inte vidare trevlig då, men kan tänka mig att den är kanon ifall geggan är borta.

Update Rörbäcksnäs MTB
Kul att det händer saker. Jag var där i augusti och kommer säkert igen om jag får möjlighet. En sak som slog mig angående nya skyltningen var att i och med att lederna går i varandra en hel del så måste man ofta läsa på skyltarna för att veta åt vilket håll man ska, nu när de inte är färgmärkta, och det störde flytet litegrann. De flesta partier är ju också ganska snabba så det kan vara svårt att hinna med att läsa utan att bromsa in.

Om det kommer att skyltas om någon gång i framtiden kanske man skulle kunna lägga till en egen symbol för varje led tex, nu när färgerna markerar svårighetsgrad.

Jag kan också tipsa om den finfina badplatsen, vill minnas att de gröna lederna gick precis förbi badet.

Update Rörbäcksnäs MTB
Lederna har hämtat sig riktigt bra efter vasaveckan, var ingen riktig hit med allt regn i början av veckan och sen extremt mycket cyklister. Nu skulle jag påstå att allt är 100% cykelbart igen.
visst finns det blöta korta partier men inget man fastnar i.
DSC_01111.JPG

en bild på nya skyltningen.

Update Rörbäcksnäs MTB
Ser riktigt fint ut! Ska definitivt upp och cykla lite i sommar :)
Finns det några nyheter eller utbyggnadsplaner inför sommaren? Läste något om cykelled mellan Rörbäcksnäs - Hundjället/Tandådalen.

Update Rörbäcksnäs MTB
Efter att ha läst och studerat bilder så är det helt klart att jag kommer besöka Rörbäcksnäs i sommar.
Passa på nu när min far bor i Malung. Då har man bostad klar.. Bor själv i Göteborg.
//jocke//

Update Rörbäcksnäs MTB
Vi var där i september och det lär bli återbesök! Otroligt fina stigar :-D Vi kombinerade med downhill i Lindvallen den helgen så det var en riktigt grym weekend!

Update Rörbäcksnäs MTB
pifo74 skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter att ha läst och studerat bilder så är det
> helt klart att jag kommer besöka Rörbäcksnäs i
> sommar.
> Passa på nu när min far bor i Malung. Då har
> man bostad klar.. Bor själv i Göteborg.
> //jocke//

Ja och vi har stuga i Sälen så med dessa förutsättningar är man ju dum om man inte utnyttjar det. :D

Antar att lådan finns kvar så man kan skänka en slant i bidrag för det fina jobbet!

Senast ändrad:
Update Rörbäcksnäs MTB
Einarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> pifo74 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter att ha läst och studerat bilder så är
> det
> > helt klart att jag kommer besöka Rörbäcksnäs
> i
> > sommar.
> > Passa på nu när min far bor i Malung. Då har
> > man bostad klar.. Bor själv i Göteborg.
> > //jocke//
>
>
> Ja och vi har stuga i Sälen så med dessa
> förutsättningar är man ju dum om man inte
> utnyttjar det. :D
>
> Antar att lådan finns kvar så man kan skänka en
> slant i bidrag för det fina jobbet!

absolut!! detta är värt att betala för. Härligt jobbat!!!
Ska bli riktigt skoj att lägga en tränings helg däruppe.
//jocke//

Update Rörbäcksnäs MTB
När vi var uppe i Rörbäcksnäs så bodde vi på Carlsborg,ett mysigt vandrarhem och med bara några hundra meter till lederna, kul att kunna gynna lokalbefolkningen där också.http://www.carlsborg.se/rum.aspx
Billigt var det med,sen så hade vi tur då jag träffat en mkt trevlig familj på Öland som bor i Rörbäcksnäs,så vi hade turen att få en myskväll med vedeldad bastu och bad i den lokala ån samt avslutning med egenrökt älgkött och vin till det ,det var en helg att minnas det,otroligt fin cykling med.
åker nog upp i sommar igen.

Mikael

Update Rörbäcksnäs MTB
Tokigt sugen man blir på att åka upp dit då. När på året brukar det vara så pass snöfritt, torrt o fint att det är värt att åka upp?

Update Rörbäcksnäs MTB
Mitten av maj är nog det tidigaste det är tillräckligt torrt att cykla i skogen. Vi kommer att kolla över banor och skyltar under maj månad och kanske en bit in i juni så att allt är ok när det blir mer folk. Vi har en del ställen där vi ska göra lite markjobb/bygga spång för att klara lederna om sommaren mot förmodan skulle bli lika blöt som förra. Sen kommer lederna dras om på några ställen. Angående led till Hundfjället så finns den med i planen men den kanske inte blir skyltad i år.kommer lägga ut här hur underlaget är när det börjar närma sig.

Update Rörbäcksnäs MTB
Alla leder öppna! torrt och fint i skogen. Skyltar kollade och träd borttagna.
en del jobb gjorda på lederna för att få dom mer motståndkraftiga mot regn.

Update Rörbäcksnäs MTB
Har i dagarna gjort klart med köp av hus och skog i Rörbäcksnäs.
Länsstyrelsen ska säga sitt innan affären går helt i lås, så helt klart är det ju inte än...
Men förhoppningsvis går allt bra och då ska det bli enormt kul att få tillbringa tid där uppe och köra på de fina lederna :D
Skogen sträcker sig föresten från byn upp till flygfältet så kanske får man möjlighet att bidra med lite mark för en led till hundfjället :)

Tillbaka
Topp